Fandom

BoBoiBoy Wiki

Bora Ra

401laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Bora Ra adalah Pemburu Sfera Kuasa yang terhebat dan juga ketua Pasukan Tengkotak. Beliau melakukan kemunculan sulungnya dalam BoBoiBoy: The Movie dan muncul dalam sedutan imbas kembali dalam BoBoiBoy Galaxy.

Sejarah

BoBoiBoy: The Movie

Pasukan Tengkotak sedang memburu sebuah Sfera Kuasa purba yang berkuasa iaitu Klamkabot di Pulau Terapung. Kapten dalam Pasukan Tengkotak iaitu Bora Ra tidak berhenti memberikan arahan kepada konco-konconya iaitu Gaga Naz dan Yoyo Oo untuk menyerang Klamkabot habis-habisan. Klamkabot dalam keadaan kelam-kabut dan cemas cuba mengelak daripada serangan-serangan tersebut dan berusaha untuk melarikan diri daripada ditangkap oleh Tengkotak. Namun, dengan bantuan Robot T yang mengikat Klamkabot dari setiap sudut dan membenamkan kaki mereka ke dalam tanah, membuatkan Klamkabot terperangkap dan sukar untuk melepaskan diri.

Terdesak untuk melarikan diri dari pemburu Power Sphera tersebut, Klamkabot cuba mengimbas sfera kuasa lain yang terdekat dan menjumpai Ochobot yang berada di Bumi. Untuk itu, Klamkabot menggunakan kuasa teleportasinya dan berjaya menteleportasikan dirinya dan pulau itu sekali ke Bumi. Bora Ra tidak dapat menerima hakikat bahawa Klamkabot berjaya melarikan dirinya. Namun begitu ketika berada di angkasa lepas, Yoyo Oo berjaya mengesan lokasi terakhir Klamkabot iaitu di planet Bumi tetapi kedudukan tempatnya adalah tidak diketahui. Bora Ra segera mendesaknya untuk mencari kedudukan tempat Klamkabot, dan mengugutnya agar keluar dari kapal angkasa miliknya itu.

Yoyo Oo yang takut akan ugutan kaptennya berusaha lagi untuk mencari kedudukan tempat Klamkabot, namun yang dijumpainya adalah Ochobot dan memberitahu kepada kaptennya. Bora Ra yang percaya akan kata-kata Yoyo Oo segera memberikan arahan kepada Kiki Ta untuk memecutkan kapal angkasa agar mereka sempat tiba sebelum Klamkabot berjaya mengumpulkan kuasa teleportasinya. Bora Ra dan konco-konconya akhirnya tiba di kedai Tok Aba's Kokotiam dan meminta izin kepada BoBoiBoy untuk meminjam Ochobot. Bora Ra tanpa membuang masa merampas Ochobot dan menyerahkannya kepada Yoyo Oo.

Yoyo Oo segera mengeluarkan Penggari Sfera Kuasa dan ia memerangkap Ochobot. Kiki Ta yang masih lagi berada dalam kapal angkasa menerima signal lokasi dengan serta-merta. BoBoiBoy yang tidak berfikir panjang terus bertukar menjadi BoBoiBoy Halilintar dan meluru ke arah Bora Ra. Gaga Naz segera melindungi kaptennya dan BoBoiBoy yang hampir tercampak ke belakang sempat berpecah menjadi tiga. Bora Ra yang melihat hanya bertepuk tangan dengan gelakan jahat. BoBoiBoy Halilintar, Taufan dan Gempa menentang Gaga Naz habis-habisan, akan tetapi BoBoiBoy pula yang kalah apabila ketiga-tiga BoBoiBoy bercantum semula.

Kuasa Lohong Hitam.jpg

Bora Ra melepaskan Kuasa Lohong Hitam.

Yaya, Ying dan Gopal turut membantu BoBoiBoy untuk berlawan dengan Gaga Naz, sehinggalah Gaga Naz meminta izin kepada Bora Ra untuk bertukar. Bora Ra berkata tidak perlu dan segera menghasilkan lohong hitam yang kecil dan melontarkannya ke arah kedai koko Tok Aba. Lohong hitam tersebut semakin membesar menjadi kuasa sedutan yang bercampur dengan kuasa magnetik yang sepantas kilat menyedut semua objek yang berada di kawasan tersebut ke pusatnya, termasuklah Yaya, Ying dan Gopal. Tetapi ia sempat dihentikan dan keadaan menjadi tenang semula.

Senarai Kuasa

  • Kuasa Lohong Hitam: Menghasilkan lohong hitam yang kecil, kemudian melontarkannya ke atas tanah yang kemudiannya membesar sebagai kuasa sedutan yang bercampur dengan kuasa magnetik yang boleh menyedut apa-apa sahaja ke pusatnya.
  • Lohong Hitam Gargantua: Menghasilkan satu lohong hitam di langit lalu menghantar tenaga kepadanya untuk membesarkannya dan akhirnya ia menjadi gergasi yang dapat menyedut satu pulau dalam satu masa.
Senjata
  • Tukul Lohong Hitam: Merupakan senjata yang boleh mengeluarkan kuasa lohong hitam.
    • Mampatan Lohong Hitam: Setelah menghasilkan lohong hitam, Bora Ra melontarkannya ke arah musuh yang dapat memampatkan atau menghancurkan badan musuhnya.
    • Sedutan Lohong Hitam: Kuasa ini berkebolehan untuk menyedut musuhnya dengan lebih kuat dan juga teknik pertahanan bagi Bora Ra.
Lain
  • Kuasa Teleportasi: Menteleportasikan dirinya dari satu tempat ke tempat yang lain dalam masa yang singkat bagi menyerang musuhnya ataupun mengelak serangan musuhnya dan tidak memerlukan apa-apa koordinat. Namun, koordinat yang betul diperlukan jika ingin teleportasi ke destinasi yang lebih jauh.

Rupa

Bora Ra tidak seperti alien berkepala kotak yang lain, kulitnya berwarna merah dan mempunyai sesungut di atas kepalanya di mana salah satunya telah hilang. Beliau merupakan alien yang sangat tinggi, malah lebih tinggi daripada Ejo Jo dan memakai sut yang berwarna hitam keunguan. Apabila dalam mod bertempur, Bora Ra boleh menteleportasikan baju perisainya yang juga berwarna hitam keunguan dan dilengkapi dengan Tukul Lohong Hitam.

Perwatakan

Walaupun penampilannya asing, Bora Ra sebenarnya adalah amat peramah, malahan suka menunjukkan koleksi Sfera Kuasa yang dijumpainya kepada tetamunya. Walaupun begitu, Bora Ra amatlah tamak dan mementingkan diri sendiri serta tidak teragak-agak untuk menggunakan kekerasan jika tidak dapat apa yang dia mahukan.

Trivia

  • Bora Ra mempunyai satu kuasa yang amat unik dan berbahaya iaitu Kuasa Lohong Hitam.
  • Tidak seperti makhluk asing Ata Ta Tiga yang lain, kulit Bora Ra berwarna merah dan bukannya hijau.
    • Salah satu sesungut Bora Ra telah hilang, menyebabkan Bora Ra hanya mempunyai satu telinga sahaja. Hal ini mungkin disebabkan oleh suatu pertempuran di antara Bora Ra dengan Kapten Kaizo pada masa lalu sebelum kemunculan sulungnya dalam BoBoiBoy: The Movie.
      • Seperti yang dijelaskan oleh Adu Du pada Musim 3, Episod 4, antena kiub di atas kepalanya merupakan telinganya. Ini menunjukkan bahawa Bora Ra adalah separuh-pekak.
  • Beliau adalah ketua Pasukan Tengkotak.
  • Bora Ra menanggung beberapa persamaan dengan satu lagi musuh BoBoiBoy, iaitu Ejo Jo:
    • Kedua-dua mereka berjaya menangkap Ochobot dari kedai Tok Aba dan BoBoiBoy Kokotiam.
    • Kedua-dua mereka mengeluarkan satu kuasa berskala besar sebagai serangan terakhir mereka, di mana Bora Ra melepaskan Lohong Hitam Gargantua dalam filem manakala Ejo Jo melepaskan Naga Bayang pada Musim 3, Episod 2.
    • Kedua-dua mereka berjaya mendapatkan kuasa dengan cara kekerasan; Bora Ra berjaya merampas Kuasa Teleportasi dari Ochobot manakala Ejo Jo berjaya mencuri Jam Kuasa milik Gopal, Yaya, Ying dan Fang.
    • Semasa pemerintahan keganasan Bora Ra dan Ejo Jo pada watak protagonis, seolah-olah ada kelucuan yang berlaku tentang bagaimana watak-watak kecil mempunyai suara yang mendalam: iaitu Cici Ko (yang kemudian memperkenalkan dirinya sebagai Komander Koko Ci) dan Iwan.
    • Cara Bora Ra meminta Yoyo Oo memberikan koordinat supaya mereka boleh melarikan diri, adalah mengingatkan bagaimana Ejo Jo menghubungi Komputer untuk menaikkannya ke dalam kapal angkasa dan larikan diri.
    • Kedua-dua mereka telah tertipu oleh Adu Du. Bora Ra tertipu apabila Adu Du memberikan koordinat palsu kepadanya manakala sebelum ini, Ejo Jo tertipu untuk datang dan menghadapi BoBoiBoy dan Fang jadi mereka boleh mengalahkan Ejo Jo seperti yang dirancang.
    • Selain daripada fakta bahawa Bora Ra dan Ejo Jo mengekalkan Papa Zola sebagai tebusan, mereka juga telah mengulas tentang bagaimana bangsa manusia 'tidak dapat maju' kerana mempunyai seseorang manusia seperti Papa Zola. Bora Ra banyak mengulas setelah melihat Papa Zola mengambil gambar sendiri (selfie) dalam BoBoiBoy: The Movie. Sementara apa yang diulas oleh Ejo Jo adalah seperti dalam Musim 2, Episod 13 apabila melihat Papa Zola sibuk memberikan kad jemputan untuk mempromosikan pantunnya.
  • Bora Ra menangkap Sfera-Sfera Kuasa adalah untuk koleksi trofinya sendiri dan juga mahu menolong Maharaja Ata Ta Tiga untuk menakluki galaksi dengan lebih cepat.

Galeri

Video

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak