Wikia

BoBoiBoy Wiki

Gopal

290laman di
wiki ini
Bincang0
Gopal
Watak BoBoiBoy
Gopalkumar.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 1 & 2"
Pelakon
suara
Dzubir Mohammed Zakaria (Bahasa Malaysia)

Gopal merupakan salah seorang daripada kawan dan geng BoBoiBoy. Gopal juga mendapat kuasa daripada Ochobot pada musim pertama dan mendapat tingkatan kuasa dalam BoBoiBoy: The Movie. Gopal muncul pada Musim 1, Episod 1 & 2 semasa dia mempromosikan gerai Tok Aba, kemudian berkenalan dengan BoBoiBoy dan menjadi sahabat karibnya.

Latar Belakang

Gopal melakukan kemunculan sulungnya pada Musim 1, Episod 1 & 2 semasa dia mempromosikan gerai Tok Aba, kemudian berkenalan dengan BoBoiBoy dan menjadi sahabat karibnya.

Semenjak daripada hari itu, Gopal menjadi kawan baik BoBoiBoy dan semakin erat. Semasa cuti sekolah, mereka berdua sering menghabiskan masa bersama sama ada bermain bola sepak di luar rumah ataupun bermainan permainan video di dalam rumah. Semenjak Gopal berkawan dengan BoBoiBoy juga, dia sering meminta Tok Aba memberikan minuman percuma. Oleh sebab itu, Gopal banyak berhutang dengan Tok Aba.

Di Sekolah Rendah Pulau Rintis, dia merupakan Penolong Ketua Kelas bagi kelas 5 Jujur. Sebenarnya, Gopal tua setahun daripada rakan-rakan sekelasnya yang lain, namun dia dimasukkan ke dalam kelas darjah 5. Hal ini disebabkan oleh ayahnya, Pakcik Kumar yang terlupa tarikh lahir Gopal sewaktu mendaftarkan anaknya di sekolah.

Kuasa

  • Sentuhan Kuih Koci Mak Timah: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan tangan Super Makcik Probe menjadi kuih koci Mak Timah.
  • Tukaran Biskut Yaya: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan besi dan tayar menjadi biskut Yaya.
  • Tukaran Nasi Goreng Kampung: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan selipar menjadi nasi goreng kampung.
  • Tukaran Cekodok Pisang: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan Buih-Buih Mimpi yang dihasilkan oleh Raksasa Tidur dan Bebola Api yang dihasilkan oleh BoBoiBoy Api menjadi cekodok pisang serta mengurung Robot Perisai Tempur Angkasa I. dengan sebiji cekodok pisang gergasi.
  • Tukaran Semula: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan makanan lain menjadi objek semula.
  • Tukaran Keropok: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan sebuah bekas menjadi keropok.
  • Tukaran Gula Kapas: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan bola sepak menjadi gula kapas.
  • Tukaran Biskut Rangup: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan Tanah Pelindung yang dihasilkan oleh BoBoiBoy Gempa menjadi biskut rangup.
  • Tukaran Ikan Kering: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan sehelai daun menjadi seekor ikan kering.
  • Tukaran Cekedik: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan semua peluru dan tembakan yang dihasilkan oleh Robot P.E.T.A.I. menjadi cekedik.
  • Tukaran Jeli: Dengan kuasanya, Gopal ingin menukarkan pintu bilik kebal menjadi jeli, namun terhenti apabila diugut oleh Rob.
  • Tembakan Molekul: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan Naga Bayang yang dihasilkan oleh Ejo Jo menjadi molekul, namun tidak berjaya.
  • Tukaran Sejari: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan batu-batu di permukaan Bulan menjadi emas dan berlian.
  • Tukaran Jalan Majerin: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan jalan raya menjadi jalan yang licin.
  • Tukaran Onion Ring: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan Gegelang Bawang yang dihasilkan oleh Raksasa Bawang menjadi onion ring.
  • Tukaran Ayam Goreng: Dengan kuasanya, Gopal membaling botol-botol lalu menukarkannya menjadi ayam goreng.
  • Tukaran Muruku: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan Penjara Tanah 2.0 yang dihasilkan oleh BoBoiBot Gempa menjadi muruku yang kemudiannya pecah dan rapuh.
  • Tukaran Pau Kacang: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan penyepit perisai kepunyaan Raksasa Perisai menjadi pau kacang yang banyak.
  • Tembakan Roti Perancis: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan penyepit perisai Raksasa Perisai menjadi roti Perancis.
  • Tembakan Keropok Lekor: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan badan perisai kepunyaan Raksasa Perisai menjadi keropok lekor.
  • Tembakan Donut Lobak Merah: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan sampah-sampah menjadi dua donut lobak merah.
  • Tembakan Roti Canai: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan serangan Lahap menjadi roti canai.
  • Tukaran Sayur-Sayur Ulam: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan serpihan besi-besi kapal angkasa Kapten Kaizo menjadi sayur ulam.
  • Tukaran Sotong Goreng Tepung: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan Kurita menjadi sotong goreng tepung. Teknik ini hanya digunakan dalam BoBoiBoy: The Movie.
  • Tukaran Biskut: Dengan kuasanya, Gopal menukarkan dirinya menjadi sekeping biskut. Teknik ini hanya digunakan dalam BoBoiBoy: The Movie.
  • Tukaran Badan Getah: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Gopal boleh menukarkan seluruh tubuhnya menjadi objek lain seperti getah yang digunakannya bagi menahan serangan fizikal daripada musuh. Teknik ini hanya digunakan dalam BoBoiBoy: The Movie.
  • Tandukan Kepala Berlian: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Gopal menukarkan kepalanya menjadi berlian yang keras bagi menyerang musuhnya dengan bantuan badan getah dan sifat elastiknya. Teknik ini hanya digunakan dalam BoBoiBoy: The Movie.

Rupa

Gopal mempunyai badan yang besar, berkulit gelap dan berambut crew cut. Dia mengalas kepalanya dengan pita penuh berwarna merah. Dia memakai baju berwarna hijau gelap berlengan panjang, anak baju kuning yang bertepi merah yang mempunyai lencana dengan huruf 'G' yang berwarna kelabu dan merah di dada kiri, dan seluar panjang hijau tua. Kasut yang dipakainya pula berwarna putih.

Perwatakan

Gopal merupakan seorang budak lelaki yang paling hyperaktif berbanding yang lain, khususnya apabila dia mempromosikan gerai Tok Aba's Kokotiam kepada BoBoiBoy pada Musim 1, Episod 1 & 2 dan cuba menyelamatkan penduduk setempat walaupun masih lagi tidak mengetahui jenis kuasanya pada Musim 1, Episod 3 & 4. Badannya yang besar tidak menyembunyikan sifatnya yang mudah gentar atau ketakutan berbanding dengan kawan-kawannya, tetapi rasa takut ini berguna untuk Gopal menggunakan kuasanya dan menjadi seorang wira yang berguna.

Trivia

  • Gopal mengetahui jenis kuasanya lebih lewat daripada kawan-kawannya kerana Ochobot lupa apabila dia ditendang oleh BoBoiBoy. Akhirnya, kuasanya terserlah pada Musim 1, Episod 7 & 8, iaitu menukarkan objek menjadi makanan dengan dengan sekadar menyentuhnya, lebih-lebih lagi jika dia seratus peratus berasa ketakutan.
  • Pada musim ke-3, Gopal dapat membuat tembakan molekul daripada jarinya seolah-olah jari-jarinya itu adalah pistol seperti Musim 3, Episod 2 ketika dia ingin menukarkan Naga Bayang dan Musim 3, Episod 5 ketika dia menyerang Koko Jumbo serta Musim 3, Episod 17 ketika dia ingin menukarkan BoBoiBot, namun semuanya tidak berjaya.
  • Gopal juga dapat menukarkan objek menjadi objek yang lain selain daripada makanan seperti dalam Musim 3, Episod 9 apabila Gopal menukarkan batu-batu Bulan menjadi emas dan berlian.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak