Wikia

BoBoiBoy Wiki

Papa Zola

Bincang0
170laman di
wiki ini

Papa Zola
Watak BoBoiBoy
Char papazola
Penampilan
sulung
"Episod 13"
Pelakon
suara
Nizam Razak

Papa Zola ialah seorang bintang kartun dan permainan video yang ditarik keluar ke alam nyata (alam BoBoiBoy dan kawan-kawan) dari permainan video setelah peristiwa dalam Episod 14, kemudian menerima Gopal sebagai anak didik dan bertarung dengan musuhnya Raksasa Tidur di alam nyata.

Mulai Musim ke-2, Papa Zola akhirnya menjadi seorang guru di Sekolah Rendah Pulau Rintis, iaitu sekolah yang dihadiri oleh BoBoiBoy dan kawan-kawannya. Dia merupakan guru Matematik dan Pendidikan Jasmani.

RupaSunting

Papa Zola memakai sut biru ala Superman, lengkap dengan topeng mata merah dan tali pinggang emas yang mempunyai lambang seakan pelekat kereta "P" pada kancingnya. Badannya sasa tetapi pinggangnya agak langsing sehingga sekali-sekala tali pinggangnya terjatuh.

PerwatakanSunting

Papa Zola terkenal dengan gaya adiwira yang "kebapaan". Tujuannya menjadi adiwira adalah untuk "menegakkan kebenaran". Dia juga menunjukkan kebijaksanaan ketika melatih Gopal. Dia juga amat mementingkan kebenaran dan juga gemar sekali menggunakan perkataan "kebenaran" dalam apa jua keadaan.

Biarpun serius menjalankan tugas keperwiraan, perwatakannya tetap lawak di depan mata orang dan kelemahan utamanya ialah terlalu terburu-buru kurang membuat persediaan rapi untuk berdepan dengan musuh, khususnya apabila mencabar Raksasa Tidur untuk bermain dam haji dalam Episod 17.

Papa Zola nyata sekali menggemari matematik. Dalam musim pertama, dia menguji anak muridnya, Gopal dengan ujian matematik. Dalam musim kedua, setelah lama mencari pekerjaan, Papa Zola akhirnya menjadi guru Matematik yang gemar mengajukan soalan yang rumit di kelas 5 Jujur (kelas BoBoiBoy dan kawan-kawan). Selain itu, Papa Zola turut menjadi guru Pendidikan Jasmani dan pengadil perlawanan sukan.

Kuasa

  • Kuasa Pembesaran: Membolehkan Papa Zola menjadi gergasi dengan tali pinggang saktinya
  • Rotan Keinsafan: Serangan rotan yang bertujuan untuk menginsafkan musuh.
  • Silauan Kehenseman:Membolehkan Papa Zola untuk bersinar

GaleriSunting

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak