Fandom

BoBoiBoy Wiki

Mama Zila

365laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Mama Zila
Watak BoBoiBoy
0311 mama zila terima kasih.png
Penampilan
sulung
"Serangan Mama Zila"
Penampilan
terakhir
"BoBoiBoy: The Movie"
Pelakon
suara
Ezdiani Ahmad Fawzi (Bahasa Malaysia)

Mama Zila merupakan isteri kepada Papa Zola yang pernah dilarikan oleh Raksasa Gonohom dalam permainan video Papa Zola: Kekasih Terang-Benderang. Namun, Mama Zila akhirnya berjaya diselamatkan oleh BoBoiBoy yang juga turut dibantu oleh rakan-rakan lain. Setelah itu, Mama Zila telah memulakan kehidupannya yang baru di dunia nyata.

Kuasa & Kebolehan

  • Metamorfosis: Membolehkan Mama Zila bertukar menjadi seekor raksasa yang serba merah jambu apabila terlihat benda yang bersepah dan tidak tersusun.
  • Kekebalan: Tubuh badan Mama Zila tidak dipengaruhi oleh apa-apa serangan apabila diserang, sama seperti Raksasa Tidur. Ini menunjukkan bahawa Mama Zila akan menjadi kebal apabila dalam bentuk raksasa.

Rupa

Mama Zila mempunyai badan yang kurus dan tinggi dengan wajah bermata besar yang sangat anggun. Memakai selendang merah dan berbaju kurung biru serta memakai baju dalam berlengan panjang berwarna hitam serta rantai emas dengan batu merah berbentuk hati.

Rupa Mama Zila berubah dengan serta-merta apabila dalam bentuk raksasa OCD. Seluruh tubuh badannya berwarna merah jambu. Mama Zila mempunyai susuk-susuk di belakangnya. Di bawah matanya berwarna hitam seperti pucat. Mama Zila berkuku tajam dan berjari tiga seperti raksasa-raksasa lain. Dia mempunyai mata berwarna merah jambu. Mama Zila juga mempunyai tanduk kecil pada atas hidungnya. Walau bagaimanapun, selendang dan rantainya masih dipakai oleh Mama Zila walaupun dalam bentuk raksasa.

Perwatakan

Menurut Papa Zola, Mama Zila akan bertukar menjadi raksasa apabila dia nampak benda tak tersusun kerana dia mengalami sumpahan OCD. Sebab itulah, sewaktu Mama Zila dikurung dalam mahligai syahdu, biliknya kemas dan tersusun rapi. Semuanya mesti diletakkan dalam kategori yang tersendiri, dan yang penting adalah simetri.

Dalam permainan yang sebenar, Mama Zila dikenakan suatu sumpahan yang mana setiap kali OCD nya tercetus, dia boleh bertukar menjadi seekor raksasa dengan kakinya berupa dinosaur yang berwarna merah jambu, tetapi penyakitnya pulih kembali setelah dia bertarung dengan BoBoiBoy.

Kemunculan Mama Zila

Musim 3

Movie

Trivia

  • Pada awalnya, Mama Zila merupakan seorang manusia yang telah terkena sumpahan OCD; bermaksud Obsessive Compalsive Disorder.
  • Ingatan Mama Zila akan hilang apabila bertukar menjadi seekor raksasa. Apa yang terlintas di dalam fikirannya hanya menyusun dan mengemas tempat yang bersepah.
  • Setelah 15 tahun berlalu, akhirnya BoBoiBoy dan rakan-rakannya tahu bahawa Mama Zila merupakan bos utama bagi permainan video Papa Zola: Kekasih Terang-Benderang.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak