Fandom

BoBoiBoy Wiki

Raksasa Gonohom

365laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Raksasa Gonohom
Watak BoBoiBoy
0310 raksasa gonohom.png
Penampilan
sulung
"Musim 3, Episod 10"
Penampilan
terakhir
"Musim 3, Episod 11"
Pelakon
suara
Mohammad Muiz Rahimi (Bahasa Melayu)

Raksasa Gonohom merupakan watak antagonis dalam episod 10 dan 11 musim ke-3 siri BoBoiBoy.

Sejarah

Musim 3, Episod 10

Papa Zola, BoBoiBoy dan Gopal menghampiri hujung stage pertama. Ketika BoBoiBoy pergi mendekati bendera, dia ditimpa oleh batu bergolek dan hilang satu nyawa. Kemudian mereka bertiga bertembung dengan seekor raksasa gergasi berupa udang karang. Papa Zola menyergah kepada raksasa itu supaya memulangkan "bini kebenaran", maka raksasa itu membalas bahawa mereka harus mengalahkannya sebelum dapat memulangkan Mama Zila, iaitu nama buah hati Papa Zola.

Setelah puas bertukar kata cacian dan celaan, Papa Zola mengingatkan raksasa itu bahawa dia pernah sampai ke stage terakhir. Hal itu menyedarkan raksasa itu akan "budak hingusan" (iaitu Pakcik Kumar) yang berjaya sampai ke tahap itu hingga cemas. Apa-apa pun, raksasa udang tetap mencabar Papa Zola dan teman-temannya untuk bertarung di ambang stage terakhir, lalu ia melarikan diri. Papa Zola berasa terkejut, lalu menjerit sekuat hatinya.

Musim 3, Episod 11

Pakcik KumarAdu Du dan Ochobot menghabiskan satu siang dengan bermain permainan video Papa Zola: Kekasih Terang-Benderang. Masing-masing mengawal Papa Zola, Gopal dan BoBoiBoy meredah pelbagai rintangan sambil mengambil tingkatan kuasa dan isian nyawa baru sehinggalah mereka mencapai stage terakhir iaitu Mahligai Syahdu. Di depan pintu istana itu mereka bertembung semula dengan makhluk udang karang dari awal permainan yang bergelar Raksasa Gonohom. Dengan itu, Kumar menukar alat kawalan kepada pistol mainan.

Permainan Pakcik Kumar rancak sekali, sentiasa melepaskan tembakan yang mengena musuh. Akan tetapi, Raksasa Gonohom melepaskan hembusan api yang kencang sehingga menyebabkan ketiga-tiga watak permainan kehilangan nyawa yang banyak. Maka Pakcik Kumar menggunakan dua pucuk pistol mainan untuk memperhebatkan serangannya sehinggalah Gonohom dijatuhkan.

Penampilan Raksasa Gonohom

Musim 3

  • Musim 3, Episod 10
  • Musim 3, Episod 11

Trivia

  • Walaupun Raksasa Gonohom berupa seekor udang, namun ia mempunyai sepasang tangan dan kaki seperti seorang manusia.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak