Fandom

BoBoiBoy Wiki

Kapten Separo

403laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Kapten Lanun atau Kapten Separo merupakan seorang Pemburu Power Sphera yang menangkap semua Power Sphera untuk kepentingan peribadinya sendiri. Dia juga merupakan seorang kapten dalam kumpulan Lanun Angkasa yang sanggup melakukan apa sahaja demi mendapatkan apa yang dia inginkan.

Sejarah

Kapten Separo membuat kemunculan sulungnya dalam Galaxy Musim 1, Episod 1, di mana dia sedang mengejar kapal angkasa Cici Ko dengan motif ingin menangkap Power Sphera bernama MotoBot, iaitu salah satu Power Sphera yang diselamatkan oleh Komander Koko Ci. Aksi kejar-mengejar tersebut kian rancak sehinggalah Kapten Separo kehilangan lokasi kapal angkasa Cici Ko yang sebenarnya sedang bersembunyi di sebalik medan asteroid.

Setelah memintas komunikasi kapal angkasa Cici Ko dan melihat teleportal dibuka, Kapten Separo dengan segera melancarkan lembing pencangkuk yang disertakan dengan tali bagi membolehkan konco-konconya untuk menyerang kapal angkasa Cici Ko. Namun, hasratnya untuk menangkap Power Sphera gagal apabila dia ditentang habis-habisan oleh BoBoiBoy yang juga dibantu oleh Gopal. Bagaimanapun, Kapten Separo sempat melancarkan cangkuknya ke kapal angkasa Cici Ko sebelum teleportal ditutup oleh Ochobot dan cangkuknya itu dijadikan sebagai alat navigasi untuk Kapten Separo dan konco-konconya menuju ke Bumi dan menangkap Power-Power Sphera yang dikehendakinya.

Kapten Separo tiba di Bumi dalam Galaxy Musim 1, Episod 5 dan bersua muka semula dengan BoBoiBoy melalui koordinat yang ada pada cangkuk lamanya. Kapten Separo tiba dengan misi balas dendam dan bertekad ingin menangkap Power-Power Sphera yang ada. Rupa-rupanya, Kapten Separo juga mempunyai Power Sphera yang bernama HookaBot. Dia menggunakan Power Sphera tersebut sebagai senjata utama semasa berlawan dengan BoBoiBoy dan akhirnya BoBoiBoy terjatuh dari kapal angkasanya dan terhempas ke dalam pokok. Walau bagaimanapun, perkara itu telah mengeluarkan kuasa baru BoBoiBoy dan memperkenalkan dirinya sebagai BoBoiBoy Daun. Oleh itu, Kapten Separo ditewaskan oleh BoBoiBoy Daun dengan mudah.

Senjata

  • Cangkuk Besi: Cangkuk besi yang terletak di tangan kirinya berfungsi sebagai pencangkuk untuk menghalang sesuatu objek untuk bergerak jauh dan dilengkapi dengan alat navigasi.
  • Power Sphera HookaBot: Menyeru Power Sphera bernama HookaBot yang menggantikan cangkuknya dengan sebuah Power Sphera yang memberikan pelbagai senjata untuk menyerang musuh.
    • Cangkuk Pemusnah: Memanjangkan cangkuknya yang membolehkan si pengguna Power Sphera untuk menyerang musuh dari jarak yang jauh dengan cangkuk pemusnah.
    • Power Sphera HookaBot - Pencangkuk: Menukarkan HookaBot kepada pedang sabit untuk menyerang musuh.
    • Cangkuk Penangkap: Menukarkan HookaBot kepada penangkap lalu melancarkan cangkuknya untuk menangkap musuhnya dari jauh.
    • Tukaran Meriam HookaBot: Menukarkan Power Sphera HookaBot kepada meriam bagi membolehkan si pengguna Power Sphera untuk menembak musuhnya dari jarak yang jauh.

Rupa

Kapten Separo merupakan mahluk asing yang berkulit biru muda yang dipenuhi dengan jambang berwarna putih di mukanya dan memakai topi lanun yang tinggi yang berwarna kuning keemasan. Mata kirinya ditutup dengan kanta. Kapten Separo mengenakan jaket yang berwarna merah terang, dan juga baju biasa di sebalik jaket tersebut yang bercorak garis menyilang antara dua warna, iaitu merah terang dan putih. Tangan kirinya pula digantikan dengan cangkuk besi berteknologi tinggi serta kaki kanannya diganti dengan kaki besi.

Trivia

  • Nama sebenar Kapten Lanun telah didedahkan dalam Galaxy Musim 1, Episod 5 oleh dirinya sendiri iaitu Kapten Separo.
  • Dalam BoBoiBoy Galaxy, Komputer telah mendedahkan bahawa dia berada dalam senarai dikehendaki (wanted list) dan ganjaran untuk menangkap Kapten Separo adalah RM 80,000,000.80.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak