Fandom

BoBoiBoy Wiki

Tok Aba

401laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Tok Aba adalah datuk kepada BoBoiBoy. Tok Aba telah membuka kedai kokonya sendiri yang bernama Tok Aba's Kokotiam dan kemudian diubahsuai semula kepada Tok Aba dan BoBoiBoy Kokotiam yang amat terunggul dan terkenal di Pulau Rintis.

Kebolehan

  • Kuasa Pulasan Telinga: Teknik khas Tok Aba dalam ketegasan, dia memarahi BoBoiBoy Angin dan BoBoiBoy Tanah kerana bergaduh dan memulas telinga mereka untuk meleraikan pergaduhan mereka.
  • Tendangan Basikal Tua: Teknik khas Tok Aba dalam permainan bola sepak dengan dia melakukan teknik tendangan basikal tua untuk menjaringkan bola ke dalam gol.

Taktik bermain dam haji

  • Gerakan Ayam Tambatan: Teknik khas Tok Aba dalam permainan dam haji dengan dia menggerakkan salah satu buah dam.
  • Gerakan Ayam Tiga Rasa: Teknik khas Tok Aba dalam permainan dam haji dengan dia menggerakkan dam BoBoiBoy untuk makan tiga buah dam sekaligus dengan tiga jenis kuasanya iaitu petir, angin dan tanah.
  • Hikmat Ayam Susar: Teknik khas Tok Aba dalam permainan dam haji dengan dia menggerakkan dam Gopal untuk makan dua dam Super Probe.
  • Hikmat Ayam Penyet: Teknik khas Tok Aba dalam permainan dam haji dengan dia menggerakkan dam Ying dan memijak-mijak salah satu buah dam dengan 1000 loncatan sehingga penyet.
  • Hikmat Cakar Ayam: Teknik khusus Tok Aba dalam permainan dam haji dengan dia menggerakkan dam Ying dan Yaya setelah Adu Du memasuki perangkapnya.

Kuasa Ying

  • Kuasa Manipulasi Masa: Kuasa yang membolehkan pemakainya untuk melambatkan atau mempercepatkan masa di sekelilingnya.
  • Larian Laju: Menggunakan kuasa Ying untuk berlari dengan pantas.
  • Kelajuan Normal: Mengembalikan keadaan yang lambat menjadi normal semula.
  • Kuasa Slow-Mo: Menggunakan kuasa Ying untuk memperlahankan masa.

Rupa

Tokaba.png

Penampilan Tok Aba dalam siri BoBoiBoy.

Tok Aba mempunyai bentuk kepalanya yang agak bujur jika dibandingkan dengan wajah BoBoiBoy dan kawan-kawannya yang serba kebulatan serta dia memakai cermin mata yang lebih kecil daripada matanya. Tok Aba sering memakai kopiah dan baju biru bercorak petak-petak serta memakai seluar yang berwarna biru tua dan berkasut putih.

Perwatakan

Tok Aba merupakan seorang penjaga kedai, tetapi sedikit tegas dengan kanak-kanak di sekitarnya tetapi tetap mesra dan kadang-kadang berjenaka. Dia menginginkan yang terbaik daripada cucunya, BoBoiBoy dan sebab itulah dia ingin BoBoiBoy menolongnya menjaga kedainya sekali. Dengan cara itu, Tok Aba's Kokotiam boleh terus maju ke depan.

Mengikut konsep asal, Tok Aba digambarkan sebagai pendisiplin tegar yang mempunyai rotan untuk mengajar cucunya jika dia degil.

Tetapi, seperti yang ditunjukkan Tok Aba adalah seorang yang penyayang, mesra, kelakar dan baik hati. Walau bagaimanapun, dia masih lagi tegas jikalau cucu atau kanak-kanak lain melakukan kesilapan dengan cara menasihati mereka.

Trivia

  • Walaupun Tok Aba tidak mempunyai kuasa, tetapi dia mempunyai teknik dan gaya yang berbeza untuk menghukum musuhnya termasuklah cucunya. Dia juga mempunyai skil dan teknik yang menarik ketika melawan Raksasa Tidur dalam permainan dam haji dan kebolehannya menggunakan jam Ying ketika melawan Ejo Jo.
  • Tok Aba juga mahir bermain bola sepak seperti cucunya yang membolehkan mereka membuat gabungan penyerang bola sepak yang hebat.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak