Fandom

BoBoiBoy Wiki

Galaxy Episod 4

401laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share
BoBoiBoy Galaxy Episod 4 Musim 1
Cattus.jpg
tarikh
diterbitkan
16 Disember 2016 (TV3)
Panduan Episod
Sebelumnya
Galaxy Episod 3
Seterusnya
Galaxy Episod 5

Ini merupakan episod keempat BoBoiBoy Galaxy. Previu episod ini dimuat naik ke YouTube pada 15 Disember 2016, manakala tayangan perdana di TV3 adalah pada 16 Disember 2016.

Plot

Kelihatan di ruang angkasa Planet Gurunda, kapal angkasa milik Adu Du masih lagi mengesan kedudukan tempat Power Sphera yang ada di planet itu. Namun begitu, disebabkan oleh kelewatan Komputer untuk menjumpai Power Sphera dengan alasan memerlukan lebih masa, lantas Adu Du naik berang. Probe yang kemudiannya menyusul, menenangkan bosnya dengan ujaran "Bago Go Shop kan ado...", lalu membuka siaran televisyen.

Bago Go pun muncul pada skrin dan kali ini dirinya ingin mempromosikan dan menjual alat untuk menjejak Power Sphera atau lebih dikenali sebagai Posferon Go: Bago Go X9-Go dengan percuma. Tawaran Bago Go kian mengejutkan Adu Du dan Probe tetapi Bago Go mengenakan syarat bahawa untuk memperolehi alatan tersebut adalah dengan menelefon dirinya dalam masa yang terhad. Tanpa membuang masa Adu Du menghubungi Bago Go dan memesan barangan tersebut. Pada masa yang sama, Bago Go mengistiharkan alatan tersebut hak milik kepada Adu Du. Seakan-akan ada udang di sebalik batu dan dikenali dengan sebagai penipu, Bago Go mengatakan bahawa gajet tersebut tidak boleh berfungsi tanpa bateri khas lalu menjualnya dengan harga RM 80 Juta, 80 sen yang mengakibatkan Adu Du terkejut lalu pengsan.

Malam menjelmakan di Planet Gurunda, Probe dalam mod Kereta membawa Adu Du yang tengah pengsan sebelum sedar dan melihat bahawa Posferon Go: Bago Go X9-Go yang dibelinya berfungsi dan menanyakan bilakah dia membeli bateri khas itu. Probe dengan senang hati menjawab pertanyaan bosnya bahawa semasa dirinya pengsan, dia menggunakan kad kredit plutonium lalu membelinya. Jawapan Probe tampak mengejutkan dirinya lalu membebel bahawa hutangnya makin bertambah, tetapi Probe memberi alasan sekurangnya gajet itu berfungsi.

Sementara itu, di lokasi berbeza BoBoiBoy dan rakan-rakannya sedang berkhemah dan kelihatan Gopal sedang mengengam batu lalu menukarnya kepada Cekodok Coklat dan menawarkannya kepada mereka tetapi ditolak oleh Ying dan Yaya atas alasan mereka membawa bekal sendiri. BoBoiBoy yang duduk di sudut lain mula mengeluh bahawa sudah 2 hari mereka menjejaki Power Sphera namun gagal. Yaya terus menyambung hujah BoBoiBoy dan mengasihani Ochobot yang kepenatan kerana sering sahaja menggunakan kuasanya untuk mencari Power Sphera.

Tiba-tiba, bunyi aneh kedengaran di kawasan perkhemahan dan menakutkan mereka sebelum melihat pokok kaktus. Pokok kaktus tersebut bergerak dan mendedahkan identiti seekor kucing lalu mengejutkan BoBoiBoy dan Gopal serta menawan hati Ying dan Yaya. Ying dan Yaya cuba mengusap kucing tersebut tetapi Gopal bertindak menghalaunya. BoBoiBoy berkata tidak mengapa lalu menawarkan airnya kepada kucing tersebut. Walaupun ditentang sekerasnya oleh Gopal tetapi BoBoiBoy meneruskan niatnya. Kucing itu minum airnya tersebut sehingga habis.

Sesudah minum, gelagat kucing itu yang menjilat tubuh badannya menawan kembali hati Ying dan Yaya dan berhasrat untuk membelanya. Tetapi Yaya perasan akan kewujudan loceng di lehernya dan mengatakan mungkin kucing ini mempunyai tuan. Gopal pula bertindak memarahi kucing tersebut sebelum bertukar agresif dan menyerang Gopal. BoBoiBoy perasan perkara itu, mengujar "Terbaik" dan tiba-tiba lagi, jam kuasanya rosak pula. Pada masa yang sama, Adu Du telah mendekati sasarannya lalu berhenti di hadapan sebuah gua. Alat tersebut mununjukkan kehadiran Power Sphera dalam gua tersebut dan mengarahkan Probe untuk mengeluarkan alat untuk menangkap Power Sphera. Setelah memilih alat sesuai mereka memasuki gua tersebut lalu diserang oleh mahluk misteri.

Pagi menjelmakan di Planet Gurunda dan BoBoiBoy bersama rakan-rakannya sampai ke gua tersebut dan Ochobot mula mengesan Power Sphera namun gagal kerana isyarat Power Sphera itu semakin lemah. Keadaan gua tersebut menakutkan mereka kerana dipenuhi oleh kesan cakaran, tembakan laser dan alat pemburuan. Kemudian, mereka mendengar suara misteri dari gua tersebut yang menambahkan ketakutan mereka. Kemudian satu lembaga muncul di mulut gua sebelum rebah di hadapan, mereka semua terkejut lalu pergi membantu lembaga tersebut. Lembaga tersebut adalah mahluk asing tempatan yang kehausan dan datang ke arah mereka untuk meminta seteguk air lalu Ying menawarkan airnya kepada pakcik kaktus tersebut.

Ochobot sempat mengimbas pakcik itu dan mengetahui bahawa pakcik itu adalah penduduk asli di Planet Gurunda. Setelah mengimbas, pakcik itu kembali bertenaga lalu mengucapkan terima kasih kepada BoBoiBoy dan kawan-kawan yang dipanggillnya "anak-anak pokok". Kemudian, BoBoiBoy menanya siapa nama pakcik itu dan apa dia buat di tempat begitu. Pakcik itu pada mulanya memberitahu namanya, Y.B. aka (also known as) Yang Berduri dan kemudian keturunannya dengan panjang lebar yang teramat. Penjelasannya jelas sekali membuat BoBoiBoy dan kawan-kawan blur, sehinggakan Gopal tertidur seketika.

Selepas selesai penjelasan, Pakcik Yang Berduri pula menanya siapa "anak-anak pokok", lalu BoBoiBoy memberitahu namanya dan kawan-kawannya. Lalu, BoBoiBoy bertanya tujuan Pakcik Yang Berduri datang ke situ, dan dijelaskan oleh Pakcik Yang Berduri bahawa dia ke situ dengan misi mencari bantuan luar kerana kampungnya, telah diserang! BoBoiBoy terkejut mendengarnya, namun terhenti apabila Pakcik Yang Berduri merayu untuk mendapatkan bantuan, sehingga dia memeluk BoBoiBoy dan Gopal dengan erat. Dalam keadaan terseksa, mereka berdua meronta-ronta kesakitan yang teramat dengan duri-duri pada tubuh Pakcik Yang Berduri...

Akhirnya BoBoiBoy bersetuju untuk membantu, dan setelah Pakcik Yang Berduri menurunkan BoBoiBoy dan Gopal, mereka perlahan-lahan mencabut duri-duri kaktus di tubuh mereka. Apa-apapun, Pakcik Yang Berduri berasa gembira lalu menyuruh mereka ke kampungnya sebelum matahari terbenam. Setelah keluar dari gua tersebut, Gopal sempat menanya jarak kampung pakcik itu, lalu Pakcik Yang Berduri menjawab jauh nak... Namun tiba-tiba Pakcik Yang Berduri berkata, mereka telahpun sampai... Pakcik Yang Berduri menyambut kedatangan mereka ke Kampung Kaktoi. Hal ini membuatkan Gopal hairan seketika kerana rupa-rupanya dekat sahaja dengan gua tadi.

Setelah memasuki kampung tersebut, keadaan sunyi membingungkan BoBoiBoy lalu bertanya akan keberadaan penduduk lain dan Pakcik Yang Berduri menjawab sambil menunjukkan sebuah bukit yang semua penduduk mencari perlindungan di bukit tersebut. Kemudian, seorang anak Pakcik Yang Berduri berlari ke arahnya dalam keadaan tergesa-gesa lalu memberitahu bahawa satu lagi rumah telah diserang lagi! Berita itu mengejutkan mereka semua lalu bergegas ke lokasi tersebut. Setelah meneliti kawasan kemusnahan, mereka sempat menanyakan gerangan si penyerang lalu anak pakcik itu menjawab bahawa semua perkara ini terjadi angkara Raksasa Gurunda.

BoBoiBoy bertanyakan tentang mahluk itu kepada Pakcik Yang Berduri tu lalu dibalas dengan panjang lebar dari pagi hingga ke petang hari yang mengatakan kehadiran raksasa tersebut kerana kehausan. Pakcik Yang Berduri terus menyambung hujahannya dan mengatakan sumber air raksasa itu daripada pokok-pokok kaktus namun pokok itu bertukar kepada getah-getah aneh. Ia mengejutkan mereka lalu menjurus perbuatan mereka dua hari lepas yang menukarkan pokok kaktus kepada gula-gula getah untuk memerangkap Raksasa Platipus. Gopal sempat menyoal perbuatan tersebut angkara siapa tetapi disapa oleh Ying yang itu adalah kerja Gopal sebenarnya, lalu dibalas lagi oleh Gopal bahawa Ying-lah yang menyuruhnya menukarkannya.

Pakcik Yang Berduri itu mula mengesyaki sesuatu, tetapi dicelah oleh BoBoiBoy yang berazam ingin menangkap raksasa berkenaan. Seluruh penduduk kampung Kaktoi kegembiraan lalu memeluk Gopal sebagai ucapan terima kasih. Yaya sempat bertanyakan akan cara mereka menangkap Raksasa tersebut lalu disambut oleh Ying yang mempunyai idea. Di lokasi berbeza dalam kapal angkasa Adu Du, Adu Du dan Probe telah pulang dari berburu dalam keadaan berbalut dan segera menyuruh Komputer untuk menelefon Bago Go tetapi Bago Go pula telah muncul di skrin komputernya tanpa panggilan Adu Du.

Adu Du segera bertanyakan senjata terbaik untuk menangkap binatang buas lalu Bago Go dengan senang hati menjawabnya iaitu keberanian lalu mempromosikan Kismis Minda Pak Goro. Adu Du tampak marah lalu menolak dan inginkan senjata yang canghih dan sanggup berhutang demi Power Sphera. Setelah berjam-jam menunggu Raksasa Gurunda muncul mereka meneliti kembali rancangan mereka agar tidak gagal lalu Yaya perasan akan kehadiran kucing tadi sedang minum diperangkap mereka lalu BoBoiBoy bergegas kearahnya dan cuba mengusirnya namun sempat di beri amaran oleh pakcik kaktus akan kehadiran raksasa itu. BoBoiBoy terkejut dan tercari-cari raksasa itu lalu pakcik itu mengatakan bahawa kucing itu adalah raksasanya. Secara tiba-tiba muncul di sebelah kucing itu diikuti dentuman bunyi senjata api.
Adu Du menembak.png

Adu Du cuba menembak Cattus.

Di celahan batu, Adu Du sedang mengendali selaras sniper lalu mengeluh akan tembakannya. BoBoiBoy perasan akan tindakan Adu Du dan cuba untuk menghentikannya. Namun Adu Du berkeras dan menginginkan Power Sphera itu yang mengejutkan Ochobot lalu mengimbas kucing itu. BoBoiBoy tampak geram akan perbuatan Adu Du lalu cuba untuk berubah namun jamnya masih lagi rosak lalu Adu Du mengambil posisi dan menembak kucing itu dengan Tembakan Dart Pelemah tetapi diselamatkan oleh BoBoiBoy yang akhirnya mengenai dirinya. Dalam keadaan lemah beliau berjaya menyelamatlan kucing tersebut.

Kucing itu tampak marah dan menjadi agresif serta membesar lalu mncuba untuk menyerang Adu Du, Adu Du bertindak melepaskan dua tembakan damak penenang namun kucing tersebut akan imun dengan serang itu lalu gagal. Pada masa yang sama, setelah mengimbas kucing itu Ochobot menyuruh Ying dan Yaya untuk mempertahankan kucing itu tetapi dihalang oleh Probe yang bertukar mod dan melancarkan kesemua peluru berpandu ke arah mereka. Tetapi Ying dan Yaya mampu menandingi peluru tersebut lalu meninggalkan Gopal untuk menyelesaikannya. Gopal bertindak mengubah peluru itu kepada gula-gula getah lalu mengenai pokok kaktus dan turut mengubahnya. Penduduk tempatan berang akan aksi Gopal lalu memarahinya.

Pada masa yang sama, pertarungan antara Ying dan Yaya dengan Mecha Probe kian rancak namun dapat dikalahkan oleh Mecha Probe dengan Tembakan Tenaga Pengikat yang mengikat mereka dan melemahkan mereka. Sementara itu, kucing itu ingin menyerang Adu Du namun dapat dihalang oleh Probe dengan pengikat buat sementara tetapi naluri kucingnya aktif yang menjadi Probe seakan-akan permainan baginya.

BoBoiBoy dalam keadaan lemah melihatnya dan mengatakan memang macam kucing yang didengari oleh Adu Du dan mendapat satu idea. Adu Du mengumpan kucing itu dengan pancaran laser menuju ke perangkapnnya. Setelah berada di kawasan perangkap, satu objek misteri muncul yang melepaskan jaring lalu Adu Du bertindak mengatifkan Kuasa eletrik yang melemahkan kucing itu dan mengubahnya kepada normal. BoBoiBoy pula tidak ingin berputus asa lalu berhasrat untuk berubah, walaupun jam kuasanya masih tidak berfungsi tetapi dia mampu untuk berpecah kepada tiga dengan BoBoiBoy Angin menolak Adu Du menjauhi kucing itu.

Adu Du berang lalu mengarahkan Probe menghapuskan mereka. Mecha Probe bertindak melepaskan Tembakan Tenaga Pengikat tetapi dapat diatasi oleh BoBoiBoy Petir Tetakan Pedang Petir kepada Mecha Probe, merosakkan alatannya dan merenjatnya. Adu Du mengambil kesempatan itu untuk mencapai kucing tersebut tetapi dihalang oleh BoBoiBoy Tanah lalu mengenakan Tanah Tinggi, Bertubi-tubi ke arah Adu Du dan Probe, melancarkan mereka ke udara lalu mengalahkannya. Senja menjelma di Planet Gurunda, pokok gula-gula kaktus telah ditukarkan semula oleh Gopal. Pakcik itu memeluknya dan berterima masih kepadanya.

Ucapannya juga disertai dengan amaran agar tidak mengulangi perbuatan itu lagi. BoBoiBoy dengan penuh kebingungan menanya, kenapa Adu Du mengatakan tentang Power Sphera sebentar tadi, lalu Ochobot menyuruhnya untuk melihat apa terikat di leher kucing itu. BoBoiBoy menyangka bahawa itu adalah loceng, namun dijawab oleh Ochobot bahawa ianya bukanlah sebarang loceng dan itulah Power Sphera yang dicari-cari oleh BoBoiBoy dan kawan-kawan! Power Sphera itu mula bersuara dan memperkenalkan dirinya sebagai BellBot, iaitu Power Sphera yang mempunyai Kuasa Transformasi Pembesaran. BoBoiBoy bertanya mengapa tidak BellBot memberitahu kepadanya sewaktu berjumpa pada malam sebelumnya, dan jelas BellBot, dia mempunyai anggapan yang BoBoiBoy dan kawan-kawan adalah Pemburu Power Sphera yang jahat.

BellBot kemudiannya menceritakan kisahnya dengan Cattus; makhluk pertama yang dijumpainya. BellBot dan Cattus sentiasa bersama, namun disebabkan oleh BellBot sering diburu, jadi Cattus diberikan Kuasa Pembesaran untuk menghadapi musuhnya. BoBoiBoy sempat mempelawa BellBot untuk mengikut mereka pulang, tetapi ditolak kerana mereka perlukan antara satu sama lain. Ying mula berkata, semestinya Komander Koko Ci akan memrahi mereka kerana tidak dapat membawa pulang Power Sphera BellBot. Tetapi BoBoiBoy yakin, pasti Komander Koko Ci akan memahami keadaan. Ochobot juga turut gembira atas selesainya misi pertama, lalu mengajak yang lain pulang ke Bumi.

Ochobot pun membuka teleportal yang akan membawa dirinya dan yang lain pulang ke Bumi. BoBoiBoy dan Pakcik Yang Berduri pun sama-sama mengucapkan bye-bye. Setibanya mereka di kapal angkasa Cici Ko, Gopal lega apabila dia tidak perlu melihat kucing ganas (Cattus) itu lagi. Namun, tiba-tiba kedengaran suara BellBot dan BoBoiBoy berasa terkejut apabila mendapati Cattus mengikuti mereka pulang. Tampaknya, Cattus menyukai akan BoBoiBoy dan kawan-kawannya. Pada masa yang sama, datanglah Komander Koko Ci dan mengucapkan syabas atas kejayaan misi ahli-ahli pasukannya. Namun ketika berjalan, Cici Ko secara tidak sengaja terpijak ekor Cattus. Hal ini membuatkan Cattus berang dan mengamuk di dalam kapal angkasa Cici Ko dan akhirnya bertukar menjadi saiz lebih besar. Melihat kejadian itu, Cici Ko memarahi ahli-ahlinya kerana membawa pulang raksasa ke dalam kapalnya...

Galeri

Video

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak