Fandom

BoBoiBoy Wiki

Gopal

394laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share
Gopal
Watak BoBoiBoy
Gopal dalam BoBoiBoy Galaxy.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 1"
Pelakon
suara
Dzubir Mohammed Zakaria (Bahasa Melayu)
Ryan Lee Bhaskaran (Bahasa Inggeris YouTube)

Gopal ialah salah seorang watak utama dalam siri BoBoiBoy dan BoBoiBoy Galaxy. Gopal merupakan salah seorang superhero dan kawan kepada BoBoiBoy yang memiliki Kuasa Manipulasi Molekul/Material Makanan pemberian daripada Ochobot.

Latar Belakang

Gopal adalah rakan karib kepada BoBoiBoy. Mereka berkenalan setelah berjumpa di Tok Aba's Kokotiam. Semenjak daripada hari itu, mereka mula menjadi erat. Gopal dan BoBoiBoy sering menghabiskan masa lapang mereka dengan bermain bersama-sama, sama ada di dalam ataupun luar sekolah. Semenjak Gopal berkawan dengan BoBoiBoy juga, dia sering meminta Tok Aba memberikan minuman percuma. Oleh sebab itu, Gopal banyak berhutang dengan Tok Aba.

Selepas Gopal mendapat Jam Kuasa daripada Ochobot, dia berupaya untuk menukarkan sesuatu objek menjadi makanan kehendaknya. Walau bagaimanapun, Gopal sering menyalahgunakan kuasanya; menukarkan objek menjadi makan yang tidak sihat. Setelah Gopal mendapat nasihat daripada Yaya dalam Apa Kata Yaya, Gopal mula berlatih untuk menukarkan objek menjadi makanan yang lebih sihat.

Di Sekolah Rendah Pulau Rintis, Gopal merupakan Penolong Ketua Darjah dalam kelas 5 Jujur. Tetapi sebenarnya, Gopal tua setahun daripada rakan-rakan sedarjahnya. Hal ini disebabkan oleh ayahnya, iaitu Pakcik Kumar terlupa tarikh lahir Gopal sewaktu mendaftarkan Gopal di sekolah berkenaan.

Rupa

Gopal mempunyai badan yang besar, berkulit gelap dan berambut crew cut. Dia mengalas kepalanya dengan pita penuh berwarna merah. Dia memakai baju berwarna hijau gelap berlengan panjang, anak baju kuning yang bertepi merah yang mempunyai lencana dengan huruf 'G' yang berwarna kelabu dan merah di dada kiri, dan seluar panjang hijau tua. Kasut yang dipakainya pula berwarna putih.

BoBoiBoy Galaxy

Akan ditambah kemudian...

Perwatakan

Gopal merupakan seorang budak lelaki yang paling hyperaktif berbanding yang lain, khususnya apabila dia mempromosikan gerai Tok Aba's Kokotiam kepada BoBoiBoy pada Musim 1, Episod 1 dan cuba menyelamatkan penduduk setempat walaupun masih lagi tidak mengetahui jenis kuasanya pada Musim 1, Episod 2. Badannya yang besar tidak menyembunyikan sifatnya yang mudah gentar atau ketakutan berbanding dengan kawan-kawannya, tetapi rasa takut ini berguna untuk Gopal menggunakan kuasanya dan menjadi seorang wira yang berguna.

Kuasa

Kuasa Gopal diberikan oleh Ochobot dalam musim 1. Bagaimanapun, Ochobot lupa tentang jenis kuasa Gopal. Hal ini disebabkan oleh suatu peristiwa, di mana ia ditendang oleh BoBoiBoy untuk melindunginya daripada Adu Du, yang mana asyik memaksanya untuk memberikan kuasa kepadanya. Namun begitu, Ochobot diprogramkan untuk memberikan kuasa kepada sesiapa yang mengaktifkannya sahaja.

Oleh disebabkan itu, Gopal tidak mengetahui jenis kuasanya dan bagaimana cara untuk menggunakan kuasanya. Oleh itu, Gopal mencuba pelbagai cara untuk mengeluarkan kuasanya, tetapi semuanya gagal. BoBoiBoy juga ada membantu Gopal, tetapi tidak berjaya juga.

Sampai Adu Du menculik rakan-rakan BoBoiBoy termasuklah Gopal, Adu Du mengugutnya dengan bom, Pada mulanya, Gopal berasa takut dan gementar, namun kemudiannya barulah dia mengetahui bahawa kuasanya adalah menukarkan benda-benda yang disentuhnya menjadi makanan. Menurut maklumat komputer Adu Du, potensi kuasa Gopal akan menjadi lebih kuat apabila dia berasa takut. Dia pernah cuba menukarkan BoBoiBoy menjadi coklat, tetapi gagal. Ini menunjukkan bahawa kuasa ini tidak berkesan terhadap manusia.

  • Sentuhan Kuih Koci Mak Timah: Gopal menukarkan tangan Super Makcik Probe menjadi kuih koci Mak Timah.
  • Tukaran Biskut Yaya: Gopal menukarkan besi dan tayar menjadi biskut Yaya.
  • Tukaran Nasi Goreng Kampung: Gopal menukarkan selipar-selipar menjadi nasi goreng kampung.
  • Tukaran Cekodok Pisang: Gopal menukarkan buih-buih mimpi milik Raksasa Tidur menjadi cekodok pisang.
  • Tukaran Semula: Gopal menukarkan sesuatu makanan menjadi objeknya yang asal.
  • Tukaran Keropok: Gopal menukarkan sebuah bekas menjadi keropok.
  • Tukaran Gula Kapas: Gopal menukarkan sebiji bola sepak menjadi gula kapas.
  • Tukaran Biskut Rangup: Gopal menukarkan Tanah Pelindung yang dihasilkan oleh BoBoiBoy Gempa menjadi biskut rangup.
  • Tukaran Ikan Kering: Gopal menukarkan sehelai daun menjadi seekor ikan kering.
  • Tukaran Cekedik: Gopal menukarkan semua peluru dan tembakan yang dihasilkan oleh Robot P.E.T.A.I. menjadi cekedik.
  • Tukaran Kaca: Ejo Jo menggunakan kuasa Gopal untuk menukarkan Golem Tanah milik BoBoiBoy Gempa kepada kaca.
  • Tukaran Kertas: Ejo Jo menggunakan kuasa Gopal untuk menukarkan Ombak Tanah menjadi helaian kertas.
  • Tukaran Besi: Ejo Jo menggunakan kuasa Gopal untuk menukarkan batu-batu menjadi besi.
  • Tembakan Tukaran Molekul: Ejo Jo menggunakan kuasa Gopal untuk menukarkan Mukalakus menjadi molekul, tetapi dihalang oleh BoBoiBoy Taufan.
  • Tukaran Jeli: Gopal ingin menukarkan pintu bilik kebal menjadi jeli, tetapi terhenti apabila diugut oleh Rob.
  • Tembakan Molekul: Gopal menukarkan Naga Bayang yang dihasilkan oleh Ejo Jo menjadi molekul, namun tidak berjaya.
  • Tukaran Sejari: Gopal menukarkan batu-batu di permukaan Bulan menjadi emas dan berlian.
  • Tukaran Jalan Majerin: Gopal menukarkan jalan raya menjadi jalan yang licin.
  • Tukaran Onion Ring: Gopal menukarkan Gegelang Bawang yang dihasilkan oleh Raksasa Bawang menjadi onion ring.
  • Tukaran Ayam Goreng: Gopal membaling botol-botol lalu menukarkannya menjadi ayam goreng.
  • Tukaran Muruku: Gopal menukarkan Penjara Tanah 2.0 yang dihasilkan oleh BoBoiBot Gempa menjadi muruku yang kemudiannya pecah dan rapuh.
  • Tukaran Pau Kacang: Gopal menukarkan penyepit perisai kepunyaan Raksasa Perisai menjadi pau kacang.
  • Tembakan Roti Perancis: Gopal menukarkan penyepit perisai Raksasa Perisai menjadi roti Perancis.
  • Tembakan Keropok Lekor: Gopal menukarkan badan perisai kepunyaan Raksasa Perisai menjadi keropok lekor.
  • Tembakan Donut Lobak Merah: Gopal menukarkan sampah-sampah menjadi dua donut lobak merah.
  • Tembakan Roti Canai: Gopal menukarkan serangan Lahap menjadi roti canai.
  • Tukaran Sayur-Sayur Ulam: Gopal menukarkan besi-besi Kapal Angkasa Kaizo menjadi sayur ulam.
  • Tukaran Sotong Goreng Tepung: Gopal menukarkan Kurita menjadi sotong goreng tepung.
  • Tukaran Biskut: Gopal tidak menukarkan objek lain kepada yang lain, tetapi menutupi muka dan sebahagian tubuh badannya dengan sekeping biskut untuk mengelak dari diserang.

Dalam BoBoiBoy: The Movie, Gopal telah mendapat tingkatan kuasa daripada tenaga terakhir pemberian Ochobot. Tahap kedua kuasa Gopal ini membolehkan dia menukarkan molekul-molekul di dalam dirinya menjadi elemen-elemen seperti emas, besi, berlian, getah, dan sebagainya mengikut citarasa Gopal. Dengan ini, seluruh tubuh Gopal menjadi kebal dan amat sukar untuk dihancurkan. Penukaran ini juga membolehkan Gopal untuk menyerang lawannya dengan kekuatan daripada elemen itu!

  • Tukaran Badan Getah: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Gopal boleh menukarkan seluruh tubuhnya menjadi objek lain seperti getah yang digunakannya bagi menahan serangan fizikal daripada musuh.
    • Tandukan Kepala Berlian: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Gopal boleh menukarkan kepalanya menjadi berlian yang keras bagi menyerang musuhnya dengan bantuan badan getah dan sifat elastiknya.

Kuasa Galaxy

  • Tukaran Gula-Gula Pusing: Menukarkan pokok yang besar menjadi gula-gula pusing yang berwarna merah jambu.
  • Tembakan Makanan: Menukarkan sesuatu objek menjadi makanan.
  • Tembakan Spageti Makcik Kantin: Menukarkan lembing pencangkuk menjadi spageti.
  • Tembakan Makanan (Mod Kenderaan): Dengan kenderaan yang diberikan MotoBot, Gopal boleh mengadaptasi kuasanya dengan kenderaan tersebut, yang membolehkan dia menggunakan kuasa tukaran makanannya dari kenderaan itu.
  • Tukaran Gula-Gula Getah: Menukarkan pokok-pokok kaktus di Planet Gurunda menjadi gumpalan gula-gula getah.
  • Tembakan Sniper Gula Kapas: Melepaskan beberapa tembakan ke arahnya musuhnya yang akan menukar musuhnya kepada gula kapas.
  • Tukaran Cekodok Coklat: Menukarkan batu-batu menjadi cekodok coklat.
  • Tukaran Makanan Kucing: Menukarkan bekas-bekas di atas meja menjadi makanan-makanan kucing.
  • Tukaran Sebakul Ikan: Menukarkan konco-konco Lanun Angkasa menjadi bakul yang diperbuat daripada kayu rotan yang juga dipenuhi dengan ikan-ikan.

Trivia

  • Gopal mengetahui jenis kuasanya agak lewat daripada kawan-kawannya kerana Ochobot lupa akibat dia ditendang oleh BoBoiBoy. Jadi, Gopal mencari kuasanya sendiri dengan mencuba banyak cara, iaitu menangkap benda dalam gelap, menjadi kebal, menembak laser dari mata, bersabar, mengangkat sebuah lori, bernafas di dalam air, suka-suka menggerakkan benda, terbang di udara, dan teleport. Tetapi semua cubaannya gagal.
  • Pada akhirnya, kuasanya terserlah pada Musim 1, Episod 4, iaitu menukarkan objek menjadi makanan dengan dengan sekadar menyentuhnya, lebih-lebih lagi jika dia seratus peratus berasa takut. Gopal pernah cuba menukarkan BoBoiBoy menjadi coklat, tetapi terbukti bahawa kuasa ini tidak berkesan terhadap manusia.
  • Pada musim ke-3, Gopal dapat membuat tembakan molekul daripada jarinya seolah-olah jari-jarinya itu adalah pistol. Seperti yang ditunjukkan dalam Musim 3, Episod 2, Musim 3, Episod 5 dan Musim 3, Episod 17, Gopal menukarkan Naga Bayang, menyerang Koko Jumbo, dan menukarkan BoBoiBot. Namun begitu, semuanya tidak berjaya.
  • Gopal juga berupaya menukarkan objek menjadi objek yang lain selain daripada makanan, seperti yang ditunjukkan dalam Musim 3, Episod 9 apabila Gopal menukarkan batu-batu Bulan menjadi emas dan berlian.

Galeri

Wiki-wordmark.png
BoBoiBoy Wiki mempunyai imej dan media yang berkaitan dengan Gopal.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak