Fandom

BoBoiBoy Wiki

Super Probe

365laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Super Probe
Watak BoBoiBoy
Superprobe v2.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 1 & 2"
Penampilan
terakhir
"Musim 2, Episod 12"
Pelakon
suara
Muhammad Anas Bin Abdul Aziz (Bahasa Malaysia)

Super Probe merupakan tingkatan mod bagi Probe. Super Probe muncul pada Musim 1, Episod 1 & 2 setelah Komputer memasukkan koko Tok Aba ke dalam kepala Probe.

Sejarah

Super Probe membuat kemunculan pertamanya pada Musim 1, Episod 1 apabila Adu Du mengarahkan Komputer untuk memasukkan koko Tok Aba ke dalam kepala Probe untuk menguji tahap kekuatan koko tersebut.

Pada Musim 1, Episod 3 & 4, Super Probe bersama-sama dengan bosnya pergi menemui BoBoiBoy untuk merampas semula Bola Kuasa daripadanya. Geram apabila mengetahui yang BoBoiBoy sudah menggunakan Bola Kuasa itu, Adu Du mengarahkan Super Probe untuk menghapuskannya. Tetapi, tindakan mereka gagal apabila Ochobot memberikan kuasa kepada kawan-kawan BoBoiBoy dan menolongnya membelasah musuh-musuh mereka itu.

Pada Musim 2, Episod 12, Ejo Jo bersama konco-konconya telah tiba di Bumi. Lantas, Probe bertukar menjadi Super Probe lalu dia bertarung habis-habisan dengan Robot Perisai Tempur Angkasa I. Di penghujungnya, apabila dia mendapati P.E.T.A.I. ingin menembak Adu Du, dengan pantas dia melindungi Adu Du daripada serangan tersebut.

Seluruh tubuh Super Probe terlerai kepada bahagian yang lebih kecil dan badan itulah juga yang menjadi khidmat terakhir untuk Adu Du. Sementara Probe melayang jatuh ke bawah, Adu Du berlari ke arahnya untuk menyambut Probe. Ketika dia berlari, Adu Du teringatkan kenangan manisnya bersama Probe. Kemudian, Probe yang hanya tinggal separuh badan meminta maaf kepada Adu Du atas kesalahannya yang menyebabkan Ejo Jo datang ke Bumi sementara kor tenaga nyawanya masih bertahan. Probe juga berterima kasih kepada bosnya itu kerana telah menjaga dan mengutipnya sementara Adu Du merayu supaya Probe tidak meninggalkannya, namun ia sudah terlambat. Kata-kata terakhirnya sebelum kepergiannya ialah "Probe, Robot Tempur... Misi Terakhir, Tamat...". Jadi, berakhirlah kehidupan Probe pada musim ke-2.

Rupa

Super Probe adalah dua kali ganda lebih besar berbanding dengan rupa asalnya dengan mempunyai senjata-senjata yang lebih kuat. Dia juga mempunyai dua kaki untuk berjalan dan roket serta sayap untuk terbang. Penyepitnya kini telah menjadi lebih besar sehingga boleh mengepit dua orang manusia sekaligus.

Kemunculan Super Probe

Musim 1

Musim 2

Trivia

  • Berbanding dengan rupa Probe yang asal, Super Probe lebih besar dan melengkapi dengan senjata-senjata tembakan yang hebat dan boleh terbang dengan lebih tinggi.

Galeri

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak