Wikia

BoBoiBoy Wiki

Fang

Bincang1
204laman di
wiki ini
Fang
Watak BoBoiBoy
Fang s3
Penampilan
sulung
"Musim 1, episod 26 (ext. finale)"
Pelakon
suara
Wong Wai Kay

Fang ialah seorang watak dalam BoBoiBoy yang diperkenalkan pada musim kedua (biarpun kemunculan sulungnya yang sebenar ialah pada episode extended finale atau episode akhir musim pertama).

Latar BelakangSunting

Boboiboy lalu budak misteri

Kemunculan Fang di episod terakhir musim pertama.

Sebelum bermulanya BoBoiBoy musim kedua, Fang telah mendapat kuasanya dari Ochobot, apabila dia mula-mula membawa robot itu berjumpa dengan Adu Du dan Probe tanpa menyedari niat buruk dua penjahat itu, maka membuat Ochobot buruk sangka terhadapnya. Apapun, sewaktu mereka bolos dari markas penjahat, Fang sempat menawarkan diri untuk melindungi Ochobot dari ancaman Adu Du; akan tetapi, tiba-tiba mereka dikepung semula oleh Adu Du dan Probe. Maka dengan rasa cemasnya Ochobot melepaskan Kuasa Bayang kepada Fang. Akan tetapi, Fang sukar mengawal kuasanya, maka terpaksa Ochobot membahayakan diri dengan mengawal semula Kuasa Bayang. Sebab itulah Ochobot sering mengalami renjatan dalaman hingga pengsan setiap kali melihat wajah Fang mahupun gambarnya, dan mereka berdua tidak mengingati peristiwa itu sehinggalah peristiwa Musim 2, Episod 8, apabila mereka mengingati semula secebis demi secebis peristiwa itu.

KuasaSunting

Capture 1

Fang memanggil harimau bayang

Fang mendapatkan kuasanya dari Ochobot semasa Adu Du dan Probe memperdayakan Fang untuk menangkapnya. Oleh kerana Fang melindunginya, Ochobot memberikan kuasanya kepada Fang. 

Fang berupaya memanipulasi bayang kepada bentuk yang dikehendakinya menggunakan kedua-dua tangannya.

  • Serangan Bayang: Manipulasi bayang untuk menyerang lawan.
  • Harimau Bayang: Lembaga berbentuk harimau yang digunakan untuk menyerang lawan.
  • Cakaran Bayang: Setelah menjelmakan lembaga berupa harimau kemudian menyerunya untuk mencakar musuhnya.
  • Serangan Jari Bayang: Bayang-bayang tangan yang digunakan untuk memerangkap lawan.
  • Perisai Bayang: Kuasa bayang yang dihasilkan untuk melindunginya daripada sebarang serangan.
  • Gerakan Bayang: Kuasa manipulasi bayang dengan menumpukan kuasa bayang di kakinya untuk berlari laju.
  • Helang Bayang: Lembaga berbentuk burung helang yang digunakan sebagai pengangkutan udara.
    Helangbayang

    Helang Bayang

  • Tikus Bayang: Lembaga berbentuk tikus yang boleh menarik perhatian lawan dengan kelajuan pantasnya.
  • Lorong Bayang: Menghasilkan bayang yang panjang berupa lorong yang gelap untuk melinduginya rakan-rakannya.
  • Naga Bayang: Kuasa Fang yang terkuat, dengan menumpukan perhatian untuk mengumpulkan kuasa bayang,lalu menghasilkan lembaga yang berupa naga untuk menyerang musuh.
  • Kokun Bayang: Teknik pertahanan yang menjelmakan bayang yang berbentuk kokun untuk mempertahankan rakannya didalam.Sebelum ini, teknik ini digunakan oleh Ejo Jo.
  • Tusukan Jari Bayang: Teknik serangan jauh yang mengeluarkan bayang berbentuk benang-benang kemudian bertumpu kehadapan seperti gerudi untuk menyerang musuhnya.

Walaupun, kuasa Manipulasi Bayang sangat kuat dan sangat berkesan untuk menyerang musuh dari jauh tetapi, kuasanya hanya berkesan pada waktu pagi.

Tikuslawankucing

Tikus Bayang.

RupaSunting

Fang berambut pacak berwarna hitam keunguan, memakai sarung tangan separa berwarna ungu serta cermin mata berwarna biru berbingkai ungu dan terdapat huruf 'F' di bahagian tepi bingkainya. Dia juga mempunyai jaket dan kasut berwarna merun. Semasa di sekolah, dia mengikat jaketnya di pingang manakala di luar sekolah dia memakai jaket merunnya, berbaju kelabu dan berseluar warna biru gelap. Baju sukan sekolahnya pula berwarna ungu.

PerwatakanSunting

Fang merupakan seorang yang sombong, mementingkan diri, tidak suka bersosial dan suka menyendiri, namun suka menjaga kebersihan. Semenjak melangkah masuk ke Sekolah Rendah Pulau Rintis, dia menjadi kesukaan ramai murid perempuan kerana kekacakannya, tetapi setiap kali nama BoBoiBoy dipuji dalam kehadirannya, murid-murid mudah tertarik kepada kisah BoBoiBoy hingga membuat Fang cemburu. Oleh itu, semenjak BoBoiBoy pulang ke Pulau Rintis, Fang menjadi lawan dengan BoBoiBoy untuk merebut populariti.

Album FangSunting

Fang Album

GaleriSunting

VideoSunting

BoBoiBoy - Watak Jahat - <i>Berani kau!!</i>00:04

BoBoiBoy - Watak Jahat - ''Berani kau!!''

Berani Kau!!

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak