Fandom

BoBoiBoy Wiki

Fang

378laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang1 Share

Fang
Watak BoBoiBoy
Fang dalam BoBoiBoy Galaxy.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 13/Extended Finale"
Pelakon
suara
Wong Wai Kay (Bahasa Melayu dan Inggeris)

Fang (Prebet Pang) ialah salah seorang watak utama dalam siri BoBoiBoy. Fang merupakan salah seorang superhero dan kawan BoBoiBoy yang juga mendapat kuasa daripada Ochobot

Fang merupakan watak terakhir yang muncul dalam siri BoBoiBoy. Kemunculan Fang adalah untuk memenuhkan peranan sebagai pesaing yang sengit kepada BoBoiBoy. 

Sejarah

Kemunculan sulung

Pada Musim 2, Episod 1, Fang berpindah ke Sekolah Rendah Pulau Rintis sebagai murid baru dan juga muncul sebagai hantu pada Musim 2, Episod 2. Sepanjang Fang tinggal di Pulau Rintis, dia berasa cemburu dan iri hati dengan BoBoiBoy. Bukan sahaja kerana kehebatan kuasanya, malah juga kerana kepopularitiannya.

Menyertai pasukan BoBoiBoy

Kadangkala, cabaran Fang terhadap BoBoiBoy menyebabkan mereka bergaduh dan sering membandingkan kehebatan kuasa dan kebolehan masing-masing. Walau bagaimanapun, Fang dan BoBoiBoy tetap berkawan antara satu sama lain. Pada Musim 2, Episod 13, dilihatkan Fang mula menjadi sebahagian daripada geng BoBoiBoy apabila mereka bekerjasama untuk mengalahkan Ejo Jo dan tidak lagi menganggap sesama sendiri sebagai musuh.

Identiti dibongkarkan

Dalam episod Musuh Baru Dan Lama, seorang watak misteri yang bernama Kapten Kaizo tiba di Bumi untuk memeriksa perkembangan misi pertama Fang di Bumi. Misi Fang adalah untuk mendapatkan Jam-Jam Kuasa yang hebat; sebenarnya jam yang dikesannya adalah milik BoBoiBoy dan kawan-kawan. Walau bagaimanapun, misinya tergendala gara-gara Fang dan BoBoiBoy tidak lagi bermusuhan. Justeru, Fang dihukum oleh Kaizo dengan kuasa manipulasi tenaganya. Sebelum itu, Kaizo telah mendedahkan identiti Fang yang sebenarnya; dia merupakan perisik dalam pasukannya dan cuma menggunakan nama "Fang" sebagai nama samaran untuk menjalankan misinya. Nama dia yang sebenarnya ialah "Prebet Pang". Selain itu, Fang ini sebenarnya tidak berspesiskan manusia, tetapi berspesiskan alien.

Tindakan Fang yang menyerang BoBoiBoy secara tiba-tiba telah menyebabkan satu pertarungan epik di antara Fang dan BoBoiBoy. Masing-masing tidak mahu mengalah, sehinggakan pada akhirnya hampir mencederakan satu sama lain tetapi sempat dihentikan oleh Yaya dan Ying yang berpesan bahawa mereka adalah kawan. Mujurlah mereka sempat berhenti daripada menyerang, dan BoBoiBoy sempat berpesan kepada Kaizo bahawa mereka tidak akan bermusuhan kerana mereka adalah kawan. Pada akhirnya, setelah BoBoiBoy dan kawan-kawan jatuh kalah dan pada masa yang sama Fang terlepas dari hukuman, Lahap hampir-hampir saja ingin menghabiskan mereka dengan kuasa plasma toksiknya, tetapi tiba-tiba Fang sempat mengambil Jam Kuasa mereka dengan kuasa bayangnya (kerana tiada pilihan lain, sebenarnya Fang ingin melindungi kawan-kawannya daripada serangan Kaizo dan Lahap) dan kemudian menyerahkan kepada Kapten Kaizo. Fang juga meminta maaf bersungguh-sungguh kepada kaptennya kerana mengingkari arahannya. Setelah diberi amaran kepada Fang, mereka berlepas ke angkasa dengan kapal angkasa Kaizo.

Semasa di dalam kapal angkasa, Kaizo telah mendesak Fang untuk menyerahkan Jam Kuasanya sekali untuk ditempatkan bersama Jam Kuasa milik BoBoiBoy dan kawan-kawan. Sejurus selepas itu, tiba-tiba kapal angkasa mereka diserang oleh kapal angkasa lain. Setelah dikenal pasti, rupa-rupanya BoBoiBoy menjalinkan hubungan kerjasama sekali lagi dengan Adu Du yang bertujuan untuk membebaskan Fang, sekaligus mengambil semula Jam-Jam Kuasa mereka.

Dengan pod angkasa dari kapal angkasa Adu Du, BoBoiBoy dan kawan-kawan berjaya memecah masuk ke dalam kapal Kaizo. Kedatangan mereka disambut baik oleh Kaizo dan Lahap. Dia mula rasa tertarik akan keazaman BoBoiBoy yang tinggi untuk mengambil semula Jam-Jam Kuasa. Dengan itu, pasukan BoBoiBoy dicabar oleh Kaizo untuk bertarung sekali lagi. Pada masa yang sama, Fang mencuri dengar perbualan mereka dari suatu tempat. Tetapi, akhirnya diketahui oleh Kaizo. Selepas masing-masing berada di Medan Latihan Tempur, BoBoiBoy berganding bahu bersama Fang untuk bertarung dan mengalahkan Kaizo sementara Yaya, Ying dan Gopal berdepan dengan Lahap.

Kaizo dilihatkan begitu yakin semasa pertarungan. Dengan kehebatan dan kepantasan yang Kaizo miliki, dia dapat menandingi kehebatan kuasa BoBoiBoy dan Fang. Akibat terdesak apabila BoBoiBoy dan Fang ditolak oleh Dinding Tenaga dan hampir terjatuh, BoBoiBoy menggunakan sekali lagi kuasa tiga dengan elemen Tanah, Api, dan Air. Dengan menggunakan kuasa kombo BoBoiBoy dan Fang, Kaizo dapat dikalahkan dengan teruk, sampai helmet yang dipakainya pun retak. Sebelum kekalahan Kaizo, Lahap berjaya dikalahkan beberapa minit awal dengan menggunakan idea bernas daripada Gopal; memberikan Lahap sayur-sayur ulam supaya tubuh Lahap bertukar menjadi sayur agar mudah dikalahkan kerana 'jika besi keras, sayur mesti lembik'. Dengan kekalahan Kaizo, beliau mengakui bahawa BoBoiBoy dan kawan-kawan memang pengguna yang layak untuk menggunakan kuasa Sfera Kuasa.

Sebelum Kaizo menghantar semula BoBoiBoy dan kawan-kawan ke Bumi, Kaizo terlebih dahulu memberikan dua pilihan kepada Fang; sama ada dia ingin menyertai pasukan BoBoiBoy ataupun mengikut kaptennya pulang. Ketika di kedai Tok Aba, Ochobot tertanya-tanya adakah Fang benar-benar mengikut kaptennya pulang. Tiba-tiba, Ochobot ditegur oleh Fang yang datang dari belakang. Fang ditanya oleh Ochobot, mengapa dia tidak mengikut kaptennya pulang. Jawab Fang, abangnya mempunyai kekuatan yang cukup dari kuasa tenaganya, jadi Fang menyertai BoBoiBoy dan kawan-kawannya. Tiba-tiba, Yaya, Ying, dan Gopal yang mendengar jawapan Fang itu terus mengerjakan Fang akibat tidak memujuk abangnya terlebih dahulu sebelum membelasah mereka.

Senarai Kuasa

  • Serangan Bayang: Fang menjelmakan tali-tali bayang untuk menyerang musuhnya daripada jarak yang jauh.
  • Harimau Bayang: Lembaga yang berbentuk harimau serta bermata merah.
    • Baham, Harimau Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk membaham musuh.
  • Cakaran Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk mencakar musuh.
    • Cakaran Harimau Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk mencakar musuh.
  • Bentuk Bayang: Serangan bayang yang mempunyai pelbagai bentuk bayang.
  • Serangan Jari Bayang: Fang menggunakannya untuk memerangkap musuh dengan pantas.
    • Tusukan Jari Bayang: Teknik serangan jarak jauh yang mengeluarkan bayang berbentuk tangan kemudian bertumpu seperti gerudi untuk menyerang musuh.
    • Tusukan Bayang: Fang menghasilkan tali bayang yang digunakannya untuk menyerang atau menusuk musuhnya.
  • Helang Bayang: Lembaga yang berbentuk burung helang yang dijelmakan untuk menyerang musuh dari udara dan Fang juga menggunakannya sebagai pengangkutan udara.
  • Tikus Bayang: Lembaga yang berbentuk tikus yang boleh menarik perhatian musuh dengan pantas.
  • Naga Bayang: Kuasa terkuat Fang yang memerlukan dia fokus sepenuhnya untuk mengumpulkan kuasa magnetik bayang.
    • Sambaran Naga Bayang: Fang menggunakannya untuk menyedut musuh dan juga menghancurkannya.
  • Kokun Bayang: Fang menggunakannya sebagai perlindungan dirinya ataupun untuk melindungi orang lain.
  • Lindungan Bayang: Teknik pertahanan diri yang Fang jelmakan bagi melindungi dirinya.
  • Pengikat Bayang: Teknik menghasilkan tali bayang untuk mengikat musuhnya daripada lari.
  • Jari Jemari Bayang: Fang menghasilkan gugusan tali bayang pada kakinya dan menggunakannya bagi menyerang musuh atau objek bagi mendapatkan sesuatu yang berfungsi sebagai tangan.
    • Tusukan Jari Jemari Bayang: Serangan gabungan antara Tusukan Bayang dan Jari Jemari Bayang.
  • Tolakan Bayang: Fang menjelmakan tangan bayang yang digunakan untuk menampar atau menolak musuhnya menjauhi dirinya.
  • Koala Bayang: Lembaga yang berbentuk koala yang digunakan Fang untuk memeluk musuhnya bagi mengalih perhatiannya.
  • Polar Bear Bayang: Lembaga yang berbentuk beruang gergasi yang digunakan oleh Fang bagi menyerang musuhnya secara fizikal.
    • Cakaran Polar Bear Bayang: Fang menggunakan beruang bayang sebagai medium yang membolehkannya untuk menyerang musuhnya dengan serangan cakaran mengikut pergerakan badannya.
  • Larian Bayang: Fang mengumpulkan kuasa bayang pada kedua-dua kakinya yang menambahkan kelajuannya dalam pergerakan larian.
  • Pelindung Bayang: Teknik pertahanan bagi Fang untuk melindungi dirinya daripada serangan musuh yang kuat.
  • Tusukan Bayang: Fang menggunakannya untuk menusuk musuh dengan pantas.
  • Tangan Bayang: Jurusan terbaru Fang yang digunakannya untuk menahan sesuatu dinding.

Di dalam BoBoiBoy: The Movie, Fang juga telah mendapat tingkatan kuasa melalui tenaga terakhir yang diberikan oleh Ochobot. Tahap kedua kuasa Fang ini membolehkan dia bercantum dengan mana-mana haiwan bayangnya. Dengan ini, Fang dapat menyerang musuhnya dengan menggunakan kebolehan dan kemampuan daripada haiwan bayang yang bercantum dengannya itu.

  • Separa Garuda Bayang: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Fang boleh bercantum dengan kuasa bayangnya. Dengan menjelmakan seekor burung garuda, Fang dapat terbang dan menyerang musuhnya daripada atas udara atau langit.
  • Separa Beruang Bayang: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Fang boleh bercantum dengan bayangnya. Dengan menjelmakan seekor beruang yang memberikan kuasa fizikal yang banyak, Fang boleh mencakar musuhnya dari jarak yang dekat.

Selain kuasa bayang, Fang juga mempunyai kuasa asalnya, iaitu Kuasa Penembus. Kuasa ini memerlukan Fang mengaktifkan topengnya dengan menyentuh huruf 'F' pada bingkai cermin matanya.

  • Kuasa Penembus: Fang mengaktifkan topengnya yang mengubah badan Fang menjadi Unjuran Astral yang membolehkannya menembusi objek pepejal.
  • Kiub Penembus: Fang mengaktifkan topengnya untuk menggunakan kuasa penembusnya lalu membentuk sebuah kiub di sekelilingnya yang membolehkan serangan tembus daripadanya bagi mempertahankan kawan-kawannya daripada serangan musuh.

Tetapi akhirnya kuasa ini diambil semula oleh Kapten Kaizo setelah Fang tidak lagi bersamanya.

Serangan Kombo

Bersama BoBoiBoy Tanah

  • Golem Bayang: Fang menjadikan Golem Tanah kepada Golem Bayang yang sangat besar. Pertama kali digunakan pada Musim 3, Episod 26 untuk mengalahkan Kapten Kaizo.
    • Serangan Golem Bayang: Fang boleh menyerang musuhnya secara berpindah-randah bagi mengelirukan musuhnya daripada dapat meramal serangan seterusnya. Pertama kali digunakan pada Musim 3, Episod 26 untuk mengalahkan Kapten Kaizo.

Bersama BoBoiBoy Api dan BoBoiBoy Air

  • Kuasa Kombo BoBoiBoy dan Fang: Kuasa kombo baru bagi Fang, BoBoiBoy Api, dan BoBoiBoy Air. Pertama kali digunakan pada Musim 3, Episod 26 untuk mengalahkan Kapten Kaizo.

Kelemahan

Fang mempunyai kelemahan yang nyata bagi kuasa bayang-bayangnya, iaitu ketiadaan cahaya matahari ataupun cahaya yang terang kerana tanpanya, Fang tidak dapat membentuk bayang-bayang.

Selain kuasa bayang, Fang juga mempunyai kuasa asalnya iaitu Kuasa Penembus. Kelemahan Fang untuk menggunakan kuasa ini amatlah nyata, iaitu dia hanya boleh menggunakan satu kuasa pada satu masa sahaja. Namun, disebabkan Fang tidak lagi bersama pasukan Kapten Kaizo, Fang tidak dapat menggunakan Kuasa Penembus lagi.

Rupa

Fang berambut pacak yang berwarna hitam keunguan, memakai sarung tangan separa berwarna ungu serta bercermin mata berwarna biru berbingkai ungu dan terdapat huruf 'F' di bahagian kiri dan kanan bingkainya. Dia juga berjaket dan berkasut but.

Fang.png

Penampilan Fang dalam BoBoiBoy: The Movie.

Musim 2

Pada musim ke-2, Fang mula memakai baju lain disebalik jaketnya yang berwarna ungu. Ketika di sekolah, seperti biasa Fang akan berbaju sekolah berlengan pendek dan mengikat jaketnya pada pinggangnya. Baju sukannya pula berwarna putih bercorak ungu dan berlengan pendek serta berseluar yang sederhana.

Musim 3

Pada musim ke-3 pula, Fang memakai baju berwarna kelabu tanpa lengan tetapi berzip dan jaketnya diikat pada pinggangnya serta memakai kasut but yang sama, tetapi coraknya berlainan. Dia mempunyai sebuah topeng kuasa yang berwarna putih apabila mengaktifkannya dengan cara menyentuh bingkai cermin matanya.

Perwatakan

Fang adalah seorang lelaki yang agak sombong, mementingkan diri, tidak suka bersosial dan juga lebih suka menyendiri. Dia adalah seorang manusia yang suka menjaga kebersihan. Semenjak dia berpindah ke Sekolah Rendah Pulau Rintis, dia menjadi kesukaan ramai, terutamanya murid perempuan kerana kekacakannya, tetapi setiap kali nama BoBoiBoy disebut dan dipuji, murid-murid mudah tertarik kepada kisah BoBoiBoy sehingga membuat Fang berasa cemburu dan iri hati.

Semenjak BoBoiBoy pulang dan menetap di Pulau Rintis, Fang menjadi lawan dan saingan ketat kepada BoBoiBoy untuk merebut populariti. Pada Musim 2, Episod 9, Ochobot telah termimpikan semula masa silam Fang dan sejak daripada peristiwa itu BoBoiBoy dan kawan-kawannya menyedari bahawa Fang adalah orang yang baik sebenarnya. Jadi, semenjak daripada hari itu mereka mula berkawan dan Fang juga telah menjadi sebahagian daripada geng BoBoiBoy.

Namun sejak ketibaan Kaizo, sifatnya lebih pendiam dan agak takut kepada kaptennya sendiri akan kehebatan kuasa sehingga dia sanggup mengkhianati dan menyerang kawannya sendiri demi kesetiaannya kepada Kaizo, iaitu abangnya sendiri.

Trivia

  • Nama sebenar Fang telah diberitahu oleh Kapten Kaizo dalam episod Musuh Baru Dan Lama, iaitu Prebet Pang. Namun, kawan-kawannya yang lain masih lagi memanggilnya dengan panggilan "Fang" kerana tidak menganggap dia musuh. Tetapi, berdasarkan sesi soal jawab dalam Majalah Komik BoBoiBoy, Kapten Kaizo memanggil Fang dengan panggilan “Pang” kerana Fang tidak boleh menyebut namanya sendiri ketika dia masih kecil.

Video

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak