Wikia

BoBoiBoy Wiki

Fang

Bincang1
170laman di
wiki ini
Fang
Watak BoBoiBoy
Fang s3
Penampilan
sulung
"Musim 1, episod 26 (ext. finale)"
Pelakon
suara
Wong Wai Kay

Fang ialah seorang watak dalam BoBoiBoy yang diperkenalkan pada musim kedua (biarpun kemunculan sulungnya yang sebenar ialah pada episode extended finale atau episode akhir musim pertama).

Latar Belakang

Boboiboy lalu budak misteri

Kemunculan Fang di episod terakhir musim pertama.

Sebelum bermulanya BoBoiBoy musim kedua, Fang telah mendapat kuasanya dari Ochobot, apabila dia mula-mula membawa robot itu berjumpa dengan Adu Du dan Probe tanpa menyedari niat buruk dua penjahat itu, maka membuat Ochobot buruk sangka terhadapnya. Apapun, sewaktu mereka bolos dari markas penjahat, Fang sempat menawarkan diri untuk melindungi Ochobot dari ancaman Adu Du; akan tetapi, tiba-tiba mereka dikepung semula oleh Adu Du dan Probe. Maka dengan rasa cemasnya Ochobot melepaskan Kuasa Bayang kepada Fang. Akan tetapi, Fang sukar mengawal kuasanya, maka terpaksa Ochobot membahayakan diri dengan mengawal semula Kuasa Bayang. Sebab itulah Ochobot sering mengalami renjatan dalaman hingga pengsan setiap kali melihat wajah Fang mahupun gambarnya, dan mereka berdua tidak mengingati peristiwa itu sehinggalah peristiwa Musim 2, Episod 8, apabila mereka mengingati semula secebis demi secebis peristiwa itu.

Kuasa

Capture 1

Fang memanggil harimau bayang

Fang mendapatkan kuasanya dari Ochobot semasa Adu Du dan Probe cuba menangkapnya. Oleh kerana Fang melindunginya, Ochobot memberikan kuasanya kepada Fang. 

Fang berupaya memanupilasi bayang kepada bentuk yg dikehendakinya menggunakan kedua-dua tangannya.

  • Serangan Bayang: Manipulasi bayang untuk menyerang lawan.
  • Harimau Bayang: Lembaga berbentuk harimau yang digunakan untuk menyerang lawan.
  • Serangan Jari Bayang: Bayang-bayang tangan yang digunakan untuk memerangkap lawan.
  • Helang Bayang: Lembaga berbentuk burung helang yang digunakan sebagai pengangkutan udara.
    Helangbayang

    Helang Bayang

  • Tikus Bayang: Lembaga berbentuk tikus yang boleh menarik perhatian lawan dengan kelajuan pantasnya.
  • Naga BayangKuasa pertama Fang, terbentuk selepas mendapat kuasa, tetapi gagal mengawalnya dan mengakibatkan Ochobot menarik balik kuasa ini. Di dalam Episod 13 Musim 2, Ochobot memberi semula kuasa penuhnya. Fang sedikit sebanyak dapat mengawal kuasa ini.
Tikuslawankucing

Tikus Bayang.

Rupa

Fang berambut pacak berwarna hitam keunguan, memakai sarung tangan separa berwarna ungu serta cermin mata berwarna biru berbingkai ungu dan terdapat huruf 'F' di bahagian tepi bingkainya. Dia juga mempunyai jaket dan kasut berwarna merun. Semasa di sekolah, dia mengikat jaketnya di pingang manakala di luar sekolah dia memakai jaket merunnya, berbaju kelabu dan berseluar warna biru gelap. Baju sukan sekolahnya pula berwarna ungu.

Perwatakan

Fang merupakan seorang yang sombong, mementingkan diri, tidak suka bersosial dan suka menyendiri, namun suka menjaga kebersihan. Semenjak melangkah masuk ke Sekolah Rendah Pulau Rintis, dia menjadi kesukaan ramai murid perempuan kerana kekacakannya, tetapi setiap kali nama BoBoiBoy dipuji dalam kehadirannya, murid-murid mudah tertarik kepada kisah BoBoiBoy hingga membuat Fang cemburu. Oleh itu, semenjak BoBoiBoy pulang ke Pulau Rintis, Fang menjadi lawan dengan BoBoiBoy untuk merebut populariti.

Album Fang

Fang Album

Galeri

Video

BoBoiBoy - Watak Jahat - <i>Berani kau!!</i> 00:04

BoBoiBoy - Watak Jahat - ''Berani kau!!''

Berani Kau!!

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak