Fandom

BoBoiBoy Wiki

Adu Du

394laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share
Adu Du
Watak BoBoiBoy
Adudu.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 1
Galaxy Episod 2"
Pelakon
suara
Anas Abdul Aziz (Bahasa Melayu)

Adu Du ialah musuh ketat kepada BoBoiBoy dan kawan-kawan.

Latar Belakang

Adu Du merupakan makhluk asing yang berasal dari Planet Ata Ta Tiga yang datang ke Bumi untuk merampas semua koko yang berharga di Bumi. Malangnya, disebabkan penggunaan koko yang begitu kerap dan hampir digunakan untuk kesemua industri serta pengangkutan, koko jarang dijumpai walaupun amat ternilai harganya.

Pada musim pertama, Adu Du cepat meradang dan suka menjerit-jerit untuk memberikan arahan kepada konco-konconya dan apabila membuat silap, Adu Du sering menutupi kesalahannya dan tidak pernah mengaku kesilapannya.

Walaupun Adu Du berkepala kotak, tetapi dia amat bijak. Sebab itulah Adu Du pandai mencipta alat-alat kawalan untuk menghapuskan BoBoiBoy dan kawan-kawannya, tetapi selalu disilap pakai oleh Probe.

Pada awal musim ke-3, Adu Du beransur-ansur baik dan bersekutu dengan BoBoiBoy dan kawan-kawannya. Namun, ketibaan dan tindakan Ibu Bu, iaitu maknya yang memujuk Adu Du untuk kembali ke kancah kejahatan telah menjadikan Adu Du jahat semula.

Rupa

Adu Du berbadan hijau dengan kepala berbentuk kubus yang mempunyai sepasang sesungut yang berfungsi sebagai telinga dan jauh lebih besar daripada badannya dengan memakai baju berwarna jingga yang berkolar hitam dan berseluar hitam. Adu Du juga berkasut jingga yang menjelaskan taraf pemakaian Adu Du ketika berada di planetnya sebagai pengutip bahan sisa mineral.

Setelah 2 tahun menghilang, Adu Du kembali dengan rupa baharu Dari segi ketinggian namun masih dengan pemakaian sit hijau yang distatuskan sebagai pemungut bahan sisa mineral di planet asalnya. Namun, mengekalkan sifat egois nya dan sifat tamak akan sesuatu.

Perwatakan

Selaku penjahat utama, Adu Du sememangnya garang, angkuh dan degil. Apabila dihampakan atau pun diumpat oleh konco-konconya, dia tidak ragu-ragu untuk memarahi dan menghukum mereka. Selalunya dia berasa bahawa ideanya lebih bagus daripada yang dicadangkan oleh Probe dan Komputer. Dia juga selalu memukul Probe.

Mengikut perancangan asal, Adu Du merupakan kawan kepada BoBoiBoy dan yang lain, lebih-lebih lagi dengan perwatakan yang mesra.

Galeri

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak