Fandom

BoBoiBoy Wiki

Probe

379laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Probe
Watak BoBoiBoy
Probe.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 1 & 2"
Pelakon
suara
Muhammad Anas Bin Abdul Aziz (Bahasa Malaysia)

Probe merupakan salah seorang pembantu utama Adu Du selain Komputer. Tugasnya adalah mengintip gerak-geri BoBoiBoy dan kawan-kawannya sama ada dari dekat ataupun jauh.

Sejarah

Sejarah awal

Mengikut data dan laporan Komputer dalam Musim 2, Episod 10, Probe yang menjadi konco Adu Du ini merupakan robot prototaip versi terawal. Pada tahun 124XD, robot tempur pertama telah siap dipasang. Semuanya berjalan lancar, sehingga salah seorang saintis terjatuhkan cawan yang berisi air dan memasuki ke dalam kepala Probe.

Prototaip terawal telah dimusnahkan dan dicampakkan ke kawasan buangan. Adu Du yang kebetulan sedang mengutip, terdengar bunyi letupan dan suara Probe. Adu Du kemudian berusaha memperbaikinya dan sejak dari hari itu, mereka berdua tidak dapat dipisahkan. Walau bagaimanapun, Probe telah rosak akibat termasuk air. Dia juga pandai membuat lawak dan geli hati.

Kematian

Pada Musim 2, Episod 12, Ejo Jo dengan konco-konconya telah tiba di Bumi. Setibanya di Bumi, Ejo Jo berniat untuk menghapuskan Adu Du, tetapi sempat dihalang oleh Probe. Lantas Ejo Jo mengarahkan Komputer untuk menurunkan Perisai Tempur Angkasa I untuk menunjukkan robot tempur yang sebenar. Oleh itu, Probe terus bertukar menjadi Super Probe. Kemudian mereka bertarung habis-habisan dengan kebolehan masing-masing. Tetapi, jelas sekali Probe si robot kutip tiada tandingan dengan P.E.T.A.I. yang hebat. Sebaik sahaja Probe melihat Adu Du akan diserang oleh P.E.T.A.I., Probe dengan segera bangkit semula dan melindungi tuannya daripada diserang.

Akibatnya, seluruh tubuh Super Probe terlerai kepada bahagian yang lebih kecil dan badan itulah yang menjadi khidmat terakhir untuk Adu Du. Sementara Probe melayang jatuh ke bawah, Adu Du berlari ke arahnya untuk menyambut Probe yang kelihatan seperti tiba masanya. Ketika itu, Adu Du teringatkan setiap kenangan manisnya bersama Probe. Probe yang hanya tinggal separuh badan meminta maaf kepada tuannya itu atas kesalahannya yang menyebabkan Ejo Jo datang ke Bumi sementara kor tenaga nyawa Probe masih bertahan.

BoBoiBoy yang hanya melihat tidak jauh dari situ telah mengalirkan air mata membasahi pipinya. Selain meminta maaf, Probe juga berterima kasih kepada tuannya kerana telah menjaga dan mengutipnya. Sementara Adu Du merayu kepada Probe supaya tidak meninggalkannya, namun apakan daya kelihatan kor tenaganya tidak dapat bertahan lagi. Kata-kata terakhirnya sebelum rosak ialah "Probe, Robot Tempur... Misi terakhir, tamat...". Adu Du cuma boleh berduka cita atas kematian konconya. Sementara itu BoBoiBoy dan kawan-kawannya tidak dapat berbuat apa-apa selain turut berduka cita atas kematian Probe. Selepas kemusnahan Sekolah Rendah Pulau Rintis, bangkai robot Probe dibawa kembali ke Markas Kotak oleh BoBoiBoy.

Hidup semula

Dalam usaha untuk menghidupkan Probe semula, Adu Du cuba memperbaikinya dengan memasukkan kor tenaga P.E.T.A.I.. Tetapi usaha-usahanya tidak membuahkan hasil. Oleh itu, Komputer menghubungi Bago Go untuk mendapatkan bantuan. Jelas Bago Go, teras kor tenaga P.E.T.A.I. tidak sesuai dengan kor tenaga Probe. Kata Bago Go lagi, kor tenaga P.E.T.A.I. perlu kepada kor tenaga Probe untuk menghidupkan semula Probe. Tetapi, Adu Du perlu membeli mesin konverter daripada Bago Go untuk menyalurkan tenaga tersebut.

Oleh itu, Adu Du datang ke gerai Tok Aba untuk merampas koko-koko dengan bantuan Koko Jumbo tetapi tetap gagal apabila ia dipermainkan oleh BoBoiBoy dan Ochobot. Namun, apabila mengetahui niat sebenar Adu Du, BoBoiBoy dan Gopal bersama Adu Du bekerjasama untuk membantunya mengumpul dana supaya mempunyai duit yang cukup untuk membeli lima tong koko untuk digadaikan kepada Bago Go, dengan syarat Adu Du mesti menjadi baik.

Seminggu kemudian, lima tong koko yang diperlukan telah berjaya didapatkan untuk diberikan kepada Bago Go supaya Adu Du mendapat konverter tersebut. Akhirnya, pemindahan tenaga berjaya dilaksanakan dan akhirnya Probe berjaya dhidupkan semula.

Rupa

Probe merupakan sebuah robot berapung yang berbentuk piring terbang berwarna ungu dengan mata yang berwarna merah dan giginya yang panjang lebar, dilengkapi dengan sepasang sepit dan banyak lagi kelengkapan di dalam tubuhnya.

Mod Lain

Probe juga boleh dipertingkatkan lagi modnya dengan bertukar menjadi mod lain yang lebih besar dan kuat mengikut keadaan semasa.

Perwatakan

Walaupun tidak tahan dengan perangai Adu Du, namun dia cenderung memerli dan mengumpat apabila dimarahi atau diberikan tugas yang susah oleh bosnya. Walaupun dia dianggap pendek akal oleh bosnya, namun dia masih mampu menunjukkan kelicikannya. Dia juga berasa kagum dengan kehebatan BoBoiBoy dan kawan-kawan, terutamanya apabila melihat dengan matanya sendiri ketika menyorok untuk mengintai gerak-geri mereka.

Trivia

  • Probe merupakan robot pertama yang pernah rosak dalam siri BoBoiBoy. Walau bagaimanapun, Probe akhirnya telah berjaya dihidupkan semula dengan menggunakan kor tenaga yang sesuai.

Galeri

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak