FANDOM

"Pasukan Tengkotak ini merupakan pasukan pemburu Sfera Kuasa yang terhebat. Mustahil untuk kamu menghalang mereka."

Klamkabot kepada Geng BoBoiBoy, BoBoiBoy: The Movie
Tengkotak
Tengkotak.jpg
Ketua Bora Ra
Ahli-ahli Ejo Jo, Gaga Naz, Yoyo Oo, Kiki Ta, Cici Ko
Ahli Sementara Cici Ko, Ejo Jo
Status {{{status}}}
Kemunculan Sulung BoBoiBoy: The Movie
BoBoiBoy Galaxy
Kemunculan Terkini {{{kemunculan_terkini}}}
Tengkotak adalah sekumpulan alien dari Planet Ata Ta Tiga yang muncul buat julung kalinya dalam BoBoiBoy: The Movie. Kapten pasukan ini ialah Bora Ra, sementara ahli-ahlinya ialah Gaga Naz, Yoyo Oo, Kiki Ta dan Ejo Jo. Mereka datang ke Bumi dengan misi mencari sfera-sfera kuasa. Mereka juga dianggap sebagai pemberontak di Ata Ta Tiga.

Misi

Misi pasukan Tengkotak datang ke Bumi adalah menangkap semua Sfera Kuasa yang telah melarikan diri mereka ke merata alam semesta.

Sejarah

BoBoiBoy: The Movie

Pasukan Tengkotak sedang memburu sebuah sfera kuasa purba yang berkuasa iaitu Klamkabot di Pulau Terapung. Kapten dalam Pasukan Tengkotak iaitu Bora Ra tidak berhenti memberikan arahan kepada konco-konconya iaitu Gaga Naz dan Yoyo Oo untuk menyerang Klamkabot habis-habisan. Klamkabot dalam keadaan kelam-kabut dan cemas cuba mengelak daripada serangan-serangan tersebut dan berusaha untuk melarikan diri daripada ditangkap oleh Tengkotak. Namun, dengan bantuan Robot T yang mengikat Klamkabot dari setiap sudut dan membenamkan kaki mereka ke dalam tanah, membuatkan Klamkabot terperangkap dan sukar untuk melepaskan diri.

Terdesak untuk melarikan diri dari pemburu Power Sphera tersebut, Klamkabot cuba mengimbas sfera kuasa lain yang terdekat dan menjumpai Ochobot yang berada di Bumi. Untuk itu, Klamkabot menggunakan kuasa teleportasinya dan berjaya menteleportasikan dirinya dan pulau itu sekali ke Bumi. Bora Ra tidak dapat menerima hakikat bahawa Klamkabot berjaya melarikan dirinya. Namun begitu ketika berada di angkasa lepas, Yoyo Oo berjaya mengesan lokasi terakhir Klamkabot iaitu di planet Bumi tetapi kedudukan tempatnya adalah tidak diketahui. Bora Ra segera mendesaknya untuk mencari kedudukan tempat Klamkabot, dan mengugutnya agar keluar dari kapal angkasa miliknya itu.

Yoyo Oo yang takut akan ugutan kaptennya berusaha lagi untuk mencari kedudukan tempat Klamkabot, namun yang dijumpainya adalah Ochobot dan memberitahu kepada kaptennya. Bora Ra yang percaya akan kata-kata Yoyo Oo segera memberikan arahan kepada Kiki Ta untuk memecutkan kapal angkasa agar mereka sempat tiba sebelum Klamkabot berjaya mengumpulkan kuasa teleportasinya. Bora Ra dan konco-konconya akhirnya tiba di kedai Tok Aba's Kokotiam dan meminta izin kepada BoBoiBoy untuk meminjam Ochobot. Bora Ra tanpa membuang masa merampas Ochobot dan menyerahkannya kepada Yoyo Oo.

Yoyo Oo segera mengeluarkan Penggari Sfera Kuasa dan ia memerangkap Ochobot. Kiki Ta yang masih lagi berada dalam kapal angkasa menerima signal lokasi dengan serta-merta. BoBoiBoy yang tidak berfikir panjang terus bertukar menjadi BoBoiBoy Halilintar dan meluru ke arah Bora Ra. Gaga Naz segera melindungi kaptennya dan BoBoiBoy yang hampir tercampak ke belakang sempat berpecah menjadi tiga. Bora Ra yang melihat hanya bertepuk tangan dengan gelakan jahat. BoBoiBoy Halilintar, Taufan dan Gempa menentang Gaga Naz habis-habisan, akan tetapi BoBoiBoy pula yang kalah apabila ketiga-tiga BoBoiBoy bercantum semula.

Yaya, Ying dan Gopal turut membantu BoBoiBoy untuk berlawan dengan Gaga Naz, sehinggalah Gaga Naz meminta izin kepada Bora Ra untuk bertukar. Bora Ra berkata tidak perlu dan segera menghasilkan lohong hitam yang kecil dan melontarkannya ke arah kedai koko Tok Aba. Lohong hitam tersebut semakin membesar menjadi kuasa sedutan yang bercampur dengan kuasa magnetik yang sepantas kilat menyedut semua objek yang berada di kawasan tersebut ke pusatnya, termasuklah Yaya, Ying dan Gopal. Tetapi ia sempat dihentikan dan keadaan menjadi tenang semula.

Trivia

Berani punya Tengkorak Kotak!.png

Papa Zola: "Berani punya Tengkorak Kotak"

  • Nama "Tengkotak" ini merupakan gabungan daripada perkataan "Tengkorak" dan "Kotak". Kemungkinan ini adalah rujukan untuk alien-alien di Planet Ata Ta Tiga.

Galeri

Video

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak