Wikia

BoBoiBoy Wiki

Yaya

238laman di
wiki ini
Bincang0
Yaya Yah
Watak BoBoiBoy
Yaya s3
Penampilan
sulung
"Episod 1"
Pelakon
suara
Sarah Alisya Zainal Rashid

Yaya Yah ialah salah seorang kawan BoBoiBoy yang juga memiliki kuasa super dari Ochobot. Keupayaan Yaya adalah Manipulasi Graviti.

Di Sekolah Rendah Pulau Rintis, Yaya merupakan ketua darjah 5 Jujur.

Selain siri BoBoiBoy, Yaya turut tampil dalam siri sedutan ringkas berbentuk tauladan iaitu Apa Kata Yaya sebagai watak utama.

Yaya

Kuasa Yaya-boleh terbang dengan laju

Yaya angkat gajah

Yaya menunjukkan kekuatan luar biasanya.

RupaSunting

Yaya sering berpakaian serba merah jambu. Bajunya berlengan merah jambu yang panjang, berjalur putih dan merah jambu yang menegak. Di atas bajunya, dia memakai anak baju yang berwarna kuning dan berlukisan bunga merah tersenyum. Yaya memakai tudung merah jambu yang berbunga kuning, mempunyai tanda berhentuk mulut di bahagian tepi atas kepalanya, dan beralaskan sepasang gogel. Dia juga berseluar merah pulasan.

Mengikut konsep asal watak ini, Yaya kelihatan tidak bertudung penuh, sebaliknya memakai skarf kepala (yang juga bergogel) dan terdedah rambut jambul pepat di hadapan dan ekor kuda di belakang. Bajunya berwarna merah pekat (maroon) dan kuning tetapi kasutnya tetap sama seperti kasutnya pada Musim-1.

Untuk Musim ke-2, gayanya masih sama namun kini dia memakai pin tudung berbentuk bunga di tepi tudungnya. Dia memakai tali pinggang berkepit, tudungnya telah diubah suai sedikit. Poligon Yaya semakin banyak menyebabkan wataknya semakin lembut. Kasutnya juga telah diubah suai sedikit.

Bagi Musim ketiga, dia tidak lagi memakai pin tudungnya ditepi tetapi sebaliknya di tepi gogelnya dan memakai gogel merah jambu. Tudung Yaya pula berada di luar bajunya seperti selendang pendek dan lengan bajunya semakin singkat. Yaya juga memakai kasut merah jambu dan sedikit kelabu. Poligon Yaya juga semakin bertambah daripada Musim ke-2.

KuasaSunting

Yaya boleh terbang dengan sangat laju di angkasa sehingga sukar dikejar oleh apa-apa yang mengejarnya, termasuk peluru. Dia juga mampu mengangkat barang-barang yang berpuluh kali lebih berat daripada dirinya, termasuk gajah dan kapal angkasa. Oleh itu, dia boleh diibaratkan dengan Superman.

Pada Musim Ketiga, Yaya mendapat tahu bahawa kuasa sebenarnya adalah kuasa Manipulasi Graviti yang membolehkan pengguna untuk menambahkan kuasa graviti untuk menjadikan objek berat dan mengurangkan kuasa graviti untuk menjadikan objek ringan di sekelilingnya pada lingkungan diameter 50 meter. Jam kuasa Yaya telah diberikan oleh Ochobot pada Musim 1, Episod 3 dan telah digunakan buat kali pertama pada episod 4 tetapi Ochobot memberikan informasi yang kurang tepat tentang kuasa Yaya menyebabkan Yaya tidak tahu potensi sebenar. Potensi sebenar telah didedahkan oleh Komputer milik Ejo jo pada Musim 2, Episod 10.

  • Kuasa Graviti: Menumpukan kuasa graviti pada satu tempat dengan menambahkan kuasa graviti untuk membuatnya berat atau mengurangkan kuasa graviti untuk menjadikannya ringan pada diameter 50 meter.
  • Kuasa Pemberat Graviti: Yaya menggunakan kuasa graviti untuk menjadikan objek lebih berat dengan kuasa Manipulasi Graviti.
  • Terbang: Yaya mengurangkan daya tarikan graviti dengan kuasa manipulasi graviti untuk membuatkannya terbang.
  • Kelajuan Supersonik: (Apabila terbang) Yaya menambahkan kuasa graviti untuk terbang dengan lebih laju.
  • Tumbukan Padu: Yaya menggumpulkan kuasa graviti di tangannya lalu melepaskan kuasa gravitinya dengan menumbuk musuhnya.
  • Tumbukan Super Padu: Kuasa Tumbukan Padu yang dua kali ganda lebih kuat dan lebih laju. (Lebih senang digunakan apabila geram atau marah)
  • Cakaran Padu: Yaya menumpukan kuasa graviti pada setiap jarinya untuk menyerang musuh dengan cakaran yang lebih berkesan.
  • Tendangan Super Kuat: Dengan menambahkan kuasa graviti pada kakinya, Yaya mampu menendang objek dengan lebih kuat dan laju.
  • Gerakan Kombo Y&Y : Gerakan kombo bersama Ying yang dimulakan oleh Yaya menggunakan Kuasa Pemberat Graviti keatas tanah sambil Ying menggunakan Larian Laju pada pusat kuasa Yaya untuk mengumpulkan tenaga, kemudian Yaya melepaskan Ying musuh dengan Serangan Kombo Laju dan Padu dan diakhiri dengan Ying menerjah musuh berulang-ulang kali.

PerwatakanSunting

Penampilan Yaya bagaikan seorang gadis yang manis, mesra dan ceria, tetapi mudah kecil hati. Dia juga seorang yang prihatin dan selalu memberi nasihat pada kawan-kawan dan orang lain tak kira dalam apa-apa situasi pun. Dia juga suka menolong orang dan tidak suka apabila kawan-kawannya menolak pertolongannya. Yang paling kurang menyenangkan orang, Yaya suka membuat biskut tetapi biskut-biskut yang dibuatnya selalunya tidak sedap dimakan. Walaupun begitu, kawan-kawannya tidak wajar membidas ketaksedapan biskut Yaya supaya Yaya tidak naik berang, tambah selepas mendapat kuasa yang kuat daripada Ochobot.

Sebagai ketua darjah, Yaya menunjukkan sikap tegas tanpa rasa takut atau berat sebelah dalam mendenda pelajar yang melanggar peraturan disiplin sekolah, walaupun kawan baiknya sendiri. Dia juga tidak akan mengaku kalah dalam persaingannya terhadap Ying untuk mendapat nombor satu dalam setiap ujian dan peperiksaan.

TriviaSunting

  • Dalam versi alih suara bahasa Inggeris di YouTube (bukan Disney Channel), nama Yaya ditukar kepada "Hanna". (Tiada sebab yang jelas diberikan atas hal ini.)

VideoSunting

Meet Yaya!00:30

Meet Yaya!

Video pengenalan watak Yaya

PeringatanSunting

Jika korang ingin menghapus imej / menghapus maklumat / memasukan maklumat palsu / hal lain yang merugikan Wiki cuba sebelum melakukan hal tersebut baca dahulu Peringatan Pasal Pidana kerana ini berhubungan dengan polis sebelum korang menyesal.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak