Fandom

BoBoiBoy Wiki

Senarai watak BoBoiBoy Galaxy

394laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Berikut merupakan watak-watak dalam siri BoBoiBoy Galaxy.

Superhero

  • BoBoiBoy: BoBoiBoy tinggal di Pulau Rintis bersama Tok Aba dan rakan Power Spheranya, Ochobot. Dia mendapat kuasa manipulasi elemen dan ini membolehkannya mengawal elemen seperti tanah, angin, dan petir. Kuasa BoBoiBoy juga sangat istimewa, kerana dia boleh berpecah menjadi tiga dengan setiap satunya mengawal elemen yang berlainan. Topi berwarna oren dengan logo petir menyerupai huruf 'B' di topi sangat istimewa kerana ia adalah pemberian dari bapa BoBoiBoy. BoBoiBoy tidak pernah menanggalkan topinya ini walau apa jua keadaan.
  • Gopal: Gopal ialah kawan baik BoBoiBoy yang sentiasa bersama di saat sudah dan senang. Gopal mempunyai kuasa manipulasi molekul, tetapi oleh kerana Gopal sangat suka makan, Gopal lebih gemar memilih menukarkan objek menjadi makanan. Kuasa Gopal yang unik ini akan menjadi lebih kuat apabila dia dalam keadaan takut.
  • Yaya: Yaya ialah jiran kepada Tok Aba. Jangan tertipu dengan sifat lemah-lembutnya kerana Yaya sebenarnya seorang yang sangat tegas. Disebabkan personalitinya, Yaya mempunyai kuasa manipulasi graviti. Ini membuatkan dia dapat mengawal graviti yang membuatkan Yaya menjadi kuat dan mempunyai keupayaan untuk terbang.
  • Ying: Ying ialah seorang gadis yang ceria yang merupakan kawan karib kepada Yaya. Mereka sering bersaing dalam apa juga aspek namun itu tidak pernah menjejaskan persahabatan mereka. Ying mempunyai kuasa manipulasi masa dan membolehkannya untuk bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain dengan pantas.
  • Fang

Watak Lain

  • Tok Aba: Tok Aba adalah datuk kepada BoBoiBoy dan juga penduduk asal Pulau Rintis. Tok Aba dikatakan agak mahir dalam penciptaan dan memperbaiki peralatan mekanikal yang rosak, tetapi akhirnya beliau memilih untuk membuka kafe Tok Aba's Kokotiam. Koko Tok Aba sangat terkenal hingga menjadi buruan makhluk asing bernama Adu Du.
  • Papa Zola

Sfera Kuasa/Power-Power Sphera

  • Ochobot: Ochobot ialah Power Sphera generasi kesembilan yang baru saja dinaiktaraf. Ochobot menjadi kawan rapat BoBoiBoy setelah dia 'diselamatkan' oleh BoBoiBoy secara tidak sengaja. Ochobot kini membawa Kuasa Teleportasi yang dipindahkan dari Power Sphera generasi pertama, Klamkabot.
  • MotoBot: MotoBot ialah watak terbaharu yang diperkenalkan sebagai salah satu Power Sphera yang mendampingi Cici Ko sebagai ahli TAPOPS bersamanya. Kuasanya membolehkan dia menjadi dan menghasilkan kenderaan mengikut kesesuaian pengguna.
  • BellBot: Power Sphera yang memberikan kuasa pembesaran kepada Cattus.
  • HookaBot

Haiwan

  • Raksasa Gurunda: Raksasa Gurunda merupakan raksasa besar yang menghuni di Planet Gurunda. Ia mempunyai seekor anak kecil. Ketika dia memburu mangsanya, raksasa ini akan menyelam ke dalam pasir untuk menyelinap ke bawah mangsanya. Ia juga mampu mengeluarkan duri-duri dari badannya.
  • Cattus: Cattus ialah haiwan yang menyerupai kucing yang tinggal di Planet Gurunda. Ia boleh menyamar menjadi pokok kaktus dengan menanamkan dirinya ke dalam tanah dan hanya mengeluarkan ekornya untuk menipu pemangsa dari mengganggunya.

Alien

Neutral

Nota: Watak neutral berkemungkinan memilih sisi wira atau jahat, bergantung kepada keadaan.

  • Adu Du: Adu Du adalah makhluk asing dari Planet Ata Ta Tiga. Misi Adu Du pada mulanya ialah mencari sumber tenaga alternatif yang kuat untuk dibawa pulang ke planet asal. Apabila tiba di Bumi, Adu Du mendapati sumber tenaga Koko adalah sumber tenaga yang berpotensi dan sejak itu, dia sentiasa cuba merampasnya dari kedai koko Tok Aba kerana ramuannya yang istimewa.
  • Probe: Probe ialah robot suruhan Adu Du yang setia. Adu Du menjumpai Probe di tempat pembuangan sampah dan memperbaiki Probe hingga ia boleh berfungsi dengan baik. Walaupun ia hanyalah robot prototaip yang gagal, ia masih mempunyai kebolehan untuk bertukar menjadi mode robot yang dipanggil Super Probe.
  • Komputer Adu Du
  • Kapten Kaizo
  • Lahap

Baik

  • Cici Ko/Komander Koko Ci: Komander Koko Ci adalah ejen dari organisasi rahsia bernama TAPOPS (Tracker and Protector of Power Spheras). Tugas utamanya adalah menjejak Power Sphera yang hilang sebelum ia dijumpai oleh kumpulan penjejak yang jahat. Fizikalnya yang kecil memudahkan proses penyamaran kerana penjahat selalu menganggapnya sebagai lemah dan tidak berpengaruh.

Jahat

Lihat juga

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak