Wikia

BoBoiBoy Wiki

Yaya

290laman di
wiki ini
Bincang0
Yaya
Watak BoBoiBoy
Yayayah.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 1 & 2"
Pelakon
suara
Sarah Alisya Zainal Rashid (Bahasa Malaysia)

Yaya merupakan salah seorang daripada kawan dan geng BoBoiBoy. Yaya juga mendapat kuasa daripada Ochobot pada musim pertama dan mendapat tingkatan kuasa dalam BoBoiBoy: The Movie. Yaya muncul pada Musim 1, Episod 1 & 2 semasa dia berjumpa dengan BoBoiBoy yang ingin pergi ke Tok Aba's Kokotiam.

Selain daripada siri BoBoiBoy, Yaya juga turut tampil dalam siri sedutan ringkas berbentuk tauladan, iaitu Apa Kata Yaya sebagai watak utama.

Latar Belakang

Yaya melakukan kemunculan sulungnya pada Musim 1, Episod 1 & 2 semasa dia berjumpa dengan BoBoiBoy yang ingin pergi ke gerai datuknya.

Yaya merupakan budak perempuan pertama yang jumpa BoBoiBoy di hadapan rumahnya. Walaupun dia kelihatan baik dan pemaaf, namun sebenarnya dia sangat garang dan cepat naik berang, lebih-lebih lagi jika ada orang lain mengatakan rasa biskutnya seperti kertas pasir ataupun mengatakan perkara-perkara yang negatif tentang biskutnya.

Pada Musim 2, Episod 5, sewaktu berada di luar sekolah, Gopal telah menceritakan tentang “Garisan Lintang Yaya” kepada BoBoiBoy dan Fang dengan perbezaaan antara “keayuan comel molek” dan “ketegasan singa garang”. Menurut ceritanya, sebelum Yaya melepasi garisan pagar sekolah, dia terlihat lemah-lembut seperti ayu comel molek, namun selepas Yaya langkah melepasi garisan pagar sekolah, dia akan menjadi garang seperti ketegasan singa garang yang tidak bagi peluang langsung.

Kuasa

  • Kelajuan Super Sonic: Yaya menambahkan kuasa graviti untuk terbang dengan lebih laju.
  • Tumbukan Padu: Yaya mengumpulkan kuasa graviti di tangannya lalu melepaskan kuasa gravitinya dengan menumbuk musuhnya.
  • Tumbukan Super Padu: Tingkatan kuasa bagi Tumbukan Padu yang dua kali ganda lebih padu.
  • Tendangan Super Kuat: Dengan menambahkan kuasa graviti pada kakinya, Yaya mampu menendang objek dengan lebih kuat dan laju.
  • Kuasa Pemberat Graviti: Yaya menggunakan kuasa graviti untuk menjadikan objek lebih berat dengan kuasanya.
  • Kuasa Graviti: Yaya menghasilkan sfera graviti yang membolehkannya mengurung musuhnya dalam sfera tersebut dan memanipulasikannya samada meringankannya mahupun memberatkannya bagi menyeksa musuh.
  • Graviti Pemberat: Yaya menghentakkan kedua-dua tangannya ke atas tanah, lalu memberatkan musuh.
  • Tumbukan Super Sonic: Tumbukan yang hampir sama dengan Tumbukan Super Padu, namun kedua-duanya sama padu.
  • Tumbukan Padu Bertubi-tubi: Kuasa tingkatan bagi Tumbukan Padu yang membolehkan Yaya menumbuk secara bertubi-tubi.
  • Kuasa Angkatan Graviti: Yaya membelenggu badan musuhnya dengan kuasa graviti lalu menggunakannya untuk mengangkat musuh yang lebih berat daripadanya.
  • Tumbukan Bertubi-tubi: Yaya mengumpulkan kuasa graviti di tangannya lalu menumbuk musuhnya secara bertubi-tubi. Teknik ini hanya digunakan dalam BoBoiBoy: The Movie.
  • Tumbukan Padu Maksima: Kuasa yang lebih kuat daripada Tumbukan Padu yang biasa. Dengan hanya sekali tumbukan, Yaya boleh menumbuk musuh dengan kuat sehingga musuh jauh terpelanting ke belakang. Teknik ini hanya digunakan dalam BoBoiBoy: The Movie.
  • Hempasan Graviti Maksima: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Yaya menyelubungi musuhya dengan kuasa gravitinya lalu di angkat ke atas sebelum dihempaskannya dengan kelajuan maksima ke bawah tanah. Teknik ini hanya digunakan dalam BoBoiBoy: The Movie.

Serangan Kombo

Bersama Ying

  • Cakaran Laju: Serangan kombo yang Yaya serang bersama Ying untuk menyerang Raksasa Tidur dalam permainan dam haji. Serangan ini hanya digunakan pada musim pertama.
  • Gerakan Kombo Y & Y: Gerakan kombo yang dilakukan bersama Ying yang dimulakan dengan Kuasa Graviti Pemberat ke atas tanah sambil Ying menggunakan Larian Laju pada pusat kuasa Yaya untuk mengumpulkan tenaga, kemudian Yaya melepaskan Ying dengan Serangan Kombo Laju dan Padu kemudian diakhiri dengan Ying menerjah musuh berulang-ulang kali. Pertama kali digunakan pada Musim 3, Episod 14 untuk menyerang Raksasa Bawang.
  • Serangan Kombo Laju & Padu: Gerakan kombo yang dilakukan bersama Ying yang dimulakan dengan Kuasa Graviti Pemberat ke atas tanah sambil Ying menggunakan Larian Laju pada pusat kuasa Yaya untuk mengumpulkan tenaga, kemudian Yaya melepaskan Ying dengan Serangan Kombo Laju dan Padu kemudian diakhiri dengan Ying menerjah musuh berulang-ulang kali. Pertama kali digunakan pada Musim 3, Episod 14 untuk menyerang Raksasa Bawang.
  • Serangan Kombo Y & Y: Serangan kombo yang dilakukan bersama Ying yang dimulakan oleh Ying yang memusingkan Yaya dengan Pusingan Laju-laju yang melancarkan Yaya ke arah musuh dengan kelajuan yang sangat laju, diikuti oleh Yaya menumbuk musuh dengan Tumbukan Super Sonik dan Ying menerjah musuh dengan Tendangan Seribu Laju. Pertama kali digunakan pada Musim 3, Episod 22 untuk mengalahkan Raksasa Perisai.

Rupa

Yaya sering berpakaian serba merah jambu. Bajunya berlengan merah jambu yang panjang, berjalur putih dan merah jambu yang menegak. Di atas bajunya, dia memakai anak baju yang berwarna kuning dan berlukisan bunga merah tersenyum. Yaya memakai tudung merah jambu yang berbunga kuning, mempunyai tanda berbentuk mulut di bahagian tepi atas kepalanya, dan beralaskan sepasang gogel. Dia juga berseluar merah pulasan.

Pada musim ke-2, gayanya tidak banyak berubah tetapi dia memakai pin tudung berbentuk bunga di tepi tudungnya. Dia memakai tali pinggang berkepit, tudungnya telah diubah suai sedikit. Poligon Yaya semakin banyak dan menjadikan wataknya semakin lembut. Kasutnya juga telah diubah suai sedikit.

Pada musim ke-3 pula, dia tidak lagi memakai pin tudungnya di tepi tetapi sebaliknya di tepi gogelnya dan memakai gogel merah jambu. Tudung Yaya pula berada di luar bajunya seperti selendang pendek dan lengan bajunya semakin singkat. Yaya juga memakai kasut merah jambu dan sedikit kelabu. Poligon Yaya juga semakin bertambah sejak musim ke-2.

Mengikut konsep asal, Yaya tidak bertudung penuh, sebaliknya memakai skarf kepala (yang juga bergogel) dan terdedah rambut jambul pepat di hadapan dan ekor kuda di belakang. Bajunya berwarna merah terang dan kuning tetapi kasutnya tetap sama seperti kasutnya pada musim pertama.

Perwatakan

Yaya adalah seorang gadis yang manis, mesra dan ceria, tetapi mudah kecil hati. Dia juga seorang budak perempuan yang prihatin dan selalu memberi nasihat kepada kawan-kawannya dan orang lain tidak kira dalam apa-apa situasi pun. Dia juga suka menolong orang dan tidak suka apabila kawan-kawannya menolak pertolongannya. Yang paling kurang menyenangkan orang, Yaya suka membuat biskut tetapi biskut-biskut yang dibuatnya tidak sedap dimakan. Walaupun begitu, kawan-kawannya tidak wajar membidas ketidaksedapan biskut Yaya supaya Yaya tidak naik berang, tambahan lagi selepas dia mendapat kuasa yang kuat daripada Ochobot.

Sebagai ketua kelas di sekolah, Yaya menunjukkan sikap tegasnya tanpa rasa takut atau berat sebelah dalam mendenda pelajar yang melanggar peraturan disiplin sekolah, baik pelajar biasa ataupun kawan baiknya sendiri. Dia juga tidak akan mengaku kalah dalam persaingannya terhadap Ying untuk mendapat nombor satu dalam setiap ujian dan peperiksaan.

Trivia

  • Yaya suka membuat eksperimen dengan berbagai-bagai resepi biskut, tetapi dia tidak pernah merasa biskutnya sendiri.
  • Di Sekolah Rendah Pulau Rintis, Yaya memegang jawatan sebagai ketua kelas 5 Jujur manakala jawatan Penolong Ketua Kelas dipegang oleh Gopal.
  • Dalam versi alih suara bahasa Inggeris di YouTube (bukan Disney Channel), nama Yaya ditukar kepada "Hanna". (Tiada sebab yang jelas diberikan atas hal ini).

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak