Wikia

BoBoiBoy Wiki

Fang

271laman di
wiki ini
Bincang1
Fang
Watak BoBoiBoy
Fang.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 25 & 26"
Pelakon
suara
Wong Wai Kay (Versi Bahasa Melayu)

Fang (Prebet Pang) ialah salah seorang daripada kawan BoBoiBoy yang juga mendapat kuasa daripada Ochobot. Kuasanya adalah Manipulasi Bayang.

Fang ini merupakan watak terakhir yang muncul untuk menyertai geng superhero BoBoiBoy. Dia muncul untuk memenuhkan peranan sebagai pesaing yang sengit kepada BoBoiBoy. Dia muncul buat kali pertama pada Musim Pertama, Episod Terakhir.

Latar Belakang

Beliau membuat penampilan pertamanya di Musim 1, Episod 25 & 26, dia dilihat di Stesen Keretapi Rintis keluar dari kereta api apabila BoBoiBoy ingin memasuki kereta api dan meninggalkan Pulau Rintis. Dalam Musim 2, Episod 1, dia munculkan diri di Sekolah Rendah Pulau Rintis sebagai pelajar, dan juga muncul dalam sebagai hantu dalam Musim 2, Episod 2. Dia juga cemburu dengan BoBoiBoy bukan sahaja dalam kuasanya tetapi juga dalam kepopularitiannya kerana mengikut alasan yang berikut:

  • Apabila dia datang ke kelas sebagai pelajar baru, seorang pelajar perempuan mengataknnya sangat kacak tetapi Gopal berkata BoBoiBoy lebih kacak daripada dia.
  • rakan-rakan beliau mengatakan bahawa BoBoiBoy lebih comel dan lebih bergaya daripada dia.
  • Apabila Fang mahu membeli donut kegemarannya iaitu donut lobak merah di kantin sekolah, BoBoiBoy mendapatkannya terlebih dahulu.
  • Apabila Fang menjawab soalan sukar dalam matematik, Gopal berkata, "Sekiranya BoBoiBoy adalah di sini, dia akan lebih pandai" dan Cikgu Papa Zola pun setuju dan mula bercakap tentang BoBoiBoy selama tiga jam.
  • Apabila dia membersihkan kelas dengan sendiri, BoBoiBoy mahu membantu beliau tetapi Guru Papa Zola dan rakan-rakan sekelas silap BoBoiBoy sebagai orang yang membersihkan bilik darjah mereka kerana dia sahaja yang memegang penyapu pada waktu tersebut

Dalam Musim 2, Episod 4 beliau amat benci dengan BoBoiBoy sehingga dia dan BoBoiBoy dicabar oleh Guru Papa Zola untuk bermain bola sepak untuk menentukan siapa lebih hebat, dia bekerjasama dengan Adu Du dan Probe tetapi tewas kepada pasukan BoBoiBoy dengan jaringan 3-2. Beliau adalah salah satu daripada watak-watak bersama-sama dengan BoBoiBoy dan Gopal yang mengecut apabila terkena sinaran Pistol Pengecutan oleh Probe (Musim 2, Episod 5) Walaupun masih cemburu, dia cuba untuk menjadi kawan dengan BoBoiBoy.

Dalam Musim 3 Episod 23 beliau telah menjadi sukarela dalam menjayakan sebuah karnival iaitu Karnival Hari Bumi dengan menyampaikan risalah kepada orang ramai.Tetapi apabila disapa oleh Ying dan Yaya dia berasa amat marah kepada Gopal kerana terlalu lama mengambil pamplet sehingga mencarinya di kantin.Kemudian dia bersama-sama dengan Ying, Yaya dan Gopal berjumpa dengan BoBoiBoy yang sedang sedih kerana ahli keluarganya tidak dapat hadir kerana kesibukan tetapi Fang tiba-tiba menerima mesej daripada Power Band dan meninggalkan mereka dalam keadaan tergesa-fesa Kemudian malam itu, dia dilihat dalam Rumah Hantu melihat padasebuah hologram kapal Ejo Jo, nampaknya menghubungi seseorang, dan berkata beliau menerima mesej dan kini bersedia. Kemudian, dalam Musim 3, Episod 24 Fang mendedahkan bahawa beliau adalah perisik bagi Kapten Kaizo dan mendedahkan nama sebenarnya iaitu Prebet Pang. Atas arahan Kapten Kaizo, Fang terpaksa berlawan dengan kawan baiknya bagi mendapatkan jam kuasa yang diarahkan oleh Kapten Kaizo. Maka Konflik antara BoBoiBoy dan Fang kembali muncul.

Kuasa

Pada Musim Kedua, Ejo Jo memperkenalkan kuasa Fang yang sebenar, iaitu Kuasa Manipulasi Bayang-Bayang. Dengan kuasanya, dia berkebolehan membentuk pelbagai jenis bayang-bayang. Tetapi, disebabkan Fang tidak mengetahui tentang hal itu, Fang hanya boleh membentuk lima bayang sahaja.

  • Harimau Bayang : Lembaga berbentuk harimau yang digunakan untuk menyerang lawan.
  • Larian Bayang : Manipulasikan kuasa bayang di kaki yang menambahkan kelajuan Fang dalam pergerakan.
  • Tusukan Jari Bayang : Teknik serangan jarak jauh yang mengeluarkan bayang berbentuk tangan kemudian bertumpu macam gerudi untuk menyerang musuh.
  • Helang Bayang : Lembaga berbentuk burung helang yang digunakan sebagai pengangkutan udara.
  • Tikus Bayang : Lembaga berbentuk tikus yang boleh menarik perhatian lawan dengan kelajuan pantasnya.
  • Naga Bayang : Kuasa Fang yang terkuat, dengan menumpukan perhatian untuk mengumpulkan kuasa magnetik bayang dan kemudian munculnya naga bayang dari langit yang digunakan untuk menyerang musuhnya
  • Lorong Bayang: Fang menjelmakan sebuah terowong gelap di kawasan yang hampir musnah bagi membolehkannya mahupun kawannya melaluinya tanpa merisau dengan puing-puing terjatuh.
  • Jari Bayang: Lembaga berbentuk tangan yang diseru dengan kuasa bayangnya yang digunakannya untuk menyerang musuh dari jarak yang jauh mahupun sebagai medium untuk menjelmakan Kokun Bayang.
  • Serangan Bayang : Memanipulasi tali-tali bayang untuk menyerang lawannya dari arah yang jauh.
  • Cakaran Bayang : Setelah menjelmakan lembaga berupa harimau kemudian menyerunya untuk mencakar musuhnya.
  • Bentuk Bayang : Bayang yang digunakan untuk menyerang musuh.
  • Kuasa Manipulasi Bayang-Bayang : Kuasa yang digunakan untuk membentuk pelbagai jenis bayang-bayang.
  • Kokoon Bayang : Teknik pertahanan yang menjelmakan bayang yang berbentuk kokoon untuk mempertahankan diri atau orang lain.
  • Serangan Jari Bayang : Jari bayang yang digunakan untuk memerangkap lawan.
  • Lindungan Bayang : Teknik pertahanan yang menjelmakan bayang yang berbentuk kokoon untuk mempertahankan diri.
  • Bayang Pengikat : Teknik menghasilkan tali tali bayang untuk mengikat musuhnya daripada lari.
  • Lompatan Bayang: Fang mengumpulkan kuasa bayang di kakinya yang membolehkannya melompat lebih tinggi daripada lompatan manusia normal.
  • Tusukan Bayang : Fang mengeluarkan tali-tali Bayang yang digunakan untuk menyerang dan menusuk musuhnya.
  • Tolakan Bayang: Menjelmakan tangan bayang yang digunakan untuk menampar atau menolak musuhnya menjauhi dirinya.
  • Koala Bayang : Lembaga Bayang yang berbentuk Koala yang digunakan Fang untuk memeluk musuhnya bagi mengalih perhatiannya.
  • Polar Bear Bayang : Lembaga Bayang yang berbentuk Beruang Kutub gergasi yang digunakan oleh Fang bagi menyerang musuhnya secara fizikal.
  • Cakaran Polar Bear Bayang: Menggunakan Beruang Kutub Bayang sebagai medium membolehkan Fang untuk menyerang musuhnya dengan serangan bercakar mengikut pergerakan badan Fang.
  • Tusukan Jari Jemari Bayang: Fang menjelmakan 5 tali bayang di setiap jari jemarinya yang membolehkan Fang menyerang mahupun mengikat musuhnya daripada arah yang jauh.
  • Gabungan Garuda Bayang: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot. Fang mampu menukarkan diri dan bergabung dengan kuasa bayangnya menjadi seekor burung garuda yang membolehkan Fang menyerang musuhnya daripada atas mahupun yang berada dilangit. Teknik ini membuat kemunculannya dalam BoBoiBoy The Movie.
  • Gabungan Beruang Bayang: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot. Fang mampu menukarkan diri dan bergabung dengan kuasa bayangnya menjadi seekor beruang yang memberikan kuasa fizikal yang banyak bagi menyerang musuhnya dari jarak yang dekat.Teknik ini membuat kemunculannya dalam BoBoiBoy The Movie.

Selain mempunyai Jam Kuasa memanipulasi Bayang-Bayang, Fang mempunyai kuasa kedua iaitu Kuasa Penembus yang memerlukan Fang mengaktifkan Topengnya untuk menggunakan kelebihan tersebut:

  • Kuasa Penembus:Fang menggaktifan topengnya yang mengubah badan Fang menjadi Unjuran Astral yang membolehkannya menembusi objek pejal tanpa masalah.

Kelemahan

Fang mempunyai kelemahan yang nyata dalam Manipulasi Bayang yang membolehkannya menggunakan kelebihan ini apabila keberadaan cahaya. Jika ketiadaan Cahaya, Fang tidak mampu menggunakan kuasa bayangnya.

Selain itu, Fang mendapat kuasa kedua iaitu kuasa penembus. Oleh itu, kelemahannya amat jelas kerana Fang hanya boleh menggunakan salah satu kuasanya dalam satu masa.

Rupa

Fang berambut pacak berwarna hitam keunguan, memakai sarung tangan separa berwarna ungu serta cermin mata berwarna biru berbingkai ungu dan terdapat huruf 'F' di bahagian tepi bingkainya. Dia juga mempunyai jaket dan kasut but berwarna merun.

Di Musim 3, Fang memakai baju berwarna kelabu tanpa lengan dan berzip. Jaketnya diikat pada pinggangnya dan memakai kasut but yang sama seperti Musim 2. Cermin matanya masih berwarna sama tetapi dengan design lain.

Semasa di sekolah, dia mengikat jaketnya di pingang dan baju sekolah lengan pendek biasa. Dia masih memakai sarung tangan dan cermin matanya.

Baju sukan sekolahnya pula berwarna putih dan berlengan pendek dan berwarna ungu. Dia memakai seluar yang tidak pendek dan tidak panjang.

Perwatakan

Fang merupakan seorang yang sombong, mementingkan diri, tidak suka bersosial dan suka menyendiri, tetapi dia suka menjaga kebersihan. Semenjak melangkah masuk ke Sekolah Rendah Pulau Rintis, dia menjadi kesukaan ramai murid perempuan kerana kekacakannya, tetapi setiap kali nama BoBoiBoy disebut dan dipuji dalam kehadirannya, murid-murid mudah tertarik kepada kisah BoBoiBoy hingga membuat Fang cemburu.

Oleh itu, semenjak BoBoiBoy pulang ke Pulau Rintis, Fang menjadi lawan kepada BoBoiBoy untuk merebut popularity. Tetapi setelah mereka mengalahkan Harimau Kitar BoBoiBoy dan kawan - kawannya menyedari bahawa Fang itu orang baik sebenarnya. Jadi, semenjak hari itu mereka mula berkawan dan Fang juga telah menjadi sebahagian daripada geng superhero BoBoiBoy.

Trivia

  • Fang merupakan orang yang rajin, datang tepat pada waktu dan suka menjaga kebersihan.
  • Tarikh lahir Fang adalah pada 13 April.
  • Fang merupakan salah seorang kawan BoBoiBoy yang tidak memiliki maklumat keluarga.
  • Fang pengsan setelah mengeluarkan Naga Bayang kerana Naga Bayang merupakan kuasa Fang yang terkuat.
  • Sebelum Fang menjadi kawan BoBoiBoy, dia dikenali sebagai budak misteri.
  • Makanan kegemaran Fang adalah Donat Lobak Merah.
  • Fang merupakan warga Malaysia keturunan Cina.
  • Fang boleh menggunakan kuasanya apabila ada cahaya matahari sahaja kerana bayang-bayang memerlukan cahaya untuk dibentuk.
  • Menurut Animonsta, ibu dan bapa Fang menetap di Kuala Lumpur. Mereka hanya memberikan wang kepada Fang untuk membayar keretapi Yong Pin Aero Train, menyewa rumah hantu dan membayar wang Sekolah Rendah Pulau Rintis.
  • Pada Musim 3, Episod 24 Fang mendedahkan bahawa dia merupakan mahluk asing sama seperti Kapten Kaizo

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak