Wikia

BoBoiBoy Wiki

Fang

290laman di
wiki ini
Bincang1
Fang
Watak BoBoiBoy
Fang.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 25 & 26"
Pelakon
suara
Wong Wai Kay (Bahasa Malaysia)

Fang (Prebet Pang) merupakan salah seorang daripada kawan dan geng BoBoiBoy. Dia juga telah mendapat kuasa daripada Ochobot pada musim ke-2 dan mendapat tingkatan kuasa dalam BoBoiBoy: The Movie. Fang muncul pada Musim 1, Episod 25 & 26 semasa dia keluar daripada keretapi Yong Pin Aerotrain untuk pindah ke Pulau Rintis dan pada masa yang sama BoBoiBoy memasuki ke dalam keretapi untuk pulang ke bandarnya semula. 

Kisah

Fang muncul pada Musim 1, Episod 25 & 26 semasa dia keluar daripada keretapi Yong Pin Aerotrain untuk pindah ke Pulau Rintis dan pada masa yang sama BoBoiBoy memasuki ke dalam keretapi untuk pulang ke bandarnya semula.

Pada Musim 2, Episod 1, Fang tiba di Sekolah Rendah Pulau Rintis sebagai murid baru dan juga muncul sebagai hantu pada Musim 2, Episod 2. Sepanjang Fang tinggal di Pulau Rintis, dia berasa cemburu dan iri hati dengan BoBoiBoy. Bukan sahaja kerana kehebatan kuasanya, malah juga kerana kepopularitiannya yang semakin meningkat.

Pada Musim 3, Episod 23, Fang dan murid-murid lain telah menjayakan sebuah karnival di sekolahnya, iaitu Karnival Hari Bumi. Ketika dia berada di dalam kelasnya bersama Gopal, Yaya dan Ying serta BoBoiBoy, dia telah mendapat mesej pada jam kuasanya. Dalam keadaan yang tergesa-gesa, dia terus berlari dan tiba di rumah latihannya pada waktu malam. Di dalam sebuah bilik, kelihatan hologram kapal angkasa Ejo Jo terpancar di hadapan Fang. Kemudian, dia berkata “Saya akan bersiap sedia...” kepada seseorang.

Pada Musim 3, Episod 24, muncul seorang watak baru yang misteri, iaitu Kapten Kaizo. Dia tiba di Bumi bersama dengan kapal angkasanya dan juga Leftenan Lahap. BoBoiBoy dan kawan-kawannya telah diberitahu oleh Kapten Kaizo yang Fang merupakan perisik dalam pasukannya diikuti dengan Fang memberitahu nama sebenarnya, iaitu Prebet Pang. Sambung Kapten Kaizo lagi, Fang bukanlah seorang manusia, tetapi alien sepertinya juga. Setelah itu, Fang menyuruh BoBoiBoy untuk memberikan jam kuasanya dengan segera. Walau bagaimanapun, keengganan BoBoiBoy telah menyebabkan Fang bertarung dengannya juga atas arahan Kapten Kaizo. Mereka berdua saling menyerang antara satu sama lain dengan kuasa masing-masing. Sampai satu masa, di mana ketika BoBoiBoy bertukar menjadi BoBoiBoy Gempa lalu menjelmakan Golem Tanah dan cuba menumbuk Fang, Fang dengan segera terus menyentuh huruf 'F' pada bingkai cermin matanya untuk mengaktifkan topengnya. Kemudian, Fang menyatakan bahawa ianya adalah kuasa asalnya, iaitu Kuasa Penembus. Kemudian, adegan menyerang antara satu sama lain diteruskan dengan Fang menggunakan kuasa asalnya dan BoBoiBoy pula bertukar-tukar kuasa.

Pertarungan mereka diakhiri dengan Fang menggunakan Cakaran Harimau Bayang dan BoBoiBoy Halilintar pula menggunakan Tetakan Dual Halilintar. Dengan segera, Yaya dan Ying menghentikan mereka tetapi kedua-duanya tidak mendengarkan mereka. Namun, BoBoiBoy dan Fang terhenti daripada menyerang apabila Yaya menjerit “Korang kawan” dan kelihatan objek di belakang mereka berdua hancur berkecai.

Pada Musim 3, Episod 25 pula, Fang secara tidak sengaja telah mengkhianati kaptennya sendiri. Lalu, Kapten Kaizo dengan serius mula bertarung dengan Fang. Fang cuba mempertahankan dirinya dan BoBoiBoy dengan menyerang balas. Namun, gagal setelah Kapten Kaizo menggari Fang dan menyeksanya. Walau seberapa banyak kali pun BoBoiBoy disuruh untuk menyerahkan jam kuasanya, dia tetapi berkeras dan berdegil lantas menaikkan lagi kemarahan Kapten Kaizo yang kemudiannya mengarahkan Lahap untuk menghapuskan sahaja BoBoiBoy dan kawan-kawannya. Menyedari hal itu, Fang dengan rasa cemas bertindak segera dengan menggunakan kuasanya untuk mengambil jam-jam kuasa BoBoiBoy dan kawan-kawannya lalu menyerahkannya kepada Kapten Kaizo. Setelah itu, Kapten Kaizo dan Lahap kembali ke kapal angkasa mereka dan beredar bersama Fang.

Ketika mereka berada di dalam kapal angkasa, Kapten Kaizo menyuruh Fang memberikan sekali jam kuasanya kerana dia tidak layak menggunakan dua kuasa sekaligus. Dengan hati yang terpaksa, Fang memberikan jam kuasanya kepada Kapten Kaizo. Sejurus kemudian, kapal angkasa mereka telah diserang oleh kapal angkasa lain secara tiba-tiba. Setelah dikenal pasti, Adu Du muncul pada kaca skrin kapal angkasa Kapten Kaizo yang bekerjasama dengan BoBoiBoy bagi membebaskan Fang sekaligus merampas jam-jam kuasanya semula.

Pada episod terakhir musim ke-3, Kapten Kaizo tampak tertarik akan keazaman BoBoiBoy yang ingin merampas kuasanya semula. Oleh itu, Kapten Kaizo mencabar geng BoBoiBoy untuk bertarung dengan pasukannya. Kemudian, Fang berganding bahu dengan BoBoiBoy bagi mengalahkan dia. Kemuncaknya, BoBoiBoy dan Fang berjaya mengalahkan Kapten Kaizo dengan teruk sekali sehingga topeng Kapten Kaizo retak akibat serangan mereka. Dengan kekalahan itu, dia mengakui bahawa BoBoiBoy dan kawan-kawan memang layak untuk menggunakan jam-jam kuasa itu dan mengajak BoBoiBoy untuk menyertai pasukannya sementara BoBoiBoy masih lagi tidak faham.

Setelah Kapten Kaizo menerangkan dengan jelas, BoBoiBoy menolak kerana cara penyelesaian dalam misinya amatlah salah, iaitu kekerasan. Kemudian Kapten Kaizo menyuruh Fang untuk membuat keputusan samada ingin menyertai geng BoBoiBoy ataupun mengikutnya pulang. Jadi, Fang memilih untuk menyertai geng BoBoiBoy dan ketika berada di Bumi, dia telah terlepas cakap yang Kapten Kaizo adalah abang kepadanya. Jelas sekali ianya menaikkan kemarahan Gopal, Yaya, dan Ying yang kemudiannya mengejar Fang. Dan akhirnya, Fang telah dibelasah oleh Gopal, Yaya, dan Ying.

Kuasa

  • Serangan Bayang: Fang menjelmakan tali-tali bayang untuk menyerang musuhnya daripada jarak yang jauh.
  • Harimau Bayang: Lembaga yang berbentuk harimau serta bermata merah.
  • Cakaran Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk mencakar musuh.
  • Bentuk Bayang: Serangan bayang yang mempunyai pelbagai bentuk bayang.
  • Baham, Harimau Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk membaham musuh.
  • Serangan Jari Bayang: Fang menggunakannya untuk memerangkap musuh dengan pantas.
  • Helang Bayang: Lembaga yang berbentuk burung helang yang dijelmakan untuk menyerang musuh dari udara dan Fang juga menggunakannya sebagai pengangkutan udara.
  • Tikus Bayang: Lembaga yang berbentuk tikus yang boleh menarik perhatian musuh dengan pantas.
  • Jari Bayang: Sama seperti Serangan Jari Bayang.
  • Naga Bayang: Kuasa terkuat Fang yang memerlukan dia fokus sepenuhnya untuk mengumpulkan kuasa magnetik bayang.
  • Sambaran Naga Bayang: Fang menggunakannya untuk menyedut musuh dan juga menghancurkannya.
  • Kokun Bayang: Fang menggunakannya sebagai perlindungan dirinya ataupun untuk melindungi orang lain.
  • Tusukan Jari Bayang: Teknik serangan jarak jauh yang mengeluarkan bayang berbentuk tangan kemudian bertumpu seperti gerudi untuk menyerang musuh.
  • Lindungan Bayang: Teknik pertahanan diri yang Fang jelmakan bagi melindungi dirinya.
  • Pengikat Bayang: Teknik menghasilkan tali bayang untuk mengikat musuhnya daripada lari.
  • Jari Jemari Bayang: Fang menghasilkan gugusan tali bayang pada kakinya dan menggunakannya bagi menyerang musuh atau objek bagi mendapatkan sesuatu yang berfungsi sebagai tangan.
  • Tusukan Bayang: Fang menghasilkan tali bayang yang digunakannya untuk menyerang atau menusuk musuhnya.
  • Tolakan Bayang: Fang menjelmakan tangan bayang yang digunakan untuk menampar atau menolak musuhnya menjauhi dirinya.
  • Koala Bayang: Lembaga yang berbentuk koala yang digunakan Fang untuk memeluk musuhnya bagi mengalih perhatiannya.
  • Polar Bear Bayang: Lembaga yang berbentuk beruang gergasi yang digunakan oleh Fang bagi menyerang musuhnya secara fizikal.
  • Cakaran Polar Bear Bayang: Fang menggunakan beruang bayang sebagai medium yang membolehkannya untuk menyerang musuhnya dengan serangan cakaran mengikut pergerakan badannya.
  • Tusukan Jari Jemari Bayang: Serangan gabungan antara Tusukan Bayang dan Jari Jemari Bayang.
  • Larian Bayang: Fang mengumpulkan kuasa bayang pada kedua-dua kakinya yang menambahkan kelajuannya dalam pergerakan larian.
  • Cakaran Harimau Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk mencakar musuh.
  • Pelindung Bayang: Teknik pertahanan bagi Fang untuk melindungi dirinya daripada serangan musuh yang kuat.
  • Tusukan Bayang: Fang menggunakannya untuk menusuk musuh dengan pantas.
  • Tangan Bayang: Jurusan terbaru Fang yang digunakannya untuk menahan sesuatu dinding.
  • Separa Garuda Bayang: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Fang boleh bercantum dengan kuasa bayangnya. Dengan menjelmakan seekor burung garuda, Fang dapat terbang dan menyerang musuhnya daripada atas udara atau langit. Teknik ini hanya digunakan dalam BoBoiBoy: The Movie.
  • Separa Beruang Bayang: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Fang boleh bercantum dengan bayangnya. Dengan menjelmakan seekor beruang yang memberikan kuasa fizikal yang banyak, Fang boleh mencakar musuhnya dari jarak yang dekat. Teknik ini hanya digunakan dalam BoBoiBoy: The Movie.

Selain Kuasa Memanipulasi Bayang-Bayang, Fang juga mempunyai kuasa asalnya, iaitu Kuasa Penembus dengan menyentuh huruf 'F' pada bingkai cermin matanya bagi mengaktifkan topengnya.

  • Kuasa Penembus: Fang mengaktifkan topengnya yang mengubah badan Fang menjadi Unjuran Astral yang membolehkannya menembusi objek pepejal.
  • Kiub Penembus: Fang mengaktifkan topengnya untuk menggunakan kuasa penembusnya lalu membentuk sebuah kiub di sekelilingnya yang membolehkan serangan tembus daripadanya bagi mempertahankan kawan-kawannya daripada serangan musuh.

Serangan Kombo

Bersama BoBoiBoy Tanah

  • Golem Bayang: Fang menukarkan Golem Tanah yang dijelmakan oleh BoBoiBoy Tanah menjadi Golem Bayang yang lebih besar berbanding Golem Tanah biasa.
  • Serangan Golem Bayang: Fang menggunakan Golem Bayangnya lalu menyerang musuhnya secara berpindah-randah bagi mengelirukan musuhnya daripada dapat meramal serangan seterusnya.

Bersama BoBoiBoy Api dan BoBoiBoy Air

  • Kuasa Kombo BoBoiBoy dan Fang: Setelah Fang menukarkan Golem Tanah kepada Golem Bayang, Fang bersama-sama dengan BoBoiBoy Api dan BoBoiBoy Air menyerang Kapten Kaizo dari atasnya sebagai serangan terakhir dan serangan mereka mampu meretakkan topeng Kapten Kaizo pada Musim 3, Episod 26.

Kelemahan

Fang mempunyai kelemahan yang nyata bagi kuasa bayang-bayangnya, iaitu ketiadaan cahaya matahari ataupun cahaya yang terang kerana tanpanya, Fang tidak dapat membentuk bayang-bayang.

Selain kuasa bayang-bayang, Fang juga mempunyai kuasa asalnya iaitu Kuasa Penembus. Kelemahan Fang untuk menggunakan kuasa ini amatlah nyata, iaitu dia hanya boleh menggunakan satu kuasa pada satu masa sahaja. Namun, disebabkan oleh topengnya retak dan pecah pada Musim 3, Episod 26, Fang tidak dapat menggunakan Kuasa Penembus lagi.

Rupa

Fang berambut pacak yang berwarna hitam keunguan, memakai sarung tangan separa berwarna ungu serta bercermin mata berwarna biru berbingkai ungu dan terdapat huruf 'F' di bahagian kiri dan kanan bingkainya. Dia juga berjaket dan berkasut but.

Pada musim ke-2, Fang mula memakai baju lain disebalik jaketnya yang berwarna ungu. Ketika di sekolah, seperti biasa Fang akan berbaju sekolah berlengan pendek dan mengikat jaketnya pada pinggangnya. Baju sukannya pula berwarna putih bercorak ungu dan berlengan pendek serta berseluar yang sederhana.

Pada musim ke-3 pula, Fang memakai baju berwarna kelabu tanpa lengan tetapi berzip dan jaketnya diikat pada pinggangnya serta memakai kasut but yang sama, tetapi coraknya berlainan. Dia mempunyai sebuah topeng kuasa yang berwarna putih apabila mengaktifkannya dengan cara menyentuh bingkai cermin matanya.

Perwatakan

Fang adalah seorang lelaki yang agak sombong, mementingkan diri, tidak suka bersosial dan juga lebih suka menyendiri. Dia adalah seorang manusia yang suka menjaga kebersihan. Semenjak dia berpindah ke Sekolah Rendah Pulau Rintis, dia menjadi kesukaan ramai, terutamanya murid perempuan kerana kekacakannya, tetapi setiap kali nama BoBoiBoy disebut dan dipuji, murid-murid mudah tertarik kepada kisah BoBoiBoy sehingga membuat Fang berasa cemburu dan iri hati.

Semenjak BoBoiBoy pulang dan menetap di Pulau Rintis, Fang menjadi lawan dan saingan ketat kepada BoBoiBoy untuk merebut populariti. Pada Musim 2, Episod 9, Ochobot telah termimpikan semula masa silam Fang dan sejak daripada peristiwa itu BoBoiBoy dan kawan-kawannya menyedari bahawa Fang adalah orang yang baik sebenarnya. Jadi, semenjak daripada hari itu mereka mula berkawan dan Fang juga telah menjadi sebahagian daripada geng BoBoiBoy.

Namun, sejak ketibaan Kapten Kaizo, sifatnya lebih pendiam dan agak takut kepada kaptennya sendiri akan kehebatan kuasa sehingga dia sanggup mengkhianati dan menyerang kawannya sendiri demi kesetiaannya kepada Kapten Kaizo.

Trivia

  • Fang merupakan watak terakhir yang muncul dalam siri BoBoiBoy. Kemunculan Fang adalah untuk memenuhkan peranan sebagai pesaing yang sengit kepada BoBoiBoy.
  • Nama Fang yang sebenar telah didedahkan oleh kaptennya pada Musim 3, Episod 24, iaitu Prebet Pang. Namun, kawan-kawannya yang lain masih lagi memanggilnya dengan panggilan "Fang".

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak