Wikia

BoBoiBoy Wiki

Papa Zola

290laman di
wiki ini
Bincang0
Papa Zola
Watak BoBoiBoy
Papazola.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 7 & 8"
Pelakon
suara
Nizam Razak (Bahasa Malaysia)

Papa Zola merupakan seorang hero yang terkeluar daripada permainan videonya sendiri pada musim 1 dan menjadi guru Matematik dan Pendidikan Jasmani di Sekolah Rendah Pulau Rintis pada musim ke-2. Pada musim ke-3 pula, Papa Zola bersama BoBoiBoy dan Gopal berusaha menyelamatkan isteri Papa Zola, Mama Zila yang telah dilarikan oleh Raksasa Gonohom dalam permainan video dan akhirnya berjaya menyelamatkannya.

Latar Belakang

Papa Zola muncul setelah dibawa keluar dari permainan videonya sendiri ke dunia nyata apabila BoBoiBoy dan Gopal berjaya mengalahkan Adu Du dan Probe dalam permainan video "Papa Zola 5 - Kebenaran di Lorong Kegelapan".

Setelah dikeluarkan dari permainan video, Papa Zola terpaksa mencari kerja baru di dunia yang nyata dan akhirnya menjadi seorang guru Matematik dan Pendidikan Jasmani di Sekolah Rendah Pulau Rintis. Di sekolah, Papa Zola amat digemari oleh pelajar-pelajarnya, terutamanya Gopal yang telah mengaku dia ialah peminat nombor satu kepada Papa Zola pada musim pertama.

Kuasa & Kebolehan

Apabila berada di dunia nyata dan dunia mimpi, kuasa Papa Zola tidak akan aktif. Walau bagaimanapun, Papa Zola dapat membesarkan dirinya dengan menggunakan tali pinggang yang dipakainya hanya di dunia mimpi.

  • Kuasa Pembesaran: Membolehkan Papa Zola menjadi gergasi dengan mengikat pinggang kebenaran.
Apabila berada di dalam dunia permainan pula, kuasa Papa Zola akan aktif dan dia dapat menjadi seorang hero yang hebat dengan menggunakan kuasanya sendiri yang perlu dikawal oleh seseorang di dunia nyata.
  • Tendangan Kematangan: Tendangan yang amat kuat dan matang lagikan laju.
  • Rotan Keinsafan: Serangan rotan yang bertujuan untuk menginsafkan musuh apabila memukulnya.
  • Kuasa Tendangan Graviti: Dengan menggunakan kuasa Yaya, Papa Zola dapat menggunakan kuasa graviti yang hebat.
  • Tendangan Kehenseman: Tendangan kuat yang kuat lagikan pantas.
  • Tingkatan Kuasa: Tingkatan kuasa bagi Papa Zola yang menggunakan kuasa api.
  • Pinggan Mangkuk Berapi: Beberapa keping pinggan dan mangkuk yang penuh dengan api.
  • Tendangan Kacak Berapi: Tendangan kuat yang penuh dengan api yang ditendang dengan pantas.

Rupa

Papa Zola memakai sut biru ala superman, lengkap dengan topeng mata merah dan tali pinggang emas yang mempunyai lambang seakan pelekat kereta "P" pada kancingnya. Badannya sasa tetapi pinggangnya agak langsing hingga boleh menyebabkan tali pinggangnya terjatuh.

Perwatakan

Papa Zola terkenal dengan gaya adiwira "kebapaan". Tujuannya menjadi adiwira adalah untuk "menegakkan kebenaran". Dia juga menunjukkan kebijaksanaannya ketika melatih Gopal. Dia juga amat mementingkan kebenaran dan juga gemar sekali menggunakan perkataan "kebenaran" dalam apa jua keadaan.

Biar pun serius menjalankan tugas keperwiraan, perwatakannya tetap lawak di depan mata orang dan kelemahan utamanya ialah terlalu terburu-buru dan kurang membuat persediaan rapi untuk berdepan dengan musuh. Khususnya apabila mencabar Raksasa Tidur untuk bermain dam haji dalam.

Papa Zola nyata sekali menggemari matematik. Dalam Musim Pertama, dia menguji anak muridnya, Gopal dengan ujian matematik. Dalam Musim Kedua, setelah lama mencari pekerjaan, Papa Zola akhirnya menjadi guru Matematik yang gemar mengajukan soalan yang rumit di kelas 5 Jujur. Selain itu, Papa Zola turut menjadi guru Pendidikan Jasmani dan Pengadil Bola Sepak.

Trivia

  • Papa Zola berjaya mengeluarkan buku motivasi yang berjudul "1001 Sebab Gagal Temuduga" yang amat laris di pasaran.
  • Buku motivasi Papa Zola membongkar sebab-sebab kenapa ramai calon baru sahaja tamat unversiti gagal dalam temuduga mereka.
  • Selain Gopal, Probe juga adalah penggemar Papa Zola. Topi tidurnya mempunyai kepala Papa Zola yang digantung atasnya.
  • Papa Zola memberitahu pada 25 Februari 2013 (Tarikh dalam Musim 2, Episod 11), umurnya adalah 37 tahun 8 bulan 18 hari. Maka hari lahirnya adalah pada 7 Jun 1975.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak