Fandom

BoBoiBoy Wiki

Yoyo Oo

413laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Yoyo Oo adalah ahli pasukan Tengkotak yang pakar dalam bab robotik dan teknologi Sfera Kuasa yang melakukan kemunculan sulungnya dalam BoBoiBoy: The Movie.

Sejarah

BoBoiBoy: The Movie

Pasukan Tengkotak sedang memburu sebuah sfera kuasa purba yang berkuasa iaitu Klamkabot di Pulau Terapung. Kapten dalam Tengkotak iaitu Bora Ra tidak berhenti memberikan arahan kepada konco-konconya iaitu Gaga Naz dan Yoyo Oo untuk menyerang Klamkabot. Klamkabot yang dalam situasi cemas pula berusaha mengelak daripada serangan-serangan tersebut dan berusaha untuk melarikan diri daripada ditangkap oleh Tengkotak. Namun, dengan bantuan Robot T yang mengikat Klamkabot dari setiap sudut dan membenamkan kaki mereka ke dalam tanah, membuatkan Klamkabot terperangkap dan sukar untuk melepaskan diri.

Terdesak untuk melarikan diri dari pemburu Power Sphera tersebut, Klamkabot cuba mengimbas sfera kuasa lain yang terdekat dan menjumpai Ochobot yang berada di Bumi. Untuk itu, Klamkabot menggunakan kuasa teleportasinya dan berjaya menteleportasikan dirinya dan pulau itu sekali ke Bumi. Bora Ra tidak dapat menerima hakikat bahawa Klamkabot berjaya melarikan dirinya. Namun begitu ketika berada di angkasa lepas, Yoyo Oo berjaya mengesan lokasi terakhir Klamkabot iaitu di planet Bumi tetapi kedudukan tempatnya adalah tidak diketahui. Bora Ra segera mendesaknya untuk mencari kedudukan tempat Klamkabot, dan mengugutnya agar keluar dari kapal angkasa miliknya itu.

Yoyo Oo yang takut akan ugutan kaptennya berusaha lagi untuk mencari kedudukan tempat Klamkabot, namun yang dijumpainya adalah Ochobot dan memberitahu kepada kaptennya. Bora Ra yang percaya akan kata-kata Yoyo Oo segera memberikan arahan kepada Kiki Ta untuk memecutkan kapal angkasa agar mereka sempat tiba sebelum Klamkabot berjaya mengumpulkan kuasa teleportasinya. Bora Ra dan konco-konconya akhirnya tiba di kedai Tok Aba's Kokotiam dan meminta izin kepada BoBoiBoy untuk meminjam Ochobot. Bora Ra tanpa membuang masa merampas Ochobot dan menyerahkannya kepada Yoyo Oo.

Yoyo Oo segera mengeluarkan Penggari Sfera Kuasa dan ia memerangkap Ochobot. Kiki Ta yang masih lagi berada dalam kapal angkasa menerima signal lokasi dengan serta-merta. BoBoiBoy yang tidak berfikir panjang terus bertukar menjadi BoBoiBoy Halilintar dan meluru ke arah Bora Ra. Gaga Naz segera melindungi kaptennya dan BoBoiBoy yang hampir tercampak ke belakang sempat berpecah menjadi tiga. Bora Ra yang melihat hanya bertepuk tangan dengan gelakan jahat. BoBoiBoy Halilintar, Taufan dan Gempa menentang Gaga Naz habis-habisan, akan tetapi BoBoiBoy pula yang kalah apabila ketiga-tiga BoBoiBoy bercantum semula.

Yaya, Ying dan Gopal turut membantu BoBoiBoy untuk berlawan dengan Gaga Naz, sehinggalah Gaga Naz meminta izin kepada Bora Ra untuk bertukar. Bora Ra berkata tidak perlu dan segera menghasilkan lohong hitam yang kecil dan melontarkannya ke arah kedai koko Tok Aba. Lohong hitam tersebut semakin membesar menjadi kuasa sedutan yang bercampur dengan kuasa magnetik yang sepantas kilat menyedut semua objek yang berada di kawasan tersebut ke pusatnya, termasuklah Yaya, Ying dan Gopal. Tetapi ia sempat dihentikan dan keadaan menjadi tenang semula.

Ciptaan-ciptaan

Walaupun Yoyo Oo tidak mempunyai sebarang kuasa, tetapi dia mempunyai kebijaksanaan yang tinggi seperti mencipta pelbagai jenis senjata bagi membantu pasukan Tengkotak.

  • Penggari Sfera Kuasa: Gegelung mekanikal yang berbentuk oktagin yang berfungsi sebagai penggari bagi menangkap Sfera Kuasa yang bersaiz kecil. Renjatan elektrik sebagai tambahan bagi menghalang Sfera Kuasa yang ditangkap bergerak untuk melepaskan diri.
  • Gerbang Sedutan Kuasa: Gerbang penyedutan kuasa yang berfungsi sebagai gari gergasi bagi menahan Sfera Kuasa besar seperti Klamkabot dan mengaktifkannya bagi mencuri tenaga dan kuasanya.
Haiwan
  • Kurita: Sotong hibrid mekanikal yang asalnya seekor sotong kurita kecil, namun mampu membesar apabila ia kena air. Dia menggunakannya sebagai menghalang musuhnya di laut dari terus mengejar mereka.
  • J-Rex: Jerung robot mekanikal ciptaan Yoyo Oo yang mempunyai tangan dan kaki. Ia seakan-akan seekor dinosaur yang dilengkapi dengan alatan logam sebagai perisai dan rahang mekanikal yang besar bagi menerkam musuhnya. Beliau menggunakannya sebagai pemburu bagi memburu musuhnya yang berada di daratan.

Rupa

Yoyo Oo memakai sebuah alat di kepalanya yang mempunyai empat bola berwarna kuning di dalamnya. Dia mempunyai sepasang kaki robot, tetapi tangan dan badannya adalah alien dan dia memakai baju yang berwarna biru gelap ala-ala pakaian seorang profesor.

Perwatakan

Yoyo Oo sentiasa ceria dan patuh akan arahan kaptennya, Bora Ra. Namun, Yoyo Oo sering lalai dan cuai semasa melakukan tugas yang diberikan kepadanya dan sering dimarahi oleh Bora Ra atas kelalaian dan kecuaiannya itu. Disebabkan perbuatannya itu, Yoyo Oo pernah diugut oleh Bora Ra yang dia akan dikeluarkan daripada kapal angkasa Tengkotak jika tidak memberikan apa yang kaptennya mahukan.

Trivia

  • Ada kemungkinan bahawa Yoyo Oo adalah makhluk asing bangsa Kubulus tetapi dengan sepasang kaki bionik.
  • Yoyo Oo tidak mempunyai antena seperti alien berkepala kotak yang lain, sebaliknya mempunyai sebuah alat berbentuk sfera yang diisi dengan empat bola lisut kecil yang boleh menggandakan kebolehan kawalan otaknya.
  • Kuasanya adalah Mechamancer.
  • Dalam buku komik BoBoiBoy: Sfera Kuasa, namanya dieja sebagai Yoyo 'O manakala dalam sari kata sewaktu tayangan BoBoiBoy: The Movie, namanya dieja sebagai Yoyo Oh.

Galeri

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak