Fandom

BoBoiBoy Wiki

Musim 3, Episod 9

380laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

BoBoiBoy Episod 9 Musim 3
Bandicam 2015-02-21 17-46-12-935.png
tarikh
diterbitkan
10 Disember 2014 (TV3)
durasi
tayangan
20:01
diarahkan
oleh
Yap Ee Jean
Dzubir Mohammed Zakaria
Panduan Episod
Sebelumnya
5 Panglima Scammer
Seterusnya
Papa Zola & Mama Zila

Pertarungan Di Bulan merupakan episod ke-9 dalam musim ke-3 siri BoBoiBoy. Episod ini disiarkan di TV3 pada 10 Disember 2014 pukul 5:35 petang.

Plot

0309 wartawan di luar.png

Tolong kami. Orang tak boleh bernafas...

Yaya membawa BoBoiBoy, Ying, Gopal, Fang, Adu Du dan Probe yang berada di dalam kapal angkasa ke Bulan kerana ianya tempat yang paling selamat untuk menjauhkan nyawa yang tidak bersalah daripada serangan Lima Panglima Scammer, tetapi jelas sekali ini akan menyukarkan mereka untuk melawan musuh. Tiba-tiba, kedengaran ketukan di pintu luar kapal angkasa. Rupa-rupanya wartawan Ravi J. Jambul dan seorang jurukamera telah berpaut di luar kapal dari tadi! Maka Adu Du menyuruh Probe menyelamatkan mereka. Probe ke luar kapal sebagai Super Probe tetapi dia tersalah faham arahan Adu Du dan membawa mereka pergi jauh di lapangan bulan. Maka Adu Du dengan marah menyuruh Probe membawa mereka masuk kerana mereka tidak boleh bernafas.

0309 terselamat.png

Selamat...

Setelah dibawa masuk, Ravi J. Jambul dengan jurukameranya menyambung laporan. Ying menanya dia macam manakah mereka boleh mengekori wira-wira muda itu. Jelas Ravi, dia berhajat untuk meliputi perkembangan BoBoiBoy dan kawan-kawan dalam usaha melawan musuh, maka dia dengan jurukamera mengekori mereka ke kapal angkasa. Namun tidak sempat mereka memasuki ke dalam kapal, pintu ditutup dan mereka pun tersepit di tengah-tengah pintu sepanjang perjalanan dari Bumi sehinggalah ke Bulan.

0309 dedikasi gopal.png

Maaf, saya balik lewat malam ni. Kerja rumah pun tak akan sempat siap.

Walau bagaimanapun, mereka masih dapat melakukan siaran langsung walaupun berada jauh di permukaan Bulan. Maka Gopal mengambil kesempatan untuk menujukan ucapan khas kepada ibu bapanya yang berada di Bumi bahawa dia mungkin akan pulang lewat. Kumar yang sedang sebak menonton berpesan kepada anaknya tidak mengapa demi keselamatan Bumi. Gopal turut melanjutkan dedikasi kepada Papa Zola bahawa dia tidak akan sempat menyiapkan kerja rumah. Tetapi Papa Zola yang turut menonton siaran itu geram mengherdik alasan yang dibuat oleh anak muridnya itu. Akhirnya dedikasi Gopal dipatahkan oleh Ravi yang merampas balik mikrofon untuk menyambung liputan BoBoiBoy.
Kamu kira bisa selamat?.png

Mu ingat mu sudah selamat?

0309 serangan peluru berpandu bersepadu.png

Serangan Peluru Berpandu Bersepadu!

Lancarkan peluru berpandu bersepadu!.png

Adik-adikku, lancarkan peluru berpandu bersepadu!/Baik!

Tidak sempat Ravi mula menemubual BoBoiBoy, kapal angkasa Adu Du ditemui dan ditembak oleh kapal-kapal Lima Panglima Scammer. Liputan berita Ravi terpaksa berhenti seketika untuk iklan. BoBoiBoy menanya Adu Du apakah yang kapal angkasanya boleh lakukan untuk berlawan dengan musuh mereka. Jawab Adu Du, kapal angkasanya pada asalnya adalah kapal pengangkut sampah dan tidak mempunyai senjata langsung. Pada masa yang sama, Tom mengarahkan empat saudaranya supaya melancarkan Serangan Peluru Berpandu Bersepadu dan kapal angkasa Adu Du dihujani dengan bedilan peluru yang bertalu-talu.
0309 kasihanlah mereka.png

Kasihanlah mereka, abang long...

Iklan yang ditayangkan di Malaysia membuatkan Papa Zola merungut kerana gelisah akan keselamatan anak-anak muridnya yang sedang berjuang di Bulan. Akhirnya siaran langsung bersambung dan Ravi melaporkan bahawa kapal angkasa sudah tersembam di atas permukaan Bulan. Sementara kapal-kapal Lima Panglima Scammer mengepung kapal Adu Du, Bago Go melakukan cubaan terdesak untuk memujuk Tom supaya mengasihani musuh mereka yang merupakan budak-budak dan robot comel. Tom menyanggah pujukan adiknya itu lalu menyuruh semua adik-adik untuk menggabungkan kapal mereka menjadi Megabot Scambot. Keempat-empat adik patuh, termasuklah Bago Go dengan rasa berat hati dan serba salah.

0309 reaktor manusia.png

BoBoiBoy menjadi reaktor manusia.

Percantuman itu sungguh menggerunkan anak-anak kapal Adu Du, lebih-lebih lagi empunya kapal itu sendiri. Dalam saat kecemasan ini BoBoiBoy dan kawan-kawan memujuk Adu Du supaya dia mencari akal untuk mengatasi musuh. Adu Du memberikan sedikit sinar harapan dengan berkata bahawa kapal angkasanya sebenarnya boleh ditukarkan menjadi bentuk robot mecha, tetapi hanya robot pengangkut sampah. Tetapi masih mengeluh kerana harapan bentuk robotnya amat tipis kemungkinannya untuk mengalahkan Megabot Scambot. Lagipun, mereka tidak mempunyai tenaga elektrik maksima yang cukup untuk bertukar.

0309 megabot scambot.png

Megabot Scambot.

Oleh itu, BoBoiBoy bertukar menjadi BoBoiBoy Halilintar lalu menawarkan dirinya untuk membantu. Adu Du bersemangat semula dan menyuruh BoBoiBoy untuk pergi ke kor reaktor untuk penyaluran tenaga. Pada masa yang sama, Megabot Scambot sudah siap bercantum dan melakukan salvo pertama. Tetapi Adu Du menyeru musuh supaya berhenti seketika dan menyaksikan pertukaran kapal angkasanya kepada robot. Namun begitu, pertukarannya begitu lambat sekali. Ujar Bago Go, kapal angkasa Adu Du merupakan kapal angkasa model lama, jadi pertukaran kepada robot menelan masa yang agak lama.

0309 sampahbot.png

Sampahbot harapan kita.

Tom pun tidak sabar dengan kerenah Adu Du dan menyambung menembak. Tetapi Adu Du dan Probe merayu supaya menunggu robot habis bertukar. Bago Go turut memujuk Tom supaya bersabar. Maka Lima Panglima Scammer setuju untuk menunggu. Bagaimanapun, proses pertukaran menjadi robot memang lambat, sampaikan menelan masa lima jam, hingga pasukan musuh pun tertidur.

0309 serangan pertama sampahbot.png

Umpama Daud melawan Jalut.

Akhirnya setelah lama bertukar, mecha Sampahbot menjadi kenyataan, dan musuh akhirnya bangun dari tidur. Ravi teruja dengan perkembangan ini dan meminta Probe untuk merakamkan pertarungan dari luar. Sampahbot dikawal oleh Adu Du, BoBoiBoy, Yaya, Ying, Gopal dan Fang yang duduk dalam satu kokpit. Adu Du sebagai komander robot mengorak langkah pertama dengan mengarahkan Tumbukan Sampahbot Padu kepada Yaya dan Ying sebagai pengemudi utama robot. Namun begitu, tumbukan itu sungguh lembab sehinggakan Papa Zola yang menonton di Bumi tersalah anggap bahawa siaran bergerak perlahan.

Sungguh mudah untuk Panglima Scammer memperlekehkan lawan, hinggakan ia menyerang balas dengan Tumbukan Uppercut yang kencang sehingga Sampahbot melayang ke angkasa tanpa turun kembali disebabkan tiada teknologi graviti. Gopal melaporkan kerosakan di bahagian lubuk hati. Kemudian, Sampahbot cuba turun ke Bulan dengan "berenang" di angkasa. Sementara itu, Tom mengarahkan konco-konconya untuk menggunakan Tembakan XYZ3000 dengan memancarkan laser kuat ke angkasa untuk menghalang perjalanan pulang Sampahbot ke Bulan. Gopal melaporkan kerosakan di bahagian ketiak dan apendiks.

0309 tepis.png

Kebangkitan underdog.

BoBoiBoy meminta Yaya untuk menyalurkan tenaga gravitinya kepada Sampahbot untuk mengembalikan kestabilan. Yaya tidak begitu yakin kerana robot itu terlalu besar, tetapi Adu Du mendesaknya untuk mencuba. Maka Yaya menggunakan Kuasa Graviti untuk mengelakkan robot melayang dan mendarat di Bulan dengan selamat. Sebaik sahaja mendarat, Scambot melakukan kerajangan jarak jauh yang kencang terhadap Sampahbot, tetapi ia sempat ditepis dengan sama kuat oleh Ying yang menggunakan Kuasa Kelajuan Masa.

Nampaknya Sampahbot semakin lama semakin kuat bertarung, menyerang musuh dengan Tendangan Gunting Dalam Lipatan yang menjatuhkan Scambot dengan pantas. Kemudian, Sampahbot melakukan Tendangan Padu Sampah, tetapi Scambot sempat mengelak. Maka pertarungan berlarutan dengan berbalas tumbukan, tendangan dan tembakan oleh kedua-dua pihak yang kelihatan setanding dengan satu sama lain, dengan Sampahbot lebih menguasai perlawanan. Kehebatan Sampahbot terus dilaporkan oleh Ravi, menyuntik semangat kepada penduduk Bumi.
0309 Tongkat teknoajaib.png

Tongkat Teknojaib, muncullah!

0309 tongkat teknojaib.png

Gerakan Bertongkat!

Tom pun bertambah geram dan mengarahkan konco-konconya untuk mengeluarkan Tongkat Teknojaib dan kemudian melakukan Gerakan Bertongkat. Kelihatan Tongkat Teknojaib memberikan kelebihan hebat kepada Scambot dengan pukulan bertubi-tubi yang menyebabkan kerosakan ketara dan menjatuhkan Sampahbot. Setelah Sampahbot kecundang, anak-anak kapal pun rebah tersungkur dari kerusi masing-masing, kecuali BoBoiBoy yang bangun dalam keadaan geram, menggunakan BoBoiBoy Kuasa Tiga dan menyalurkan tenaganya pada robot.

0309 cakaran halilintar.png

Cakaran Halilintar!

Apabila Scambot cuba membantai semula Sampahbot, ia sekali lagi ditangkis oleh wira utama dengan Pencakar Sampah Halilintar. Kemudian, anak-anak kapal lain bangkit yang di ketuai oleh BoBoiBoy Gempa semula lalu membalas serangan dengan Cakaran Halilintar yang bertalu-talu hingga menyebabkan robot musuh dan anak-anak kapalnya direnjat elektrik. Tom mengarahkan supaya Scambot diterbangkan ke angkasa, kemudian melancarkan peluru-peluru ke atas Sampahbot di Bulan. Maka Probe cemas lalu melepaskan sedas tembakan laser ke arah Scambot untuk mengalihkan perhatian, kemudian meminta supaya tidak ditembak atas alasan menjadi wartawan yang tidak boleh dicederakan ketika berperang.

0309 sampahbot wing x.png

Menyemarakkan harapan.

Apapun, Scambot bersambung menghujani musuh dengan peluru, menyebabkan kerosakan Sampahbot berlanjutan. Gopal melaporkan kerosakan di tulang belikat, buah pinggang dan pundi kencing. Ravi merayu kepada BoBoiBoy supaya melakukan sesuatu. BoBoiBoy Gempa menyedari akan cahaya matahari kian muncul dari sebalik Bumi, terus mendapat idea dan memanggil Fang.

Scambot terus menghujankan peluru ke atas tempat Sampahbot tanpa menyedari apa yang berlaku seterusnya, hinggalah ia dikejutkan dengan 'versi baru', iaitu Sampahbot Wing X yang diberikan sayap dengan kuasa bayang Fang dan BoBoiBoy Taufan. Masih berbekalkan Serangan Kombo dengan Cakaran Halilintar, Sampahbot yang diperbaharui itu melakukan banyak kerosakan ke atas mecha musuh dengan sekali cakaran, hinggakan Scambot nampaknya jatuh dan hampir berkecai.

0309 meriam kodok bawah tempurung.png

Pemusnah harapan?

'Kejayaan' Sampahbot nampaknya merangsang kegembiraan penduduk Bumi yang menyaksikan pertarungan itu melalui TV. Akan tetapi Scambot masih belum kalah, malah membentuk Tembakan Meriam Kodok Bawah Tempurung dengan lengan-lengan dan melepaskan tembakan berupa pancaran warna-warni pelangi yang cukup kencang untuk menjatuhkan Sampahbot Wing X dari angkasa ke permukaan Bulan lalu rosak teruk dengan hanya sebatang jari yang masih elok.

Ketika Scambot hendak menghabiskan musuh, nampaknya Sampahbot di ambang menjadi bangkai masih bergerak-gerak sedikit, mengangkat jarinya dan kelihatan Gopal menggunakan Tukaran Sejari yang terdaya untuk melepaskan tembakan berulang-ulang. Namun tidak sedas pun yang terkena mecha musuh. Belum sempat Scambot mengenakan Pemijak Leper untuk menamatkan riwayat musuh, pemandu-pemandunya teralih perhatian oleh gemerlapan dari belakang. Maka Lima Panglima Scammer menolehkan mecha mereka ke belakang lalu khusyuk melihat barang-barang kemas di hadapan mata sendiri. Maka kelima-lima ahli Scammer naik girang dan keluar dengan sut angkasa untuk memuaskan semangat ketamakan mereka dengan meraikan 'rezeki murah' baru mereka.

0309 alien yang tamak.png

Makhluk-makhluk asing yang tamak sekali.

Ini adalah berkat daripada kebijaksanaan akal BoBoiBoy yang terdengar hebahan Ravi yang menyebut "alien yang tamak", lantas memanfaatkan sebatang jari yang masih elok itu dengan menyuruh Gopal menggunakan kuasanya melalui jari itu dan menyasar batu-batan di belakang Scambot untuk ditukarkan menjadi emas. Sambil mereka leka, anak-anak kapal Sampahbot mengambil kesempatan untuk merampas Scambot dan memijak musuh mereka itu sehingga lenyek.
0309 pemijak leper.png
Bijak dulu, bincang kemudian, RASAKAN!!!!!.png

Hah, pijak dulu, bincang kemudian. RASAKAN!!!!

Maka tamatlah pertarungan epik yang memenangkan BoBoiBoy dan kawan-kawan, tetapi mereka tidak boleh menyambut kemenangan tanpa memikirkan jalan untuk pulang ke Bumi kerana kedua-dua mecha telah pun rosak.

Trivia

Kesilapan

  • Bagaimana pula Adu Du boleh mengatakan yang kapal angkasanya tiada apa-apa senjata? Sedangkan sepanjang musim pertama terang-terang kapal angkasanya dipenuhi dengan senjata.

Video

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak