Fandom

BoBoiBoy Wiki

Kapten Kaizo

379laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

"Selamat pagi budak bumi... Aku adalah Kapten Kaizo..."

— Kapten Kaizo, Musuh Baru Dan Lama

Kapten Kaizo
Watak BoBoiBoy
Kapten Kaizo.png
Penampilan
sulung
"Bangkit BoBoiBoy Air!"
Penampilan
terakhir
"Jumpa Lagi BoBoiBoy"
Pelakon
suara
Harris Alif (Bahasa Malaysia)

Kapten Kaizo ialah watak misteri yang melakukan kemunculan rasminya pada tiga episod terakhir musim ke-3. Kapten Kaizo merupakan seorang Pemberontak Angkasa Lagenda yang terkenal dan salah satu makhluk asing yang paling bahaya di seluruh galaksi.

Latar Belakang

Kapten Kaizo adalah seorang pemberontak yang sangat terkenal di seluruh galaksi. Sebab kenapa orang-orang bumi tidak pernah mendengar nama dia adalah kerana teknologi penjelajahan angkasa bumi masih lagi primitif dan tidak dapat mendengar sebarang khabar berita dari planet lain. Apa yang sedang dia memberontak dan kenapa alien-alien lain menggeruni Kaizo adalah masih menjadi misteri.

Kapten Kaizo merupakan seorang kapten di dalam sebuah pasukan yang ditubuhkan oleh dia sendiri. Kumpulan itu juga dianggotai oleh Prebet Pang/Fang, seorang Prebet muda dan Lahap, seorang Leftenan dalam kumpulan itu.

Dalam Majalah Komik BoBoiBoy Isu #50, monsta backstage menunjukkan biodata Kaizo. Kaizo berumur 20 tahun. Lahir pada 4 November, namun tempat lahirnya masih menjadi misteri. Makanan dan minuman kegemaran Kapten Kaizo ialah sup lobak merah dan teh. Warna kegemaran Kapten Kaizo adalah biru, sementara hobinya pula ialah melakukan latihan simulasi.

Kisah

Setelah Adu Du dan Probe mendapat tahu bahawa Ejo Jo sedang dalam perjalanan menuju ke Bumi, mereka segera menyampaikan maklumat itu kepada BoBoiBoy. Walaupun terkejut, BoBoiBoy dan Adu Du bersetuju menjalinkan hubungan bekerjasama bagi mengalahkan Ejo Jo. Sebaik sahaja Ejo Jo sampai, masing-masing mula bersedia untuk bertarung. Namun, pertarungan terhenti apabila tiba-tiba muncul kapal angkasa lain di udara. Ia menurunkan seorang lelaki dan seekor raksasa. Pada masa yang sama, entah bila dan dari mana tiba-tiba datang Fang berjalan ke arah mereka kemudian menunduk hormat.

Mereka berdua yang misteri itu kemudian memperkenalkan diri sebagai Kapten Kaizo dan Leftenan Lahap kepada BoBoiBoy dan rakan-rakan. Kemudian memberitahu tujuan mereka datang ke Bumi, iaitu merampas Jam Kuasa mereka. Setelah sekian lama rahsia tersimpan, akhirnya telah dibongkarkan oleh Kapten Kaizo. Amat mengejutkan BoBoiBoy dan rakan-rakan apabila mendapat tahu bahawa Fang sebenarnya adalah perisik dalam pasukan lelaki misteri itu dan menggunakan nama "Fang" sebagai nama palsu. Lebih mengejutkan lagi apabila mengetahui bahawa Fang sebenarnya adalah alien, bukan seorang manusia. Setelah selesai penjelasan, mereka meneruskan dengan meminta mereka untuk menyerahkan Jam Kuasa mereka dengan cara baik terlebih dahulu.

Namun begitu, BoBoiBoy dan rakan-rakannya berdegil, tidak ingin menyerahkan Jam Kuasa mereka. Hal ini telah menimbulkan persengketaan di antara BoBoiBoy, Fang dan Kapten Kaizo. Tetapi dengan kehebatan, kecekapan dan kepantasan yang Kapten Kaizo miliki, membuatkan BoBoiBoy dan rakan-rakan kalah dalam pertarungan, termasuk Fang sendiri. Namun, disebabkan mereka tetap berdegil untuk menyerahkan Jam Kuasa mereka, Lahap mendapat arahan untuk menyerang BoBoiBoy dan rakan-rakannya. Melihat perkara ini, Fang tiada pilihan lantas menggunakan kuasa bayangnya dan mengambil Jam Kuasa mereka sendiri. Akhirnya, dia menyerahkan kepada Kapten Kaizo dan terus berlepas ke angkasa meninggalkan mereka semua begitu sahaja.

Di dalam kapal angkasa, Fang turut memberikan Jam Kuasanya sekali kepada Kapten Kaizo atas arahannya. Katanya, Fang tidak layak menggunakan dua kuasa sekaligus. Tiba-tiba, kapal angkasa mereka diserang oleh kapal angkasa lain. Setelah Lahap mengenal pasti, rupa-rupanya BoBoiBoy menjalinkan hubungan kerjasama dengan Adu Du sekali lagi untuk membebaskan Fang sekaligus merampas semula Jam Kuasa mereka.

Dengan menaiki pod angkasa, BoBoiBoy dan rakan-rakan berjaya memecah masuk ke dalam kapal angkasa Kapten Kaizo. Sejurus selepas itu, datang Kapten Kaizo dan Lahap berjalan ke arah mereka dan mula rasa tertarik akan keazaman geng BoBoiBoy yang tinggi untuk merampas semula Jam Kuasa mereka. Dengan itu, Kapten Kaizo mencabar BoBoiBoy untuk bertarung sekali lagi dengan pasukannya. Oleh itu, BoBoiBoy dan Fang berganding bahu mengalahkan Kapten Kaizo sementara Yaya, Ying dan Gopal bertarung dengan Lahap.

Kemuncaknya, BoBoiBoy dan rakan-rakan berjaya mengalahkan pasukan Kapten Kaizo dengan melakukan serangan kombo baru. Dengan kekalahannya itu, Kapten Kaizo mengakui bahawa BoBoiBoy dan kawan-kawan memang layak untuk menggunakan Jam Kuasa itu. Alang-alang di situ, Kapten Kaizo mempelawa BoBoiBoy untuk menyertai pasukannya kerana dengan kebolehan dan kemampuan yang dimilikinya, ia boleh menolong pasukan Kapten Kaizo untuk mengumpulkan seberapa banyak Sfera Kuasa yang boleh dijumpai sebelum ianya jatuh ke tangan yang salah.

Namun, BoBoiBoy menolak pelawaan itu kerana Kapten Kaizo menggunakan kekerasan sebagai jalan penyelesaian dalam misinya. Kapten Kaizo tidak dapat berbuat apa-apa dan memberikan amaran kepada BoBoiBoy agar berhati-hati dengan ancaman luar yang akan datang. Kemudian memberikan dua pilihan kepada Fang, sama ada dia ingin menyertai BoBoiBoy dan kawan-kawan ataupun mengikut kaptennya pulang. Tetapi disebabkan oleh Kapten Kaizo sudah mempunyai kekuatan yang mencukupi, Fang menyertai BoBoiBoy dan kawan-kawannya. Sebelum menghantar mereka semua ke Bumi, Lahap menasihati BoBoiBoy supaya menjaga Jam Kuasa dan kawan-kawannya.

Ketika di gerai Tok Aba, satu lagi rahsia baru dibongkarkan oleh Fang secara tidak sengaja. Sebenarnya, Kapten Kaizo bukan sahaja kapten kepadanya, bahkan dia adalah abang kandung kepadanya. Mendengar sahaja perkara itu, Yaya, Ying dan Gopal terus mengerjakan Fang atas kesalahannya yang tidak memberitahu mereka tentang perkara itu.

Kemahiran dan Kuasa

Kapten Kaizo tidak akan mempunyai sebarang kuasa jika dia tidak mengaktifkan topengnya. Namun, dia mempunyai beberapa kemahiran dalam pertarungan.

  • Kemahiran Berpedang: Kapten Kaizo mempunyai sebilah pedang panjang yang menunjukkan dia mempunyai kemahiran yang tinggi dalam bidang berpedang.
  • Ketangkasan: Kapten Kaizo mempunyai naluri yang tinggi apabila dia berlawan. Oleh itu, Kapten Kaizo mampu mengelak dengan pantas ataupun meramal serangan yang akan datang daripada musuhnya.

Selain daripada segala kemahiran yang Kapten Kaizo ada, Kaizo juga adalah pemegang kepada kuasa memanipulasi tenaga. Kuasanya datang daripada helmetnya yang membolehkan dia mengolah tenaga dengan kaedah serangan dan menjana kuasa yang berlipat ganda.

  • Tumbukan Tenaga: Kapten Kaizo mengumpulkan tenaga yang tinggi pada tangannya, lalu menumbuk musuhnya dengan tumbukan yang padu dengan pantas.
    • Tumbukan Tenaga Penuh: Tingkatan kuasa daripada teknik Tumbukan Tenaga yang mengumpulkan tenaga ke tangannya dan melepaskan tenaga tersebut melalui tumbukan ke arah objek dalam kelajuan yang pantas.
  • Gari Tenaga: Kapten Kaizo mengumpulkan kuasanya, lalu memerangkap musuhnya bagi menghalang dia untuk bergerak. Selain menggari musuhnya, Kapten Kaizo juga menggunakan teknik ini sebagai medium untuk menyeksa musuhnya.
  • Tendangan Tenaga: Kapten Kaizo mengumpulkan tenaga pada kakinya, lalu menendang musuhnya dengan sekuat hati.
  • Tolakan Tenaga: Kapten Kaizo membentuk tenaga yang berbentuk hemisfera di hadapannya lalu menolak ke arah musuhnya bagi menjauhkan diri daripada musuhnya.
  • Pedang Tenaga: Merupakan senjata khas Kapten Kaizo yang menggabungkan kuasanya dengan pedangnya yang boleh menghasilkan pedang bercahaya dan menggunakannya bagi menghukum musuhnya. Selain itu, Kapten Kaizo boleh menambahkan kuantiti tenaganya kepada pedangnya bagi menambahkan kekuatan pedangnya.
    • Gerakan Pedang Tenaga: Tingkatan kuasa bagi teknik Pedang Tenaga dengan berpusing bagi membolehkan dirinya untuk mencederakan musuhnya dengan Pedang Tenaga tersebut.
  • Cengkaman Tenaga: Teknik yang hampir sama dengan Gari Tenaga, tetapi digunakan untuk menghalang musuhnya daripada bangkit.
  • Dinding Tenaga: Kapten Kaizo menghasilkan dinding lut sinar yang tidak boleh ditembusi ataupun dipecahkan. Teknik ini membolehkan Kapten Kaizo untuk mencipta halangan daripada diganggu orang lain ataupun memerangkap musuhnya dalam dinding tersebut.

Kelemahan

Kelemahan teknik Kapten Kaizo apabila dia menumpukan sepenuh tenaga bagi satu teknik menyebabkan teknik yang digunakan sebelumnya akan terbatal. Sebagai contoh, dalam Musim 3, Episod 25, setelah Kapten Kaizo menumpukan tenaga yang cukup pada Pedang Tenaganya dan kemudian mengeluarkan pedangnya dari tempat sandangan, teknik Gari Tenaga dan Dinding Tenaganya terbatal sepenuhnya. Jadi, demikianlah bahawa semua kuasa Kaizo tertumpu pada pedangnya.

Penampilan Fizikal

CSzM-CQWoAApJeN (2).png

Gambar pertama Kapten Kaizo yang dikeluarkan oleh pihak monsta.

Dalam foto konsep Kapten Kaizo pertama yang dikeluarkan oleh pihak Monsta, Kapten Kaizo mempunyai rambut yang berwarna biru gelap, iris matanya berwarna perang dan berkulit cerah. Memakai helmet yang disertai dengan kemasan yang berwarna jingga. Jaket jingga yang dipakainya mempunyai kolar yang tinggi, kemasan lekatan yang berwarna biru terang dan corak garisan yang berwarna biru di bawah lekatan itu tergantung dari bahunya sehingga separa ke lengannya. Jaket yang dipakainya sentiasa terbuka dan juga berbaju biru gelap di dalam. Tali pinggangnya berwarna biru muda dan kepala tali pinggangnya berbentuk heksagon dan berwarna kuning. Memakai sarung tangan yang sama dengan Fang.
Kaizo Concept Art Outfit.jpg

Konsep Art Kapten Kaizo.

Semasa kemunculan rasmi dalam siri BoBoiBoy, pemakaiannya telah berubah secara dramatik dari segi warnanya. Rambutnya yang berpacak ke belakang berubah menjadi ungu gelap yang sama dengan warna rambut adiknya dan iris matanya berubah menjadi kemerahan. Jaket yang dipakainya kini berubah kepada biru gelap dengan kemasan berwarna ungu gelap dari bahagian bahunya sehingga ke lengannya serta terdapat logo pasukannya pada bahu kirinya. Baju yang dipakai disebalik jaketnya juga turut berubah menjadi ungu. Memakai jam emas pada pergelangan tangannya dan topeng kuasanya turut tidak berubah, tetapi kemasannya berubah menjadi biru terang. Kepala tali pinggangnya masih berbentuk heksagon dan berwarna keemasan dan disambung dengan pencangkuk yang berwarna putih (yang digunakan untuk menyandang Pedang Tenaga). Seluar yang dipakainya juga berwarna ungu.

Perwatakan

Kapten Kaizo mempunyai personaliti yang serius. Jika ahli pasukannya mengingkar arahannya, dia tidak akan teragak-agak untuk menghukum mereka dengan kuasanya.

Kemunculan

Musim 3

BoBoiBoy Galaxy

Trivia

  • Kapten Kaizo mengalahkan Ejo Jo pada Musim 3, Episod 24 dengan pedang berteknologi maju. Dalam bahasa Jepun, "Kaizo (改造 Kaizō)" bermaksud "digodam".
  • Kapten Kaizo adalah abang kandung kepada Fang seperti yang dinyatakan pada Musim 3, Episod 26.
  • Walaupun ia tidak dinyatakan dengan jelas, namun dianggap bahawa watak misteri yang muncul pada penghujung Musim 3, Episod 20 ialah Kapten Kaizo walaupun pakaiannya berbeza dengan pakaian pada kemunculan rasminya.
  • Kapten Kaizo memanggil Fang dengan panggilan “Pang” kerana Fang tidak boleh menyebut namanya sendiri ketika dia masih kecil.
  • Khabar angin pernah mengatakan yang Kapten Kaizo pernah bertempur dengan ketua pasukan Tengkotak pada suatu ketika dahulu.

Video

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak