FANDOM

Kapten Kaizo
Kapten Kaizo full body BoBoiBoy Galaxy
Nama samaran Kapten (Fang, Lahap, BoBoiBoy), Kaizo (Yaya)
Abang (Fang)
Kassim (nama penyamaran)
Kuasa Kuasa Manipulasi Tenaga
Jantina Lelaki
Spesies Alien yang menyerupai manusia
Tarikh Lahir 4 November 1995
Umur 20 tahun (Musim 3)
23 tahun (BoBoiBoy Galaxy)
Rambut Ungu gelap (BoBoiBoy)
Biru gelap (BoBoiBoy Galaxy)
Mata Merah terang
Pekerjaan Pemberontak
Kapten dalam Kumpulan Kaizo
Ahli dalam TAPOPS
Hobi Latihan simulasi
Penjajaran Neutral, kemudian Baik
Disuarakan oleh Harris Alif (Bahasa Melayu BoBoiBoy)
Nabil Zamanhuri (Bahasa Melayu BoBoiBoy Galaxy)
Kemunculan Sulung BoBoiBoy Musim 3, Episod 20: Bangkit BoBoiBoy Air (2015)
Kemunculan Terakhir BoBoiBoy Galaxy (2018)
Bilangan Kemunculan BoBoiBoy (4)
BoBoiBoy Galaxy (5)
Status Hidup
Keluarga Fang (Adik lelaki)
Afiliasi Bago Go
Kumpulan Kaizo
Ejo Jo (Saingan)
Geng BoBoiBoy
TAPOPS
Tentera Lanun (Sementara)
Ramenman
TEMPUR-A

Kapten Kaizo merupakan abang kepada Fang. Dia telah menganggotai pelbagai aktiviti pemberontakan di serata galaksi dan perkara itu telah menjadikannya sebagai pemberontak yang sangat terkenal di seluruh galaksi. Sebab mengapa manusia di Bumi tidak pernah mendengar nama 'Kaizo' adalah kerana teknologi penjelajahan angkasa Bumi masih lagi primitif dan tidak dapat mendengar sebarang khabar berita dari planet lain. Kapten Kaizo turut merupakan seorang kapten di dalam pasukannya yang dianggotai oleh Prebet Pang sebagai prebet dan Leftenan Lahap sebagai ahli kanan kepadanya.

Sejarah

Sejarah awal

Kapten Kaizo dilahirkan dan dibesarkan di sebuah Planet GogoBugi[1] di bawah jagaan ibu dan bapanya. Ketika berusia sembilan tahun, adik lelakinya, Fang dilahirkan.

Ketika planetnya dan juga ibu bapanya, telah diserang oleh pemimpin pasukan Tengkotak bernama Bora Ra untuk menangkap sebuah Power Sphera bernama EnerBot, ibunya beritahu kepadanya untuk bawa adik lelakinya keluar dari planet dengannya. Kaizo dapat kuasanya dari EnerBot[2] dan dia, bersama dengan adiknya diselamatkan oleh seorang laksamana bernama Maskmana[3]. Selepas melarikan diri dari Bora Ra, Kaizo belajar untuk mengawal kuasanya dan meningkatkan kemahiran dan kebolehannya.

Pada suatu masa dalam hidupnya, Kapten Kaizo telah menubuhkan pasukannya sendiri untuk mencari pemilik yang sesuai untuk menggunakan Jam Kuasa. Fang turut menyertai pasukan Kaizo sebagai prebet, dan sejak itu Kaizo mula melatihnya.

BoBoiBoy

Aku kembali BoBoiBoy

Kemunculan sulung Kapten Kaizo.

Kapten Kaizo mula-mula dilihat dalam Musim 3, Episod 20 sebagai seorang watak misteri yang sedang berurusniaga dengan Bago Go. Mereka berbicara sambil berjalan menuju ke dalam bilik eksperimen sebelum Bago Go memperlihatkan Super Ejo Jojojo kepada Kaizo. Kaizo melihat perbandingannya, tetapi memutuskan untuk melihat sendiri kehebatannya sebelum membuat keputusan. Bago Go bersetuju untuk melakukan demonstrasi kehebatan Ejo Jo lalu mengaktifkan tabung eksperimen, menyedarkan Ejo Jo dan memecahkan tabung eksperimen itu. Ejo Jo melangkah keluar dengan perisai barunya sambil disaksikan oleh Kaizo dan Bago Go.

Dalam Musim 3, Episod 24, Kapten Kaizo tiba di Bumi dengan kapal angkasanya dan mengalahkan Ejo Jo dan Robot PETAI dengan bantuan ahli kanannya, Leftenan Lahap. Kaizo bertemu dengan Geng BoBoiBoy dan memaksa mereka untuk menyerahkan semua Jam Kuasa mereka dan Sfera Kuasa. Disebabkan mereka enggan, Kaizo menyuruh Fang untuk mengalahkan BoBoiBoy. Fang terpaksa mengikut arahan Kaizo lalu bertarung dengan BoBoiBoy. Menyedari yang mereka adalah kawan, Fang berhenti menyerang BoBoiBoy lalu dia dimarahi oleh Lahap. Kaizo terus menghukum Fang kerana telah mengingkar arahannya sebelum dia bertarung dengan BoBoiBoy yang berusaha mempertahankan Fang sementara Lahap menentang Yaya, Ying dan Gopal. Di akhir pertempuran, Kaizo memberikan arahan kepada Lahap untuk menghapuskan mereka dan Lahap mengeluarkan sebekas penuh toksik berbahaya daripada beg galasnya. Sebelum Lahap sempat menyerang mereka, Fang sempat menggunakan kuasanya untuk mengambil kesemua Jam Kuasa daripada tangan BoBoiBoy dan kawan-kawannya lalu menyerahkannya kepada Kaizo sambil meminta maaf kerana mengingkari arahannya. Kaizo menerima permohonan maaf Fang sambil memberikan amaran kepadanya. Lalu Fang mengikut Kaizo dan Lahap berlepas ke angkasa.

Dalam Musim 3, Episod 26, Kaizo mencabar geng BoBoiBoy untuk bertarung sekali lagi apabila tertarik akan keazaman mereka untuk mendapatkan semula kuasa-kuasa mereka sebelum dia memarahi Fang tentang niatnya yang telah mencuri kesemua Jam Kuasa. Melihat Fang membelot mereka lagi, ia menyerang kawan-kawannya. Fang segera melindungi mereka dan memulangkan semua kuasa mereka, namun mereka diserang oleh Kaizo dan terdampar di Medan Latihan Tempur. Fang dan BoBoiBoy berganding bahu untuk mengalahkan Kapten Kaizo sementara Yaya, Ying dan Gopal bersama-sama bertarung dengan Lahap. Di akhir pertempuran, BoBoiBoy dan Fang mengkombokan kuasa mereka dan menyerang Kaizo, menyebabkan topeng Kaizo retak dan Kaizo tercampak ke belakang. Kaizo bangkit dan menerima kekalahannya lalu Kaizo mengucapkan tahniah kepada BoBoiBoy dan kawan-kawannya kerana telah membuktikan yang mereka layak menggunakan Jam Kuasa itu.

Selepas kekalahan mereka, Kaizo menjelaskan kepada BoBoiBoy dan kawan-kawnanya yang misi kumpulan mereka adalah mencari kesemua Jam Kuasa untuk diberikan kepada mereka yang layak. Lahap membantah keputusan kaptennya kerana kuasa-kuasa itu sepatutnya diberikan kepada sekutu dan kawan-kawan mereka. Jadi Kaizo mempelawa BoBoiBoy untuk menyertai pasukannya kerana dia mampu untuk menggunakan kuasanya dengan baik. Tetapi BoBoiBoy menolak pelawaannya kerana mereka menggunakan cara yang salah dalam misi. Kaizo tidak mendesak BoBoiBoy untuk menyertai pasukannya, lalu memberikan amaran tentang ancaman yang akan datang kepada dia dan Ochobot. Sebelum menghantar mereka ke Bumi, Kaizo memberikan pilihan kepada Fang sama ada dia ingin kembali kepada pasukannya ataupun menyertai kawan-kawannya tingal di Bumi, dan Fang memilih untuk menyertai kawan-kawannya tinggal di Bumi.

BoBoiBoy Galaxy

Ketika Kaizo sedang berada dalam misi penyamaran rahsia, dia telah dipanggil oleh Koko Ci untuk membantu TAPOPS menewaskan Jugglenaut dan Kaizo membuat kemunculan ringkas di akhir Musim 1, Episod 13 bersama Fang. Dalam Musim 1, Episod 14, Kaizo dan BoBoiBoy Halilintar bekerjasama untuk mengalahkan Jugglenaut. Selepas kekalahannya, Kaizo bertolak untuk menyambung misi penyamarannya semula.

Dalam Musim 1, Episod 22, ia didedahkan bahawa Kaizo telah menyamar sebagai pencuci kapal angkasa di Koloni Lanun yang bertujuan untuk mencari sebuah Power Sphera bernama StealthBot; iaitu Power Sphera yang berada di tangan kumpulan lanun angkasa yang diketuai oleh Kapten Vargoba.

Kuasa

Serangan
4/5 Profil Galaxy Kapten Kaizo
Pertahanan
5/5
Kepantasan
4/5
Keberanian
5/5

Kapten Kaizo tidak akan mempunyai sebarang kuasa apabila tidak mengaktifkan topengnya. Namun, dia mempunyai beberapa kemahiran dalam pertarungan.

  • Kemahiran Berpedang: Kapten Kaizo mempunyai sebilah pedang panjang yang menunjukkan dia mempunyai kemahiran yang tinggi dalam bidang berpedang.
  • Ketangkasan: Kapten Kaizo mempunyai naluri yang tinggi semasa bertarung. Oleh itu, Kapten Kaizo mampu mengelak dengan pantas ataupun meramal serangan yang akan datang daripada musuhnya.

Selain daripada kemahirannya, dia juga mempunyai Kuasa Manipulasi Tenaga yang berasal daripada topengnya.

BoBoiBoy
  • Topeng: Topeng yang membolehkan Kaizo untuk menggunakan Kuasa Manipulasi Tenaga dengan mengolah tenaga melalui kaedah serangan dan menjana kuasa yang berlipat ganda.
  • Tumbukan Tenaga: Kapten Kaizo mengumpulkan tenaga yang tinggi pada tangannya, lalu menumbuk musuhnya dengan tumbukan yang padu dengan pantas.
    • Tumbukan Tenaga Penuh: Tingkatan kuasa daripada teknik Tumbukan Tenaga yang mengumpulkan tenaga ke tangannya dan melepaskan tenaga tersebut melalui tumbukan ke arah objek dalam kelajuan yang pantas.
  • Gari Tenaga: Kapten Kaizo mengumpulkan kuasanya, lalu memerangkap musuhnya untuk menghalangnya bergerak. Selain menggari musuhnya, Kapten Kaizo juga menggunakan teknik ini sebagai medium untuk menyeksa musuhnya.
  • Tendangan Tenaga: Kapten Kaizo mengumpulkan tenaga pada kakinya, lalu menendang musuhnya dengan sekuat hati.
  • Tolakan Tenaga: Kapten Kaizo membentuk tenaga yang berbentuk hemisfera di hadapannya lalu menolak ke arah musuhnya bagi menjauhkan diri daripada musuhnya.
  • Dinding Tenaga: Kapten Kaizo menghasilkan dinding lut sinar yang tidak boleh ditembusi ataupun dipecahkan. Teknik ini membolehkan Kapten Kaizo untuk mencipta halangan daripada diganggu orang lain ataupun memerangkap musuhnya dalam dinding tersebut.
  • Pedang Tenaga: Senjata khas Kapten Kaizo yang menggabungkan kuasanya dengan pedangnya yang boleh menghasilkan pedang bercahaya dan menggunakannya bagi menghukum musuhnya. Selain itu, Kapten Kaizo boleh menambahkan kuantiti tenaganya kepada pedangnya bagi menambahkan kekuatan pedangnya.
    • Gerakan Pedang Tenaga: Kapten Kaizo boleh menggunakan pedangnya untuk menyerang dengan berpusing bagi membolehkan dia untuk mencederakan musuhnya.
    • Tetakan Tenaga: Kapten Kaizo menggunakan pedangnya untuk menyerang musuh dengan pantas.
  • Cengkaman Tenaga: Teknik yang hampir sama dengan Gari Tenaga, tetapi digunakan untuk menghalang musuhnya daripada bangkit.
BoBoiBoy Galaxy
  • Topeng: Topeng kuasa dengan reka bentuk baru yang membolehkan Kaizo menggunakan Kuasa Manipulasi Tenaganya.
    • Topeng Jingga: Kuasa tahap kedua bagi Kaizo dengan menggunakan Kuasa Jingga yang lebih kuat dengan serangan yang lebih efektif dan pertahanan yang lebih kukuh.
      • Pedang Tenaga Jingga: Pedang berwarna jingga yang lebih panjang dan mempunyai serangan yang kuat dari Pedang Tenaga biasa.
      • Dinding Tenaga Jingga: Dinding Tenaga berwarna jingga yang amat kuat dan kukuh berbanding Dinding Tenaga biasa. Bahkan, serangan Jugglenaut sebagai Giganaut juga langsung tidak memberikan sebarang kesan.
        • Ceracak Tenaga: Semasa berada dalam Dinding Tenaga Jingga, Kaizo boleh menghasilkan bilah-bilah jingga yang panjang dengan mempunyai gerigi yang tajam di luarnya untuk menyerang musuh yang cuba memecahkannya.
          • Tukaran Tenaga: Ikatan Tenaga Jingga: Kaizo meneruskan serangannya dengan menukarkan Ceracak Tenaga menjadi Ikatan Tenaga Jingga, iaitu memanjangkan bilah-bilah jingga itu dan mengikat musuhnya untuk menyukarkan pergerakannya.
  • Pedang Tenaga: Sebilah pedang yang telah diubah suai sedikit dari rupa asalnya. Kaizo dilihat mengaktifkan topengnya sewaktu menggunakannya.
    • Tetakan Pedang Tenaga: Dengan menggunakan Pedang Tenaga, Kaizo menyerang musuhnya dengan sekali tetakan di tubuh badannya. Pertama kali digunakan terhadap Jugglenaut.
    • Belahan Pedang Tenaga: Kaizo meluru dengan laju ke arah musuh lalu melakukan gaya membelah.
    • Pusaran Pedang Tenaga: Kaizo menggunakan tenaga dari pedangnya untuk berpusing dengan laju dan pergi ke sasaran lalu menyerang dengan pedangnya. Pergerakan ini hampir sama seperti Pusaran Maksima yang dilakukan oleh Sai.
  • Dinding Tenaga: Dinding Tenaga yang sama seperti asal sebagai teknik pertahanan.
    • Dinding Tenaga Berlapis: Kaizo menggandakan Dinding Tenaga menjadi tiga untuk melindungi dirinya dari serangan musuh yang kuat.
    • Pindahan Dinding Tenaga: Kaizo memindahkan Dinding Tenaganya kepada Fang untuk melindunginya dari serangan Jugglenaut.
Lain-lain
  • Sut Lanun: Apabila Kaizo menyamar sebagai Kassim iaitu pencuci di kapal angkasa lanun, dia mengenakan sut gelap dan topi merah untuk menyembunyikan identitinya.

Kelemahan

Kapten Kaizo mempunyai satu kelemahan asas dalam menggunakan Kuasa Manipulasi Tenaga, iaitu apabila dia menumpukan sepenuh tenaga pada pedangnya, semua kuasa yang digunakan sebelumnya akan terbatal. Sebagai contoh, dalam Musim 3, Episod 25, selepas Kapten Kaizo menumpukan tenaga pada pedangnya dan mengeluarkannya dari tempat sandangan, kuasa Gari Tenaga dan Dinding Tenaga telah terbatal sepenuhnya. Ini juga menunjukkan bahawa semua kuasanya adalah tertumpu pada pedangnya.

Rupa

CSzM-CQWoAApJeN (2)

Gambar pertama Kapten Kaizo yang dikeluarkan oleh pihak Monsta.

Dalam foto konsep Kapten Kaizo pertama yang dikeluarkan oleh Monsta, Kapten Kaizo mempunyai rambut yang berwarna biru gelap, iris matanya berwarna perang dan berkulit cerah. Kaizo memakai topeng yang disertai dengan kemasan yang berwarna jingga. Jaket jingga yang dipakainya mempunyai kolar yang tinggi, kemasan lekatan yang berwarna biru terang dan corak garisan yang berwarna biru di bawah lekatan itu tergantung dari bahunya sehingga separa ke lengannya. Jaketnya sentiasa terbuka dan juga berbaju biru gelap di dalam. Tali pinggangnya berwarna biru muda dan kepala tali pinggangnya berbentuk heksagon dan berwarna kuning. Kapten Kaizo memakai sarung tangan yang sama dengan Fang.

Kapten Kaizo

Kapten Kaizo dalam siri BoBoiBoy.

Semasa kemunculan rasmi dalam siri BoBoiBoy, pemakaiannya telah berubah secara dramatik dari segi warnanya. Rambutnya yang berpacak ke belakang berubah menjadi ungu gelap yang sama dengan warna rambut adiknya dan iris matanya berubah menjadi kemerahan. Jaket yang dipakainya kini berubah kepada biru gelap dengan kemasan berwarna ungu gelap dari bahagian bahunya sehingga ke lengannya serta terdapat logo pasukannya pada bahu kirinya. Baju yang dipakai di sebalik jaketnya juga turut berubah menjadi ungu. Dia memakai jam emas pada pergelangan tangannya dan topeng kuasanya turut tidak berubah, tetapi kemasannya berubah menjadi biru terang. Kepala tali pinggangnya masih berbentuk heksagon dan berwarna keemasan dan disambung dengan pencangkuk yang berwarna putih (yang digunakan untuk menyandang Pedang Tenaga). Seluar yang dipakainya pula berwarna ungu.

Dalam BoBoiBoy Galaxy, Kapten Kaizo memakai jaket berwarna biru muda dengan garisan ambar dan berseluar hitam, dengan sarung tangan biru gelap dan tali pinggang merah dengan garis kuning dan beberapa poket. Topengnya kini berwarna kelabu dengan beberapa garisan biru yang bercahaya. Terdapat logo TAPOPS di lengan bahu kanan jaketnya. Nampaknya masih terdapat bekas luka di pipi kirinya akibat dari pertarungan terakhir dalam episod akhir siri BoBoiBoy.

Perwatakan

Kapten Kaizo mempunyai personaliti yang serius. Jika terdapat ahli pasukan yang mengingkar arahannya, dia tidak akan teragak-agak untuk menghukum mereka dengan kuasanya.

Kapten Kaizo juga merupakan antara alien yang paling kuat, walaupun kadang-kadang sombong dengan kekuatannya. Dia bukan seorang yang mengelak dari tanggapan tidak bermoral oleh orang lain, dengan lantang memerintahkan Fang untuk mengalahkan BoBoiBoy apabila dia hampir mengingkari arahannya. Kaizo tidak mudah terkejut dengan orang lain dan telah tersirat untuk menahan dirinya dengan alien yang kuat seperti Ejo Jo dan Bora Ra, sehingga tercetusnya nama 'Pemberontak Angkasa Lagenda'.

Di samping itu, Kapten Kaizo turut mempunyai daya pemikiran yang bijak kerana dia mengetahui bahawa Fang ingin membelotnya dalam Musim 3, Episod 26. Kaizo tidak akan teragak-agak untuk menggunakan kekerasan untuk mendapatkan apa yang dia mahukan, bahkan juga dengan adik lelakinya sendiri. Walaupun dengan sikap sombongnya, Kaizo ditunjukkan sebagai satu penghormatan, di mana apabila dia memberikan peluang kepada geng BoBoiBoy untuk bertarung dengannya dan Lahap sekali lagi untuk membuktikan yang mereka layak untuk menggunakan Jam-jam Kuasa. Selepas melihat sendiri kebolehan dalam diri mereka, Kaizo mempelawa BoBoiBoy untuk menyertai pasukannya, tetapi apabila mereka menolak, Kaizo menghormati keputusan mereka dan disebabkan itu dia memberikan amaran kepada BoBoiBoy tentang bahaya yang akan datang.

Dalam siri BoBoiBoy Galaxy, Kaizo masih mengekalkan personalitinya. Sifat 'sombongnya' dilihat apabila dia memutuskan untuk satu lawan satu dengan Jugglenaut dan meminta wira lain agar 'jangan masuk campur'. Walau bagaimanapun, ini mungkin menunjukkan bahawa sifat terlalu perlindungan-nya itu adalah bertujuan untuk melindungi yang lain daripada terluka dalam pertarungan, lebih-lebih lagi adik lelakinya, Fang. Dengan cara ini, jelas bahawa Kaizo tidak bertindak seperti yang dilakukannya kerana ini merupakan caranya untuk melindungi orang lain.

Dengan penyamaran menjadi pencuci kapal lanun angkasa, dia berpura-pura menjadi ceria dan mesra kepada krew lanun lain dan memiliki kebiasaan mengatakan "Cuci Suci 5 Kali, Dapat Satu Kali Free" apabila "mengikuti" arahan lanun angkasa, ini sebabnya mengapa BoBoiBoy dan kawan-kawan, juga termasuk adiknya Fang menertawakan sifat lawaknya.

Penerangan BoBoiBoy Galaxy

Kaizo, seorang Pemberontak Angkasa Legenda dan kapten pasukan pemberontakan atas namanya sendiri. Dengan keupayaan manipulasi tenaganya, Kaizo mampu mewujudkan bidang kuasa sekiranya ingin. Dia kemudiannya didedahkan sebagai abang Fang.

—Penerangan laman web BoBoiBoy Galaxy, 2017

Trivia

  • Dalam bahasa Jepun, "Kaizō (改造 Kaizō)" bermaksud "menggodam". Kemungkinan ini adalah rujukan kepada kemahirannya menggunakan kuasanya yang kelihatan seperti sedang 'menggodam'.
    • Dari satu segi, kemahirannya dalam menggunakan kuasanya terdapat di dalam segi 'menggodam' had tenaganya sendiri supaya dia boleh membuat tumbukan luar biasa seperti terhadap golem milik BoBoiBoy dengan satu tumbukan.
  • Ia adalah dianggap bahawa watak misteri dalam Musim 3, Episod 20 ialah Kapten Kaizo walaupun pakaiannya berbeza dengan kemunculan seterusnya.
  • Kaizo mempunyai persamaan dengan Sasuke Uchiha dari anime Naruto, tetapi gaya pertarungan pedangnya menyerupai Kirito dalam Sword Art Online.
  • Majalah Komik BoBoiBoy #50 telah mendedahkan beberapa trivia tentang Kapten Kaizo:
    • Dia berumur 20 tahun.
    • Dia dilahirkan pada 4 November.
    • Makanan kegemarannya adalah sup lobak merah.
      • Secara kebetulan, makanan kegemaran Fang juga berkaitan dengan lobak merah.
    • Minuman kegemarannya adalah teh.
    • Warna kegemarannya adalah biru.
    • Hobinya ialah latihan simulasi.
  • Kapten Kaizo memanggil Fang dengan panggilan "Pang" kerana Fang tidak boleh menyebut namanya sendiri ketika dia masih kecil.
  • Khabar angin mengatakan bahawa Kapten Kaizo pernah bertempur dengan ketua pasukan Tengkotak, iaitu Bora Ra pada suatu ketika dahulu, yang mana mungkin menjadi penyebab Bora Ra kehilangan salah satu sesungutnya.
    • Kisah tersebut telah didedahkan dalam episod ekstra yang menceritakan tentang sejarah awalnya dan Fang dari komik BoBoiBoy Galaxy: Ledakan Cahaya, di mana Bora Ra kehilangan sesungut kanannya ketika bertempur dengan Kaizo dan ia dibelah oleh Maskmana.
  • Menurut surat peminat, kedua ibu bapa Kaizo dan Fang masih hidup dan tinggal di planet rumah mereka yang terletak amat jauh dari Planet Bumi.
  • Kapten Kaizo telah didedahkan merupakan abang kandung Fang di akhir Musim 3, Episod 26.
  • Mesej Kapten Kaizo

    Tandatangan Kaizo.

    Kapten Kaizo adalah watak kedua yang menunjukkan tandatangannya selepas BoBoiBoy yang ditunjukkan dalam surat peminat.
  • Surat peminat telah mendedahkan bahawa kedua-dua Kaizo dan Fang tidak tahu memasak atau membakar makanan.
  • Dalam surat peminat, Kaizo juga dipercayai adalah seorang penyanyi yang bagus seperti adiknya, Fang.
  • Dalam siri BoBoiBoy Galaxy, Kaizo tidak lagi disuarakan oleh Harris Alif dan beliau digantikan oleh Nabil Zamanhuri.
  • Serangan Kaizo hampir serupa dengan Uno, antagonis utama dalam siri Ejen Ali.
  • Kapten Kaizo menanggungi beberapa persamaan dengan Ramenman.
    • Ramenman muncul untuk bertarung dengan senjata seperti tongkat dengan cara yang sama dengan bagaimana dia bertarung dengan pedang.
    • Kedua-dua mereka memakai topeng dalam pertempuran.
  • Terdapat komik ekstra tentang zaman kanak-kanak Kaizo dan Fang dalam komik BoBoiBoy Galaxy: Ledakan Cahaya.
    • Ia didedahkan bahawa bapa mereka merupakan gabenor di Planet GogoBugi, dan keluarga mereka telah melindungi Power Sphera selama bertahun-tahun.
    • Kaizo dan Fang telahpun bertemu dengan Bora Ra ketika mereka masih muda.
    • Seperti adiknya, Kaizo juga mendapat kuasa dari sebuah Power Sphera yang bernama EnerBot.
    • Kaizo mempunyai mentor bernama Maskmana.
  • Kapten Kaizo kelihatannya memiliki sejarah teruk dengan TEMPUR-A saat dia menanyakan Koko Ci kenapa dia memutuskan untuk menanyakan organisasi untuk bantuan TAPOPS, ini bermaksud bahawa Kaizo ingin enggan bantuan mereka.
  • Kapten Kaizo juga boleh menari seperti yang dinyatakan dalam surat peminat di Majalah Komik BoBoiBoy Isu #74.

Galeri

Wiki-wordmark
Wiki BoBoiBoy mempunyai koleksi gambar dan imej Kapten Kaizo.

Video

Rujukan

  1. https://scontent.fplm1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/36335695_467160010378655_7752793183372705792_n.jpg?_nc_cat=0&oh=3f8b9a537954fb74c6227f7c856d79c9&oe=5BB58FE8
  2. https://scontent.fplm1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/36285473_467161820378474_8150526435090497536_n.jpg?_nc_cat=0&oh=7e213d81f8281c930bd493cc0189d30d&oe=5BAC9E99
  3. https://scontent.fplm1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/36251078_467162720378384_5451068115787972608_n.jpg?_nc_cat=0&oh=f3359937ccd9a6bc343bd423ac61f341&oe=5BA214FE

L - S - B
Logo Baru BoBoiBoy
Siri

BoBoiBoy | Apa Kata Yaya | OldTown White Coffee's Superhero Elemen | BoBoiBoy: The Movie | BoBoiBoy Galaxy | BoBoiBoy Galaxy Special | BoBoiBoy: The Movie 2

Episod

BoBoiBoy
Musim 1: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7 | Episod 8 | Episod 9 | Episod 10 | Episod 11 | Episod 12 | Episod 13 | Extended Finale
Musim 2: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7 | Episod 8 | Episod 9 | Episod 10 | Episod 11 | Episod 12 | Episod 13
Musim 3: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7 | Episod 8 | Episod 9 | Episod 10 | Episod 11 | Episod 12 | Episod 13 | Episod 14 | Episod 15 | Episod 16 | Episod 17 | Episod 18 | Episod 19 | Episod 20 | Episod 21 | Episod 22 | Episod 23 | Episod 24 | Episod 25 | Episod 26
BoBoiBoy Galaxy
Musim 1: Episod 1 | Episod 2 | Episod 3 | Episod 4 | Episod 5 | Episod 6 | Episod 7 | Episod 8 | Episod 9 | Episod 10 | Episod 11 | Episod 12 | Episod 13 | Episod 14 | Episod 15 | Episod 16 | Episod 17 | Episod 18 | Episod 19 | Episod 20 | Episod 21 | Episod 22 | Episod 23 | Episod 24

Watak

BoBoiBoy
BoBoiBoy | Yaya | Ying | Gopal | Fang | Ochobot | Tok Aba | Adu Du | Probe | Komputer | Alebi | Wahid | Ernie | Pakcik Mat | Makcik Kuih | Super Probe | BoBoiBoy Petir | BoBoiBoy Angin | BoBoiBoy Tanah | Robot Hamba | Multi-Monster | Popo | Pakcik Yah | Tukang Pos | Pakcik Kumar | Super Makcik Probe | BoBoiBoy Halilintar | Super Duper Probe | Papa Zola | Raksasa Tidur | Tauke | Bago Go | Azroy | Sasha | BoBoiBoy Taufan | Robot Pemusnah Mukalakus | BoBoiBoy Gempa | Ejo Jo | Cikgu Timi | Iwan | Amar Deep | Suzy | Amy | Siti | Stanley | Nana | Melissa | Melody | Makcik Kantin | Cikgu Disiplin | Robolabot | Robolabolabolabolabot Super King | Pak Senin Koboi | Kucing Sewel | Kambing S8000 | Maharaja Ata Ta Tiga | PETAI | Ravi J. Jambul | Koko Jumbo | Malik Osman | Mega Probe | Rob | Robert | Roberto Santana | Nurul Julie Juliana | Shamsul Rizal Sabri | Wak Baga Ga | Bagi Gi | Bagu Gu | Tom | MegaBot ScamBot | SampahBot | Raksasa Gonohom | Uncle Yim | Mama Zila | Raksasa Ketam | Ibu Bu | Robot Pango | Raksasa Bawang | BoBoiBot | BoBoiBoy Api | BoBoiBoy Air | Anak Bago Go | Raksasa Perisai | Bapa BoBoiBoy | Kapten Kaizo | Lahap
BoBoiBoy: The Movie
Klamkabot | Bora Ra | Gaga Naz | Kiki Ta | Yoyo Oo | Koko Ci | Robot T | Nenek Sayur | Kurita | J-Rex | Sistem Lab Sfera Kuasa | BoBoiBoy Blaze | BoBoiBoy Ais | BoBoiBoy Thorn | BoBoiBoy Solar
BoBoiBoy Galaxy
MotoBot | Kapten Separo | Konco Lanun | Alien Mop | Raksasa Gurunda | Cattus | Waibi | BellBot | HookaBot | BoBoiBoy Daun | Nyamuk Amok | CardBot | Jokertu | Hantu Pokok | Katakululu | Raksasa Batu | Tarung | Gorila TAPOPS | ApiBot | Sai | Shielda | Jugglenaut | MelonBot | GigiBot | Panto | BebelonBot | SimenBot | InviBot | TargetBot | HidungBot | Bikembar Merah | Bikembar Biru | TrophyBot | Pok Pok Tus | Heely Wheely | DashBot | LoopBot | Makcik Wawa | Aunty Yang | Roktaroka | A.B.A.M. | Gijimo | CetakBot | RompakBot | EmotiBot | Jagara | DataBot | Kapten Vargoba | StealthBot | Nut | BoBoiBoy Cahaya | Ramenman | MagnetBot
Lain-lain
Captain Munch | Raksasa Bengkok | Raksasa Gula | Terra | Coral | Oake

Tempat

Planet Bumi | Malaysia | Pulau Rintis | Stesen Keretapi Pulau Rintis | Bulan | Rumah Tok Aba | Tok Aba's Kokotiam | Planet Ata Ta Tiga | Kedai Runcit | Pos Pulau Rintis | Rumah Yaya | Rumah Ying | Rumah Gopal | Sekolah Rendah Pulau Rintis | Tok Aba dan BoBoiBoy Kokotiam | Taman Pulau Rintis | Markas Kotak | Rumah Berhantu | Lorong Pak Senin Koboi | Balai Polis Pulau Rintis | Kedai Permainan | Rintis Bank | Kedai Game Ah Beng & Sons | Sekolah Menengah Pulau Rintis | Hospital Alien Really Amazing Marvellous/Hospital H.A.R.A.M | Pulau Terapung | Sektor G-14 | Planet Gurunda | Kubur Kapal Angkasa | Stesen Angkasa TAPOPS | Planet Dargha'ya | Planet Volkania | Planet Sarkas | Koloni Lanun Angkasa | Planet Kasuta | Planet Brotora | Planet Junkberg | D'Sosej | Kapal Arkib Angkasa | Stesen Sunnova | Markas TEMPUR-A

Lagu

BoBoiBoy, Superhero Kita! | Bersedia | Hang on Tight | Lagu Hindustan Gopal | Suasana di Hari Raya | Incik Boss dan Probe | Treler Antarbangsa BoBoiBoy | BuBaDiBaKo | Bangun Pagi, Senang Hati | Lagu Tidur Gopal | Lagu Tidur Fang | Jagalah Bumi | Bangkit Anak Muda! | Masih Di Sini | Di Bawah Langit Yang Sama | Dunia Baru | Lagu Tema TAPOPS | Pok Anai-Anai - Tok Aba

Soundtrack

BoBoiBoy
Lagu Tema BoBoiBoy | Bersedia | BoBoiBoy dan Kawan-kawan | Adu Du dari Planet Ata Ta Tiga | Ketibaan di Pulau Rintis | Rumahku Syurgaku | Bahaya Akan Berlaku | Serangan Adu Du! | Pertarungan Bermula! | Kemarahan Adu Du | Lari dan Sembunyi! | Eksperimen Gila | BoBoiBoy Hero Kita | Bilik Penyeksaan | Kebangkitan BoBoiBoy Halilintar | Kemuliaan Papa Zola | Pemain Retro | Kata-kata Terakhir Papa Zola | Seguni Mawar Merah | Ketibaan BoBoiBoy Taufan | Azroy & Sasha Bersatu | Selamat Tinggal BoBoiBoy | Lagu Tema BoBoiBoy (Inggeris) | Bersedia (Inggeris) | Tema Utama (Instrumental) | Bersedia (Instrumental) | Tema BoBoiBoy Halilintar | Tema Papa Zola | Tema BoBoiBoy Taufan | Tema Fang | Tema BoBoiBoy vs Fang | Tema Kucing Sewel | Tema Ejo Jo | Tema BoBoiBoy & Kawan-kawan | Tema Trio Kebenaran | Tema Wak Baga Ga | Tema Rob, Robert & Roberto Santana | Tema Pertarungan Di Bulan | Tema Permainan Papa Zola | Tema Mama Zila | Tema Kumpulan Gerombolan Kejahatan | Tema BoBoiBoy Api | Tema BoBoiBot | Tema BoBoiBoy vs BoBoiBot | Tema BoBoiBoy Air | Tema Kapten Kaizo | Tema Teaser BoBoiBoy: The Movie
BoBoiBoy: The Movie
Pasukan Tengkotak | BoBoiBoy Superhero Kita | Mencari Klamkabot | Markas Kotak | Tibanya Tengkotak | Empayar Bisnes Mencandat Sotong Kebenaran | Masih Di Sini (Instrumental) | Sfera Kuasa Generasi Pertama | Kilang Sfera Kuasa | J-Rex Mengganas | Gaga Naz Menyerang | Klamkabot Ditangkap | Lab Sfera Kuasa | 2 Sfera 1 Kuasa | Setiakawan | Teleportasi Diaktifkan | Bora Ra Menyerang | Maafkan Aku Ochobot | Aku Akan Tamatkan Semua Ni | Lohong Hitam Gargantua | Bersama Kita Berjuang | Selagi Kita Bersama | Di Bawah Langit Yang Sama (Instrumental)
BoBoiBoy Galaxy
BoBoiBoy Dan Kawan-Kawan | Kapten Separo Dan Lanun Angkasa | Pertarungan Bermula | Adu Du Dan Konco Kejahatan | Misi Penyamaran Tapops | Ancaman Alien | Lepaskan Kuasamu | Pertarungan Sengit | Selamatkan Power Sphera | Kembara Ke Planet Gurunda

Permainan

BoBoiBoy: Adu Du Attacks | BoBoiBoy: Cabaran Kepantasan | BoBoiBoy: Photosticker | BoBoiBoy Superkick | BoBoiBoy: Puzzle Clash | BoBoiBoy: Ejo Jo Attacks | BoBoiBoy: Bounce & Blast | BoBoiBoy: Power Spheres | BoBoiBoy: Galactic Heroes | BoBoiBoy Galaxy Card | BoBoiBoy Galaxy Run

Lihat juga

Animonsta Studios | Movie Animation Park Studios | Lawak Kampus x BoBoiBoy Galaxy