FANDOM

Harimau Bayang
Fang dan harimau bayang
Penggunaan pertama: Musim 2, Episod 2
Mengandungi kuasa: Harimau Bayang
Digunakan oleh: Fang
Elemen: Bayang
Sasaran: Adu Du, Probe, BoBoiBoy, Harimau Kitar, Robot Perisai Tempur Angkasa I, Raksasa Bawang, BoBoiBot, Raksasa Perisai, Kapten Kaizo dan BoBoiBoy Cetak Rompak
Harimau Bayang adalah salah satu kuasa Fang. Harimau Bayang merupakan sebuah lembaga berbentuk harimau yang digunakan untuk menyerang musuh. Ia pertama kali muncul dalam Musim 2, Episod 2.

Ringkasan

Harimau Bayang adalah kebolehan yang digunakan oleh Fang untuk membuat harimau dari bayangan. Dia menciptakan Harimau Bayang pada awalnya, menciptakan wayang kulit bayangan dengan tangannya yang menyerupai harimau. Matanya segera bersinar merah. Apabila ini berlaku, wayang kulit hitam meledak ke dalam jisim hitam tenaga yang membentuk Harimau Bayang sendiri. Seperti harimau sebenar, ia mengaum, menggigit, dan menggaruk musuh dengan Cakaran Bayang, walaupun fungsi utamanya adalah untuk menakut-nakutkan lawannya dengan kedua-dua rupa dan bunyi.

Ia adalah kuasa yang sering digunakan oleh Fang di kalangan bayang-bayangnya, dan merupakan salah satu kebolehan Fang yang diiktiraf oleh Komputer Ejo Jo.

Sejarah

Teknik ini pertama kali digunakan dalam Musim 2, Episod 2 dengan Fang mengumpulkan kuasa bayang lalu menjelmakannya untuk menyerang BoBoiBoy, walau bagaimanapun gagal apabila BoBoiBoy menusuk badan Harimau Bayang yang menyebabkannya hilang.

Sepanjang musim ke-2 hingga ke-3, Fang sering menjelmakan Harimau Bayang dan menjadikannya sebagai kuasa utama walaupun kadang-kadang tidak efektif menyerang musuh-musuhnya.

Kebolehan

  • Cakaran Bayang: Fang menyeru Harimau Bayang untuk mencakar musuh.
  • Bahaman Harimau Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk membaham musuh.
  • Cakaran Harimau Bayang: Setelah menjelmakan Harimau Bayang, Fang menyerunya untuk mencakar musuh.

Rupa

Harimau Bayang merupakan lembaga yang berwarna hitam dan mempunyai mata yang berwarna merah dan bersinar. Walaupun diperbuat daripada bayang akan tetapi giginya tampak begitu putih.

Kemunculan

BoBoiBoy

Musim 2

Musim 3

BoBoiBoy Galaxy

Filem

Trivia

  • Tidak seperti bentuk bayang yang lain (daripada Kucing Bayang), Harimau Bayang seolah-olah dapat merasakan emosi dan mempunyai naluri haiwan seperti ketika ia merasa takut dan melarikan diri meskipun pesanan Fang untuk menyerang dalam Musim 3, Episod 14 juga sebagai perasaan sedikit marah terhadap Fang dalam BoBoiBoy: The Movie ketika Fang mengaku telah membawakan Harimau Bayang pergi dan menyelamatkan Gopal yang jatuh meskipun tidak dapat terbang, sehingga menyebabkannya jatuh juga.
  • Nama keupayaan ini agak tidak konsisten, seperti ketika bayang berada di depan, ia sepatutnya disebut Bayang Harimau, jika bayang berada di sebelah kanan, langkah itu harus dipanggil Bayang Harimau. Selain itu, rupa Harimau Bayang sendiri juga mempunyai persamaan dengan serigala, anjing, dan haiwan yang tinggal di hutan atau gunung.

Galeri

BoBoiBoy

BoBoiBoy: The Movie

BoBoiBoy Galaxy