Fandom

BoBoiBoy Wiki

BoBoiBoy: The Movie

394laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share
"Bersama Kita Berjuang!"

— Slogan kata BoBoiBoy: The Movie

Gelung templat dikesan: Templat:Filem

BoBoiBoy: The Movie ialah filem yang telah ditayangkan di pawagam Malaysia dan Brunei bermula daripada 3 Mac 2016 dan 18 Mac 2016 di pawagam Singapura serta 13 April 2016 di pawagam Indonesia. Filem ini merupakan filem pertama yang telah dihasilkan oleh Animonsta Studios.

Tarikh Tayangan

Mengikut perancangan asal, filem ini akan ditayangkan di pawagam pada akhir tahun 2014, tetapi telah ditunda kepada bulan Mac 2015 dan ditunda sekali lagi kepada bulan November 2015 menurut Majalah Komik BoBoiBoy. Kemudian, ditunda lagi kepada bulan Mac atau April 2016 menurut Facebook BoBoiBoy.

Pada 21 Disember 2015, Animonsta Studios telah mengumumkan tarikh tayangan secara rasmi melalui Facebook BoBoiBoy, iaitu pada 3 Mac 2016. Pada 30 Disember 2015, Animonsta Studios telah mengumumkan pula tarikh tayangan di pawagam Indonesia iaitu pada 13 April 2016. Pada 18 Mac 2016, pihak Monsta telah mengumumkan tarikh tayangan di Singapura iaitu pada 18 Mac 2016.

Plot

Kelihatan sebuah robot sedang dikejar oleh sebuah kapal angkasa. Dengan tegas, Bora Ra mula memberikan arahan awal untuk menyerang Klamkabot, iaitu robot serba merah itu. Sebuah mesin tembakan yang besar dikeluarkan oleh Gaga Naz, lalu digunakan olehnya untuk menyerang Klamkabot. Klamkabot mengelak dengan pantas dan mula menyerang balas. Pemandu kapal yang bernama Kiki Ta kelihatan mengawal kapal dengan hemah daripada serangan Klamkabot yang tidak membahayakan ahli-ahli lain. Disebabkan serangan tidak berjaya, Robot T dilancarkan oleh Yoyo Oo yang berasal dari bawah kapal angkasa untuk mengejar Klamkabot bersama.

Sambil itu, Bora Ra memberikan arahan kepada ahli-ahli pasukannya supaya terus mengejar robot itu untuk menangkapnya. Sejurus kemudian, muncul Cici Ko memberikan secawan minuman kepada kaptennya. Bora Ra memberikan lagi arahan seterusnya kepada Yoyo Oo untuk melepaskan Tembakan Pengikat. Dengan itu, Yoyo Oo mengaktifkan Tembakan Pengikat lalu Robot T melepaskannya ke arah Klamkabot. Akibatnya, pergerakan Klamkabot semakin perlahan dan menjadi semakin sukar untuk melarikan dirinya. Klamkabot cuba mengaktifkan kelajuan pada belakangnya dan berjaya melarikan diri, namun tidak berjaya melepaskan ikatan itu. Akhirnya, seluruh tubuh Klamkabot telah diikat seketatnya dan dihentikan. Kemudian, Kapal Angkasa Tengkotak mendarat betul-betul di hadapan Klamkabot. Dengan cara Bora Ra yang begitu jahat dan licik sekali, memang sesuai dia menjadi kapten. Bora Ra berjalan perlahan menuju ke arah Klamkabot sambil mengarahkan ahli pasukannya supaya bersedia untuk menaikkan Klamkabot ke dalam kapal. Ujarnya, dia tidak dapat menyangka bahawa tempat itulah rupa-rupanya tempat Klamkabot bersembunyi selama ini.

Bora Ra bertegas kepada ahli-ahlinya supaya jangan berhenti dan terus mengejar Klamkabot sampai ia berjaya ditangkap. Pada masa yang sama, Bora Ra diberikan secawan minuman panas oleh Cici Ko. Ketika sudah menghampiri Klamkabot, Robot T melepaskan Tembakan Pengikat ke arah Klamkabot. Akibatnya, Klamkabot menjadi sukar untuk melarikan diri dan pergerakannya pun semakin perlahan. Klamkabot tiada pilihan lain, dia menggunakan kelajuan penuh dan berjaya memecut ke depan, namun begitu gagal melepaskan ikatan. Robot T masing-masing terus menggerudi ke dalam batu-batu untuk mengelakkan Klamkabot lari, dan akhirnya berjaya berbuat demikian. Kapal Tengkotak mendarat di hadapan Klamkabot untuk menaikkannya ke dalam kapal. Sambil Bora Ra berjalan, beliau mengatakan kepada Klamkabot, yang akhirnya dia telahpun jatuh ke tangannya dan tidak dapat menyangka bahawa di pulau itulah Klamkabot bersembunyi selama ini.

Terdesak untuk melepaskan diri, Klamkabot cuba mengimbas Sfera Kuasa lain yang terdekat, dan jumpa satu di Bumi, kemudian bersedia untuk teleport dengan sisa tenaga teleportasi yang ada. Oleh itu, Klamkabot mengumpulkan tenaga sebanyak mungkin. Pada masa yang sama, kuasa teleportasi yang tinggi dikesan oleh Kiki Ta melalui radar kapal angkasa. Selepas diketahui oleh Bora Ra, dia mengarahkan agar tindakan Klamkabot itu dihentikan, etapi pada masa yang sama, seluruh pulau itu mula bercahaya. Dalam sekelip mata, keseluruhan pulau lenyap bersama Klamkabot.

Sementara itu, di planet Bumi... Sebuah rancangan radio sedang berlangsung yang dibuat oleh Pakcik Mat (yang dahulunya digelar sebagai Burgerman) yang bertajuk Ikan.FM. Selain itu, Pakcik Mat memperkenalkan dirinya sebagai DJ Jay. Rancangannya disertai dengan topik hangatnya, 'Apasal kau tak makan umpan aku?'. Setelah selesai, Pakcik Mat mula berbual dengan pemanggil pertamanya, iaitu seekor ikan (sebenarnya, suara ikan itu dilakonkan oleh Pakcik Mat sendiri). Tetapi, tiba-tiba sampan Pakcik Mat bergoncang. Pada masa yang sama, Pakcik Mat terlihat buih-buih yang sedang bubbling di atas permukaan laut.

Tiba-tiba lagi, joran-joran milik Pakcik Mat pula mula berpusing dengan laju, membuatkan empunya joran itu terkejut dan cepat-cepat menarik semula joran-jorannya, kemudian terlihat salah satu jorannya yang lain berpusing, lalu memesan gurauan kepada ikan-ikan agar tidak bertukar-tukar talian. Tetapi, jelas sekali ini bukan masa yang sesuai untuk bergurau. Satu demi satu joran yang berada dalam sampan tertarik ke laut. Namun begitu, Pakcik Mat tidak menyerah kalah, dan cuba menyelamatkan joran-jorannya yang lain. Akibat daripada daya tarikan yang terlampau kuat, tali-tali joran Pakcik Mat terputus, menyebabkan Pakcik Mat terpelanting ke dalam sampannya semula.

Sampannya yang jatuh semula ke laut terbalik, dan mujur Pakcik Mat dapat berpegang pada sampannya daripada jatuh ke dalam laut. Tetapi tiba-tiba, Pakcik Mat dapat merasakan ada titisan air yang menitis di pakaian dan sampannya dan merasakan ada benda besar di atas udara. Dengan rasa takut, Pakcik Mat memandang atas perlahan-lahan dan akhirnya dia melihat, "PULAU TERAPUNG!", yang membawa maksud sebuah pulau sedang terapung di udara.

Pada keesokan paginya pula, bertempatan di bilik BoBoiBoy. BoBoiBoy menutup jam loceng dan menarik selimut menutupi badannya, tetapi tiba-tiba selimutnya ditarik semula. Ochobot, sahabat baik BoBoiBoy mengejutkannya untuk bangun dan bertanya sudah pukul berapa. Sejurus kemudian, kedengaran bunyi panggilan pada jam tangan kuasa BoBoiBoy. Setelah menyahut, hologram Yaya dan Ying terpancar pada atas jam kuasanya.

Yaya terus bertanya kepada BoBoiBoy dia ingat atau tidak hari itu merupakan hari apa kepada mereka. Oleh itu, BoBoiBoy menjawab Hari Kantin Sedunia. Malangnya, jawapan yang diberikan BoBoiBoy salah dan telah membuatkan mereka berdua berasa marah. Sebenarnya, hari itu merupakan hari berkhemah mereka di suatu tempat yang tidak jauh dari rumah BoBoiBoy. Untuk memastikan BoBoiBoy tidak lupa lagi, Yaya memberikan sedikit teguran kepadanya. BoBoiBoy dengan sengaja terus menutupi kesalahannya dengan mengakui yang dia hanya bergurau sebentar tadi.

Oleh kerana masa tidak mencukupi, Ochobot segera mengarah BoBoiBoy untuk mandi agar tidak terlambat untuk pergi berkhemah bersama kawan-kawannya yang lain. Oleh itu, BoBoiBoy terus memutuskan talian jam tangannya dengan hanya menyentuh pada atas permukaan jam tangannya. Sementara itu, papan kenyataan di dalam bilik BoBoiBoy terdapat keratan akhbar-akhbar yang menunjukkan segala pencapaian yang BoBoiBoy terima semasa dia menjadi seorang superhero di Pulau Rintis.

Setelah Ochobot memberikan tuala kepada BoBoiBoy dan memesan bahawa dia menunggunya di tingkat bawah, BoBoiBoy segera berjalan memasuki ke dalam bilik air. Sambil berjalan, BoBoiBoy tersenyum kerana melihat Ochobot yang tidak sabar untuk pergi berkhemah. Sejurus selepas BoBoiBoy melangkah masuk, dia terus menyedari bahawa terdapat tulisan ayat pada cermin yang tergantung pada dinding: "Hari ni hari berkhemah. Jangan lupa dey dey dey dey...".

Selain itu, terdapat juga nama penuh orang yang menulis ayat itu: "Raja Gopal A/L Raja Kumar" yang ditulis di bawah ayat itu. BoBoiBoy pun berleter kerana hanya untuk mengingatkannya tentang hari perkhemahan, sampai menconteng cermin bilik air di rumah orang. Tiba-tiba, kedengaran jelas suara Gopal menjawab leteran BoBoiBoy. Apabila melihat di sekeliling, BoBoiBoy mendapati Gopal mengintipnya melalui tingkap bilik air bilik air.

BoBoiBoy dengan rasa terkejut terus bertanya apa yang dilakukannya di situ. Jawab Gopal, dia berada di situ adalah untuk memastikan BoBoiBoy membaca pesanannya. Dengan nada suara geram, BoBoiBoy segera menghalau Gopal pergi dari situ. Sebelum pergi ke tempat berkhemah, Gopal sempat meninggalkan pesanan lagi kepada BoBoiBoy bahawa dia akan menunggunya di pondok bas. Sekaligus mengingatkan dia agar tidak lambat, kemudian dari atas tiang Gopal turun ke bawah dan pergi ke pondok bas.

BoBoiBoy pula berleter lagi kerana rakan-rakannya yang sering mengingatkannya tentang hari perkhemahan itu. Sementara itu bertempatan di tingkat bawah, kelihatan Ochobot sedang menonton berita TV33 sementara menunggu BoBoiBoy menyiapkan dirinya. Mengikut laporan terkini, pembaca berita yang bernama Nurul Julie Juliana menerangkan bahawa satu kes rompakan baru sahaja dilaporkan. Tambahan lagi, pihak polis sedang berusaha mengejar perompak-perompak yang cuba melarikan diri.

Sambil menonton berita, Ochobot dapat merasakan bahawa mesti BoBoiBoy akan menolong pihak polis menangkap para perompak. Sejurus kemudian, Ochobot menyedari bahawa BoBoiBoy sedang menuruni ke tingkat bawah. Dengan pantas Ochobot terus menukar siaran televisyen kepada cerita kartun supaya BoBoiBoy tidak mengetahui tentang perkara yang sedang berlaku. Melihat Ochobot yang menghadap televisyen, BoBoiBoy terus bertanya bahawa dia sedang menonton rancangan apa. Namun, Ochobot terpaksa menipu BoBoiBoy; mengatakan yang dia sedang menonton cerita kartun. BoBoiBoy sambil tersenyum mengujar "terbaik". Setelah itu, mereka berdua mula bergerak ke tempat perkhemahan mereka, iaitu pondok bas.

Jelas sekali Ochobot berasa amat gembira untuk pergi berkhemah, hinggakan dia menarik-narik tangan BoBoiBoy supaya mereka cepat sampai ke pondok bas. Ujarnya lagi, dia amat menantikan saat-saat begini; meluangkan masa bersama BoBoiBoy. Setibanya mereka di lintasan pejalan kaki, mereka berdua menunggu sehingga lampu melintas berwarna hijau. Setelah hijau, mereka berdua melintas bersebelahan. Tanpa diduga, tiba-tiba trak laju datang dari arah yang bertentangan dengan mereka dan hampir melanggar Ochobot. Menyedari hal itu, BoBoiBoy segera mendakapnya ke pejalan kaki bagi mengelakkan Ochobot dilanggar. Ketua perompak yang digelar sebagai Roberto Santana segera mengarahkan kereta-kereta lain supaya ke tepi, siap membuat isyarat tangan lagi.

BoBoiBoy kemudian menyedari bahawa trak laju itu merupakan kenderaan perompak-perompak. Ravi J. Jambul, iaitu seorang pemberita juga menyertai pihak polis. Walaupun dia tidak menaiki kereta, namun dia hanya meniarap di atas bumbung kereta polis yang betul-betul sedang mengejar di belakang kenderaan suspek Perompak Kedai Dobi Bersiri. Seperti yang dijangka oleh Ochobot, BoBoiBoy ingin menangkap para perompak itu dengan menggunakan kuasanya. Sebelum mengejar para perompak yang semakin jauh melarikan diri, BoBoiBoy memberikan semua barang keperluan untuk berkhemah kepada Ochobot dan menyuruhnya menunggunya di pondok bas. Kemudian, BoBoiBoy terus memecut laju meninggalkan Ochobot. Ochobot berasa amat kecewa dengan BoBoiBoy.

Di dalam kereta polis yang berada di hadapan, seorang anggota polis melaporkan tentang segala tindakan dan perbuatan yang dilakukan oleh para perompak. Pada masa yang sama, polis-polis tidak tahu yang sebenarnya Adu Du sedang mencuri dengar perbualan mereka di Markas Kotak melalui sebuah radio. Oleh itu, mereka mula bersedia untuk memainkan peranan sebagai Jero-Jero. Sementara itu, adegan kejar-mengejar masih berterusan dengan bunyi siren kereta polis yang berganda. Seorang anggota polis dan Ketua Polis yang sedang memandu kereta kemudian menyedari yang Ravi J. Jambul ingin melakukan sesuatu. Rupa-rupanya, dia hanya ingin melompat ke bumbung trak para perompak untuk menemubual mereka.

Para perompak juga menyedari akan lompatan Ravi J. Jambul dengan mendengar bunyi yang terhasil daripada lompatannya itu. BoBoiBoy yang masih lagi mengejar dari tadi terus menghampiri trak para perompak itu dengan memecut selaju yang mungkin. Sebelum memulakan sesi temubual bersama perompak, Ravi J. Jambul memastikan terlebih dahulu aperture, rule-of-thirds, composition dan akhir sekali jambulnya yang masuk ke dalam kamera atau pun tidak. Setelah semuanya elok, Ravi J. Jambul pun memulakan sesi temubual bersama ketua perompak. Pertamanya, Ravi J. Jambul menyoal ketua perompak akan sebab-sebab mereka merompak kedai dobi. Jurukamera kemudian menghalakan kamera ke arah ketua perompak. Salah seorang anggota perompak, Rob yang serba biru segera menyeru bosnya supaya senyum kerana mereka dapat masuk ke dalam televisyen. Namun, Ketua Polis tidak berhenti mengarahkan para perompak untuk menghentikan kenderaan. Sehingga dia terpaksa menggunakan pembesar suara. Tanpa fikir panjang, salah seorang lagi anggota perompak iaitu Robert yang serba kuning mengarahkan bosnya untuk berpegang kuat-kuat pada sesuatu dan terus memecut laju meninggalkan kereta-kereta polis di belakang.

Pada masa yang sama, BoBoiBoy masih lagi memecut selaju yang mungkin di belakang kereta-kereta polis. Ketika itu juga, kelihatan seorang nenek tua sedang melintas jalan setelah melihat lampu berwarna hijau. Dilihatkan dalam bakul pada basikal yang ditunggangnya, menampakkan dia baru selesai membeli sayur-sayuran. Disebabkan oleh terlalu risau untuk melarikan diri daripada pihak polis, perompak-perompak tidak perasan bahawa seorang nenek sedang melintas betul-betul di hadapan kereta mereka. Sebaik sahaja perompak-perompak mengalihkan pandangan mereka ke hadapan, mereka terperanjat bukan main lagi apabila terlihat nenek tua yang sedang melintas jalan itu. Begitu juga dengan BoBoiBoy dan nenek tua yang baru menyedari perkara itu.

Terdesak untuk menyelamatkan nenek tua itu daripada dilanggar dengan cepat, BoBoiBoy segera berpecah kepada tiga dan masing-masing terus bergerak ke posisi mereka. Dengan menggunakan hoverboard, BoBoiBoy Taufan berjaya menyelamatkan nenek itu daripada bahaya dengan meninggalkan sayur-sayuran yang telah koyak di atas jalan raya. Tambahan lagi setelah tayar kereta-kereta memijak sayur-sayuran itu. Tetapi, sekarang lain pula ceritanya apabila sebuah lori simen yang besar datang dekat dari arah bertentangan. Walau bagaimanapun, pemandu lori simen itu sempat menekan brek dengan kedua-dua kakinya. Oleh itu, lori simen itu berjaya mengelak daripada dilanggar kereta perompak, namun tidak berjaya mengelak daripada sebuah kereta kecil yang terdapat seorang ibu dan anak lelaki di dalamnya.

Tiba-tiba, muncul Golem Tanah menahan lori simen itu dan kelihatan BoBoiBoy Gempa berada di belakangnya. Walaupun ibu dan anak lelakinya pengsan di dalam kereta itu, namun BoBoiBoy Gempa telah berjaya menyelamatkan keadaan. Akan tetapi, nenek tua tadi mula mengalirkan air matanya apabila melihat sayur-sayuran yang dibelinya hancur berkeping-keping. Sementara itu, perompak-perompak itu masih lagi berusaha melarikan diri daripada pihak polis sementara Ravi J. Jambul menjerit ketakutan. Tindakan perompak-perompak yang terburu-buru telah membuatkan kenderaan-kenderaan yang lain berlanggar antara satu sama lain. Ada kereta yang melanggar sebuah bas, dan ada juga kereta yang melanggar tiang lampu isyarat.

Setelah BoBoiBoy Taufan dan BoBoiBoy Gempa, kini giliran BoBoiBoy Halilintar pula untuk beraksi. Dia ingin menggunakan Gerakan Kilat untuk memecut ke kawasan lain, namun tiba-tiba dia ditembak sehingga melanggar tingkap sebuah restoran sampai pecah. Melihat BoBoiBoy Halilintar tiba-tiba muncul, pasukan Superhero Elemen iaitu Terra, Coral, dan Oake yang berada di dalam restoran itu sedikit terkejut. Rupa-rupanya, Adu Du dan Probe telah muncul untuk mempertahankan kejahatan. Melihat sahaja Adu Du dan Probe, Ravi J. Jambul segera melaporkan ke dalam berita dan menjelaskan kepada sesiapa yang tidak tahu, bahawa mereka adalah pasukan jahat yang menjadi tulang belakang dan juga penyokong aktiviti-aktiviti jahat penjenayah.

Telinga.png

Pulasan Telinga!

Kau, kau ni dah melampau!.jpg

Kau... Kau ni dah melampau!

(Akan disambung nanti...)

Sinopsis

Rakan robot BoBoiBoy, Ochobot, telah diculik oleh sekumpulan pemburu Sfera Kuasa makhluk asing bernama Tengkotak dengan tujuan menggunakan Ochobot untuk mencari Klamkabot, sebuah Sfera Kuasa purba dan berkuasa yang menyembunyikan diri di bumi. BoBoiBoy dan rakan-rakan kini perlu berlumba dengan masa untuk menyelamatkan Ochobot dan mendedahkan rahsia disebalik misteri Sfera Kuasa. Perjalanan mereka akan membawa mereka melalui pengembaraan yang penuh dengan aksi, komedi, dan adegan-adegan yang menarik.

Watak dan Pelakon Suara

Watak Pelakon Suara Peranan/Kuasa/Penerangan
BoBoiBoy Nur Fathiah Diaz BoBoiBoy adalah watak utama dalam filem ini. Dia boleh berpecah kepada tujuh elemen yang berbeza apabila betul-betul berada dalam kesusahan ataupun keadaan yang amat terdesak.
Fang Wong Wai Kay Fang adalah pesaing sengit/saingan ketat kepada BoBoiBoy. Dia mempunyai kuasa yang boleh memanipulasi bayang-bayang. Dalam BoBoiBoy: The Movie, dia juga menerima kuasa tingkatan (upgrade) baru yang lebih hebat, iaitu membolehkan dia bercantum dengan bayang-bayangnya.
Gopal Dzubir Mohammed Zakaria Sahabat baik kepada BoBoiBoy. Kuasanya ialah penukaran molekul, membolehkan dia menukarkan dari satu objek menjadi objek yang lain. Dalam BoBoiBoy: The Movie, dia juga menerima kuasa tingkatan baru, iaitu membolehkan dia menukarkan molekul-molekul di dalam dirinya menjadi elemen-elemen seperti emas, besi, berlian, getah, dan sebagainya mengikut citarasa Gopal.
Yaya Nur Sarah Alisya Peramah, tetapi tegas. Kuasanya memanipulasikan graviti yang membolehkan dia terbang dan menjadi kuat. Dalam BoBoiBoy: The Movie, dia juga menerima kuasa tingkatan baru, iaitu membolehkan dia mengangkat barang-barang yang lebih berat dan mengurangkan keberatan sesuatu benda dengan kuasa gravitinya.
Ying Yap Ee Jean Seorang yang ceria, tetapi pemalu. Dia boleh memanipulasi masa, membuatkan persekitarannya menjadi perlahan ataupun cepat. Dalam BoBoiBoy: The Movie, dia juga menerima kuasa tingkatan baru. Ying yang dahulunya hanya boleh memperlahankan dan melajukan masa sahaja, tetapi kini Ying boleh mengulang semula sesuatu peristiwa lepas yang telah berlaku.
Ochobot Muhammad Fathi Diaz Selain BoBoiBoy dan kawan-kawan, Ochobot juga mendapat upgrade-nya sendiri. Ochobot ialah Sfera Kuasa generasi ke-9, yang juga Sfera Kuasa yang terakhir. Setelah mendapat upgrade, kini dia tinggal bersama BoBoiBoy yang menganggap Ochobot lebih sebagai sahabat daripada sebuah robot.
Tok Aba Anas Abdul Aziz Datuk dan mentor kepada BoBoiBoy. Membuka kedai "Tok Aba's Kokotiam" yang terkenal di Pulau Rintis.
Papa Zola Nizam Razak Superhero yang terkeluar dari permainan video dan kemudiannya menjadi seorang guru di Sekolah Rendah Pulau Rintis.
Terra Muhammad Fathi Diaz Ahli pasukan paling muda yang bertenaga dan berani. Dengan sarung tangan tanah kuasa, Terra boleh mengawal elemen tanah.
Coral Nadia Nazir Penyayang dan sentiasa memikirkan tentang alam sekitar. Boleh mengawal elemen air dengan tongkat kuasa kepunyaannya.
Oake Wong Pak Lin Seorang ketua yang berwibawa dan sentiasa gembira. Menggunakan Ukulele kuasa yang mampu mengawal tumbuhan.
Adu Du Anas Abdul Aziz Alien yang datang dari Planet Ata Ta Tiga yang dahulunya datang ke Bumi untuk merampas koko.
Probe Anas Abdul Aziz Robot pembantu dan kawan kepada Adu Du yang setia. Boleh bertukar menjadi mod Super Probe yang kuat dan hebat.
Klamkabot Usamah Widiatmoko Klamkabot merupakan salah satu watak baru yang diperkenalkan dalam filem BoBoiBoy: The Movie. Dia bertanggungjawab untuk menolong BoBoiBoy dan kawan-kawannya di Pulau Terapung. Dia adalah Sfera Kuasa generasi pertama dan antara Sfera Kuasa pertama yang dicipta. Sering diburu oleh orang yang tidak bertanggungjawab hampir sepanjang hayatnya, dan pada akhirnya terpaksa memberikan kuasanya kepada Ochobot untuk menghidupkannya kembali.
Bora Ra Azman Zulkiply Seorang pemburu Sfera Kuasa yang terkenal di Planet Ata Ta Tiga. Dia ingin mencabar dirinya dengan mencari sebuah Sfera Kuasa lagenda yang dikatakan paling susah untuk dicari, iaitu Klamkabot.
Gaga Naz Mohammad Azmir Selamat (AG) Dikenali sebagai ahli kumpulan yang terkuat dalam pasukan Tengkotak. Oleh kerana dia ingin menjadi alien yang kuat, dia telah melakukan beberapa modifikasi sibernatik pada badannya.
Yoyo Oo Anas Abdul Aziz Seorang pakar dalam robotik dan teknologi Sfera Kuasa dalam Pasukan Tengkotak. Dia merupakan anggota pasukan yang terpandai dan pakar dalam pencarian maklumat.
Kiki Ta Chan Su Ling Seorang juruterbang yang terhebat dalam Pasukan Tengkotak. Dia juga merupakan seorang penembak yang tepat, semuanya adalah hasil daripada latihan ketenteraan elit.
Cici Ko Anas Abdul Aziz Dia hanyalah seorang pencuci kapal angkasa Pasukan Tengkotak. Tiada siapa tahu tentang asal-usul dia.

Kredit

  • Disokong oleh: Multimedia Development Corporation & Finas.
  • Diedarkan oleh: Primeworks Studios.
  • Diarah oleh: Nizam Razak.
  • Ditulis oleh: Nizam Razak & Anas Abdul Aziz.
  • Pengarah Produksi: Kee Yong Pin.
  • Pengarah Pelakon Suara: Ezdiani Ahmad Fawzi.
  • Pengarah Seni: Safwan Karim.
  • Dibintangi: Nur Fathiah Diaz, Nur Sarah Alisya, Dzubir Mohammed Zakaria, Yap Ee Jean, Wong Wai Kay, Mohd Fathi Diaz, Azman Zulkiply, Usamah Widiatmoko, Chan Su Ling, Anas Abdul Aziz, and Nizam Razak.
    • Menampilkan: Fara Fauzana (Hot FM) & Mohammad Azmir Selamat (AG) (Hot FM).
  • Muzik oleh: Yuri Wong.
  • Seni Konsep: Azalil Aizat, Haireey Hashnan, Hilman Muhamad, Fakeez Adnan.
  • Ketua Pemodel Watak: Zamri Mustapha.
  • Pemodel Watak: Nurul Amanina & Sharifa Sarah.
  • Ketua Animasi: Noriman Saffian & Rashdan Fahirurazi.
  • Juru Animasi: Nazrul Hadi, Hafiz Ashraf, Muhammad Zharif Fikri, Mohd Asfian, Raja Nukman, Ferdiawan Gunarto, Husna Faizal, Ahmad Syarqawi.
  • Pereka Set: Faszirul Azzery & Ahmad Fadzil.
  • Ketua Rendering: Ho Che Seund & Muhammad Khairul Aladin.
  • Ketua Penggubahan: Muhammad Akid Jamel & Nurasyikin Abdul Khalit.
  • Penggubah: Wu Chyntia, Farhana Zainal Abidin, Rizki Pratama Novianto, Dzulkifli Ehsan, dan Yasmin Khairudin.
  • Pereka Audio:  Usamah Widiatmoko, Behrooz Zandi Tavasol, Mohd Mustazza, dan Shamir Supaat.
  • Pereka Produksi: Nurul Izzatuleffa & Rashid Zakaria.
  • Acara & Barangan: Ilyana Ramlan & Mohd Shaffie Ramli.
  • Jenama & Pemasaran: Faiz Zainal Aabidin, Ehsan Azaruddin, Adelia Citra Hapsari, dan Weng Lok Yim.
  • Pengurusan & Kewangan: Nur Syahirah Ariffin, Meldanovita Umar, Wan Mazlinda, Zuraidah Ahmad.

Produksi

Nizam Razak menyatakan bahawa filem ini menelan belanja sebanyak RM5 juta, dan beliau menggambarkan ianya sebagai "nilai yang besar". Filem ini dibuat dalam tempoh dua tahun. Proses memasukkan suara juga mula dilakukan sejak awal pembikinan filem ini lagi sehingga ia selesai akhir tahun lalu. Filem ini mendapat sokongan dari Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS), Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC), and Pusat Kandungan Kreatif Animasi Malaysia (MAC3). 70 pekerja telah digunakan untuk menghasilkan filem ini. Tempoh masa asal bagi filem ini adalah 160 minit, tetapi ia telah dipendekkan kepada 100 minit untuk menepati piawaian filem kanak-kanak.

Lagu Tema

Promosi

Animonsta Studios mengumumkan projek filem BoBoiBoy pertama mereka, BoBoiBoy: Sfera Kuasa pada Jun 2013 yang dirancang untuk ditayangkan pada 2014. Namun, projek itu tertangguh seketika dan diumumkan waktu penayangan pada akhir tahun 2015 dalam teaser rasmi mereka di YouTube yang disiarkan pada 16 Februari 2015. Selepas 7 bulan, Animonsta Studios menyiarkan trailer rasmi mereka di YouTube, yang menyatakan bahawa filem ini akan ditayangkan pada 2016. Dalam trailer tersebut, BoBoiBoy: The Movie telah menjalankan kerjasama dengan Bunkface dan dua DJ AMKrew Hot FM, Fara Fauzana dan AG Hot FM. Trailer kedua telah disiarkan pada 3 Februari 2016 di laman YouTube rasmi Monsta.

Pada 21 Disember 2015, Animonsta Studios secara rasminya telah mengumumkan tarikh perlancaran untuk pawagam Malaysia di akaun Facebook rasmi mereka iaitu 3 Mac 2016. Tarikh tayangan di pawagam Indonesia telah diumumkan pada 30 Disember 2015 yang adalah 13 April 2016. Pada bulan Februari 2016, Animonsta Studios mengeluarkan trailer rasmi kedua mereka di YouTube.

Animonsta Studios akan mempromosikan filem ini di Tokyo Anime Award Festival 2016 pada Mac 2016. Mereka sedang dalam perbincangan untuk membawa filem ini ke Kazakhstan. Terdapat juga rancangan untuk membawa filem ini ke negara terdekat seperti Thailand, Vietnam dan Kemboja yang menunjukkan minat mereka terhadap filem ini.

Pencapaian

BoBoiBoy: The Movie telah mendapat sambutan yang amat luar biasa di Malaysia. Pada hari pertama tayangan iaitu 3 Mac, BoBoiBoy: The Movie telah mengutip lebih daripada RM 500,000 sekaligus membolehkan BoBoiBoy: The Movie menempa nama di Malaysian Book of Records sebagai kutipan hari pertama paling tinggi di Malaysia. Kebanyakan pawagam juga penuh dan tiket-tiket habis awal. Selepas 11 hari, filem ini menjadi filem animasi Malaysia paling laris selepas mengutip lebih RM 8 juta mengalahkan Geng: Pengembaraan Bermula yang mengutip RM 6.3 juta. Filem ini mencapai sasaran untuk pasaran Malaysia selepas mengutip RM 13 juta selepas 17 hari.

Jumlah Hari Tayangan Kutipan Kumulatif
1 hari (3 Mac) RM 500,000
2 hari (4 Mac) RM 1 juta
3 hari (5 Mac) RM 2 juta
4 hari (6 Mac) RM 3.2 juta/RM 3.5 juta
9 hari (11 Mac) RM 5 juta
11 hari (13 Mac) RM 8 juta
12 hari (14 Mac) RM 8.5 juta
14 hari (16 Mac) RM 10 juta
15 hari (17 Mac) RM 10.5 juta
17 hari (19 Mac) RM 13 juta
20 hari (22 Mac) RM 14 juta
27 hari (30 Mac) RM 15 juta
40 hari (11 April) RM 16 juta

Masa Hadapan

Selepas filem ini, terdapat rancangan untuk membuat dua lagi filem BoBoiBoy, dan Nizam Razak menyatakan bahawa mereka telahpun mempunyai idea untuk filem kedua mereka.

Maklumat

  • Filem ini merupakan movie BoBoiBoy 3D terbaru yang pertama yang akan dikeluarkan oleh Animonsta Studios.
  • Filem ini mendapat promosi yang sangat besar di stesen-stesen televisyen Media Prima, sehingga ikon "BoBoiBoy: The Movie Kini Di Pagawam" diletakkan di sebelah kiri atas pada hampir setiap masa di TV3, NTV7, 8TV, TV9.
  • Sedutan 15 minit pertama boleh ditonton di Portal Dalam Talian TonTon dan pernah ditayangkan di TV3 dan TV9.
  • Projek filem ini telah dirancang sejak pengeluaran siri TV itu sendiri. Tetapi kemudian siri ini telah dihasilkan dahulu kerana bagi memperkenalkannya kepada orang ramai.
  • Tarikh tayangan filem adalah pada 3 Mac 2016, yang dilihat dalam trailer di hadapan Musim 3, Episod 22 rasmi video YouTube.
  • Tarikh siaran pertama telah diramalkan pada 26 November 2015. Tetapi telah ditukar pada 3 Mac 2016 bagi mengelakkan persaingan tayangan filem.
  • Filem ini mengambil masa 3 tahun untuk diselesaikan dengan menelan kos RM5 juta.
  • Trailer rasmi filem mengandungi sarikata Bahasa Inggeris dan Bahasa Cina.
  • Ini adalah kali pertama BoBoiBoy dilihat tanpa topinya, menurut video eksklusif "Sneak Peek" dan Trailer #2, di mana dia kehilangan topinya dua kali.
  • Filem ini memperkenalkan BoBoiBoy musuh yang paling kuat, kumpulan asing Tengkotak.
  • Tayangan gala perdana filem ini telah diadakan pada 20 Februari 2016 di Golden Screen Cinemas Pavillion, Kuala Lumpur, Malaysia.
  • Terdapat juga beberapa tayangan awal untuk BoBoiBoy: The Movie pada 27 Februari 2016 di GSC IOI City Mall, Putrajaya dan GSC Berjaya Times Square, Kuala Lumpur.
  • Di Indonesia, perdana gala ini filem ini akan diadakan pada 11 April 2016 di Jakarta.
  • Tayangan di Indonesia merangkumi tiga syarikat perfileman iaitu CGV Blitz, Cinemaxx dan Platinum.
  • Selain ditayangkan di pawagam, pihak Monsta telah mengeluarkan versi DVD bagi filem BoBoiBoy: The Movie. Ianya telah dijual di Kedai Speedy Video yang berdekatan bagi Malaysia. Bagi Indonesia pula, DVD ini boleh didapatkan di Monsta E-Store.
  • BoBoiBoy: The Movie juga telah disiarkan di televisyen sempena Hari Raya Aidilfitri bagi memeriahkan lagi raya untuk peminat-peminat BoBoiBoy. Menurut Facebook BoBoiBoy, BoBoiBoy: The Movie disiarkan di MNCTV Indonesia pada Hari Raya Pertama, Rabu 6 Juli, Jam 18:00 WIB, manakala bagi TV3 Malaysia pula pada Hari Raya Kedua, Khamis 7 Julai, pukul 9 malam.

Video

Klip-Klip Pendek

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak