Fandom

BoBoiBoy Wiki

Bora Ra

365laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Bora Ra
Watak BoBoiBoy
Bora Ra.png
Penampilan
sulung
"BoBoiBoy: The Movie"
Penampilan
terakhir
"BoBoiBoy: The Movie"
Pelakon
suara
Azman Zulkiply (Bahasa Melayu)

Bora Ra adalah seorang Pemburu Sfera Kuasa yang terhebat dan juga ketua dalam pasukan Tengkotak. Bora Ra melakukan kemunculan sulungnya dalam BoBoiBoy: The Movie.

Kuasa

  • Kuasa Lohong Hitam: Bora Ra menghasilkan lohong hitam yang kecil, kemudian melontarkannya ke atas tanah yang kemudiannya membesar sebagai kuasa sedutan yang bercampur dengan kuasa magnetik yang boleh menyedut seseorang masuk ke pusatnya.
  • Sedutan Lohong Hitam: Kuasa ini berkebolehan untuk menyedut musuhnya dengan lebih kuat dan juga teknik pertahanan bagi Bora Ra.
  • Mampatan Lohong Hitam: Setelah menghasilkan lohong hitam, Bora Ra melontarkannya ke arah musuh yang dapat memampatkan atau menghancurkan badan musuhnya.
  • Lohong Hitam Gargantua: Bora Ra menghasilkan satu lohong hitam di langit lalu menghantar tenaga kepadanya untuk membesarkannya dan akhirnya ia menjadi gergasi yang dapat menyedut satu pulau dalam satu masa.

Selain Kuasa Lohong Hitam, Bora Ra juga mempunyai kuasa keduanya, iaitu Kuasa Teleportasi yang dirampasnya daripada Ochobot membolehkannya untuk pergi ke suatu tempat yang lain dalam jangka masa yang singkat.

  • Kuasa Teleportasi: Bora Ra dapat menteleportasikan dirinya dari satu tempat ke tempat yang lain dalam masa yang singkat bagi menyerang musuhnya ataupun mengelak serangan musuhnya dan tidak memerlukan apa-apa koordinat. Namun, koordinat yang betul diperlukan jika ingin teleportasi ke destinasi yang lebih jauh.

Rupa

Bora Ra tidak seperti alien berkepala kotak yang lain, kulitnya berwarna merah dan mempunyai sesungut di atas kepalanya di mana salah satunya telah hilang. Dia merupakan alien yang sangat tinggi, malah lebih tinggi daripada Ejo Jo dan memakai sut yang berwarna hitam keunguan. Apabila dalam mod bertempur, Bora Ra boleh menteleportasikan baju perisainya yang juga berwarna hitam keunguan dan dilengkapi dengan Tukul Lohong Hitam.

Perwatakan

Walaupun penampilannya asing, Bora Ra sebenarnya adalah amat peramah, malahan suka menunjukkan koleksi Sfera Kuasa yang dijumpainya kepada tetamunya. Walaupun begitu, Bora Ra amatlah tamak dan mementingkan diri sendiri serta tidak teragak-agak untuk menggunakan kekerasan jika tidak dapat apa yang dia mahukan.

Trivia

  • Bora Ra mempunyai satu kuasa yang amat unik dan bahaya, Kuasa Lohong Hitam.

Video

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak