Fandom

BoBoiBoy Wiki

Yoyo Oo

409laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Yoyo Oo adalah ahli Pasukan Tengkotak yang pakar dalam bab robotik dan teknologi Sfera Kuasa. Beliau melakukan kemunculan sulungnya dalam BoBoiBoy: The Movie.

Ciptaan-ciptaan

Walaupun Yoyo Oo tidak mempunyai sebarang kuasa, tetapi dia mempunyai kebijaksanaan yang tinggi seperti mencipta pelbagai jenis senjata bagi membantu pasukan Tengkotak.

  • Penggari Sfera Kuasa: Gegelung mekanikal yang berbentuk oktagin yang berfungsi sebagai penggari bagi menangkap Sfera Kuasa yang bersaiz kecil. Renjatan elektrik sebagai tambahan bagi menghalang Sfera Kuasa yang ditangkap bergerak untuk melepaskan diri.
  • Gerbang Sedutan Kuasa: Gerbang penyedutan kuasa yang berfungsi sebagai gari gergasi bagi menahan Sfera Kuasa besar seperti Klamkabot dan mengaktifkannya bagi mencuri tenaga dan kuasanya.
Haiwan
  • Kurita: Sotong hibrid mekanikal yang asalnya seekor sotong kurita kecil, namun mampu membesar apabila ia kena air. Dia menggunakannya sebagai menghalang musuhnya di laut dari terus mengejar mereka.
  • J-Rex: Jerung robot mekanikal ciptaan Yoyo Oo yang mempunyai tangan dan kaki. Ia seakan-akan seekor dinosaur yang dilengkapi dengan alatan logam sebagai perisai dan rahang mekanikal yang besar bagi menerkam musuhnya. Beliau menggunakannya sebagai pemburu bagi memburu musuhnya yang berada di daratan.

Rupa

Yoyo Oo memakai sebuah alat di kepalanya yang mempunyai empat bola berwarna kuning di dalamnya. Dia mempunyai sepasang kaki robot, tetapi tangan dan badannya adalah alien dan dia memakai baju yang berwarna biru gelap ala-ala pakaian seorang profesor.

Perwatakan

Yoyo Oo sentiasa ceria dan patuh akan arahan kaptennya, Bora Ra. Namun, Yoyo Oo sering lalai dan cuai semasa melakukan tugas yang diberikan kepadanya dan sering dimarahi oleh Bora Ra atas kelalaian dan kecuaiannya. Disebabkan perbuatannya itu, Yoyo Oo pernah diugut oleh Bora Ra yang dia akan dikeluarkan daripada kapal angkasa pasukan Tengkotak jika tidak mendapat apa yang kaptennya mahukan.

Trivia

  • Ada kemungkinan bahawa Yoyo Oo adalah makhluk asing bangsa Kubulus tetapi dengan sepasang kaki bionik.
  • Yoyo Oo tidak mempunyai antena seperti alien berkepala kotak yang lain, sebaliknya mempunyai sebuah alat berbentuk sfera yang diisi dengan empat bola lisut kecil yang boleh menggandakan kebolehan kawalan otaknya.
  • Kuasanya adalah Mechamancer.
  • Dalam buku komik rasmi BoBoiBoy: The Movie, namanya dieja sebagai Yoyo 'O.
  • Dalam kredit akhir rasmi BoBoiBoy: The Movie, namanya dieja sebagai Yoyo Oh.

Galeri

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak