Fandom

BoBoiBoy Wiki

Klamkabot

394laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share
Klamkabot
Watak BoBoiBoy
Klamkabot.png
Penampilan
sulung
"BoBoiBoy: The Movie"
Penampilan
terakhir
"BoBoiBoy: The Movie"
Pelakon
suara
Usamah Widiatmoko

Klamkabot ialah satu watak baru yang diperkenalkan dalam filem BoBoiBoy: The Movie. Ia merupakan Sfera Kuasa generasi pertama.

Kuasa dan Kebolehan

  • Kuasa Teleportasi: Klamkabot mampu membawa dirinya dan objek yang besar seperti Pulau Terapung ke mana sahaja dan merentasi ke hujung galaksi tanpa sebarang masalah. Namun, kuasa ini telah dicuri oleh Bora Ra yang menyebabkan Klamkabot hilang kebolehan tersebut.
  • Pemberian Tenaga: Klamkabot mampu memberikan separuh tenaganya dengan objek ataupun Sfera Kuasa yang lain. Tenaga ini telah membantu Ochobot untuk hidup kembali, tetapi menyebabkan Klamkabot kehilangan tenaga buat selamanya.

Rupa

Pada awalnya, Klamkabot hanyalah sebuah Sfera Kuasa biasa yang berwarna merah. Tetapi, apabila dia berubah, dia hampir menyamai dengan seekor labah-labah yang berwarna merah dengan mempunyai enam kaki dengan iris matanya yang berwarna kuning.

Perwatakan

Klamkabot merupakan sebuah robot Sfera Kuasa yang tidak pernah ceria dengan sesiapa pun. Dia tidak pernah tersenyum mahupun tersengih; menunjukkan Klamkabot sentiasa serius, apatah lagi jika bercakap tentang pasukan Tengkotak dan Kuasa Teleportasi.

Trivia

  • Nama "Klamkabot" mungkin diambil daripada perkataan "kelam-kabut", sesuai dengan perangainya yang sering kelam-kabut dengan hal.
  • Pada kulit depan Majalah Komik BoBoiBoy Isu #14, terdapat gambar Klamkabot dengan BoBoiBoy yang memegang kuasa api pada tangannya. Juga terdapat A3 Poster Sfera Kuasa percuma dari dalam komik ini.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak