Fandom

BoBoiBoy Wiki

Raksasa Tidur

365laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Raksasa Tidur
Watak BoBoiBoy
Char raksasa tidur.jpg
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 15 & 16"
Penampilan
terakhir
"Musim 1, Episod 17 & 18"
Pelakon
suara
Muhammad Anas Bin Abdul Aziz (Bahasa Malaysia)

Raksasa Tidur merupakan seekor raksasa yang berasal dari dunia permainan yang sama dengan Papa Zola. Raksasa Tidur muncul pada Musim 1, Episod 15 & 16 setelah Komputer mengeluarkan BoBoiBoy, Gopal, Adu Du, dan Probe daripada dunia permainan.

Kuasa & Kebolehan

  • Pelindung Mengantuk: Teknik pertahanan bagi Raksasa Tidur yang serba merah dan berbentuk sfera. Digunakan untuk melindungi dirinya, sekaligus membuatkan musuhnya mengantuk jika cuba memasuki ke dalamnya.
  • Gelombang Tidur :Pancaran sinaran dari mulut yang berwarna merah yang boleh menidurkan musuhnya dari jarak yang jauh.
  • Buih-Buih Mimpi: Memerangkap musuh di dalam buih kebal yang boleh membuat mereka tidur nyenyak, sekaligus mengigau tentang mimpi yang mereka alami.
  • Hikmat Tik-Tok Tik-Tok: Memukau musuh dengan jamnya menyebabkan musuhnya mengantuk.

Taktik

Selain kuasa sendiri, Raksasa Tidur juga mempunyai taktik-taktik yang direkanya sendiri semasa berlawan dam haji dengan Tok Aba di dalam dunia mimpi.

  • Gerakan Naga Singa
  • Pencak Naga Merah
  • Gerakan Naga Kepala Dua
  • Gerakan Naga Raya
  • Pencak Rahsia Raja Naga
  • Hikmat Naga Apa-Apa Jelah

Rupa

Tubuh badan Raksasa Tidur lebih kurang sama bentuknya dengan Tyrannosaurus dengan sepasang kaki, bermuncung panjang, bergigi tajam dan ditambah dengan sepasang tanduk bermata bebola merah di kepala dan sepasang lagi tanduk bebola merah di tengkuknya. Sisiknya berwarna merah tua dengan dada putih.

Perwatakan

Raksasa Tidur ini jauh lebih serius pembawaannya berbanding dengan Papa Zola apabila bertarung. Apabila bertenang, ia boleh membuat percaturan dengan teliti, tetapi apabila naik darah, ia menjadi tidak keruan dan mengamuk. Ia tidak suka disuruh tetapi sanggup bersekongkol dengan penjahat lain demi kepentingan diri sendiri.

Galeri

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak