Fandom

BoBoiBoy Wiki

BoBoiBoy: The Movie

399laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share
"Bersama Kita Berjuang!"

— Slogan kata BoBoiBoy: The Movie

BoBoiBoy: The Movie
TheMovie MS.jpg
Pengarah Nizam Razak
Tarikh tayangan 3 Mac 2016 (Malaysia dan Brunei)
18 Mac 2016 (Singapura)
13 April 2016 (Indonesia)
3 Mac 2017 (Korea)
Pengarang Nizam Razak
Anas Abdul Aziz
Pelakon suara Nur Fathiah Diaz (BoBoiBoy)
Muhammad Fathi Diaz (Ochobot)
Nur Sarah Alisya (Yaya)
Yap Ee Jean (Ying)
Dzubir Mohammed Zakaria (Gopal)
Wong Wai Kay (Fang)
Anas Abdul Aziz (Tok Aba, Pakcik Kumar, Pakcik Mat, Adu Du, Probe, Yoyo Oo)
Azman Zulkiply (Bora Ra)
Nizam Razak (Papa Zola)
Genre Superhero, Aksi, Pengembaraan, Sci-Fiksyen
Tempoh tayangan 100 minit/1 jam 40 minit
Syarikat Produksi Animonsta Studios Sdn. Bhd.
Pengedar Primeworks Studios
Negara Malaysia
Bahasa Melayu
Perbelanjaan RM 5 juta
Pulangan kasar RM 17.48 juta

BoBoiBoy: The Movie ialah filem yang telah ditayangkan di pawagam Malaysia dan Brunei bermula daripada 3 Mac 2016 dan 18 Mac 2016 di pawagam Singapura serta 13 April 2016 di pawagam Indonesia. Filem ini merupakan filem pertama yang telah dihasilkan oleh Animonsta Studios.

Tarikh Tayangan

Mengikut perancangan asal, filem ini akan ditayangkan di pawagam pada akhir tahun 2014, tetapi telah ditunda kepada bulan Mac 2015 dan ditunda sekali lagi kepada bulan November 2015 menurut Majalah Komik BoBoiBoy. Kemudian, ditunda lagi kepada bulan Mac atau April 2016 menurut Facebook BoBoiBoy.

Pada 21 Disember 2015, Animonsta Studios telah mengumumkan tarikh tayangan secara rasmi melalui Facebook BoBoiBoy, iaitu pada 3 Mac 2016. Pada 30 Disember 2015, Animonsta Studios telah mengumumkan pula tarikh tayangan di pawagam Indonesia iaitu pada 13 April 2016. Pada 18 Mac 2016, pihak Monsta telah mengumumkan tarikh tayangan di Singapura iaitu pada 18 Mac 2016.

Plot

Ia merupakan hari BoBoiBoy untuk pergi berkhemah dengan kawan-kawannya. Ochobot, kawan robotnya yang juga Sfera Kuasa generasi ke-9, membangunkan BoBoiBoy kerana ia sudah lambat. Yaya dan Ying menghubungi BoBoiBoy untuk mengingatkannya tentang perkhemahan mereka sekali lagi. Gopal juga ada mengingatkan BoBoiBoy melalui tingkap bilik air. Setelah semua persiapan telah lengkap, BoBoiBoy dan Ochobot dalam perjalanan mereka ke tempat perkemahan. Tetapi, BoBoiBoy terlihat ada adegan mengejar antara polis dan sekumpulan perompak, yang mana mendedahkan ianya adalah sebahagian daripada keas rompakan. Daripada pergi berkhemah, dia memutuskan untuk menolong pihak polis menangkap perompak dan meninggalkan Ochobot begitu sahaja.

Telinga.png

Pulasan Telinga!

BoBoiBoy akhirnya berjaya membantu polis untuk memberkas Perompak Dobi Bersiri. Dia pergi ke kedai Tok Aba's Kokotiam dan secara tidak langsung terlupa akan perkhemahan dengan rakan-rakannya. Apabila Tok Aba mengingatkannya tentang perkhemahan itu, BoBoiBoy baru teringat tentang perkhemahan dan kelam-kabut pergi ke perhentian bas, di mana tempat perkhemahan mereka. Sementara itu, Bora Ra, pemimpin kumpulan Tengkotak, mendengar penjelasan Yoyo Oo bahawa Klamkabot, Sfera Kuasa generasi pertama yang mereka pernah cuba menangkap sebelum ini, menteleportasikan ke Bumi tetapi gagal untuk mendapatkan lokasi yang tepat. Bora Ra menjadi marah dan memberikan dua pilihan kepadanya; sama ada cari lokasi Klamkabot ataupun keluar dari kapal angkasa itu. Yoyo Oo cemas mendengar ugutan itu, jadi mula mencari lokasinya. Tetapi, tiba-tiba dia mendapati lokasi satu Sfera Kuasa dengan kekerapan yang lebih rendah daripada Klamkabot. Yoyo Oo segera memberitahu kepada Bora Ra bahawa dia telah menemui lokasi Klamkabot ini.

Di perhentian bas, BoBoiBoy tiba di hadapan kawan-kawannya yang marah, lebih-lebih lagi Ochobot. BoBoiBoy meminta maaf tetapi kawan-kawannya enggan menerimanya, mereka kecewa dengan sifat BoBoiBoy yang sering lupa tentang hari perkhemahan. Pada waktu petang, BoBoiBoy bertemu Papa Zola, yang mendorongnya untuk memujuk rakan-rakannya. BoBoiBoy kemudian bersetuju untuk mengikut Papa Zola mencadat sotong pada hari berikutnya. Keesokan harinya, BoBoiBoy memberitahu kepada kawan-kawannya mengenai memancing mencadat bersama Kebenaran, tetapi mereka fikir ia adalah idea yang buruk kerana biasanya orang mencadat sotong pada waktu malam. Tiba-tiba, Pasukan Tengkotak tiba dan menuntut BoBoiBoy untuk menyerahkan Sfera Kuasa. Bora Ra mengambil Ochobot dan menyerahkannya kepada Yoyo Oo. BoBoiBoy berasa marah dan berlawan dengan Gaga Naz. Gaga Naz berjaya mengalahkan BoBoiBoy, tetapi gagal untuk mengalahkan Yaya, Ying dan Gopal. Bora Ra menggunakan Kuasa Lohong Hitam untuk memusnahkan Pulau Rintis. Akibatnya, Ochobot berjaya dirampas oleh kumpulan Tengkotak itu. Adu Du dan Probe juga berjaya menyertai pasukan dan memasuki ke dalam kapal angkasa Tengkotak itu. Kembali di tempat, Fang tiba di Tok Aba Kokotiam tepat pada pukul 9.00 pagi.

Papa Zola mengambil gambar diri sendiri (selfie) di jeti. Dia kemudiannya dikejutkan oleh kedatangan BoBoiBoy dan kawan-kawannya. Mereka meminta bantuan untuk mencari Ochobot. Mereka mencari petunjuk mengenai lokasi Pulau Terapung, yang terletak berhampiran dengan rumah api. Mereka menaiki bot ke arah lokasi rumah api itu. Sementara itu, dalam kapal angkasa Tengkotak, Adu Du terlihat Kiki Ta dan mula jatuh cinta dengan dia. Probe menanya kepada Bora Ra, tidakkah beliau takut akan kedatangan BoBoiBoy kembali untuk membantu 'kawannya'; Ochobot. Bora Ra berasa pelik apabila dia mendengar bahawa BoBoiBoy dan Ochobot adalah kawan. Probe pun mengumpamakan pertanyaannya dengan berkata bahawa seperti dia dan Adu Du berkawan. Ahli-ahli Tengkotak lain meletus dengan gelak ketawa, yang mana telah menaikkan angin Adu Du. Tanpa sedar, Adu Du dan Bora Ra dalam pertelingkahan. Walau bagaimanapun, mereka diganggu oleh maklumat yang mengatakan BoBoiBoy sedang menuju ke arah berdekatan dengan mereka. Bora Ra kemudiannya mengarahkan Yoyo Oo untuk menyediakan Kurita. Setelah itu, Bora Ra memberikan satu misi mustahak kepada Adu Du dan Probe. Setelah mendapat Kurita, Adu Du tertanya-tanya apa yang hendak dilakukan dengan sotong kecil itu. yang membesar apabila terkena air. Adu Du dan Probe dengan Kurita kemudian dicampak begitu sahaja ke dalam laut.

Sementara itu, Papa Zola menyedari bahawa Adu Du dan Probe menuju ke arah mereka. BoBoiBoy memberikan arahan kepada Ying untuk mengejar mereka, jadi Ying menggunakan kuasanya untuk mempercepatkan bot. Akhirnya, mereka menghadapi Adu Du dan Probe dan menanya lokasi Ochobot. Kurita, akibat terdedah kepada air laut, ia tumbuh kepada saiz yang sangat besar dan menyerang bot Kebenaran. Mereka cuba untuk mengalahkan Kurita tetapi gagal. Bot bergerak dengan laju sehinggalah mereka berjaya lari dari Kurita, dengan Adu Du dan Probe tumpang bot Papa Zola. Mereka akhirnya mendarat di pulau besar yang terapung di tengah-tengah udara. Fang menyangka bahawa dia telah berjaya mengalahkan sotong gergasi itu, tetapi tiba-tiba sotong menyerang mereka lagi. Yaya mengangkat bot, namun sotong itu terbang ke arah mereka. Papa Zola akhirnya melemparkan Gopal ke arah sotong supaya dia boleh menukar kepada makanan, di mana Gopal berbuat demikian memandangkan ketakutan Gopal menjangkau 100 peratus.

Mereka meneruskan perjalanan dengan berjalan di pulau itu, dengan Papa Zola memakan sotong goreng tepung yang ditukarkan Gopal tadi. Mereka berkhemah di dalam hutan pada waktu malam. Sementara itu, Ochobot masih dalam dikawal oleh Yoyo Oo. Sfera Kuasa Klamkabot, iaitu sasaran Tengkotak tiba-tiba menyerang Ochobot, mengakibatkan Ochobot terpisah daripada Penggari Sfera Kuasa. Oleh itu, Bora Ra mengarahkan Yoyo Oo untuk melepaskan jerung yng dipanggilnya J-Rex. Kembali di tempat perkhemahan pasukan BoBoiBoy... BoBoiBoy bangun apabila menyedari dia dihubugi oleh Ochobot. Dia dan rakan-rakannya membuat keputusan untuk meneruskan perjalanan mereka tanpa Papa Zola, Adu Du dan Probe.

Selepas melompat dan memasuki ke dalam gua, Ying akhirnya menjumpai Ochobot, yang mana sedang 'dikawal' oleh Klamkabot. BoBoiBoy tergesa-gesa menyerang Klamkabot, mengesyaki dia adalah salah satu daripada ahli kumpulan Tengkotak sehinggalah Ochobot memberhentikannya. Mereka akhirnya mendengar cerita Klamkabot tentang dirinya dan bangsa asing daripada Ata Ta Tiga. Walaupun penuh perhatian berbuat demikian, Bora Ra berjaya mejumpai mereka dan menyerang mereka. Mereka melarikan diri dengan bantuan Klamkabot. Sementara itu, di perkhemahan itu, Papa Zola sedar bahawa dia ditinggalkan sendirian. Dia ternampak Adu Du dan Probe ingin melarikan diri.

Justeru, Papa Zola mengejar Adu Du dan menanya apa yang sedang dilakukannya. Adu Du gelisah tidak tahu apa ingin dijawabnya, dan dengan pantas Probe memperdayakan Papa Zola dengan berkata bahawa mereka sedang mengejar geng Tengkotak yang telah menculik BoBoiBoy dan kawan-kawannya. Kembali di gua, Klamkabot membawa BoBoiBoy dan kawan-kawannya ke Lab Sfera Kuasa, iaitu tempat Sfera-Sfera Kuasa dicipta. Tetapi, Bora Ra dan Gaga Naz mengikuti mereka juga dan menyerang mereka lagi. Selepas mereka berjuang Bora Ra dan Gaga Naz, Klamkabot melemparkan mereka ke platform yang bergerak. Gaga Naz menyerang mereka, memusnahkan platform. Dia menyangka dia menang dan berpuas hati. Selepas Bora Ra telah menawan Klamkabot, mereka berdua kembali ke kapal angkasa mereka bersama Klamkabot. Tanpa diketahui kepada mereka, BoBoiBoy dan kawan-kawannya berada di bawah runtuhan platform.

Adu Du dan Probe, dan Papa Zola merasa sedikit tanah untuk menjejaki anak-anak muridnya yang kononnya tapak mereka masih segar. Tetapi mujurlah akhirnya Papa Zola tahu yang dia sedang diperdayakan oleh Adu Du dan Probe, jadi berasa marah dan menanya di mana lokasi nak-anak muridnya. Mereka bertiga mendapat serangan mengejut dari J-Rex, mendedahkan sebagai jerung berkaki, dan melarikan diri untuk menyelamatkan diri. Tanpa sedar, mereka berlari sehinggalah sampai ke hujung bukit. Di situ, Probe berpegang pada batu besar, Adu Du sempat berpegang tangan Probe, dan Papa Zola juga sempat berpegang pada kaki Adu Du. J-Rex juga mula tergelincir ke bawah bukit, sehinggalah hampir jatuh. Tetapi Papa Zola tidak membiarkannya, dia menyelamatkan J-Rex daripada terjatuh. J-Rex, disebabkan terhutang budi, terus menjadi jinak dan menolong Papa Zola. Ia juga mengancam Adu Du dan Probe ingin membaham mereka jika tidak mahu menolong. Mereka akhirnya pergi ke kapal angkasa Tengkotak dan cuba memcah masuk. Dengan bantuan J-Rex, mereka berjaya untuk memasuki tetapi akhirnya ditangkap oleh Gaga Naz.

Pasukan BoBoiBoy tiba di depan pintu Lab Sfera Kuasa, menganggap ia adalah jalan mati. Setelah diperiksa, pintu lab itu terbuka secara automatik. Mereka pergi ke dalam makmal dan disambut oleh sistem lab Sfera Kuasa. Setelah Ochobot bersedia untuk menaik taraf (upgrade), dia memasuki ke dalam tempatnya. Sementara itu, Klamkabot masih lagi diseksa oleh Tengkotak. Selepas berjaya dinaik taraf, Ochobot akhirnya mempunyai penampilan yang baru yang lebih canggih daripada sebelumnya.

Tiba-tiba, sistem lab memberitahu mereka bahawa kuasa teleportasi sedia untuk digunakan. Bora Ra dan Yoyo Oo terkejut apabila melihat Klamkabot sudah tidak mempunyai kuasa teleportasi. Sistem lab kemudiannya memberitahu mereka misi Ochobot adalah untuk melarikan dirinya ke tempat yang lebih jauh dari Tengkotak dengan kuasa teleportasinya dan memastikan kuasa ini selamat.

Kau, kau ni dah melampau!.jpg

Kau... Kau ni dah melampau!

BoBoiBoy menjadi sedih dan bertanya jika ada cara lain. Sistem lab mengarahkan Ochobot untuk teleport dengan segera sebelum dia dapat dikesan oleh pasukan Tengkotak. Setelah seketika, Yoyo Oo menjumpai lokasi Ochobot. Bora Ra berasa marah kerana Ochobot mengambil kuasa telportasi itu, lalu mengugut BoBoiBoy dengan mengluarkan kuasa lohong hitamnya berdekatan dengan Papa Zola, Adu Du dan Probe sebagai tebusan. BoBoiBoy berat hati untuk memberikan Ochobot kepada pasukan Tengkotak. Tetapi akhirnya BoBoiBoy bersama Ochobot dan kawan-kawannya teleport ke lokasi Tengkotak dan memberikan Ochobot kepada mereka.

Sinopsis

Rakan robot BoBoiBoy, Ochobot, telah diculik oleh sekumpulan pemburu Sfera Kuasa makhluk asing bernama Tengkotak dengan tujuan menggunakan Ochobot untuk mencari Klamkabot, sebuah Sfera Kuasa purba dan berkuasa yang menyembunyikan diri di bumi. BoBoiBoy dan rakan-rakan kini perlu berlumba dengan masa untuk menyelamatkan Ochobot dan mendedahkan rahsia disebalik misteri Sfera Kuasa. Perjalanan mereka akan membawa mereka melalui pengembaraan yang penuh dengan aksi, komedi, dan adegan-adegan yang menarik.

Watak-watak

Watak Pelakon Suara Peranan/Kuasa/Penerangan
BoBoiBoy Nur Fathiah Diaz BoBoiBoy adalah watak utama dalam filem ini. Dia boleh berpecah kepada tujuh elemen yang berbeza apabila betul-betul berada dalam kesusahan ataupun keadaan yang amat terdesak.
Fang Wong Wai Kay Fang adalah pesaing sengit/saingan ketat kepada BoBoiBoy. Dia mempunyai kuasa yang boleh memanipulasi bayang-bayang. Dalam filem ini, Fang telah menerima kuasa tingkatan baru yang lebih hebat, yang mana membolehkan dia bercantum dengan bayang-bayangnya.
Gopal Dzubir Mohammed Zakaria Sahabat baik kepada BoBoiBoy. Kuasanya ialah penukaran molekul, membolehkan dia menukarkan dari satu objek menjadi objek yang lain. Dalam filem ini, Gopal juga telah menerima kuasa tingkatan yang baru, iaitu membolehkan dia menukarkan molekul-molekul di dalam dirinya menjadi elemen-elemen seperti emas, besi, berlian, getah, dan sebagainya mengikut citarasa Gopal.
Yaya Nur Sarah Alisya Zainal Rashid Peramah, tetapi tegas. Kuasanya memanipulasikan graviti yang membolehkan dia terbang dan menjadi kuat. Dalam filem ini, Yaya juga telah menerima kuasa tingkatan yang baru, iaitu membolehkan dia mengangkat barang-barang yang lebih berat dan mengurangkan keberatan sesuatu benda dengan kuasa gravitinya.
Ying Yap Ee Jean Seorang yang ceria, tetapi pemalu. Dia boleh memanipulasi masa, membuatkan persekitarannya menjadi perlahan ataupun cepat. Dalam filem ini, Ying juga menerima kuasa tingkatan yang baru. Ying yang dahulunya hanya boleh memperlahankan dan melajukan masa sahaja, tetapi kini Ying boleh mengulang semula sesuatu peristiwa lepas yang telah berlaku.
Ochobot Muhammad Fathi Diaz Selain BoBoiBoy dan kawan-kawan, Ochobot juga mendapat upgrade-nya sendiri. Ochobot ialah Sfera Kuasa generasi ke-9, yang juga Sfera Kuasa yang terakhir. Setelah mendapat upgrade, kini dia tinggal bersama BoBoiBoy yang menganggap Ochobot lebih sebagai sahabat daripada sebuah robot.
Tok Aba Anas Abdul Aziz Datuk dan mentor kepada BoBoiBoy. Membuka kedai "Tok Aba's Kokotiam" yang terkenal di Pulau Rintis.
Papa Zola Nizam Razak Seorang superhero yang terkeluar dari permainan video pada musim pertama yang kemudiannya menjadi seorang guru dan mentor kepada BoBoiBoy dan kawan-kawannya.
Terra Muhammad Fathi Diaz Ahli pasukan paling muda yang bertenaga dan berani. Dengan sarung tangan tanah kuasa, Terra boleh mengawal elemen tanah.
Coral Nadia Nazir Penyayang dan sentiasa memikirkan tentang alam sekitar. Boleh mengawal elemen air dengan tongkat kuasa kepunyaannya.
Oake Wong Pak Lin Seorang ketua yang berwibawa dan sentiasa gembira. Menggunakan Ukulele kuasa yang mampu mengawal tumbuhan.
Adu Du Anas Abdul Aziz Alien yang datang dari planet Ata Ta Tiga yang dahulunya datang ke Bumi untuk merampas koko.
Probe Anas Abdul Aziz Robot pembantu dan kawan kepada Adu Du yang setia. Boleh bertukar menjadi mod Super Probe yang kuat dan hebat.
Klamkabot Usamah Widiatmoko Klamkabot merupakan salah satu watak baru yang diperkenalkan dalam filem BoBoiBoy: The Movie. Dia bertanggungjawab untuk menolong BoBoiBoy dan kawan-kawannya di Pulau Terapung. Dia adalah Sfera Kuasa generasi pertama dan antara Sfera Kuasa pertama yang dicipta. Sering diburu oleh orang yang tidak bertanggungjawab hampir sepanjang hayatnya, dan pada akhirnya terpaksa memberikan kuasanya kepada Ochobot untuk menghidupkannya kembali.
Bora Ra Azman Zulkiply Seorang pemburu Sfera Kuasa yang terkenal di Planet Ata Ta Tiga. Dia ingin mencabar dirinya dengan mencari sebuah Sfera Kuasa lagenda yang dikatakan paling susah untuk dicari, iaitu Klamkabot.
Gaga Naz Mohammad Azmir Selamat (AG) Dikenali sebagai ahli kumpulan yang terkuat dalam pasukan Tengkotak. Oleh kerana dia ingin menjadi alien yang kuat, dia telah melakukan beberapa modifikasi sibernatik pada badannya.
Yoyo Oo Anas Abdul Aziz Seorang pakar dalam robotik dan teknologi Sfera Kuasa dalam Pasukan Tengkotak. Dia merupakan anggota pasukan yang terpandai dan pakar dalam pencarian maklumat.
Kiki Ta Chan Su Ling Seorang juruterbang yang terhebat dalam Pasukan Tengkotak. Dia juga merupakan seorang penembak yang tepat, semuanya adalah hasil daripada latihan ketenteraan elit.
Cici Ko Anas Abdul Aziz Dia hanyalah seorang pencuci kapal angkasa Pasukan Tengkotak. Tiada siapa tahu tentang asal-usul dia.

Kredit

  • Disokong oleh: Multimedia Development Corporation & Finas.
  • Diedarkan oleh: Primeworks Studios.
  • Diarah oleh: Nizam Razak.
  • Ditulis oleh: Nizam Razak & Anas Abdul Aziz.
  • Pengarah Produksi: Kee Yong Pin.
  • Pengarah Pelakon Suara: Ezdiani Ahmad Fawzi.
  • Pengarah Seni: Safwan Karim.
  • Dibintangi: Nur Fathiah Diaz, Nur Sarah Alisya, Dzubir Mohammed Zakaria, Yap Ee Jean, Wong Wai Kay, Mohd Fathi Diaz, Azman Zulkiply, Usamah Widiatmoko, Chan Su Ling, Anas Abdul Aziz, and Nizam Razak.
    • Menampilkan: Fara Fauzana (Hot FM) & Mohammad Azmir Selamat (AG) (Hot FM).
  • Muzik oleh: Yuri Wong.
  • Seni Konsep: Azalil Aizat, Haireey Hashnan, Hilman Muhamad, Fakeez Adnan.
  • Ketua Pemodel Watak: Zamri Mustapha.
  • Pemodel Watak: Nurul Amanina & Sharifa Sarah.
  • Ketua Animasi: Noriman Saffian & Rashdan Fahirurazi.
  • Juru Animasi: Nazrul Hadi, Hafiz Ashraf, Muhammad Zharif Fikri, Mohd Asfian, Raja Nukman, Ferdiawan Gunarto, Husna Faizal, Ahmad Syarqawi.
  • Pereka Set: Faszirul Azzery & Ahmad Fadzil.
  • Ketua Rendering: Ho Che Seund & Muhammad Khairul Aladin.
  • Ketua Penggubahan: Muhammad Akid Jamel & Nurasyikin Abdul Khalit.
  • Penggubah: Wu Chyntia, Farhana Zainal Abidin, Rizki Pratama Novianto, Dzulkifli Ehsan, dan Yasmin Khairudin.
  • Pereka Audio:  Usamah Widiatmoko, Behrooz Zandi Tavasol, Mohd Mustazza, dan Shamir Supaat.
  • Pereka Produksi: Nurul Izzatuleffa & Rashid Zakaria.
  • Acara & Barangan: Ilyana Ramlan & Mohd Shaffie Ramli.
  • Jenama & Pemasaran: Faiz Zainal Aabidin, Ehsan Azaruddin, Adelia Citra Hapsari, dan Weng Lok Yim.
  • Pengurusan & Kewangan: Nur Syahirah Ariffin, Meldanovita Umar, Wan Mazlinda, Zuraidah Ahmad.

Produksi

Nizam Razak menyatakan bahawa filem ini menelan belanja sebanyak RM5 juta, dan beliau menggambarkan ianya sebagai "nilai yang besar". Filem ini dibuat dalam tempoh dua tahun. Proses memasukkan suara juga mula dilakukan sejak awal pembikinan filem ini lagi sehingga ia selesai akhir tahun lalu. Filem ini mendapat sokongan dari Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS), Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC), and Pusat Kandungan Kreatif Animasi Malaysia (MAC3). 70 pekerja telah digunakan untuk menghasilkan filem ini. Tempoh masa asal bagi filem ini adalah 160 minit, tetapi ia telah dipendekkan kepada 100 minit untuk menepati piawaian filem kanak-kanak.

Lagu Tema

Promosi

Animonsta Studios mengumumkan projek filem BoBoiBoy pertama mereka, BoBoiBoy: Sfera Kuasa pada Jun 2013 yang dirancang untuk ditayangkan pada 2014. Namun, projek itu tertangguh seketika dan diumumkan waktu penayangan pada akhir tahun 2015 dalam teaser rasmi mereka di YouTube yang disiarkan pada 16 Februari 2015. Selepas 7 bulan, Animonsta Studios menyiarkan trailer rasmi mereka di YouTube, yang menyatakan bahawa filem ini akan ditayangkan pada 2016. Dalam trailer tersebut, BoBoiBoy: The Movie telah menjalankan kerjasama dengan Bunkface dan dua DJ AMKrew Hot FM, Fara Fauzana dan AG Hot FM. Trailer kedua telah disiarkan pada 3 Februari 2016 di laman YouTube rasmi Monsta.

Pada 21 Disember 2015, Animonsta Studios secara rasminya telah mengumumkan tarikh perlancaran untuk pawagam Malaysia di akaun Facebook rasmi mereka iaitu 3 Mac 2016. Tarikh tayangan di pawagam Indonesia telah diumumkan pada 30 Disember 2015 yang adalah 13 April 2016. Pada bulan Februari 2016, Animonsta Studios mengeluarkan trailer rasmi kedua mereka di YouTube.

Animonsta Studios akan mempromosikan filem ini di Tokyo Anime Award Festival 2016 pada Mac 2016. Mereka sedang dalam perbincangan untuk membawa filem ini ke Kazakhstan. Terdapat juga rancangan untuk membawa filem ini ke negara terdekat seperti Thailand, Vietnam dan Kemboja yang menunjukkan minat mereka terhadap filem ini.

Pencapaian

BoBoiBoy: The Movie telah mendapat sambutan yang amat luar biasa di Malaysia. Pada hari pertama tayangan iaitu 3 Mac, BoBoiBoy: The Movie telah mengutip lebih daripada RM 500,000 sekaligus membolehkan BoBoiBoy: The Movie menempa nama di Malaysian Book of Records sebagai kutipan hari pertama paling tinggi di Malaysia. Kebanyakan pawagam juga penuh dan tiket-tiket habis awal. Selepas 11 hari, filem ini menjadi filem animasi Malaysia paling laris selepas mengutip lebih RM 8 juta mengalahkan Geng: Pengembaraan Bermula yang mengutip RM 6.3 juta. Filem ini mencapai sasaran untuk pasaran Malaysia selepas mengutip RM 13 juta selepas 17 hari.

Jumlah Hari Tayangan Kutipan Kumulatif
1 hari (3 Mac) RM 500,000
2 hari (4 Mac) RM 1 juta
3 hari (5 Mac) RM 2 juta
4 hari (6 Mac) RM 3.2 juta/RM 3.5 juta
9 hari (11 Mac) RM 5 juta
11 hari (13 Mac) RM 8 juta
12 hari (14 Mac) RM 8.5 juta
14 hari (16 Mac) RM 10 juta
15 hari (17 Mac) RM 10.5 juta
17 hari (19 Mac) RM 13 juta
20 hari (22 Mac) RM 14 juta
27 hari (30 Mac) RM 15 juta
40 hari (11 April) RM 16 juta

Masa Hadapan

Selepas filem ini, terdapat rancangan untuk membuat dua lagi filem BoBoiBoy, dan Nizam Razak menyatakan bahawa mereka telahpun mempunyai idea untuk filem kedua mereka.

Maklumat

  • Filem ini merupakan movie BoBoiBoy 3D terbaru yang pertama yang akan dikeluarkan oleh Animonsta Studios.
  • Filem ini mendapat promosi yang sangat besar di stesen-stesen televisyen Media Prima, sehingga ikon "BoBoiBoy: The Movie Kini Di Pagawam" diletakkan di sebelah kiri atas pada hampir setiap masa di TV3, NTV7, 8TV, TV9.
  • Sedutan 15 minit pertama boleh ditonton di Portal Dalam Talian TonTon dan pernah ditayangkan di TV3 dan TV9.
  • Projek filem ini telah dirancang sejak pengeluaran siri TV itu sendiri. Tetapi kemudian siri ini telah dihasilkan dahulu kerana bagi memperkenalkannya kepada orang ramai.
  • Tarikh tayangan filem adalah pada 3 Mac 2016, yang dilihat dalam trailer di hadapan Musim 3, Episod 22 rasmi video YouTube.
  • Tarikh siaran pertama telah diramalkan pada 26 November 2015. Tetapi telah ditukar pada 3 Mac 2016 bagi mengelakkan persaingan tayangan filem.
  • Filem ini mengambil masa 3 tahun untuk diselesaikan dengan menelan kos RM5 juta.
  • Trailer rasmi filem mengandungi sarikata Bahasa Inggeris dan Bahasa Cina.
  • Ini adalah kali pertama BoBoiBoy dilihat tanpa topinya, menurut video eksklusif "Sneak Peek" dan Trailer #2, di mana dia kehilangan topinya dua kali.
  • Filem ini memperkenalkan BoBoiBoy musuh yang paling kuat, kumpulan asing Tengkotak.
  • Tayangan gala perdana filem ini telah diadakan pada 20 Februari 2016 di Golden Screen Cinemas Pavillion, Kuala Lumpur, Malaysia.
  • Terdapat juga beberapa tayangan awal untuk BoBoiBoy: The Movie pada 27 Februari 2016 di GSC IOI City Mall, Putrajaya dan GSC Berjaya Times Square, Kuala Lumpur.
  • Di Indonesia, perdana gala ini filem ini akan diadakan pada 11 April 2016 di Jakarta.
  • Tayangan di Indonesia merangkumi tiga syarikat perfileman iaitu CGV Blitz, Cinemaxx dan Platinum.
  • Selain ditayangkan di pawagam, pihak Monsta telah mengeluarkan versi DVD bagi filem BoBoiBoy: The Movie. Ianya telah dijual di Kedai Speedy Video yang berdekatan bagi Malaysia. Bagi Indonesia pula, DVD ini boleh didapatkan di Monsta E-Store.
  • BoBoiBoy: The Movie juga telah disiarkan di televisyen sempena Hari Raya Aidilfitri bagi memeriahkan lagi raya untuk peminat-peminat BoBoiBoy. Menurut Facebook BoBoiBoy, BoBoiBoy: The Movie disiarkan di MNCTV Indonesia pada Hari Raya Pertama, Rabu 6 Juli, Jam 18:00 WIB, manakala bagi TV3 Malaysia pula pada Hari Raya Kedua, Khamis 7 Julai, pukul 9 malam.
  • Filem ini memenangi Filem Animasi Terbaik di Festival Filem Malaysia 28.
  • Filem ini mempunyai tayangan khas di Imagica Tokyo, Jepun pada 13 September, 2016. Ia juga termasuk sarikata Jepun.
  • Filem ini telah ditetapkan untuk ditayangkan di pawagam Korea pada tahun 2017. Animonsta Studio kini bekerja dengan Wawasan Plus dan Hiburan pengedar Korea, Boxoo Entertainment untuk membawa filem ke Korea.

Video

Klip

OST

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak