Fandom

BoBoiBoy Wiki

Papa Zola

394laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share
Papa Zola
Watak BoBoiBoy
Papa Zola.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 7"
Pelakon
suara
Nizam Razak (Bahasa Melayu)

Papa Zola adalah seorang hero yang terkeluar daripada permainan videonya sendiri pada musim pertama. Akibat daripada kejadian itu, Papa Zola terpaksa mencari kerja di dunia BoBoiBoy, dan akhirnya menjadi guru bagi mata pelajaran Matematik dan Pendidikan Jasmani di Sekolah Rendah Pulau Rintis.

Kuasa dan Keupayaan

Apabila berada di dunia nyata dan dunia mimpi, kuasa Papa Zola tidak akan aktif. Namun, Papa Zola dapat membesarkan dirinya di dalam dunia mimpi dengan menggunakan tali pinggangnya.

  • Kuasa Pembesaran: Membolehkan Papa Zola menjadi gergasi dengan mengikat pinggang kebenaran.

Walau bagaimanapun, kuasa Papa Zola akan aktif apabila berada di dalam dunia permainan. Papa Zola juga boleh meningkatkan kuasanya apabila berada di dalam dunia permainan.

  • Tendangan Kematangan: Tendangan yang digunakan untuk menyerang musuh dengan serangan kematangan.
  • Tendangan Kehenseman: Tendangan kuat yang pantas.
  • Rotan Keinsafan: Serangan rotan yang bertujuan untuk menginsafkan musuh apabila memukulnya.
  • Tingkatan Kuasa: Tingkatan kuasa bagi Papa Zola yang menggunakan kuasa api.
  • Pinggan Mangkuk Berapi: Beberapa keping pinggan dan mangkuk yang penuh dengan api.
  • Tendangan Kacak Berapi: Tendangan kuat yang penuh dengan api yang ditendang dengan pantas.

Kuasa Yaya

  • Kuasa Tendangan Graviti: Dengan menggunakan kuasa Yaya, Papa Zola dapat menggunakan kuasa graviti yang hebat.
  • Tendangan Kehenseman: Tendangan kuat yang kuat lagikan pantas.

Rupa

Papa Zola memakai sut biru ala superman, lengkap dengan topeng mata merah dan tali pinggang emas yang mempunyai lambang seakan pelekat kereta "P" pada kancingnya. Badannya sasa tetapi pinggangnya agak langsing hingga boleh menyebabkan tali pinggangnya terjatuh.

Perwatakan

Papa Zola terkenal dengan gaya adiwira "kebapaan". Tujuannya menjadi adiwira adalah untuk "menegakkan kebenaran". Dia juga menunjukkan kebijaksanaannya ketika melatih Gopal. Papa Zola sentiasa mementingkan kebenaran dan gemar sekali menggunakan perkataan "kebenaran" di dalam apa jua keadaan.

Walaupun serius menjalankan tugas sebagai perwira, namun perwatakannya tetap lawak bagi orang yang memandang. Namun, Papa Zola juga mempunyai satu kelemahan utama: terlalu terburu-buru dan kurang membuat persediaan rapi untuk berdepan dengan musuh. Khususnya apabila mencabar Raksasa Tidur untuk bermain dam haji dalam dunia mimpi.

Setelah Papa Zola keluar daripada dunia permainannya, Papa Zola berusaha mencari kerja baru bagi menyara hidupnya dengan menemuduga setiap peniaga yang berniaga di Pulau Rintis. Setelah lama mencuba, Papa Zola akhirnya menjadi seorang guru Matematik yang tegas dan gemar mengajukan soalan ujian yang rumit dalam kelas 5 Jujur. Selain itu, Papa Zola turut menjadi guru Pendidikan Jasmani dan pengadil dalam permainan bola sepak.

Trivia

  • Papa Zola berjaya mengeluarkan buku motivasi yang berjudul "1001 Sebab Gagal Temuduga" yang amat laris di pasaran pada musim ke-2 dan buku motivasinya telah mennyatakan sebab-sebab mengapa ramai calon tamat yang baru tamat universiti gagal dalam temuduga mereka.
  • Selain Gopal, Probe juga adalah merupakan peminat kepada Papa Zola. Terdapat mainan kecil yang berbentuk kepala Papa Zola yang digantung pada atas topinya.
  • Papa Zola telah memberitahu umurnya pada 25 Februari 2013 (tarikh pada Musim 2, Episod 11) bahawa umurnya ialah 37 tahun, 8 bulan, dan 18 hari. Maka, tarikh lahirnya adalah pada 7 Jun 1975 (tarikh dalam siri BoBoiBoy).

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak