FANDOM

Fang
Fang dalam BoBoiBoy Galaxy
Alias Budak Misteri
Ah Meng (BoBoiBoy Gempa)
Apang (Ying)
Prebet Pang (Fang)
Hantu (Gopal)
Cendawan (Papa Zola)
Kuasa Kuasa Manipulasi Bayang (Jam Kuasa)
Kuasa Penembus (Cermin Mata)
Jantina Lelaki
Spesies Alien menyerupai manusia
Tarikh Lahir 13 April 2001
Umur 10 tahun (Musim 1)
11 tahun (Musim 2 - BoBoiBoy: The Movie)
14 tahun (BoBoiBoy Galaxy)
Rambut Hitam (Extended Finale)
Ungu gelap (Musim 2 - BoBoiBoy Galaxy)
Mata Perang (Musim 2 - BoBoiBoy: The Movie)
Merah (BoBoiBoy Galaxy)
Pekerjaan Pelajar di Sekolah Rendah Pulau Rintis
Prebet muda dalam Kumpulan Kapten Kaizo
Ahli dalam TAPOPS
Disuarakan Oleh Wong Wai Kay (Bahasa Melayu dan Inggeris)
Kemunculan Sulung BoBoiBoy Extended Finale (2012)
Kemunculan Terakhir BoBoiBoy Galaxy (2017)
Bilangan Kemunculan BoBoiBoy (35)
Apa Kata Yaya
Filem (1)
BoBoiBoy Galaxy (8)
Status Hidup
Keluarga Kapten Kaizo (Abang)
Afiliasi {{{afiliasi}}}
Fang atau Prebet Pang ialah salah seorang rakan seperjuangan BoBoiBoy yang mempunyai Kuasa Manipulasi Bayang yang dikurniakan oleh Ochobot.

Fang merupakan watak terakhir yang muncul dalam siri BoBoiBoy. Kemunculan Fang adalah untuk memenuhkan peranan sebagai pesaing yang sengit kepada BoBoiBoy.

Kisah

Sejarah awal

Fang dilahirkan dan dibesarkan di sebuah planet yang tidak dikenali di bawah jagaan ibu dan bapa serta abangnya yang bernama Kaizo. Selepas Fang meningkat besar, dia mula berlatih di bawah abangnya dan kemudian menyertai pasukan abangnya.

Pada suatu masa sebelum bermulanya siri, Fang telah belajar beberapa bahasa dan kehidupan yang berada di Planet Bumi sebelum memulakan misinya di sana.

BoBoiBoy

Permulaan

Pada suatu masa dahulu, Fang telah dihantar oleh Kapten Kaizo ke Planet Bumi untuk menjalankan misi untuk merampas Jam-jam Kuasa. Apabila tiba di ruang udara, Fang diturunkan dari sebuah kapal angkasa lalu mengaktifkan topeng kuasanya dan mengesan tenaga dari Jam-jam Kuasa yang sedang dipakai oleh BoBoiBoy, Yaya, Ying dan Gopal. Fang dinasihati oleh Kapten Kaizo untuk merahsiakan identiti sebenarnya dan menggunakan kekerasan jika perlu. Setelah itu, Kapten Kaizo bersedia untuk berlepas semula ke angkasa dengan meninggalkan pesanan kepada Fang bahawa dia akan datang semula ke Bumi apabila tiba masanya, lalu terus berlepas ke angkasa meninggalkan Fang. Fang menuju ke arah lokasi tenaga Jam-Jam Kuasa yang dikesannya tadi, tetapi terhenti apabila mendengar pengumuman dari Stesen Keretapi bahawa keretapi yang menuju ke Pulau Rintis akan berlepas sebentar lagi. Fang menyahaktifkan semula topeng kuasanya lalu menuju ke Stesen Keretapi untuk menaiki Yong Pin Aerotrain dan menuju ke Pulau Rintis.

Semasa di Stesen Keretapi Pulau Rintis, Fang keluar dari keretapi Yong Pin Aerotrain dan pada masa yang sama BoBoiBoy masuk ke dalam keretapi itu untuk pulang ke bandarnya.

Mendapat kuasa

Fang telah berpindah ke Sekolah Rendah Pulau Rintis sebagai murid baru dan dimasukkan dalam kelas 5 Jujur. Sepanjang Fang tinggal di Pulau Rintis, dia berasa cemburu dan iri hati dengan BoBoiBoy. Rasa cemburu itu bukan sahaja kerana kehebatan kuasa BoBoiBoy, malah juga kerana kepopularitiannya. Pada suatu hari, Fang berdiri sendirian di Taman Pulau Rintis sambil bersungut akan kepopularitian BoBoiBoy. Adu Du dan Probe yang menyamar mendekati Fang dan menawarkan cara kepadanya untuk menjadi lebih popular daripada BoBoiBoy, iaitu mendapatkan Ochobot lalu memberikan gambarnya sebagai panduan. Adu Du turut memberikan kertas arahan kepada Fang untuk dipatuhinya bagi mendapatkan Ochobot, iaitu memesan air Special Hot Chocolate dan satu tin serbuk koko di warung Tok Aba. Fang meminta Ochobot untuk menuntut harta pusaka yang dikatakan ditinggalkan oleh seorang kenalan BoBoiBoy yang berasal dari kerabat diraja dengan segera. Kemudian, Fang menawarkan pertolongannya untuk menemani Ochobot untuk pergi ke Markas Kotak.

Mereka berdua tiba dan pada masa yang sama, Adu Du dan Probe muncul dan memerangkap Ochobot dalam jaring dan Fang tidak menduga bahawa mereka berdua berniat jahat. Ochobot dibawa masuk ke dalam Markas Kotak dan diikat oleh Adu Du dan Probe sambil diawasi oleh Fang. Adu Du menyuruh Fang menyerahkan serbuk koko kepadanya dan Fang patuh walaupun berat hati. Adu Du mencurahkan serbuk koko ke dalam Ochobot dan menyebabkannya naik gelabah, melepaskan diri dari ikatan dan melarikan diri dari markas sambil diekori oleh Fang. Ochobot cemas mencari tempat untuk menyorok, dan akhirnya berlindung di dalam tong sampah. Fang menemuinya dan menangkap Ochobot untuk melindunginya.

Fang membawa Ochobot pergi jauh daripada Adu Du dan Probe, tetapi tiba-tiba dikepung oleh mereka. Ochobot dalam pegangan Fang masih gelabah kerana terlebih kuasa koko dan akhirnya melepaskan kuasa lebihan itu ke angkasa. Disebabkan oleh Fang memegangnya, dia menerima Kuasa Bayang daripada Ochobot. Adu Du dan Probe terkejut dan menembak Fang bertubi-tubi, tetapi dibalas oleh Fang dengan kuasanya. Naga Bayang gergasi terbentuk di hadapan bulan purnama dan memusnahkan harta benda di seluruh Taman Pulau Rintis. Ochobot menyuruh Fang untuk mengawalnya, tetapi Fang tidak berdaya. Oleh itu, Ochobot terpaksa merenjatkan Fang dan akhirnya Naga Bayang terpadam semasa nyaris memusnahkan pangsapuri. Semenjak daripada peristiwa itu, Fang berlatih untuk menggunakan Kuasa Bayangnya di sebuah Rumah Hantu, dengan mengganggu penduduk setempat yang melalui di kawasan rumah itu.

Identiti sebenar didedahkan

Fang membantu mengedarkan risalah-risalah kepada pengunjung-pengunjung semasa Hari Karnival Bumi sedang berlangsung di Sekolah Rendah Pulau Rintis. Kemudian, Fang mengikut Gopal, Yaya dan Ying ke kelas untuk melihat BoBoiBoy yang bersedih di dalam kelas tetapi dia tiba-tiba berlari keluar daripada kelas dengan tergesa-gesa selepas menerima mesej segera pada Jam Kuasanya. Pada waktu malam, Fang berada di dalam Rumah Hantu, sedang menghubungi seseorang dan berkata bahawa dia telah menerima mesej dan bersiap sedia. Keesokan harinya, Kapten Kaizo datang semula ke Planet Bumi untuk memeriksa perkembangan misi Fang, lalu Fang bertemu semula dengan kaptennya. Kapten Kaizo turut bertemu dengan "kawan-kawan" Fang, iaitu BoBoiBoy, Yaya, Ying dan Gopal. Kapten Kaizo kemudiannya mendedahkan identiti sebenar Fang kepada mereka, dan memberikan arahan kepada Fang untuk mengalahkan BoBoiBoy. Fang yang berat hati untuk melakukannya, terpaksa mengikut arahan dengan menggunakan kuasa asalnya, iaitu Kuasa Penembus. Mereka berlawan sehingga Fang berjaya mendapatkan Jam-jam Kuasa dan memberikannya kepada Kapten Kaizo. Akhirnya, Fang mengikut kaptennya ke kapal angkasa lalu berlepas ke angkasa.

Ketika di dalam sebuah bilik di dalam kapal angkasa, Fang mengucapkan tahniah kepada kaptennya di atas empat kuasa baru dan misi pasukan mereka telahpun selesai di situ. Namun, Kapten Kaizo juga meminta Fang untuk menyerahkan Jam Kuasanya bersama dengan berkata bahawa Fang tidak layak menggunakan dua kuasa sekaligus, dan Fang menyerahkannya walaupun berat hati. Jam Kuasanya diletakkan bersama empat Jam Kuasa lain di tempat yang berkunci.

Pertarungan terakhir

BoBoiBoy dan kawan-kawannya telah meminta tolong daripada Adu Du dan Probe untuk membebaskan Fang dan mengambil semula kuasa-kuasa mereka. Apabila Fang merasakan bahawa Kapten Kaizo tidak menyedari tindakannya, dia mengambil kesempatan untuk menggunakan Kuasa Penembus dan perlahan-lahan melangkah keluar dari kokpit kapal angkasa lalu menuju ke bilik. Dia mengambil kesemua Jam Kuasa dan beredar ke ruang saluran udara dengan harapan ingin mengembalikannya semula kepada pemilik asalnya. Walau bagaimanapun, niat dan tindakan Fang disedari oleh Kapten Kaizo yang menganggapnya sebagai pembelot dalam pasukan. Jadi, Kapten Kaizo mencabar BoBoiBoy dan kawan-kawannya, termasuk Fang, untuk bertarung sekali lagi di Medan Latihan Tempur.

Mereka menerima cabaran untuk bertarung dan Fang berganding bahu bersama BoBoiBoy untuk bertarung dengan abang kandungnya sendiri. Walaupun pertarungan tersebut agak sukar, tetapi mereka akhirnya berjaya 'mengalahkan' Kapten Kaizo. Setelah itu, Kapten Kaizo mendedahkan bahawa misinya untuk mencari pemilik-pemilik Jam-jam Kuasa yang layak, dan mengakui bahawa Fang serta kawan-kawannya adalah pemilik yang layak. Sebelum pergi, Kapten Kaizo memberikan dua pilihan kepada Fang sama ada ingin mengikutnya pulang atau tinggal di Bumi bersama kawan-kawannya, lalu Fang memilih untuk tinggal di Bumi bersama kawan-kawannya.

BoBoiBoy: The Movie

Fang dan kawan-kawannya membuat rancangan untuk berkhemah pada hari minggu di pondok bas. Namun, Ochobot telah diculik oleh Tengkotak yang bertujuan untuk menggunakannya sebagai alat pengesan untuk mencari Klamkabot yang telah menyembunyikan dirinya di Pulau Terapung yang telah diteleportkan ke Planet Bumi. Oleh itu, Fang dan kawan-kawannya meminta tolong Papa Zola untuk mencari dan menyelamatkan Ochobot dengan menumpang botnya dan menuju ke Pulau Terapung.

BoBoiBoy Galaxy

Pada suatu masa sebelum bermulanya siri ini, Fang telah kembali ke angkasa lepas untuk menyambung latihan di bawah abang kandungnya, Kaizo. Selepas Fang kembali kepada kawan-kawannya dalam suatu peristiwa diserang oleh Nyamuk Amok, dia menyertai pasukan TAPOPS dan mengikuti pengembaraan bersama kawan-kawannya. Kemudian, dia turut menjadi komander dalam pasukannya sendiri, bersama dua orang ahli bernama Sai dan Shielda.

Rupa

Fang

Penampilan Fang dalam BoBoiBoy: The Movie.

Fang berambut pacak yang berwarna hitam keunguan, memakai sarung tangan separa berwarna ungu serta bercermin mata berwarna biru berbingkai ungu dan terdapat huruf 'F' di bahagian kiri dan kanan bingkainya. Dia juga berjaket dan berkasut but.

Dalam musim kedua, Fang mula memakai baju lain disebalik jaketnya yang berwarna ungu. Ketika di sekolah, seperti biasa Fang akan berbaju sekolah berlengan pendek dan mengikat jaketnya pada pinggangnya. Baju sukannya pula berwarna putih bercorak ungu dan berlengan pendek serta berseluar yang sederhana.

Dalam musim ketiga pula, Fang memakai baju berwarna kelabu tanpa lengan tetapi berzip dan jaketnya diikat pada pinggangnya serta memakai kasut but yang sama, tetapi coraknya berlainan. Dia mempunyai sebuah topeng kuasa yang berwarna putih apabila mengaktifkannya dengan cara menyentuh bingkai cermin matanya.

Perwatakan

Fang adalah seorang lelaki yang agak sombong, mementingkan diri, tidak suka bersosial dan juga lebih suka menyendiri. Dia adalah seorang manusia yang suka menjaga kebersihan. Semenjak dia berpindah ke Sekolah Rendah Pulau Rintis, dia menjadi kesukaan ramai, terutamanya murid perempuan kerana kekacakannya, tetapi setiap kali nama BoBoiBoy disebut dan dipuji, murid-murid mudah tertarik kepada kisah BoBoiBoy sehingga membuat Fang berasa cemburu dan iri hati.

Semenjak BoBoiBoy pulang dan menetap di Pulau Rintis, Fang menjadi lawan dan saingan ketat kepada BoBoiBoy untuk merebut populariti. Dalam Musim 2, Episod 9, Ochobot telah termimpikan semula masa silam Fang dan sejak daripada peristiwa itu BoBoiBoy dan kawan-kawannya menyedari bahawa Fang adalah orang yang baik sebenarnya. Jadi, semenjak daripada hari itu mereka mula berkawan dan Fang juga telah menjadi sebahagian daripada Geng BoBoiBoy.

Namun apabila tibanya Kaizo di Bumi, sifatnya lebih pendiam. Kemungkinan dia takut akan kehebatan kuasa kaptennya sehingga dia sanggup mengkhianati dan menyerang kawannya sendiri demi kesetiaannya kepada Kaizo, iaitu abang kandungnya sendiri. Walau bagaimanapun, Fang kembali normal setelah dia dan BoBoiBoy memenangi satu pertarungan terakhir dalam siri BoBoiBoy.

Kuasa

Fang mendapat kuasanya dari Ochobot apabila dia mula-mula membawa robot itu berjumpa dengan Adu Du dan Probe tanpa menyedari niat buruk dua penjahat itu, maka membuat Ochobot buruk sangka terhadapnya. Apapun, sewaktu mereka bolos dari markas penjahat, Fang sempat menawarkan diri untuk melindungi Ochobot dari ancaman Adu Du; akan tetapi, tiba-tiba mereka dikepung semula oleh Adu Du dan Probe. Maka dengan rasa cemasnya Ochobot melepaskan Kuasa Bayang kepada Fang. Akan tetapi, Fang sukar mengawal kuasanya, maka terpaksa Ochobot membahayakan diri dengan mengawal semula Kuasa Bayang. Perkara inilah yang membuatkan Ochobot sering mengalami renjatan dalaman hingga pengsan setiap kali melihat wajah Fang mahupun gambarnya, dan mereka berdua tidak mengingati peristiwa itu sehinggalah peristiwa Musim 2, Episod 8, apabila mereka mengingati semula secebis demi secebis peristiwa itu.

Semua bentuk haiwan bayang yang dihasilkan oleh Fang muncul dengan sepasang mata merah yang menyala ala-ala api yang membara. Fang tidak dapat menggunakan kuasanya ini apabila matahari sedang terbit atau terbenam, seperti yang dikatakan dalam Musim 2, Episod 2. Hal ini kerana sumber cahaya adalah terhad untuk dia untuk menghasilkan bayang-bayang. Walaupun begitu, sewaktu mula-mula Fang mendapat kuasa, dia mampu untuk menghasilkan Naga Bayang pada waktu malam. Selain itu, dalam episod Bahaya BoBoiBoy Api!, Fang juga menggunakan kuasanya pada waktu malam iaitu apabila dia menghasilkan Tusukan Jari Bayang, Lindungan Bayang, Harimau Bayang dan Helang Bayang. Tetapi ada kemungkinan bahawa Fang boleh menghasilkan bayang-bayang itu kerana adanya sumber cahaya dari senjata-senjata api yang dihasilkan oleh BoBoiBoy Api.

Dalam episod Musuh Baru Dan Lama, Fang telah menghasilkan dua jurusan baru iaitu Koala Bayang dan Polar Bear Bayang. Ini menjadikan Fang mempunyai sebanyak enam belas bentuk bayang. Selepas Fang didedahkan adalah alien, dia turut didedahkan mempunyai kuasa untuk menembusi objek pepejal yang berasal dari cermin matanya (Kuasa Penembus). Walaupun begitu, kuasanya mempunyai batasan; Fang hanya boleh menggunakan satu kuasa sahaja pada satu masa, sama ada Kuasa Bayang atau Kuasa Penembus.

Dalam BoBoiBoy: The Movie, Fang telah menerima peningkatan ke tahap kedua bagi Kuasa Bayangnya. Peningkatan kuasa ini membolehkan dia bercantum dengan mana-mana haiwan bayangnya dan menyerang musuhnya dengan menggunakan kebolehan daripada haiwan bayang yang bercantum dengannya itu.

Tahap 1
  • Kucing Bayang: Lembaga yang berupa kucing dan bermata merah, yang digunakan untuk mengganggu penduduk Pulau Rintis yang melalui di kawasan Rumah Hantu.
  • Serangan Bayang: Fang menjelmakan tali-tali bayang untuk menyerang musuhnya daripada jarak yang jauh.
  • Harimau Bayang: Lembaga yang berbentuk harimau serta bermata merah.
    • Cakaran Bayang: Fang menyeru Harimau Bayang untuk mencakar musuh.
    • Bahaman Harimau Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk membaham musuh.
    • Cakaran Harimau Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk mencakar musuh.
  • Bentuk Bayang: Serangan bayang yang mempunyai pelbagai bentuk bayang.
  • Serangan Jari Bayang: Fang menggunakannya untuk memerangkap musuh dengan pantas.
  • Gerakan Bayang: Fang mengumpulkan kuasa bayang di kedua kakinya, lalu melangkah ke hadapan dan kemudian berlari dengan pantas.
  • Helang Bayang: Lembaga yang berbentuk burung helang yang dijelmakan untuk menyerang musuh dari udara dan Fang juga menggunakannya sebagai pengangkutan udara.
  • Tikus Bayang: Lembaga yang berbentuk tikus yang boleh menarik perhatian musuh dengan pantas.
  • Jari Bayang: Fang menghasilkan gugusan tali bayang pada kakinya dan menggunakannya bagi menyerang musuh atau objek bagi mendapatkan sesuatu yang berfungsi sebagai tangan.
  • Naga Bayang: Kuasa terkuat Fang yang memerlukan dia fokus sepenuhnya untuk mengumpulkan kuasa magnetik bayang.
    • Sambaran Naga Bayang: Fang menggunakannya untuk menyedut musuh dan juga menghancurkannya.
  • Kokun Bayang: Fang menggunakannya sebagai perlindungan dirinya ataupun untuk melindungi orang lain.
  • Tusukan Jari Bayang: Serangan jarak jauh yang mengeluarkan bayang berbentuk tangan yang bertumpu seperti gerudi.
  • Lindungan Bayang: Fang menghasilkan bayang kokun sebagai teknik perlindungan bagi dirinya.
  • Tusukan Bayang: Fang menghasilkan tali bayang yang digunakannya untuk menyerang atau menusuk musuhnya.
  • Pengikat Bayang: Teknik menghasilkan tali bayang untuk mengikat musuhnya daripada lari.
  • Jari Jemari Bayang: Fang menghasilkan gugusan tali bayang pada kakinya dan menggunakannya bagi menyerang musuh atau objek bagi mendapatkan sesuatu yang berfungsi sebagai tangan.
    • Tusukan Jari Jemari Bayang: Serangan gabungan antara Tusukan Bayang dan Jari Jemari Bayang.
  • Tolakan Bayang: Fang menjelmakan tangan bayang yang digunakan untuk menampar atau menolak musuhnya menjauhi dirinya.
  • Koala Bayang: Lembaga yang berbentuk koala yang digunakan Fang untuk memeluk musuhnya bagi mengalih perhatiannya.
  • Polar Bear Bayang: Lembaga yang berbentuk beruang gergasi yang digunakan oleh Fang bagi menyerang musuhnya secara fizikal.
    • Cakaran Polar Bear Bayang: Fang menggunakan beruang bayang sebagai medium yang membolehkannya untuk menyerang musuhnya dengan serangan cakaran mengikut pergerakan badannya.
  • Larian Bayang: Fang mengumpulkan kuasa bayang pada kedua-dua kakinya yang menambahkan kelajuannya dalam pergerakan larian.
  • Pelindung Bayang: Teknik pertahanan bagi Fang untuk melindungi dirinya daripada serangan musuh yang kuat.
  • Tusukan Bayang: Fang menggunakannya untuk menusuk musuh dengan pantas.
  • Tangan Bayang: Jurusan yang digunakan oleh Fang untuk menahan sesuatu dinding.
  • Pengikat Bayang: Fang menggunakannya untuk mengikat sesiapa dan tarik berdekatan dengannya untuk melindungi orang yang diikatnya dari diserang musuh.
Tahap 2
  • Separa Garuda Bayang: Dengan menjelmakan seekor burung garuda, Fang bercantum dengan burung garuda tersebut dan berupaya untuk terbang dan mengejar musuhnya yang berada di udara atau langit.
  • Separa Beruang Bayang: Dengan menjelmakan seekor beruang, Fang bercantum dengan beruang tersebut dan ia memberikan kuasa fizikal yang banyak kepada Fang untuk mengejar dan menyerang musuhnya.
    • Cakaran Beruang Bayang: Fang menggunakan Separa Beruang Bayang untuk mencakar musuhnya dari jarak dekat. Serangan ini menyerupai dengan Cakaran Harimau Bayang, namun sudah tentu ianya berasaskan cakaran beruang.
Serangan Kombo
Bersama BoBoiBoy Tanah
  • Golem Bayang: Fang menjadikan Golem Tanah kepada Golem Bayang yang saiznya lebih besar.
    • Serangan Golem Bayang: Fang boleh menggunakan Golem Bayang untuk menyerang musuhnya secara berpindah-randah bagi mengelirukan musuhnya daripada dapat meramal serangan seterusnya.
Bersama BoBoiBoy Api dan BoBoiBoy Air
  • Kuasa Kombo BoBoiBoy dan Fang: Fang melakukan serangan kombo bersama BoBoiBoy Api dan BoBoiBoy Air menggunakan golem masing-masing.

  • Perangkap Jari Bayang: Menghasilkan tangan dengan lima jari yang digunakan untuk menangkap musuhnya lalu melemparkan mereka ke tempat lain secara pantas.
  • Insektivora Pokok Bayang: Mengumpulkan kuasa bayangnya lalu menjelmakan sebuah venusfly lalu menggunakan teknik itu untuk menyerang musuhnya.

Kuasa Penembus merupakan kuasa asal Fang yang berteknologi alien yang membolehkannya menembusi objek pepejal. Kuasa ini berbentuk topeng kuasa yang berteknologi tinggi yang berasal dari cermin matanya. Fang perlu menyentuh huruf 'F' pada bingkai cermin matanya sama ada untuk mengaktifkan atau menyahaktifkan topeng kuasanya itu.

  • Kuasa Penembus: Selepas mengaktifkan topengnya, tubuh badan Fang berubah menjadi Unjuran Astral yang membolehkannya menembusi objek pepejal.
  • Kiub Penembus: Fang mengaktifkan topengnya lalu membentuk sebuah kiub di sekelilingnya yang membolehkan sesuatu serangan lain menembusi kiub ini. Fang menggunakannya sebagai pelindung untuk mempertahankan kawan-kawannya daripada serangan Lahap.

Kuasa ini telah diambil semula oleh Kapten Kaizo selepas dia tidak lagi bersama kaptennya dan apa yang telah terjadi pada kuasa itu adalah tidak diketahui.

Trivia

  • Fang berkebolehan untuk bercakap dalam bahasa Mandarin dan Kantonis.
    • Fang pernah menyanyikan lagu Mandarin untuk menidurkan BoBoiBoy dalam episod Bahaya BoBoiBoy Api!.
    • Fang turut bercakap dalam bahasa Kantonis dalam BoBoiBoy: The Movie apabila dia meminta maaf kepada Harimau Bayang dengan berkata "hai sye" yang bermaksud "maafkan saya" di atas menyerunya secara tidak sengaja.
      • Menurut surat peminat, sebelum Fang datang ke Planet Bumi, dia belajar bahasa seperti Melayu dan Mandarin melalui video dari Bumi sebagai persiapan untuk misinya.
  • Ia telah didedahkan bahawa Rumah Hantu bukan tempat tinggal Fang, sebaliknya hanyalah tempat Fang berlatih menggunakan kuasanya.
  • Makanan kegemaran Fang ialah Donat Lobak Merah. Dia amat sukakan donat itu kerana ia penuh dengan khasiat walaupun manis. Setiap kali dia makan, dia akan kehilangan sifat sombongnya dan makan dengan amat berselera dan kalau dia tidak makan donat itu walaupun sehari, Fang akan hilang mood dan cepat marah.
    • Kebetulan, makanan kegemaran abang kandungnya, Kaizo juga berkaitan dengan lobak merah: Sup Lobak Merah.
  • Kadangkala, cabaran Fang terhadap BoBoiBoy menyebabkan mereka bergaduh dan sering membandingkan kehebatan kuasa dan kebolehan masing-masing. Walau bagaimanapun, Fang dan BoBoiBoy tetap berkawan antara satu sama lain.
  • Nama sebenar Fang telah diberitahu oleh Kapten Kaizo dalam episod Musuh Baru Dan Lama, iaitu Prebet Pang. Namun, kawan-kawannya yang lain masih lagi memanggilnya dengan panggilan "Fang" kerana tidak menganggap dia sebagai musuh. Tetapi, berdasarkan sesi soal jawab dalam Majalah Komik BoBoiBoy, Kapten Kaizo memanggil Fang dengan panggilan “Pang” kerana Fang tidak boleh menyebut namanya sendiri ketika dia masih kecil.
  • Menurut surat peminat, genre kegemaran Fang adalah fiksyen sains.
  • Surat peminat menunjukkan bahawa ibu bapa Fang dan Kaizo masih hidup dan tinggal di planet rumah mereka.
    • Mereka juga disebut oleh Fang dalam Episod Khas: Jagalah Bumi (Bahagian 3) apabila dia cuba untuk menceriakan BoBoiBoy yang sedih kerana ibu bapanya tidak dapat datang ke Karnival Hari Bumi.
  • Surat peminat mendedahkan bahawa kedua-dua Fang dan Kaizo tidak tahu memasak atau membakar, rujukan dalam episod Ujian KENTAL.
  • Bersama Ying, Fang memakai cermin mata bukan kerana rabun jauh atau dekat, tetapi supaya kelihatan menarik dari segi penampilan.

Galeri

Wiki-wordmark
BoBoiBoy Wiki mempunyai imej dan media yang berkaitan dengan Fang.

Video

L - S - B
Logo Baru BoBoiBoy
Media

BoBoiBoy | Apa Kata Yaya | OldTown White Coffee's Superhero Elemen | BoBoiBoy: The Movie | BoBoiBoy Galaxy

Episod

BoBoiBoy
Musim 1: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7 | Episod 8 | Episod 9 | Episod 10 | Episod 11 | Episod 12 | Episod 13 | Extended Finale
Musim 2: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7 | Episod 8 | Episod 9 | Episod 10 | Episod 11 | Episod 12 | Episod 13
Musim 3: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7 | Episod 8 | Episod 9 | Episod 10 | Episod 11 | Episod 12 | Episod 13 | Episod 14 | Episod 15 | Episod 16 | Episod 17 | Episod 18 | Episod 19 | Episod 20 | Episod 21 | Episod 22 | Episod 23 | Episod 24 | Episod 25 | Episod 26
BoBoiBoy Galaxy

Watak

BoBoiBoy | Yaya | Ying | Gopal | Fang | Ochobot | Tok Aba | Adu Du | Probe | Komputer | Wahid | Pakcik Mat | Super Probe | BoBoiBoy Petir | BoBoiBoy Angin | BoBoiBoy Tanah | Robot Hamba | Multi-Monster | Makcik Yah | Pakcik Yah | Pakcik Kumar | Super Makcik Probe | BoBoiBoy Halilintar | Super Duper Probe | Papa Zola | Raksasa Tidur | Tauke | Bago Go | Azroy | Sasha | BoBoiBoy Taufan | Robot Pemusnah Mukalakus | BoBoiBoy Gempa | Ejo Jo | Makcik Kantin | Robolabolabolabolabot Super King | Pak Senin Koboi | Kucing Sewel | Kambing S8000 | PETAI | Ravi J. Jambul | Koko Jumbo | Mega Probe | Rob | Robert | Roberto Santana | Wak Baga Ga | Bagi Gi | Bagu Gu | Tom | MegaBot ScamBot | SampahBot | Raksasa Gonohom | Mama Zila | Ibu Bu | Robot Pango | Raksasa Bawang | BoBoiBot | BoBoiBoy Api | BoBoiBot Halilintar | BoBoiBot Taufan | BoBoiBot Gempa | BoBoiBot Api | BoBoiBoy Air | BoBoiBot Air | Anak Bago Go | Raksasa Perisai | Kapten Kaizo | Lahap | Terra | Coral | Oake | Klamkabot | Bora Ra | Gaga Naz | Kiki Ta | Yoyo Oo | Cici Ko | Kurita | J-Rex | BoBoiBoy Blaze | BoBoiBoy Ais | BoBoiBoy Thorn | BoBoiBoy Solar | MotoBot | Kapten Separo | Raksasa Gurunda | Cattus | Waibi | BellBot | HookaBot | BoBoiBoy Daun | Nyamuk Amok | CardBot | Jokertu | Hantu Pokok | Katakululu | Raksasa Batu | Laksamana Tarung | Gorila | ApiBot | Sai | Shielda | Jugglenaut | MelonBot | GigiBot | Panto | BebelonBot | SimenBot | InviBot | TargetBot

Tempat

Planet Bumi | Malaysia | Pulau Rintis | Stesen Keretapi Pulau Rintis | Tok Aba's Kokotiam | Planet Ata Ta Tiga | Sekolah Rendah Pulau Rintis | Tok Aba dan BoBoiBoy Kokotiam | Markas Kotak | Rumah Hantu | Lorong Pak Senin Koboi | Sekolah Menengah Pulau Rintis | Pulau Terapung | Sektor G-14 | Planet Gurunda | Stesen Angkasa TAPOPS | Planet Dargha'ya | Planet Volcania | Planet Sarkas

Lagu

BoBoiBoy, Superhero Kita! | Bersedia | Hang on Tight | Incik Boss dan Probe | BuBaDiBaKo | Jagalah Bumi | Bangkit Anak Muda! | Masih Di Sini | Di Bawah Langit Yang Sama | Dunia Baru | Lagu Tema TAPOPS | Pok Anai-Anai - Tok Aba

Permainan

BoBoiBoy: Adu Du Attacks | BoBoiBoy: Cabaran Kepantasan | BoBoiBoy: Photosticker | BoBoiBoy Superkick | BoBoiBoy: Puzzle Clash | BoBoiBoy: Ejo Jo Attacks | BoBoiBoy: Bounce & Blast | BoBoiBoy: Power Spheres | BoBoiBoy: Galactic Heroes

Lihat Juga

Movie Animation Park Studios

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak