FANDOM

Mama Zila

Cikgu Mama Zila

Raksasa Mama Zila

Alias Mama Zila
Dinda Mama, Cikgu Mama Zila (Papa Zola)
Kuasa Tiada
Jantina Perempuan
Spesies Manusia
Raksasa (OCD sahaja)
Tarikh Lahir Tidak diketahui
Umur Tidak diketahui
Rambut Tidak diketahui
Mata Biru
Pekerjaan Guru Penilaian Kebersihan di Sekolah Rendah Pulau Rintis
Disuarakan Oleh Ezdiani Ahmad Fawzi (Bahasa Melayu)
Kemunculan Sulung BoBoiBoy Musim 3, Episod 11: Serangan Mama Zila (2014)
Kemunculan Terakhir BoBoiBoy: The Movie (2016)
Bilangan Kemunculan BoBoiBoy (3)
Filem (1)
Status Hidup
Keluarga Papa Zola (Suami)
Afiliasi {{{afiliasi}}}
Mama Zila merupakan isteri kepada Papa Zola yang pernah dilarikan oleh Raksasa Gonohom dalam permainan video Papa Zola: Kekasih Terang-Benderang. Namun, Mama Zila akhirnya berjaya diselamatkan oleh BoBoiBoy yang juga turut dibantu oleh rakan-rakan lain. Setelah itu, Mama Zila memulakan kehidupannya yang baru di dunia nyata.

Sejarah

BoBoiBoy

Dalam Serangan Mama Zila, Mama Zila membuat kemunculannya dalam dunia permainan dan menunjukkan rupanya yang anggun yang membuatkan BoBoiBoy dan Gopal terpesona. Suaminya, Papa Zola telah membawanya ke dunia yang nyata, dengan matanya ditutup dengan sehelai kain. Papa Zola meminta Mama Zila supaya jangan membuka kain di matanya dahulu, namun Probe yang tidak sabar telah mengingkar pesanan Papa Zola dan terus membuka kain di mata itu. Selepas membuka matanya, Mama Zila melihat suasana sekelilingnya iaitu rumah Pakcik Kumar dengan penuh rasa cemas. Disebabkan oleh sumpahan OCD-nya, Mama Zila bertukar menjadi seekor raksasa.

Raksasa Mama Zila sedang menuju ke bandar untuk membuat semua bangunan sama tinggi, jadi BoBoiBoy dan yang lain membuat satu rancangan untuk menyedut semula Mama Zila balik ke dalam dunia permainan. Selepas Mama Zila dikalahkan, dia berubah kembali ke bentuk asal dan berterima kasih kepada BoBoiBoy dan yang lain. Namun dia naik berang lagi selepas Probe dan Gopal mengoyakkan wang kertas seringgit, tetapi mujurlah dia tidak bertukar menjadi raksasa semula.

BoBoiBoy: The Movie

Mama Zila muncul di kredit akhir filem ini yang menyambut kepulangan Papa Zola daripada pengembaraan.

Kebolehan

  • Metamorfosis: Mama Zila akan bertukar menjadi seekor raksasa yang serba merah jambu apabila terlihat benda yang bersepah dan tidak tersusun.
  • Kekebalan: Tubuh badan Mama Zila tidak dipengaruhi oleh apa-apa serangan apabila diserang, sama seperti Raksasa Tidur.

Rupa

Mama Zila mempunyai badan yang kurus dan tinggi dengan wajah bermata besar yang sangat anggun. Memakai selendang merah dan berbaju kurung biru serta memakai baju dalam berlengan panjang berwarna hitam serta rantai emas dengan batu merah berbentuk hati.

Rupa Mama Zila berubah dengan serta-merta apabila dalam bentuk raksasa OCD. Seluruh tubuh badannya berwarna merah jambu. Mama Zila mempunyai susuk-susuk di belakangnya. Di bawah matanya berwarna hitam seperti pucat. Mama Zila berkuku tajam dan berjari tiga seperti raksasa-raksasa lain. Dia mempunyai mata berwarna merah jambu. Mama Zila juga mempunyai tanduk kecil pada atas hidungnya. Walau bagaimanapun, selendang dan rantainya masih dipakai oleh Mama Zila walaupun dalam bentuk raksasa.

Perwatakan

Menurut Papa Zola, Mama Zila akan bertukar menjadi raksasa apabila dia nampak benda tak tersusun kerana dia mengalami sumpahan OCD. Sebab itulah, sewaktu Mama Zila dikurung dalam mahligai syahdu, biliknya kemas dan tersusun rapi. Semuanya mesti diletakkan dalam kategori yang tersendiri, dan yang penting adalah simetri.

Dalam permainan yang sebenar, Mama Zila dikenakan suatu sumpahan yang mana setiap kali OCD nya tercetus, dia boleh bertukar menjadi seekor raksasa dengan kakinya berupa dinosaur yang berwarna merah jambu, tetapi penyakitnya pulih kembali setelah dia bertarung dengan BoBoiBoy.

Trivia

  • Namanya pertama kali disebut dalam episod Papa Zola & Mama Zila.
  • Setelah 15 tahun berlalu, akhirnya BoBoiBoy dan rakan-rakannya tahu bahawa Mama Zila merupakan bos utama bagi permainan video Papa Zola: Kekasih Terang-Benderang.
  • Ingatan Mama Zila akan hilang apabila bertukar menjadi seekor raksasa. Apa yang terlintas di dalam fikirannya hanya menyusun dan mengemas tempat yang bersepah.
  • Pelakon suara Mama Zila merupakan isteri kepada Nizam Razak, iaitu pelakon suara Papa Zola.

Tema

BoBoiBoy MamaZilla OST02:12

BoBoiBoy MamaZilla OST

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak