FANDOM

"Power Sphera adalah robot berteknologi tinggi yang mengandungi kuasa-kuasa yang hebat... Menjadi rebutan ramai... Power Sphera telah lari dan bersembunyi di sekitar galaksi... Satu persatu Power Sphera telah diburu dan dijumpai oleh kuasa jahat... Kini, Power Sphera digunakan untuk kemusnahan dan kehancuran sejagat... Ini adalah kisah pengembaraan seorang superhero Bumi, BoBoiBoy dalam misi untuk menyelamatkan Power Sphera dan mempertahankan galaksi..."

Cici Ko

Sfera Kuasa atau Power Sphera adalah robot-robot yang mempunyai kuasa tersendiri dan merupakan pelindung seluruh galaksi.

Sejarah

Apabila Planet Ata Ta Tiga diserang oleh alien yang jahat, bangsa Kubulus telah mengumpul semua pakar untuk mencipta senjata terulung di bawah program Sfera Kuasa. Akhirnya, terciptalah Klamkabot, iaitu sfera kuasa generasi pertama. Alien-alien yang jahat cuba menghancurkan Klamkabot, tetapi mereka gagal dan kalah. Mereka yang lainnya bersama-sama membina semula Planet Ata Ta Tiga.

Planet Ata Ta Tiga yang kini menjadi lebih maju dan hebat daripada sebelumnya. Selepas kelahiran Klamkabot, kini terciptalah juga sfera-sfera kuasa generasi yang baru. Semenjak itu, Sfera Kuasa kini telah menjadi sebahagian daripada hidup bangsa Kubulus. Walau bagaimanapun, dengan kebolehan mereka sehebat itu, bangsa Kubulus kini menjadi gila kuasa. Setiap Sfera Kuasa diprogramkan semula menjadi senjata pemusnah. Bangsa Kubulus telah menjadi empayar penakluk baru di antara galaksi.

Klamkabot tidak mempersetujui dengan tindakan yang dilakukan oleh empayar baru Kubulus itu kerana Sfera-sfera Kuasa sepatutnya menjadi pelindung galaksi, bukannya penentang utama. Tetapi kali ini, empayar baru Kubulus lebih bersedia dalam melaksanakan rancangan mereka.

Demi menyelamatkan Sfera-sfera Kuasa yang tinggal, Klamkabot menggunakan kuasa teleportasi dengan saki baki kuasa yang ada padanya. Sfera-sfera Kuasa dihantar ke seluruh pelusuk galaksi dan akhirnya diri Klamkabot sendiri. Sebelum melarikan diri, Klamkabot telah berjanji yang dia tidak akan membenarkan satu Sfera Kuasa pun jatuh ke tangan mereka yang jahat.

Semenjak daripada hari itu, empayar Kubulus telah mengarahkan semua Sfera Kuasa diburu dan ditangkap, sehinggalah ke hari ini.

Dipetik daripada Komik Prolog dalam buku "Komik Adaptasi BoBoiBoy: Sfera Kuasa".

Produksi

Seperti yang ditunjukkan dalam filem BoBoiBoy: The Movie dan penyesuaian buku komik BoBoiBoy: Sfera Kuasa, semua Sfera Kuasa (termasuk Ochobot dan Klamkabot) dicipta di Lab Sfera Kuasa yang terletak di Pulau Terapung. Dahulunya pulau ini digunakan oleh pakar-pakar bangsa Kubulus, tetapi telah ditinggalkan oleh pemiliknya sendiri. Lab itu kini dijaga oleh Penjaga Lab Sfera Kuasa.

Senarai Sfera Kuasa/Power Sphera

Kuasa

Setiap Sfera Kuasa/Power Sphera mempunyai kuasa-kuasa sendiri. Sebagai contoh:

Selain itu, mereka juga mempunyai beberapa kebolehan iaitu:

  • Terbang atau terapung di udara.
  • Mengimbas manusia dan objek.
  • Memaparkan imej dan video sama ada dalam bentuk skrin atau hologram.
  • Menggodam mesin-mesin tertentu.
  • Menyalurkan tenaga antara satu sama lain.
  • Menyembuhkan diri sendiri.

Sesetengah Sfera Kuasa/Power Sphera mempunyai senjata. Sebagai contoh, Klamkabot mempunyai meriam yang boleh melepaskan tembakan laser.

Kuasa yang diberi oleh Sfera Kuasa/Power Sphera

Sfera Kuasa/Power Sphera mempunyai keupayaan untuk memberikan kuasanya kepada sesiapa. Kuasa yang diberikan oleh mereka biasanya berbentuk jam tangan yang bernama Jam Kuasa. Walau bagaimanapun, tidak semuanya boleh memberikan kuasa melalui Jam Kuasa. Sebagai contoh, Kapten Separo menggunakan HookaBot sebagai cangkuk, BellBot menjadi loceng di sekitar leher Cattus, dan MotoBot mampu untuk memberikan kenderaan kepada setiap pengguna.

Seperti yang dinyatakan oleh Ochobot dalam BoBoiBoy Musim 1, Episod 1 dan Musim 1, Episod 3, Power Sphera diprogramkan untuk memberikan kuasa kepada pemiliknya. Ochobot, walaupun dia ditemui dan diaktifkan oleh Adu Du menggunakan koko Tok Aba, dia menyangka BoBoiBoy ialah pemiliknya kerana dia melihat BoBoiBoy terlebih dahulu. Jadi, Ochobot mengikut BoBoiBoy dan akhirnya memberinya kuasa.

Seperti yang dinyatakan oleh Ying pula dalam BoBoiBoy Galaxy Musim 1, Episod 12: Si Penceroboh Panto, terdapat beberapa Power Sphera yang dikategorikan sebagai proximity, yang bermaksud sesiapa sahaja yang berdekatan dalam medan kuasa yang dipancarkan oleh Power Sphera jenis ini boleh menggunakan kuasa yang diberikan. Salah satu Power Sphera dalam ketegori ini ialah InviBot.

Selain pemiliknya, Power Sphera juga boleh memberikan kuasa kepada orang lain atau Power Sphera lain jika mereka merasakan bahawa mereka patut mempunyai kuasa. Ini terbukti dalam:

Senarai kuasa yang diberikan oleh Sfera Kuasa/Power Sphera

  • Oleh Ochobot:
    • Kuasa Manipulasi Elemental kepada BoBoiBoy.
    • Kuasa Manipulasi Graviti kepada Yaya.
    • Kuasa Manipulasi Masa kepada Ying.
    • Kuasa Manipulasi Molekul kepada Gopal.
    • Kuasa Manipulasi Bayang-Bayang kepada Fang.
  • Oleh Klamkabot:
    • Kuasa Teleportasi kepada Ochobot.
  • Oleh Sfera Kuasa yang tidak diketahui:
    • Kuasa Lohong Hitam kepada Bora Ra (seperti yang didedahkan dalam surat peminat).
  • Oleh MotoBot:
    • Motor kepada BoBoiBoy.
    • Kereta kepada Gopal.
    • Skuter kepada Yaya.
    • Mini skuter kepada Ying.
  • Oleh BellBot:
    • Kuasa Pembesaran kepada Cattus.
  • Oleh CardBot:
    • Mencipta kad yang boleh memerangkap dan menyeru lawan atau item kepada Jokertu.
  • Oleh InviBot:
    • Objek-objek halimunan kepada Panto, Gopal dan BoBoiBoy.

Trivia

  • Nama alternatif bagi Sfera Kuasa ialah "Bola Kuasa".
  • Sejak Power-Power Sphera mempunyai banyak tenaga, mereka boleh digunakan sebagai sumber tenaga seperti dalam Musim 1, Episod 13 apabila Adu Du dan Probe menggunakan Ochobot sebagai sumber tenaga alternatif untuk Mukalakus.
  • Seperti yang didedahkan dalam Jumpa Lagi BoBoiBoy, misi Kumpulan Kapten Kaizo adalah untuk mengumpul seberapa banyak Power Sphera dan berikan kuasa-kuasa kepada mereka yang layak untuk menghalang mereka daripada jatuh ke tangan yang salah.
  • Tengkotak dan Lanun Angkasa merupakan antara pasukan pemburu Sfera Kuasa dan Power Sphera yang berbahaya.
  • Dalam BoBoiBoy Galaxy, Sfera Kuasa disebut sebagai "Power Sphera".
  • Seperti yang didedahkan dalam Majalah Komik BoBoiBoy isu ke-55, Ochobot adalah power sphera generasi terakhir.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak