Fandom

BoBoiBoy Wiki

Ying

394laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share
Ying
Watak BoBoiBoy
Ying dalam BoBoiBoy Galaxy.png
Penampilan
sulung
"Musim 1, Episod 1"
Pelakon
suara
Yap Ee Jean (Bahasa Melayu)
Chan Su Ling (Disney Channel dan Bahasa Inggeris YouTube)

Ying ialah salah seorang watak utama dalam siri BoBoiBoy dan BoBoiBoy Galaxy. Ying merupakan salah seorang superhero dan kawan kepada BoBoiBoy yang memiliki Kuasa Manipulasi Masa yang diberi oleh Ochobot.

Latar Belakang

Ying ialah kawan baik Yaya. Ying adalah seorang yang pemalu, tetapi apabila dia bersin dia akan menjadi seorang yang sangat ceria.

Setelah Ochobot memberikan Jam Kuasa kepada Ying, dia berupaya untuk berlari ke serata dunia dalam sekelip mata tanpa merasa penat! Hal ini membuatkan musuh-musuhnya susah untuk menangkap Ying.

Di Sekolah Rendah Pulau Rintis, Ying merupakan saingan kuat kepada Yaya apabila tiba waktu ujian, membuatkan mereka bersaing untuk mendapatkan nombor pertama. Walau bagaimanapun, mereka tetap saling menghormati antara satu sama lain dan masih mengekalkan persahabatan erat mereka.

Rupa

Ying memakai cermin mata yang berkanta bulat dan berbingkai biru. Dia memakai topi bulu berwarna kuning yang dihiasi dengan sebiji lencana bulat yang bergambar watak raksasa hijau dan Yaya di atas kepalanya dan latar belakang merah jambu. Dia memakai baju berlengan panjang yang berjalur biru, kuning dan putih, beralas anak baju yang separuh kuning dan separuh jingga di bawah dan tepi berbiru tua.

Musim 1

Dia memakai seluar biru yang menutupi lututnya, dan kasut sukan berwarna kuning. Apabila dia bersin dan hilang kuasa, cermin matanya akan jatuh pada matanya, tetapi apabila dia bersin dan memulihkan kuasanya semula, cermin matanya akan naik ke atas topi. Perkara ini berlaku pada musim pertama sahaja.

Musim 2

Pada musim ke-2, rambut Ying mula memanjang. Dia juga memakai dua pin pada topinya.

Musim 3

Pada musim ke-3, rambut Ying dipanjangkan lagi, poligon Ying bertambah dan ada sedikit perubahan pada seluar Ying.

BoBoiBoy Galaxy

Perwatakan

Ying adalah seorang yang pemalu tetapi setelah mendapat kuasa, dia menjadi seorang yang berani. Dia seorang yang sangat pandai sehinggakan dia dapat melompat kelas. Sebenarnya, Ying muda setahun daripada rakan-rakannya yang lain. Oleh sebab itu, dia berada di kelas 5 Jujur, iaitu kelas murid berumur 11 tahun. Dia juga seorang yang berusaha bersungguh-sungguh dalam bidang perlawanan dan peperiksaan, terutamanya dengan pesaing ketat peperiksaannya iaitu kawan baiknya, Yaya.

Pada musim pertama, dia suka membuat usikan membuat panggilan telefon lalu muncul di depan penerima panggilan, walaupun sebelum menerima kuasanya (dengan menggunakan telefon bimbit). Ini semakin mudah setelah Ying menerima kuasanya, kerana dia tidak perlu dekat dengan penerima panggilan untuk memulakan usikan.

Walaupun perwatakannya sentiasa bertukar-tukar, namun dia tetap fokus dalam setiap perlawanan dan pertarungan. Dia akan berusaha untuk membantu kawan-kawannya yang berada dalam kesusahan. Jika ada serangan musuh yang laju, Ying adalah orang pertama yang akan mendapatkan kawan-kawannya yang tidak sempat mengelak.

Kuasa

Pada mulanya, Ying menganggap bahawa kuasanya adalah Larian Kilat, namun sebenarnya kuasanya ialah Manipulasi Masa yang mana boleh membuatkan masa menjadi perlahan atau laju. Kuasa Ying juga diberikan oleh Ochobot dan merupakan orang ketiga yang menerima kuasa daripada Ochobot. Namun begitu, apabila Ying bersin, dia kehilangan kuasanya. Oleh itu, untuk mendapatkan kuasanya semula dia perlu bersin semula. Bermula daripada musim 3, Ying tidak lagi mempunyai kelemahan bersin yang akan menghilangkan kuasanya.

Dalam Musim 3, Episod 16, sewaktu Ying ingin menyelamatkan Yaya dan Gopal daripada serangan BoBoiBoy Api, Jam Kuasanya mempunyai jangka masa bagi kuasa perlahankan masanya. Ini menunjukkan Ying tidak boleh menggunakan kuasanya dalam jangka masa yang lama.

  • Larian Laju: Ying menggunakan kuasanya untuk berlari dalam kelajuan normal sambil memperlahankan masa di persekitarannya.
  • Seribu Tendangan Laju/Tendangan Laju: Ying menyerang musuhnya dengan melompat di atasnya sebanyak seribu kali secara berulang-ulang dan bertubi-tubi.
  • Seribu Cakaran Laju: Ying mencakar musuhnya dengan lebih pantas sebanyak seribu kali.
  • Tulisan Laju: Ying menggunakan teknik ini semasa dia menjawab ujian sahaja yang sangat laju sehingga dapat membakar kertas ujiannya.
  • Kuasa Kelajuan Masa/Kelajuan Masa: Kuasa yang digunakan untuk melajukan pergerakan.
  • Kelajuan Maksima/Kuasa Maksima: Kuasa yang digunakan untuk mengemas kelas.
  • Perlahankan Masa/Kuasa Perlahankan Masa: Kuasa yang digunakan untuk memperlahankan masa.

Serangan Kombo

Bersama Yaya

  • Cakaran Laju: Serangan kombo yang Ying serang bersama Yaya untuk menyerang Raksasa Tidur dalam permainan dam haji. Serangan ini hanya digunakan pada musim pertama.
  • Gerakan Kombo Y & Y: Gerakan kombo yang dilakukan bersama Ying yang dimulakan dengan Kuasa Graviti Pemberat ke atas tanah sambil Ying menggunakan Larian Laju pada pusat kuasa Yaya untuk mengumpulkan tenaga, kemudian Yaya melepaskan Ying dengan Serangan Kombo Laju dan Padu kemudian diakhiri dengan Ying menerjah musuh berulang-ulang kali. Pertama kali digunakan pada Musim 3, Episod 14 untuk menyerang Raksasa Bawang.
    • Larian Laju
  • Serangan Kombo Y & Y: Serangan kombo yang dilakukan bersama Ying yang dimulakan oleh Ying yang memusingkan Yaya dengan Pusingan Laju-laju yang melancarkan Yaya ke arah musuh dengan kelajuan yang sangat laju, diikuti oleh Yaya menumbuk musuh dengan Tumbukan Super Sonik dan Ying menerjah musuh dengan Tendangan Seribu Laju. Pertama kali digunakan pada Musim 3, Episod 22 untuk mengalahkan Raksasa Perisai.
    • Pusingan Laju-laju
    • Tendangan Seribu Laju

  • Kayuhan Laju: Menggunakan kekuatan dan kelajuan kakinya membolehkan dia untuk mengayuh sampan dengan laju.
  • Bebola Masa: Ying menghasilkan sfera gergasi untuk mengurung musuhnya dan masa di dalamnya menjadi perlahan sekaligus membatalkan segala serangan yang cuba dibuat oleh musuh.

Dalam BoBoiBoy: The Movie, Ying telah mendapat tingkatan kuasa daripada tenaga terakhir pemberian Ochobot. Ying yang dahulunya hanya boleh memperlahankan dan melajukan masa sahaja, tetapi kini Ying boleh mengulang semula sesuatu peristiwa yang telah lepas. Jika ada kawannya berada di dalam kesusahan dan tidak sempat menyelamatkannya, Ying boleh mengulang semula masa sebelum insiden itu berlaku dan Ying boleh memberi amaran awal sebelum ianya terjadi. Ying juga boleh menyerang musuhnya berulang-ulang kali apabila menggunakan kuasanya itu.

  • Kuasa Ulangan Masa: Setelah mendapat tingkatan kuasa daripada Ochobot, Ying mampu mengundurkan masa ke belakang dan apabila musuh diserang dan Ying menggunakan kebolehannya. Kuasa Ying juga mempengaruhi masa dunia sebenar walaupun dia menggunakan kebolehannya berulang-ulang kali tetapi tidak akan mengubah masa sebenar.

Kuasa Galaxy

  • Kuasa Slowmo: Membolehkan Ying memperlahankan kelajuan, sama ada untuk mengelak daripada serangan musuh, ataupun menghalang musuh daripada menyerang rakannya yang lain.

Galeri

Wiki-wordmark.png
BoBoiBoy Wiki mempunyai imej dan media yang berkaitan dengan Ying.

Trivia

  • Ying sangat suka main permainan video. Permainan video kegemaran Ying ialah Papa Zola 5: Kebenaran di Lorong Kegelapan. Namun begitu, Ying hanya main permainan video ini selama 30 minit sehari sahaja.
  • Seperti kawan-kawannya, Ying juga mempunyai kelemahan dalam menggunakan kuasanya, iaitu kuasa Ying hilang apabila dia bersin, jadi dia perlu bersin lagi untuk mendapatkan kuasanya kembali.
  • Ying seorang yang sangat pandai sehinggakan dia dapat melompat kelas yang setahun lebih tua darinya.
  • Ying adalah seorang yang pantang tentang hal peperiksaan. Setiap kali tiba masa peperiksaan, Ying akan bersaing dengan kawan baiknya sendiri, iaitu Yaya. Hari peperiksaan adalah satu-satunya hari di mana mereka akan bermusuhan.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak