Wikia

BoBoiBoy Wiki

Fang

259laman di
wiki ini
Bincang1
Fang
Watak BoBoiBoy
Fang.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 13"
Pelakon
suara
Wong Wai Kay (Versi Bahasa Melayu)

Fang ialah salah seorang daripada kawan BoBoiBoy yang juga mendapat kuasa daripada Ochobot. Kuasanya adalah Manipulasi Bayang.

Fang ini merupakan watak terakhir yang muncul untuk menyertai geng superhero BoBoiBoy. Dia muncul untuk memenuhkan peranan sebagai pesaing yang sengit kepada BoBoiBoy. Dia muncul buat kali pertama pada Musim Pertama, Episod Terakhir.

Kuasa

Pada Musim Kedua, Ejo Jo memperkenalkan kuasa Fang yang sebenar, iaitu Kuasa Manipulasi Bayang-Bayang. Dengan kuasanya, dia berkebolehan membentuk pelbagai jenis bayang-bayang. Tetapi, disebabkan Fang tidak mengetahui tentang hal itu, Fang hanya boleh membentuk lima bayang sahaja.

  • Kuasa Bayang : Kuasa yang digunakan untuk membentuk bayang.
  • Serangan Bayang : Manipulasi bayang untuk menyerang lawan.
  • Harimau Bayang : Lembaga berbentuk harimau yang digunakan untuk menyerang lawan.
  • Cakaran Bayang : Setelah menjelmakan lembaga berupa harimau kemudian menyerunya untuk mencakar musuhnya.
  • Bentuk Bayang : Bayang yang digunakan untuk menyerang musuh.
  • Serangan Jari Bayang : Jari bayang yang digunakan untuk memerangkap lawan.
  • Helang Bayang : Lembaga berbentuk burung helang yang digunakan sebagai pengangkutan udara.
  • Tikus Bayang : Lembaga berbentuk tikus yang boleh menarik perhatian lawan dengan kelajuan pantasnya.
  • Naga Bayang : Kuasa Fang yang terkuat, dengan menumpukan perhatian untuk mengumpulkan kuasa bayang, lalu menghasilkan lembaga yang berupa naga untuk menyerang musuh.
  • Sambaran Naga Bayang : Kuasa Fang yang digunakan untuk menarik paksa lawan menggunakan Naga Bayang dan menghancurkan lawan.
  • Kuasa Manipulasi Bayang-Bayang : Kuasa yang digunakan untuk membentuk pelbagai jenis bayang-bayang.
  • Kokoon Bayang : Teknik pertahanan yang menjelmakan bayang yang berbentuk kokoon untuk mempertahankan diri atau orang lain.
  • Tusukan Jari Bayang : Teknik serangan jarak jauh yang mengeluarkan bayang berbentuk tangan kemudian bertumpu macam gerudi untuk menyerang musuh.
  • Lindungan Bayang : Teknik pertahanan yang menjelmakan bayang yang berbentuk kokoon untuk mempertahankan diri.

Rupa

Fang berambut pacak berwarna hitam keunguan, memakai sarung tangan separa berwarna ungu serta cermin mata berwarna biru berbingkai ungu dan terdapat huruf 'F' di bahagian tepi bingkainya. Dia juga mempunyai jaket dan kasut berwarna merun. Semasa di sekolah, dia mengikat jaketnya di pingang manakala di luar sekolah dia memakai jaket merunnya, berbaju kelabu dan berseluar biru gelap. Baju sukan sekolahnya pula berwarna ungu.

Perwatakan

Fang merupakan seorang yang sombong, mementingkan diri, tidak suka bersosial dan suka menyendiri, tetapi dia suka menjaga kebersihan. Semenjak melangkah masuk ke Sekolah Rendah Pulau Rintis, dia menjadi kesukaan ramai murid perempuan kerana kekacakannya, tetapi setiap kali nama BoBoiBoy disebut dan dipuji dalam kehadirannya, murid-murid mudah tertarik kepada kisah BoBoiBoy hingga membuat Fang cemburu.

Oleh itu, semenjak BoBoiBoy pulang ke Pulau Rintis, Fang menjadi lawan kepada BoBoiBoy untuk merebut popularity. Tetapi setelah mereka mengalahkan Harimau Kitar BoBoiBoy dan kawan - kawannya menyedari bahawa Fang itu orang baik sebenarnya. Jadi, semenjak hari itu mereka mula berkawan dan Fang juga telah menjadi sebahagian daripada geng superhero BoBoiBoy.

Trivia

  • Fang merupakan orang yang rajin, datang tepat pada waktu dan suka menjaga kebersihan.
  • Tarikh lahir Fang adalah pada 13 April.
  • Fang merupakan salah seorang kawan BoBoiBoy yang tidak memiliki maklumat keluarga.
  • Fang pengsan setelah mengeluarkan Naga Bayang kerana Naga Bayang merupakan kuasa Fang yang terkuat.
  • Sebelum Fang menjadi kawan BoBoiBoy, dia dikenali sebagai budak misteri.
  • Makanan kegemaran Fang adalah Donat Lobak Merah.
  • Fang merupakan warga Malaysia keturunan Cina.
  • Fang boleh menggunakan kuasanya apabila ada cahaya matahari sahaja kerana bayang-bayang memerlukan cahaya untuk dibentuk.
  • Menurut Animonsta, ibu dan bapa Fang menetap di Kuala Lumpur. Mereka hanya memberikan wang kepada Fang untuk membayar keretapi Yong Pin Aero Train, menyewa rumah hantu dan membayar wang Sekolah Rendah Pulau Rintis.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak