Fandom

BoBoiBoy Wiki

Lima Panglima Scammer

401laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

"Kamilah Lima Panglima Scammer!"

Tom, ketua pasukan
Lima Panglima Scammer adalah kumpulan penipu asing dari planet Ata Ta Tiga. Mereka merupakan kumpulan antagonis yang hanya muncul pada Musim 3, Episod 8 dan Musim 3, Episod 9.

Ahli-ahli

Bago Go

Bago Go merupakan penjual senjata haram yang menjual senjata-senjata hebat dengan harga yang amat mahal. Selain senjata, Bago Go juga menjual kapal angkasa, hartanah dan insurans yang juga berharga tinggi. Bago Go juga mempunyai perniagaannya sendiri, termasuklah hospital. Bago Go adalah adik yang bongsu sekali yang muncul buat julung kalinya dalam musim pertama.

Wak Baga Ga

Wak Baga Ga merupakan bomoh penipu seantero dunia yang menyalahi undang-undang di dunia. Dia memperdaya mangsa-mangsanya dengan ubat-ubatan dan rawatan-rawatan palsu yang diuar-uarkannya sebagai ubat paling mujarab dan diperoleh daripada ramuan-ramuan yang melampau luar biasa asal-usulnya. Muncul buat julung kalinya dalam Musim 3, Episod 6.

Bagi Gi

Bagi Gi merupakan penipu sindiket Internet yang memperdayakan mangsa-mangsanya dengan iklan-iklan kemenangan hadiah di ruing maya.

Bagu Gu

Bagu Gu merupakan "mahaguru I Love You" atau penipu jodoh cinta yang dapat membuatkan wanita-wanita di sekelilingnya terpikat dengannya. Pembawaannya adalah yang paling lemah-lembut.

Tom

Tom merupakan abang sulung dan ketua dalam kumpulan ini. Tom merupakan penipu nama. Sebagai seorang ketua, pembawaannya adalah yang paling garang dalam kalangan mereka berlima, lebih-lebih lagi apabila kalah dalam pertarungan. Memandangkan corak namanya tidak sama dengan adik-adiknya walaupun Tom mengaku bahawa ibunya yang memberikan nama, ditambah pula dengan reputasi mereka berlima sebagai penipu. Maka, sangatlah diragui sama ada Tom adalah nama sebenarnya ataupun bukan. Walau bagaimanapun, pada Musim 3, Episod 24, nama penuhnya telah ditunjukkan dalam akaun Spacebook Bago Go iaitu "Thomas".

Trivia

Kapal angkasa lima panglima scammer.png

Kapal-kapal angkasa Lima Panglima Scammer.

  • Selain menyerang musuh dengan kapal angkasa masing-masing secara individu, mereka berlima juga boleh mancantumkan kelima-lima kapal angkasa menjadi sebuah robot gergasi yang bernama MegaBot ScamBot.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak