FANDOM

Raksasa Platipah
Dia yang mencuri dari saya dulu!
Alias Raksasa Gurunda
Itik (Gopal)
Kuasa Akan diumumkan...
Jantina Betina
Spesies Alien Platipus
Tarikh Lahir Tidak diketahui
Umur Tidak diketahui
Rambut Tiada
Mata Perang
Pekerjaan Tidak diketahui
Disuarakan Oleh Yasmin Khairuddin (Bahasa Melayu)
Kemunculan Sulung BoBoiBoy Galaxy Musim 1, Episod 3: Kembara Planet Gurunda (2016)
Kemunculan Terakhir BoBoiBoy Galaxy Musim 1, Episod 3: Kembara Planet Gurunda (2016)
Bilangan Kemunculan BoBoiBoy Galaxy (1)
Status Hidup
Keluarga Anak Raksasa Gurunda (Anak)
Afiliasi {{{afiliasi}}}
Raksasa Gurunda atau Raksasa Platipah merupakan seekor raksasa yang mendiami Planet Gurunda yang mempunyai seekor anak kecil.

Sejarah

BoBoiBoy Galaxy

Raksasa Gurunda melakukan kemunculan sulugnya dalam episod Kembara Planet Gurunda di mana BoBoiBoy dan Gopal pergi ke Planet Gurunda untuk mengesan lokasi Power Sphera di sana. Namun, mereka berdua telah tersalah anggap sebuah sfera putih adalah Power Sphera, yang sebenarnya adalah telur raksasa. Raksasa Gurunda menjadi berang dan mengejar mereka berdua. Tetapi, Raksasa Gurunda telah ditenangkan oleh Yaya dan kemudian telur anaknya pun menetas, tetapi anak Raksasa Gurunda telah menganggap Gopal sebagai ibunya dan mendatangkan kemarahan Raksasa Gurunda. Anaknya menggigit tangan kanan Gopal dan menyebabkan Gopal memukulnya. Raksasa Gurunda bertambah marah dan mengejar Gopal. Selepas BoBoiBoy, Yaya dan Ying menyelamatkan Gopal dari dibaham Raksasa Gurunda, dia telah termasuk perangkap yang mengikatnya dalam gumpalan gula-gula getah. Akhirnya, Raksasa Gurunda tenang semula apabila Gopal yang tidak sengaja mencampakkan anak Raksasa Gurunda ke gaung, terjun dan menyelamatkan anaknya. Raksasa Gurunda pun memaafkannya dengan meninggalkan amaran kepadanya.

Kebolehan

  • Tembakan Duri: Badan Raksasa Gurunda dilengkapi dengan duri yang membolehkannya menggunakan duri dibelakangnya sebagai alat pelancar untuk menyerang musuhnya yang berada diatasnya mahupun dihadapannya.
  • Penyelaman: Padang pasir di Planet Gurunda membolehkan Raksasa Gurunda menjadikan medan untuk menyelam dan menyerang dari dalam pasir.
  • Larian Pantas: Raksasa Gurunda dilengkapi dengan enam kaki yang membolehkannya berlari dengan pantas.
  • Libasan Ekor: Raksasa Gurunda mempunyai ekor yang besar dan lebar yang diggunakan untuk mencipta gelombang bagi menyerang musuhnya.

Rupa

Raksasa Gurunda merupakan mahluk asing yang menduduki Planet Gurunda dan menyerupai seekor platipus di Bumi namun berbeza dari segi saiz dan warna bulu (ungu). Raksasa Gurunda dilengkapi enam kaki, muncung seekor itik dan ekor yang besar dan lebar. Di belakangnya turut dilengkapi duri-duri yang tajam untuk menyerang musuh.

Trivia

  • Namanya telah dinyatakan dalam tablet Cici Ko iaitu "Raksasa Platipah".

Galeri

Video

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak