Fandom

BoBoiBoy Wiki

Ibu Bu

412laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Ibu Bu adalah watak antagonis dalam siri BoBoiBoy. Beliau merupakan ibu kepada Adu Du dan antara alien terkaya yang mempunyai butik bernama "Ibu Bu Butik" yang amat terkenal di Planet Ata Ta Tiga.

Senjata-senjata

  • Pistol Gincu Laser: Ibu Bu menukarkan gincunya menjadi pistol mini.
    • Tembakan Gincu Laser: Ibu Bu menggunakan gincunya untuk menembak musuhnya dari jarak yang jauh.
    • Pedang Gincu Berlaser: Ibu Bu menukarkan gincunya menjadi pedang cahaya yang kuat.
      • Serangan Gincu Berlaser: Dengan menggunakan pedang cahaya yang ditukarkan dari Pistol Gincu Laser, Ibu Bu menggunakannya untuk mencoret-coret tubuh lawannya yang akan merenjat lawannya itu dengan renjatan elektrik.
  • Libasan Rantai Emas 18 Karat: Ibu Bu menggunakan rantai emas miliknya yang bertindak sebagai cemeti untuk menyerang musuh.
  • Gelang Pengikat: Ibu Bu melancarkan gelang miliknya ke arah musuhnya yang akan memerangkap mereka di bahagian badan sehinggakan musuhnya tidak mampu untuk bergerak lagi.
  • Compact Powder Pemening: Ibu Bu perlu menerbangkan debu bedaknya yang boleh mengakibatkan musuhnya berasa pening apabila menghidunya.
  • Perfume Pembusuk: Merupakan sebuah perfume yang boleh mengeluarkan bau yang amat busuk.
    • Semburan Perfume Pembusuk: Ibu Bu menggunakan Perfume Pembusuk untuk menyembur lawannya dengan bauan yang amat busuk, sehinggakan lawannya itu dikerumuni dengan mahluk perosak seperti tikus dan lipas.
  • Kit Solekan Bom: Ibu bu menggunakan alat solek miliknya dan menukarkannya kepada Bom Jangka yang akan meletup dalam masa 10 saat apabila diaktifkan.

Rupa

Ibu Bu berkepala kubus dan mempunyai sesungut yang mempunyai kubus kecil di hujungnya yang berfungsi sebagai telinga. Memakai cermin mata yang berbingkai ungu dan berambut kerinting berwarna merah serta memakai gincu yang nipis dan bertahi lalat yang terletak di bawah mulutnya. Mengenakan baju blaus berwarna ungu terang yang lengkap dengan perhiasan rantai emas dan bertali pinggang pada seluarnya yang berwarna kuning dengan kasut yang bertumit tinggi.

Kemunculan

Musim 3

Trivia

  • Ibu Bu merupakan alien berjantina perempuan pertama yang muncul dalam siri BoBoiBoy, yang kedua ialah Kiki Ta dalam BoBoiBoy: The Movie.
  • Ibu Bu merupakan alien kelas pertama di Planet Ata Ta Tiga tetapi anak lelakinya, Adu Du, dilahirkan dalam kelas alien yang terendah.
  • Ia tidak diketahui jika Ibu Bu akan kembali dalam siri BoBoiBoy Galaxy. Tetapi menurut apa yang dikatakan oleh peminat-peminat, Ibu Bu akan ditangkap oleh Ejo Jo (bersama Lima Panglima Scammer) dan Tengkotak bersama-sama dengan seluruh keluarganya, membuatkan Adu Du menyertai geng BoBoiBoy sekali lagi.

Galeri

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak