FANDOM

Bago Go adalah watak dalam siri BoBoiBoy dan BoBoiBoy Galaxy. Dia adalah penjual senjata-senjata haram di Planet Ata Ta Tiga yang terkenal dengan kelicikannya apabila berurusniaga dengan pelangan-pelanggannya. Dia merupakan salah seorang ahli Lima Panglima Scammer.

Latar Belakang

Bago Go merupakan seorang penjual senjata haram yang cukup terkenal di Planet Ata Ta Tiga. Bago Go terkenal dengan kelicikan dalam bidang perniaagaannya sehingga mendapat gelaran 'pisau cukur berbilah dua'.

Walaupun Bago Go adalah seorang penjual senjata yang berjaya, tetapi cara-cara dia memperoleh keuntungannya amatlah meragukan kerana teknik jualannya penuh dengan tipu daya yang licik dan pujukan manis, tetapi penuh dengan racun berbisa.

Sungguhpun begitu, Bago Go tidak pernah mendiskriminasi pelanggannya, baik dari kelas atas atau kelas bawah di Planet Ata Ta Tiga. Bagi Bago Go, asalkan duit masuk dan dia dapat memperoleh keuntungan.

Sejarah

Bago Go melakukan kemunculan sulungnya pada Musim 1, Episod 12 setelah dihubungi oleh Adu Du atas cadangan daripada Komputer dan dia pun muncul dengan alat teleportasi. Dia memberi buku katalog yang mengandungi berbagai jenis senjata, apabila Adu Du memilih senjata yang spesifk dan sesuai untuknya, malangnya Adu Du pengsan apabila mendengar harganya lalu meninggalkan Probe memilih senjata. Bago Go mula menipu Probe dan menjual Sudip Elektrik sebagai bayaran lalu dia mendapat Kapal Sampah A80 iaitu kapal angkasa Adu Du.

Bago Go sekali lagi muncul pada Musim 2, Episod 1 sebagai watak sampingan yang dapat dilihat sedang menjalankan urusniaga dengan pelanggannya untuk menjual kapal angkasa Adu Du dan berhasil untuk berbuat demikian. Kemudian pada Musim 2, Episod 9, Bago Go muncul sebagai pengiklan semasa rancangan MKHIPI yang dihoskan oleh Adu Du dan Probe sebagai jurujual dalam mempromosikan mainan yang berupa BoBoiBoy Petir yang boleh digunakan 2 dalam 1 yang sudah disewa olehnya serta muncul sekali lagi pada Musim 2, Episod 10 sebagai watak sampingan. Dia sedang menjalankan urusan dengan Probe yang dia ingin memberi suprise kepada bosnya dan menawarkan Mesin Rumput S8000 iaitu seekor kambing dan mendapat Markas Kotak milik Adu Du sebagai gadaian.

Bago Go dan Adu Du menjalankan satu perbincangan alat atau teknologi pada Musim 3, Episod 3 untuk menghidupkan semula Probe yang telah rosak. Bago Go menawarkan robot baru kepada Adu Du iaitu Robot Robey XL9000 tetapi dibidas oleh Adu Du kerana dia hanya menginginkan Probe, lalu dia memujuk sekali lagi dengan alat Konverter Tenaga Jet Pejuang ke Pisang SX7650 yang mampu menghidupkan Probe dengan pertukaran tenaga daripada kor milik PETAI ke kor milik Probe tetapi dibidas lagi. Bago Go mengakhiri urusniaga dengan meminta lima tong koko sebagai pembiayaannya pada Musim 3, Episod 4.

Kemudian setelah Probe berjaya dihidupkan semula, Adu Du berurusniaga dengan Bago Go lagi pada Musim 3, Episod 6 untuk meminta alat yang mampu memulihkan masalah hilang ingatan Probe dan sengaja menawarkan Robot Robey XL9000 lagi tetapi Adu Du tetap menolak. Adu Du meminta Bago Go untuk memeriksa Probe, jadi Probe mengemukakan simptom-simptomnya. Kemudian, Bago Go menawarkan bantuan kawannya iaitu Wak Baga Ga dan mematikan panggilan. Akhirnya setelah selesai rawatan dan Wak Baga Ga pulang, muncul pula Bago Go dan membuatkan Probe bertukar menjadi Mega Probe. Dia mengugutnya dengan tembakan supaya Bago Go mengaku yang dia adalah Baga Ga, dan Bago Go berasa takut lalu mencadangkan untuk memulangkan bayaran rawatan tadi dan juga kapal angkasa Adu Du dia tidak ditembak. Probe menerima pengakuan Bago Go dan tetap menembak Bago Go sebagai balasan.

Dalam Musim 3, Episod 8, dia muncul dan memberi amaran kepada BoBoiBoy dan rakan-rakannya untuk melarikan diri disebabkan abang-abangnya ingin membalas dendam atas apa yang dilakukan oleh Adu Du dan Probe. Selepas ahli-ahli Lima Panglima Scammer termasuk Bago Go memperkenalkan diri masing-masing, mereka semua mula menyerang Pulau Rintis menggunakan kapal angkasa mereka, lalu mengejar mereka sehingga tiba di Bulan. Bago Go dan abang-abangnya terus mencantumkan jentera-jentera mereka menjadi MegaBot ScamBot untuk berlawan dengan SampahBot. Akan tetapi, Bago Go dan abang-abangnya kalah apabila BoBoiBoy mendapat idea untuk menyuruh Gopal menukarkan batu-batu di Bulan menjadi emas dan membuatkan mereka menjadi rambang mata dan leka dengan emas-emas itu. Jadi Adu Du mengambil peluang memasuki ke dalam robot MegaBot ScamBot dan ahli-ahli Panglima Scammer pun dipinjak oleh robot mereka sendiri.

Rupa

Bago Go mempunyai warna kulit yang sama dengan Adu Du, tetapi badannya lebih gempal, matanya lebih besar, apalagi bermisai dan antenanya lebih pendek. Dia memakai baju merah berkolar kuning dengan tali leher berjalur merah putih.

Perwatakan

Sebagai seorang penjual, Bago Go sering memujuk pelanggannya habis-habisan sehingga dia yakin untuk membeli apa yang ditawarkannya. Dengan harga-harga barang jualannya yang mahal, diskaun yang sedikit dan pendekatannya yang licik, memang patut dia digelar 'pisau cukur berbilah dua'. Bago Go sentiasa menggunakan panggilan "bang" apabila sedang berurusan dengan pelanggannya.

Barang Jualan

Trivia

  • Berdasarkan buku katalog Bago Go, kapal Adu Du dinamakannya sebagai "Kapal Sampah A80".
  • Bago Go adalah alien dari Planet Ata Ta Tiga kedua yang muncul dalam siri BoBoiBoy selepas Adu Du.
  • Rupa Bago Go mirip seperti Maharaja di Planet Ata Ta Tiga.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak