Fandom

BoBoiBoy Wiki

Kapal Sampah A80

365laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

0309 sampahbot.png

Mod, SampahBot!

Kapal Sampah A80 merupakan nama model bagi sebuah kapal angkasa yang dimiliki oleh Adu Du pada musim pertama. Kapal Sampah A80 dinamai sedemikian disebabkan oleh harganya yang amat berpatutan dan murah serta mampu dimiliki oleh golongan kelas bawahan Planet Ata Ta Tiga seperti Adu Du.

Sejarah

Kapal Sampah A80 telah menjadi markas dan tempat tinggal kepada Adu Du, Probe dan Komputer sewaktu mereka menjejaki Bumi demi mencari koko sebagai sumber tenaga utama planet asalnya. Di dalam reaktor terasnya juga, lahirnya sebuah robot Sfera Kuasa bernama Ochobot. Walaupun kapal angkasa ini mempunyai kerosakan-kerosakan kecil, namun kapal ini tetap kekal elok. Pada akhir musim pertama, Probe telah menggadaikan Kapal Sampah A80 milik bosnya kepada Bago Go demi membeli senjata kerana harganya terlalu mahal (harga Planet Ata Ta Tiga) dan telah mendapat Robot Pemusnah Mukalakus secara percuma.

Pada Musim 2, Episod 1, Bago Go telah menjual kapal angkasa milik Adu Du kepada Ejo Jo. Tetapi, Adu Du telah mendapat semula kapal angkasanya pada Musim 3, Episod 9, dan pada masa yang sama telah menyebabkan kemarahan saudara-saudara Bago Go yang menggelarkan diri mereka sebagai Lima Panglima Scammer sehingga tercetus persengketaan antara Lima Panglima Scammer dengan Adu Du. Semasa bertarung di Bulan, Adu Du memberitahu bahawa kapal angkasanya juga dapat bertukar menjadi robot gergasi seperti kapal angkasa kepunyaan Lima Panglima Scammer dan akhirnya bertukar menjadi SampahBot dengan bantuan tenaga yang disalurkan oleh BoBoiBoy Halilintar. Pertarungan yang epik ini juga dibekalkan oleh bantuan kuasa-kuasa BoBoiBoy dan kawan-kawan dan akhirnya menang, tetapi mengakibatkan robot SampahBot rosak dan hancur teruk.

Ciri-ciri

Kapal Sampah A80

Di samping panel kawalan dan komputer sendiri, kapal angkasa ini dilengkapi dengan reaktor teras untuk membekalkan tenaga, serta memiliki persenjataan di dalam dan luar kapal sebagai langkah keselamatan dan juga untuk menyerang.

SampahBot

Pada musim ke-3, kapal angkasa Adu Du ini diperlihatkan boleh bertukar menjadi robot mecha yang digelar SampahBot, namun tidak mempunyai sebarang kuasa dan hanya mampu memungut sampah. Sebenarnya, kapal angkasa in tidak mempunyai tenaga maksima yang cukup untuk melakukan pertukaran, tetapi dapat bertukar dengan pemberian saluran tenaga elektrik daripada kuasa BoBoiBoy Halilintar.

Trivia

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak