Fandom

BoBoiBoy Wiki

Fang

399laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang2 Share

Fang (nama sebenar: Prebet Pang) ialah salah seorang watak utama dalam siri BoBoiBoy dan BoBoiBoy Galaxy. Fang merupakan salah seorang superhero dan kawan BoBoiBoy yang juga mendapat kuasa daripada Ochobot.

Fang merupakan watak terakhir yang muncul dalam siri BoBoiBoy. Kemunculan Fang adalah untuk memenuhkan peranan sebagai pesaing yang sengit kepada BoBoiBoy.

Ringkasan

Sebelum bermulanya BoBoiBoy musim kedua, Fang telah mendapat kuasanya dari Ochobot, apabila dia mula-mula membawa robot itu berjumpa dengan Adu Du dan Probe tanpa menyedari niat buruk dua penjahat itu, maka membuat Ochobot buruk sangka terhadapnya. Apapun, sewaktu mereka bolos dari markas penjahat, Fang sempat menawarkan diri untuk melindungi Ochobot dari ancaman Adu Du; akan tetapi, tiba-tiba mereka dikepung semula oleh Adu Du dan Probe. Maka dengan rasa cemasnya Ochobot melepaskan Kuasa Bayang kepada Fang. Akan tetapi, Fang sukar mengawal kuasanya, maka terpaksa Ochobot membahayakan diri dengan mengawal semula Kuasa Bayang. Sebab itulah Ochobot sering mengalami renjatan dalaman hingga pengsan setiap kali melihat wajah Fang mahupun gambarnya, dan mereka berdua tidak mengingati peristiwa itu sehinggalah peristiwa Musim 2, Episod 8, apabila mereka mengingati semula secebis demi secebis peristiwa itu.

Sejarah

BoBoiBoy

Boboiboy lalu budak misteri.jpg

Kemunculan Fang di episod terakhir musim pertama.

Fang membuat kemunculan sulungnya dalam Extended Finale, yang mana ketika dia keluar dari keretapi Yong Pin Aerotrain semasa BoBoiBoy sedang berjalan untuk memasuki kereta api dan meninggalkan Pulau Rintis.

Pada Musim 2, Episod 1, Fang berpindah ke Sekolah Rendah Pulau Rintis sebagai murid baru dan juga muncul sebagai hantu pada Musim 2, Episod 2. Sepanjang Fang tinggal di Pulau Rintis, dia berasa cemburu dan iri hati dengan BoBoiBoy. Rasa cemburu itu bukan sahaja kerana kehebatan kuasanya, malah juga kerana kepopularitiannya. Berikut juga merupakan antara sebab mengapa Fang tidak suka akan BoBoiBoy:-

  • Sewaktu Fang tiba di depan kelas 5 Jujur sebagai pelajar baru, seorang pelajar perempuan memuji kekacakannya tetapi Gopal berkata BoBoiBoy lebih bergaya dan terbaik daripada dia.
  • Setelah Fang menjawab soalan Matematik yang sukar, Gopal berkata, "Tapi kalau BoBoiBoy ada, mesti lagi bijak" dan Cikgu Papa Zola pun setuju dan mula bercakap tentang BoBoiBoy selama tiga jam.
  • Semasa Fang ingin membeli donut kegemarannya iaitu donut lobak merah di kantin sekolah, BoBoiBoy telah mendapatkannya terlebih dahulu.
  • Setelah Fang selesai membersihkan kelas dengan sendiri, penyapu yang disandarkan pada meja jatuh ke atas lantai. BoBoiBoy yang kebetulan berada di situ ingin membantu Fang, tetapi Cikgu Papa dan rakan-rakan sekelas menganggap BoBoiBoy sebagai orang yang membersihkan bilik darjah mereka kerana dia yang memegang penyapu pada waktu itu.
Team fang.png

Fang memperkenalkan barisan pemain pasukannya.

Dalam Musim 2, Episod 4, Fang dicabar oleh BoBoiBoy untuk berlawan bola sepak. Fang bekerjasama dengan Adu Du dan Probe, namun kalah kepada Pasukan BoBoiBoy. Fang bersama dengan BoBoiBoy dan Gopal, telah mengecil akibat ditembak oleh Probe dengan menggunakan Pistol Pengecil pada Musim 2, Episod 5, tetapi berjaya dipulihkan dalam Musim 2, Episod 6 dengan bantuan Yaya dan Ying.

Dalam Musim 3, Episod 23, dia telah membantu menjayakan Karnival Hari Bumi dengan mengedarkan risalah kepada orang ramai. Fang mengikut tiga kawannya yang lain untuk pergi melihat BoBoiBoy yang sedih di dalam kelas, tetapi dia tiba-tiba meninggalkan kawan-kawannya dalam keadaan tergesa-gesa setelah dia menerima mesej segera pada Jam Kuasanya.

Fang berkomplot ke.png

Fang menghubungi seseorang.

Kemudian pada waktu malam, Fang berada di dalam rumah hantu, memancarkan hologram kapal Ejo Jo di sebuah bilik. Nampaknya Fang sedang menghubungi alien asing, dan berkata dia menerima mesej dan bersedia.

Dalam Musim 3, Episod 24, seorang watak misteri yang bernama Kapten Kaizo tiba di Bumi untuk memeriksa perkembangan misi pertama Fang di Bumi. Misi Fang adalah untuk mendapatkan Jam-Jam Kuasa yang hebat; sebenarnya jam yang dikesannya adalah milik BoBoiBoy dan kawan-kawan. Walau bagaimanapun, misinya tergendala gara-gara Fang dan BoBoiBoy tidak lagi bermusuhan. Justeru, Fang dihukum oleh Kaizo dengan kuasa manipulasi tenaganya.

Tetapi sebelum itu, Kaizo telah mendedahkan identiti Fang yang sebenarnya; dia merupakan perisik dalam pasukannya dan cuma menggunakan nama "Fang" sebagai nama samaran untuk menjalankan misinya. Nama dia yang sebenarnya ialah "Prebet Pang". Selain itu, Fang ini sebenarnya tidak berspesiskan manusia, tetapi berspesiskan alien. Tindakan Fang yang menyerang BoBoiBoy secara tiba-tiba telah menyebabkan satu pertarungan epik di antara Fang dan BoBoiBoy. Masing-masing tidak mahu mengalah, sehinggakan pada akhirnya hampir mencederakan satu sama lain tetapi sempat dihentikan oleh Yaya dan Ying yang berpesan bahawa mereka adalah kawan. Mujurlah mereka sempat berhenti daripada menyerang, dan BoBoiBoy sempat berpesan kepada Kaizo bahawa mereka tidak akan bermusuhan kerana mereka adalah kawan.

Dalam Musim 3, Episod 25, akhirnya BoBoiBoy dan kawan-kawan jatuh kalah dan pada masa yang sama Fang telahpun terlepas dari hukuman. Namun, ketika Lahap hampir saja ingin menghabiskan mereka dengan kuasa plasma toksiknya, tiba-tiba Fang sempat mengambil Jam Kuasa mereka dengan kuasa bayangnya (kerana tiada pilihan lain, sebenarnya Fang ingin melindungi kawan-kawannya daripada serangan Kaizo dan Lahap) dan kemudian menyerahkan kepada Kapten Kaizo. Fang juga meminta maaf bersungguh-sungguh kepada kaptennya kerana mengingkari arahannya. Setelah diberi amaran kepada Fang, mereka berlepas ke angkasa dengan kapal angkasa Kaizo.

Semasa di dalam kapal angkasa, Kaizo telah mendesak Fang untuk menyerahkan Jam Kuasanya sekali untuk ditempatkan bersama Jam Kuasa milik BoBoiBoy dan kawan-kawan. Sejurus selepas itu, tiba-tiba kapal angkasa mereka diserang oleh kapal angkasa lain. Setelah dikenal pasti, rupa-rupanya BoBoiBoy menjalinkan hubungan kerjasama sekali lagi dengan Adu Du yang bertujuan untuk membebaskan Fang, sekaligus mengambil semula Jam-Jam Kuasa mereka.

Dalam Musim 3, Episod 26, iaitu episod terakhir musim ke-3, BoBoiBoy dan kawan-kawan memecah masuk ke dalam kapal Kaizo dengan pod angkasa dari kapal angkasa Adu Du, BoBoiBoy dan kawan-kawan berjaya memecah masuk ke dalam kapal Kaizo. Kedatangan mereka disambut baik oleh Kaizo dan Lahap. Dia mula rasa tertarik akan keazaman BoBoiBoy yang tinggi untuk mengambil semula Jam-Jam Kuasa. Dengan itu, pasukan BoBoiBoy dicabar oleh Kaizo untuk bertarung sekali lagi. Pada masa yang sama, Fang mencuri dengar perbualan mereka dari suatu tempat. Tetapi, akhirnya diketahui oleh Kaizo. Selepas masing-masing berada di Medan Latihan Tempur, BoBoiBoy berganding bahu bersama Fang untuk bertarung dan mengalahkan Kaizo sementara Yaya, Ying dan Gopal berdepan dengan Lahap.

Kaizo dilihatkan begitu yakin semasa pertarungan. Dengan kehebatan dan kepantasan yang Kaizo miliki, beliau dapat menandingi kehebatan kuasa BoBoiBoy dan Fang. Akibat terdesak apabila BoBoiBoy dan Fang ditolak oleh Dinding Tenaga dan hampir terjatuh, BoBoiBoy menggunakan sekali lagi kuasa tiga dengan jelmaan BoBoiBoy Tanah, BoBoiBoy Api, dan BoBoiBoy Air. Dengan menggunakan kuasa kombo BoBoiBoy dan Fang, Kaizo dapat dikalahkan dengan teruk, sampai helmet yang dipakainya pun retak.

Tetapi sebelum kekalahan Kaizo, Lahap dikalahkan terlebih dahulu oleh Yaya dan Ying dengan menggunakan idea bernas daripada Gopal; membuatkan Lahap memakan sayur-sayur ulam supaya tubuh Lahap bertukar menjadi sayur. Hal ini demikian kerana 'jika besi keras, sayur mesti lembik'. Dengan kekalahan itu, Kaizo mengakui bahawa BoBoiBoy dan kawan-kawan memang pengguna yang layak untuk menggunakan kuasa Sfera Kuasa.

Sebelum Kaizo menghantar semula BoBoiBoy dan kawan-kawan ke Bumi, Kaizo terlebih dahulu memberikan dua pilihan kepada Fang; sama ada dia ingin menyertai pasukan BoBoiBoy ataupun mengikut kaptennya pulang. Ketika di kedai Tok Aba, Ochobot tertanya-tanya adakah Fang benar-benar mengikut kaptennya pulang. Tiba-tiba, Ochobot ditegur oleh Fang yang datang dari belakang. Fang ditanya oleh Ochobot, mengapa dia tidak mengikut kaptennya pulang. Jawab Fang, abangnya mempunyai kekuatan yang cukup dari kuasa tenaganya, jadi Fang menyertai BoBoiBoy dan kawan-kawannya. Tiba-tiba, Yaya, Ying, dan Gopal yang mendengar jawapan Fang itu terus mengerjakan Fang akibat tidak memujuk abangnya terlebih dahulu sebelum membelasah mereka.

BoBoiBoy Galaxy

Fang, tragedi fesyen.PNG

Fang dalam BoBoiBoy Galaxy Episod 6.

Dalam BoBoiBoy Galaxy Episod 6, dia telah membantu pasukan BoBoiBoy dari serangan Nyamuk Amuk dengan menggunakan kapal angkasa abangnya. Fang pada awalnya sedang dalam latihan memandu kapal angkasa secara solo, dan kemudian menerima isyarat S.O.S dari kapal angkasa Cici Ko. Selepas berjaya mengalahkan Nyamuk Amuk itu, Fang menunda kapal angkasa Koko Ci dengan kapal angkasanya itu. Tetapi semasa menunda, dia sengaja membuatkan kapal angkasa Cici Ko langgar batu-batu angkasa akibat berasa marah selepas Papa Zola memanggilnya "cendawan".

Rupa

Fang.png

Penampilan Fang dalam BoBoiBoy: The Movie.

Fang berambut pacak yang berwarna hitam keunguan, memakai sarung tangan separa berwarna ungu serta bercermin mata berwarna biru berbingkai ungu dan terdapat huruf 'F' di bahagian kiri dan kanan bingkainya. Dia juga berjaket dan berkasut but.

Musim 2

Pada musim ke-2, Fang mula memakai baju lain disebalik jaketnya yang berwarna ungu. Ketika di sekolah, seperti biasa Fang akan berbaju sekolah berlengan pendek dan mengikat jaketnya pada pinggangnya. Baju sukannya pula berwarna putih bercorak ungu dan berlengan pendek serta berseluar yang sederhana.

Musim 3

Pada musim ke-3 pula, Fang memakai baju berwarna kelabu tanpa lengan tetapi berzip dan jaketnya diikat pada pinggangnya serta memakai kasut but yang sama, tetapi coraknya berlainan. Dia mempunyai sebuah topeng kuasa yang berwarna putih apabila mengaktifkannya dengan cara menyentuh bingkai cermin matanya.

BoBoiBoy Galaxy

Akan ditambah kemudian...

Perwatakan

Fang adalah seorang lelaki yang agak sombong, mementingkan diri, tidak suka bersosial dan juga lebih suka menyendiri. Dia adalah seorang manusia yang suka menjaga kebersihan. Semenjak dia berpindah ke Sekolah Rendah Pulau Rintis, dia menjadi kesukaan ramai, terutamanya murid perempuan kerana kekacakannya, tetapi setiap kali nama BoBoiBoy disebut dan dipuji, murid-murid mudah tertarik kepada kisah BoBoiBoy sehingga membuat Fang berasa cemburu dan iri hati.

Semenjak BoBoiBoy pulang dan menetap di Pulau Rintis, Fang menjadi lawan dan saingan ketat kepada BoBoiBoy untuk merebut populariti. Pada Musim 2, Episod 9, Ochobot telah termimpikan semula masa silam Fang dan sejak daripada peristiwa itu BoBoiBoy dan kawan-kawannya menyedari bahawa Fang adalah orang yang baik sebenarnya. Jadi, semenjak daripada hari itu mereka mula berkawan dan Fang juga telah menjadi sebahagian daripada geng BoBoiBoy.

Namun apabila tibanya Kaizo di Bumi, sifatnya lebih pendiam. Kemungkinan dia takut akan kehebatan kuasa kaptennya sehingga dia sanggup mengkhianati dan menyerang kawannya sendiri demi kesetiaannya kepada Kaizo, iaitu abang kandungnya sendiri (berlaku pada tiga episod terakhir musim ke-3 sahaja).

Kuasa

Jenis kuasa yang diberikan oleh Ochobot kepada Fang ialah Kuasa Memanipulasi Bayang. Selepas Fang mendapat kuasa barunya, dia secara tidak sengaja menjelmakan Naga Bayang yang mana ia menyerang Adu Du dan Probe dan juga nyaris-nyaris menghancurkan rumah-rumah. Fang tidak berjaya mengawal Naga Bayang itu, oleh yang demikian, Ochobot menggunakan tenaganya untuk menghentikan Naga Bayang. Selepas Ochobot berjaya menghentikan Naga Bayang jelmaan Fang, Ochobot dan Fang pengsan kerana kehabisan tenaga dan mereka mengalami amnesia, yang mana mereka tidak mengingati tentang peristiwa pada malam berkenaan. Peristiwa ini dikenang dan diceritakan semula dalam Musim 2, Episod 9.

Setiap jelmaan haiwan bayang Fang akan mengenakan mata yang berwarna merah yang menyala. Fang tidak dapat menggunakan kuasanya apabila matahari sedang terbit atau terbenam; seperti yang dikatakan oleh Gopal ketika permulaan Musim 2, Episod 2. Ini menunjukkan yang Fang tidak akan mempunyai sumber tenaga yang cukup jika ketiadaan cahaya matahari ataupun cahaya yang terang. Hal ini demikian kerana tanpanya, Fang tidak dapat membentuk bayang-bayang. Walau bagaimanapun, sewaktu Fang mula-mula menerima kuasanya, dia mampu untuk menjelmakan Naga Bayang pada waktu malam. Selain itu, dalam Musim 3, Episod 16, Fang dapat menggunakan kuasa bayangnya pada waktu malam iaitu di mana ketika Fang menghasilkan Harimau Bayang, Helang Bayang, Pelindung Bayang, dan Tusukan Jari Bayang.

Dalam Musim 3, Episod 24, Fang telah berjaya mengeluarkan dua jurusan bayangnya yang baru: Koala Bayang dan Polar Bear Bayang. Ini memberikan Fang mempunyai jelmaan bayangnya sebanyak 16 bentuk.

  • Serangan Bayang: Fang menjelmakan tali-tali bayang untuk menyerang musuhnya daripada jarak yang jauh.
  • Harimau Bayang: Lembaga yang berbentuk harimau serta bermata merah.
    • Baham, Harimau Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk membaham musuh.
  • Cakaran Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk mencakar musuh.
    • Cakaran Harimau Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk mencakar musuh.
  • Bentuk Bayang: Serangan bayang yang mempunyai pelbagai bentuk bayang.
  • Serangan Jari Bayang: Fang menggunakannya untuk memerangkap musuh dengan pantas.
    • Tusukan Jari Bayang: Teknik serangan jarak jauh yang mengeluarkan bayang berbentuk tangan kemudian bertumpu seperti gerudi untuk menyerang musuh.
    • Tusukan Bayang: Fang menghasilkan tali bayang yang digunakannya untuk menyerang atau menusuk musuhnya.
  • Helang Bayang: Lembaga yang berbentuk burung helang yang dijelmakan untuk menyerang musuh dari udara dan Fang juga menggunakannya sebagai pengangkutan udara.
  • Tikus Bayang: Lembaga yang berbentuk tikus yang boleh menarik perhatian musuh dengan pantas.
  • Naga Bayang: Kuasa terkuat Fang yang memerlukan dia fokus sepenuhnya untuk mengumpulkan kuasa magnetik bayang.
    • Sambaran Naga Bayang: Fang menggunakannya untuk menyedut musuh dan juga menghancurkannya.
  • Kokun Bayang: Fang menggunakannya sebagai perlindungan dirinya ataupun untuk melindungi orang lain.
  • Lindungan Bayang: Teknik pertahanan diri yang Fang jelmakan bagi melindungi dirinya.
  • Pengikat Bayang: Teknik menghasilkan tali bayang untuk mengikat musuhnya daripada lari.
  • Jari Jemari Bayang: Fang menghasilkan gugusan tali bayang pada kakinya dan menggunakannya bagi menyerang musuh atau objek bagi mendapatkan sesuatu yang berfungsi sebagai tangan.
    • Tusukan Jari Jemari Bayang: Serangan gabungan antara Tusukan Bayang dan Jari Jemari Bayang.
  • Tolakan Bayang: Fang menjelmakan tangan bayang yang digunakan untuk menampar atau menolak musuhnya menjauhi dirinya.
  • Koala Bayang: Lembaga yang berbentuk koala yang digunakan Fang untuk memeluk musuhnya bagi mengalih perhatiannya.
  • Polar Bear Bayang: Lembaga yang berbentuk beruang gergasi yang digunakan oleh Fang bagi menyerang musuhnya secara fizikal.
    • Cakaran Polar Bear Bayang: Fang menggunakan beruang bayang sebagai medium yang membolehkannya untuk menyerang musuhnya dengan serangan cakaran mengikut pergerakan badannya.
  • Larian Bayang: Fang mengumpulkan kuasa bayang pada kedua-dua kakinya yang menambahkan kelajuannya dalam pergerakan larian.
  • Pelindung Bayang: Teknik pertahanan bagi Fang untuk melindungi dirinya daripada serangan musuh yang kuat.
  • Tusukan Bayang: Fang menggunakannya untuk menusuk musuh dengan pantas.
  • Tangan Bayang: Jurusan terbaru Fang yang digunakannya untuk menahan sesuatu dinding.

Kuasa Galaxy

  • Perangkap Jari Bayang
  • Helang Bayang: Lembaga yang berbentuk burung helang yang dijelmakan untuk menyerang musuh dari udara dan Fang juga menggunakannya sebagai pengangkutan udara. Teknik Helang Bayang ini merupakan salah satu teknik yang pernah digunakan oleh Fang sebelum ini.
  • Tusukan Bayang: Teknik ini merupakan salah satu teknik yang pernah digunakan oleh Fang. Digunakan untuk menusuk musuh dengan kelajuan yang pantas.
  • Insectivorous Bayang: Mengumpulkan kuasa bayangnya lalu menjelmakan sebuah venusfly lalu menggunakan teknik itu untuk menyerang musuhnya.

Serangan Kombo

Bersama BoBoiBoy Tanah
  • Golem Bayang: Fang menjadikan Golem Tanah kepada Golem Bayang yang sangat besar. Digunakan pada Musim 3, Episod 26 untuk mengalahkan Kapten Kaizo.
    • Serangan Golem Bayang: Fang boleh menyerang musuhnya secara berpindah-randah bagi mengelirukan musuhnya daripada dapat meramal serangan seterusnya. Pertama kali digunakan pada Musim 3, Episod 26 untuk mengalahkan Kapten Kaizo.
Bersama BoBoiBoy Api dan BoBoiBoy Air
  • Kuasa Kombo BoBoiBoy dan Fang: Kuasa kombo baru bagi Fang, BoBoiBoy Api, dan BoBoiBoy Air. Pertama kali digunakan pada Musim 3, Episod 26 untuk mengalahkan Kapten Kaizo.

Ochobot telah memberikan tenaga terakhirnya kepada BoBoiBoy dan rakan-rakannya dalam filem BoBoiBoy: The Movie, termasuklah Fang. Ini membuatkan kuasa Fang naik ke tahap kedua selepas menerima tenaga terakhir itu.

Tahap kedua kuasa Fang ini membolehkan dia bercantum dengan mana-mana haiwan bayangnya. Dengan ini, Fang dapat menyerang musuhnya dengan menggunakan kebolehan dan kemampuan daripada haiwan bayang yang bercantum dengannya itu.

  • Separa Garuda Bayang: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Fang boleh bercantum dengan kuasa bayangnya. Dengan menjelmakan seekor burung garuda, Fang dapat terbang dan menyerang musuhnya daripada atas udara atau langit.
  • Separa Beruang Bayang: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Fang boleh bercantum dengan bayangnya. Dengan menjelmakan seekor beruang yang memberikan kuasa fizikal yang banyak, Fang boleh mencakar musuhnya dari jarak yang dekat.

Kuasa Penembus merupakan kuasa asal Fang yang berteknologi alien. Kuasa ini memerlukan Fang untuk mengaktifkan topengnya dengan menyentuh huruf 'F' pada bingkai cermin matanya.

  • Kuasa Penembus: Fang mengaktifkan topengnya yang mengubah badan Fang menjadi Unjuran Astral yang membolehkannya menembusi objek pepejal.
  • Kiub Penembus: Fang mengaktifkan topengnya untuk menggunakan kuasa penembusnya lalu membentuk sebuah kiub di sekelilingnya yang membolehkan serangan tembus daripadanya bagi mempertahankan kawan-kawannya daripada serangan musuh.

Kuasa ini diambil semula oleh Kapten Kaizo selepas Fang tidak lagi bersama pasukan mereka.

Trivia

  • Kadangkala, cabaran Fang terhadap BoBoiBoy menyebabkan mereka bergaduh dan sering membandingkan kehebatan kuasa dan kebolehan masing-masing. Walau bagaimanapun, Fang dan BoBoiBoy tetap berkawan antara satu sama lain.
  • Dalam Musim 3, Episod 20, Fang ada memberitahu kepada Adu Du ketika dia bersama kawan-kawannya berada di dalam Bonjolan Tanah, bahawa tidak semua alien mempunyai niat yang jahat. Kemungkinan apa yang dikatakan oleh Fang ini adalah tentang identiti dirinya yang sebenar.
  • Nama sebenar Fang telah diberitahu oleh Kapten Kaizo dalam Musim 3, Episod 24, iaitu Prebet Pang. Namun, kawan-kawannya yang lain masih lagi memanggilnya dengan panggilan "Fang" kerana tidak menganggap dia musuh. Tetapi, berdasarkan sesi soal jawab dalam Majalah Komik BoBoiBoy, Kapten Kaizo memanggil Fang dengan panggilan “Pang” kerana Fang tidak boleh menyebut namanya sendiri ketika dia masih kecil.

Galeri

Video

Lihat juga

v - e - d
Logo boboiboy.png
Media

BoBoiBoy | Apa Kata Yaya | BoBoiBoy: The Movie | BoBoiBoy Galaxy

Episod

BoBoiBoy
Musim 1: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7 | Episod 8 | Episod 9 | Episod 10 | Episod 11 | Episod 12 | Episod 13 | Extended Finale
Musim 2: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7 | Episod 8 | Episod 9 | Episod 10 | Episod 11 | Episod 12 | Episod 13
Musim 3: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7 | Episod 8 | Episod 9 | Episod 10 | Episod 11 | Episod 12 | Episod 13 | Episod 14 | Episod 15 | Episod 16 | Episod 17 | Episod 18 | Episod 19 | Episod 20 | Episod 21 | Episod 22 | Episod 23 | Episod 24 | Episod 25 | Episod 26
BoBoiBoy Galaxy: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7

Watak

BoBoiBoy | Yaya | Ying | Gopal | Fang | Ochobot | Tok Aba | Adu Du | Probe | Komputer | BoBoiBoy Petir | BoBoiBoy Angin | BoBoiBoy Tanah | BoBoiBoy Halilintar | Multi-Monster | Papa Zola | Raksasa Tidur | Bago Go | Azroy | Sasha | BoBoiBoy Taufan | Robot Pemusnah Mukalakus | BoBoiBoy Gempa | Ejo Jo | Makcik Kantin | Robolabolabolabolabot Super King | PETAI | Ravi J. Jambul | Koko Jumbo | Rob | Robert | Roberto Santana | Wak Baga Ga | Bagi Gi | Bagu Gu | Tom | MegaBot ScamBot | SampahBot | Raksasa Gonohom | Mama Zila | Ibu Bu | Robot Pango | Raksasa Bawang | BoBoiBot | BoBoiBoy Api | BoBoiBot Halilintar | BoBoiBot Taufan | BoBoiBot Gempa | BoBoiBot Api | BoBoiBoy Air | BoBoiBot Air | Anak Bago Go | Raksasa Perisai | Kapten Kaizo | Lahap | Klamkabot | Bora Ra | Gaga Naz | Kiki Ta | Yoyo Oo | Cici Ko | Kurita | J-Rex | BoBoiBoy Blaze | BoBoiBoy Ais | BoBoiBoy Thorn | BoBoiBoy Solar | MotoBot | Kapten Separo | Raksasa Gurunda | Cattus | BellBot | HookaBot | BoBoiBoy Daun

Tempat

Pulau Rintis | Tok Aba's Kokotiam | Tok Aba dan BoBoiBoy Kokotiam | Sekolah Rendah Pulau Rintis | Markas Kotak | Lorong Pak Senin Koboi | Stesen Keretapi Pulau Rintis | Ata Ta Tiga | Pulau Terapung | Planet Gurunda

Lagu

BoBoiBoy, Superhero Kita! | Bersedia | Hang on Tight | Incik Boss dan Probe | BuBaDiBaKo | Jagalah Bumi | Bangkit Anak Muda! | Masih Di Sini | Di Bawah Langit Yang Sama | Dunia Baru | Lagu Tema TAPOPS

Permainan

BoBoiBoy: Adu Du Attacks | BoBoiBoy: Photosticker | BoBoiBoy Superkick | BoBoiBoy: Puzzle Clash | BoBoiBoy: Ejo Jo Attacks | BoBoiBoy: Bounce & Blast | BoBoiBoy: Power Spheres | BoBoiBoy: Galactic Heroes

Lihat Juga

Movie Animation Park Studios

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak