Fandom

BoBoiBoy Wiki

Mega Probe

365laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Mega Probe
Watak BoBoiBoy
Mega Probe.jpg
Penampilan
sulung
"Amukan Koko Jumbo"
Penampilan
terakhir
"BoBoiBoy: The Movie"
Pelakon
suara
Muhammad Anas Bin Abdul Aziz (Bahasa Malaysia)

Mega Probe merupakan tingkatan mod baru bagi Probe. Mega Probe muncul pada Musim 3, Episod 5 semasa Koko Jumbo cuba memenyekkan Adu Du dengan tapak tangannya.

Sejarah

Pada Musim 3, Episod 5, semasa Koko Jumbo ingin memenyekkan Adu Du, muncul Probe yang tampil dalam bentuk robot perkasa untuk memberikan Koko Jumbo tentangan yang sengit. Ini membuatkan Adu Du, BoBoiBoy dan Gopal berasa gembira kerana usaha mereka untuk menghidupkan kembali Probe tidak sia-sia.

Di kemuncak pertarungan, Koko Jumbo menepuk Probe bagaikan lalat, tetapi Probe terlepas tanpa cacat cela dan melepaskan tembakan peluru bertubi-tubi hingga menjatuhkan Koko Jumbo. Setelah Koko Jumbo rebah di atas tanah, Probe memancarkan laser pemusnah untuk mengecilkannya semula. Setelah itu, Koko Jumbo dimasukkan ke dalam sebuah balang.

Sambil mengeluarkan tangisan kegembiraan, Adu Du meluru ke arah Probe lalu memeluk kakinya. Akan tetapi, ragaman Probe tidak seperti yang biasa apabila dia mengeluarkan kata-kata "Robot Tempur Bersedia Berkhidmat" dengan suara yang berlainan dan seperti tidak berjiwa. Nampaknya, Probe telah dihidupkan kembali tanpa ingatan lampaunya dan hanya menjadi robot tempur biasa.

Probe menundukkan kepalanya ke bawah dan sistemnya dapat mengecam Adu Du sebagai tuannya, tetapi BoBoiBoy dan Gopal pula sebagai musuh ketat, lalu ia bersiap sedia untuk menghapuskan mereka berdua. Lantas Adu Du cuba menjelaskan kepada robot lamanya yang mereka sudah menjadi kawan dan bukan lagi musuh. Koko Jumbo yang berada di dalam balang pula berkata yang dia sudah insaf. Namun, Probe yang tidak berperikemanusiaan itu menyanggah penjelasan tuannya dan mara ke arah mereka untuk menembak mereka.

Akhirnya, Adu Du teringat akan satu jalan yang dapat meleraikan ketegangan ini, lalu membaling mag besi ke arah kepala Probe. Sekali hentakan memadai untuk menyedarkan kembali Probe dengan ingatan lampau. Maka, Probe bertukar kepada modnya yang asal lalu memeluk Adu Du dengan pelukan yang ramah dan tangisan kegembiraan dalam detik-detik manis yang turut dikongsi dengan BoBoiBoy dan Gopal dan sejak daripada hari tu, Probe menggunakan mod Mega Probe untuk berlawan dengan musuh.

Kuasa & Kebolehan

  • Booster Roket: Memberikan kelajuan penuh kepada Mega Probe untuk terbang dan bergerak dengan laju bagi menangkap musuhnya.
  • Pelancar Roket: Mengeluarkan beberapa siri pelancar roket daripada badannya bagi membolehkannya untuk menyerang musuhnya.
  • Penembak Laser: Menukarkan kedua-dua tangannya kepada penembak yang digunakannya untuk melancarkan laser pemusnah ke arah musuhnya.
  • Laser Pemusnah: Menggunakan meriam yang berada di belakangnya bagi melancarkan laser pemusnah ke arah musuhnya.
  • Meriam Penyedut: Menukarkan tangan kanannya kepada meriam bagi menyedut musuhnya.

Trivia

  • Mod Mega Probe lebih kuat dan hebat berbanding dengan Super Probe yang hanya dapat menembak.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak